احتمال بیکاری ۱۰۰ هزار نفری کارگران قطعه‌ساز

گروه اقتصادی الف،   3970830009 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

صنعت قطعه سازی حدود ۵۵۰هزار نفر شاغل مستقیم دارد که تا کنون حدود ۳۰ هزار نفر تعدیل شده اند و حدود ۷۰ هزار نفر هم از کار تعلیق شده اند که به صورت نسبی می توان گفت، در سال ۹۷ حدود ۱۰۰ هزار نفر بیکار شدند.

تسنیم نوشت: صنعت خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشورمان است که مدعی است، در سال های اخیر با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کند. تحریم های جدید آمریکا علیه ایران بسیار سختگیرانه تر از قبل بوده و خروج شرکت های خارجی از ایران، جلوگیری از ارسال قطعات به داخل کشور،کاهش شدید تولید و بیکارشدن کارگران از عواقب تحریم صنعت خودروسازی ایران است.

افزایش رقم بدهی خودروسازان به شرکت‌های قطعه‌سازی،عدم تخصیص ارز کافی به قطعه سازان جهت تامین مواد اولیه با منشا خارجی، تخصیص دیر هنگام ارز مورد نظر قطعه سازان که عملاً تامین مواد خارجی را متوقف کرده است،افزایش افسار گسیخته مواد اولیه داخلی (فولاد، آلومینوم،مس، برنج و محصولات پتروشیمی) ،فشارهای مضاعف گمرکی، بیمه ای و مالیاتی و... از مواردی که است که احتمال بیکاری کارگران قطعه سازی ها را فراهم آورده است.

آرش محبی نژاد،‌دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به اینکه مشکلات صنعت خودرو و تهدید بیکاری کارگران قطعه سازی ها بخش دیگری از مشکلات این روزهای جامعه کارگری است گفت: امروز اگر هرچه سریعتر فکری برای صنعت قطعه سازی نشود در هفته آینده شاهد بحران جدی خواهیم بود.

وی گفت: در صنعت قطعه سازی حدود 550 هزار نفر مشغول به کار بوده اند که با احتساب 150 هزار نفر شاغل در شرکت های خودروساز می توان گفت، صنعت خودرو در کشور حدود 700 هزار نیروی به کار دارد که از این تعداد فقط در صنعت قطعه سازی در سه ماه گذشته حدود سی هزار نفر نیرو بصورت مستقیم تعدیل و حدود 70 هزار نفر در حالت تعلیق به خانه رفته اند و منتظر بهبود شرایط برای بازگشت به کار هستند.

قطعه‌سازان چندی پیش، نامه‌ای به رئیس جمهوری ارسال کردند و طی آن هشدار یک هفته‌ای دادند که اگر به آن بی‌توجهی شود صنعت قطعه‌سازی با بحران جدی روبه‌رو خواهد شد.

صنعت قطعه‌سازی حدود 550 هزارنفر شاغل مستقیم دارد که تاکنون متاسفانه حدود 30 هزار نفر تعدیل شده‌اند و حدود 70 هزارنفر هم از کار تعلیق شده‌اند و به صورت نسبی در سال 97 حدود  100 هزار نفر بیکار شده‌اند و چنانچه مشکلات این صنعت ظرف مدت یک هفته آتی حل نشود، موج دوم بیکاری که حدود 80 تا 100 هزار نفر برآورد می‌شود در راه خواهد بود و تعداد بیکاران این حوزه به بیش از200 هزار نفر خواهد رسید و تولید متوقف خواهد شد.

*کابوس بیکاری برای 200 هزار کارگر قطعه‌ساز

علی اصلانی ،عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور در گفت وگویی با اشاره به اشتغال 200 هزار کارگر در قطعه‌سازی‌های استان البرز، گفت: اگر ایران‌خودرو و سایپا بدهی خود به این قطعه‌سازی‌ها را پرداخت نکنند بخش زیادی از نیروهای شاغل در این صنعت، بیکار خواهند شد. با توجه به استقرار ایران‌خودرو و سایپا در جاده مخصوص کرج، بخش زیادی از کارخانجات قطعه‌سازی کشور در استان البرز مستقر شده است.

