توضیحات قاسمی درباره جزییات سفر هانت به تهران

گروه سیاسی الف،   3970829182

سخنگوی وزارت خارجه گفت که مقامات ایرانی در دیدارها با جرمی هانت بر مجرم شناخته شدن یک زندانی دوتابعیتی در دادگاه صالحه تاکید کرده و آن را تبعه ایران خواندند که براساس قوانین داخلی محاکمه شده است.

به گزارش فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاران در تشریح جزئیات برنامه‌ها و دیدارهای سفر یک روزه «جرمی هانت» وزیر امور خارجه بریتانیا به تهران اظهار داشت: این سفر که از مدت‌ها قبل برنامه ریزی شده بود روز گذشته علی‌رغم برخی مشکلات سیاسی داخلی در انگلستان انجام شد.

قاسمی افزود: در دیدارهای جداگانه آقای جرمی هانت با وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص طیف مختلفی از موضوعات از جمله برجام و تعهدات کشورهای اروپایی به ویژه EU۳ در قبال ایران، مهمترین تحولات منطقه، خصوصا اوضاع وخیم و فاجعه بار انسانی در یمن و لزوم خاتمه دادن به حمایت‌های تسلیحاتی غرب از متجاوزان به سرزمین و مردم بی‌گناه یمن گفت‌وگو و تبادل نظر شد و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در این خصوص به تفصیل بیان شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد:‌ در حاشیه این دیدارها مقام انگلیسی موضوع یک زندانی دو تابعیتی (نازنین زاغری) در ایران را نیز مطرح کرد که مقامات کشورمان بر مجرم شناخته شدن ایشان در دادگاه صالحه و استقلال قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تاکید و بیان کردند، وی تبعه جمهوری اسلامی ایران است و بر اساس قوانین داخلی ایران محاکمه و محکوم شده است.

به گزارش فارس، «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس دیروز (دوشنبه) ۲۸ آبان ماه در راس هیاتی و به منظور انجام سفری یک روزه و دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایرانی به تهران سفر کرد.

وی در این سفر دیداری با