اصلانی افزود: در حال حاضر حدود 180 واحد قطعه‌سازی بزرگ و کوچک در استان البرز وجود دارد که در مجموع 200 هزار کارگر را به کار گرفته‌اند و از قطعات موتور تا تزئینات داخلی خودرو، شیشه، صندلی، کمک فنر و ... را تولید می‌کنند.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار البرز ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر قریب به اکثریت این قطعه‌سازی‌ها وضعیت خوبی ندارند که بخش زیادی از وضعیت ناشی از پرداخت نشدن بدهی ایران‌خودرو و سایپا به این واحدهاست. این واحدها تاکنون جلساتی زیادی با مسئولان کشوری و استانی داشته‌اند اما متاسفانه دستشان به جایی بند نیست و همچنان مشکل دارند.

اصلانی ادامه داد: در چنین وضعیتی بسیاری از کارخانجات قطعه‌سازی اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند؛ اخیراً در بازدید از یک واحد قطعه‌سازی متوجه شدم واحدی که با 183 کارگر مشغول به کار بود الان تعداد نیروهای آن به 50 نفر رسیده است. برآورد مشخصی از میزان بدهی ایران خودرو و سایپا به قطعه‌سازی‌های استان وجود ندارد اما با بررسی‌های کلی مشخص می‌شود که بدهی‌ها میلیاردی است و واحدهایی با طلب 10 میلیارد، 15 میلیارد، 40 میلیارد تومان و ... وجود دارد.

عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور افزود: این بدهی‌ها در حالی است که قیمت خودروها افزایش زیادی داشته است؛ وضعیت کنونی اشتغال بخش زیادی از کارگران استان البرز را تهدید می‎کند، اشتغال 200 هزار نفری که در قطعه‌سازی‌های مستقر در پنج شهرک صنعتی استان مشغول به کار هستند به خاطر این مسائل در معرض تهدید قرار دارد.

این فعال کارگری با بیان اینکه به جز بدهی خودروسازان مشکلات دیگری نیز سد راه قطعه‌سازان وجود دارد، افزود: واردات تجهیزات هم برای این واحدها دردسرساز شده است؛ مالک یکی از این واحدها عنوان می‌کرد که دستگاهی را با ارز 3200 تومانی در اردیبهشت 96 وارد کرده و 70 درصد هزینه آن را پرداخت کرده اما اکنون اجازه ترخیص از گمرک را نمی‌دهند چون عنوان می‌شود مابه‌التفاوت 30 درصد باقیمانده را باید با قیمت فعلی ارز بدهد؛ از آنجایی که ارز 4200 تومانی هم به آن اختصاص نمی‌یابد باید هزینه را با دلار 10800 تومانی پرداخت کند.

وی افزود: بازپرداخت وام‌های ارزی هم مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ به عنوان نمونه یک واحد قطعه‌سازی وامی ارزی را با دلار 2800 تومانی دریافت و اقساط آن را با همان نرخ پرداخت می‌کرده اما الان باید اقساط را با دلار 10800 تومانی بدهد. بسیاری از این واحدها برای خرید مواد اولیه هم دچار مشکل شده‌اند؛ بسیاری از آنان تا پیش از وضعیت کنونی با چک‌های چند ماهه مواد مورد نیاز خود را وارد می‌کردند اما اکنون باید نقدی مواد اولیه را تهیه کنند که بسیار دشوار است.

دیدگاه کاربران

سید۶۴۴۴۴۴۰۶:۴۸:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۳۰
یعنی بعد چندین سال کار و جمع کردن مشتری باید عطا را به لقا بخشید
ناشناس۶۴۴۴۶۱۰۷:۲۳:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۳۰
پراید رو بفروشی 35 میلیون بازم از عهده خرج و مخارح برنیای بنظرتون یه جای کار اشکال نداره؟
ناشناس۶۴۴۴۸۶۰۸:۰۴:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
شرکتهای ایرانخودرو و سایپا باید تعطیل شوند. تعداد بیکار شده های این دو شرکت بسیار کمتر از آمار مرگ و میرهای ناشی از تولیدات این دو شرکت دولتی بدرد نخوره-تولید ملی هر جایی افتخار ملی نیست-تولیدات این دو شرکت افتضاح ملی هستند و می بایستی قویاً تحریم شوند.
ناشناس۶۴۴۴۸۸۰۸:۰۸:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
دروغ بزرگ جهت افزایش قیمت فرغونها
ناشناس۶۴۴۵۵۲۰۸:۵۶:۳۵ ۱۳۹۷/۸/۳۰
با سلام . چقدر ساده اید . خودروسازان هم قطعه سازارو گرو گرفتند فقط برای افزایش قیمت خودرو ../// هروز تو بوق و کرنا میکنند بیکاری قطعه سازان .کدوم بیکاری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!! فقط و فقط راه افزابش قیمتها و دوشیدن ملت و دولت رو بلد شدند و هیچ بیکاری توش نیست مطمئن باشید ... ولی حیف که بعضی ها تا اسم بیکاری رو میبرن زود دست و پاشون شل میشه و باج میدن نه این رمز دوشیدن ملت و افزایش قیمتهاست
m۶۴۴۵۵۶۰۸:۵۷:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
هر سال هزار نفر از تصادفات توی ایران کشته میشوند.بخاطر محصولات داخلی بهتره که این دو کارخانه حلبی ساز تعطیل بشه تا حاقل آمار کشته ها و مجروحها کمتر بشه
علی۶۴۴۵۷۷۰۹:۱۶:۱۷ ۱۳۹۷/۸/۳۰
موقعی که دلار ۴۰۰۰بود پول ماشین را می دادی بعد ۲ ماه تحویل می دادند الان که دلاربیش از۱۰۰۰۰شده وضعیت مشخصه.چاره کاراعلام ورشکستی تا مردم از دستشون راحت بشونو
ناشناس۶۴۴۶۱۷۰۹:۴۴:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۳۰
نباید به خاطر افزایش اشتغال، از تولید کالای بی کیفیت داخلی حمایت کرد. در نهایت همه متضرر می شوند.
ناشناس۶۴۴۶۸۵۱۰:۲۷:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۳۰
اینهمه بیکار اینها روش، مگه میشه به این بهانه این خودروسازی ها هر بلایی می خوان سر ملت در بیارند تازه تهدید هم بکنند.
رضا۶۴۴۷۱۴۱۰:۵۵:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۳۰
شما تاکنون به خاطر بی کیفیتی خودروتان چندین صدهزار نفر از مردم را به کشتن دادید لازم نکرده نگران صد هزار نیروی کار خودتان باشید شما کابوس بیکاری ندارید کابوس جیبتان دارید
رضا۶۴۵۱۳۹۱۴:۱۱:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
برادر می خواهی کشته نشی نخر وکیل وصی بقیه مردم هم هستی؟
ناشناس۶۴۴۷۳۴۱۱:۰۴:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۳۰
اگر شرکتهای خودرو ساز داخلی کمی از آن پاداشهای پرداختی به مدیران و سفرهای خارجی آنان کم کنند قطعاً بدهی به شرکتهای قطعه ساز را هم میتوانند پرداخت کنند تا کارگران بیکار نشوند
ناشناس۶۴۴۸۴۴۱۲:۱۴:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
اگر مرد هستید و مردانگی دارید آنالیز قیمت را منتشر کنید تا کارشناسان با مقایسه خودروهای خارجی اظهار نظر کنند
ناشناس۶۴۴۸۹۴۱۲:۳۷:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
آماده سازی افکار عمومی جهت افزایش قیمت خودرو
املی۶۴۴۹۳۳۱۲:۵۴:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۳۰
اقای محبی نژاد چرا 30000نفر اخراج شده اند؟ دلیل شما برچه سمتنداتی هست ایا این حرف را زده اید تا دل دولت به رحم اید وشماافزایش قیمت بدهید؟ اصلاچنین چیزی نیست چرا شماهای قطعه ساز باید ساز افزایش قیمت را کوک کنید ولی ریالی به حقوق کارگران اقزایش ندهید چرااااااااااااا؟ حداقل ساز معیشت کارگران را هم کوک کنید اینقدر بی انصافی نکنید
ناشناس۶۴۵۰۹۸۱۳:۵۵:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۳۰
اقا همه بیکارن شما هم روش چه عیبی داره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین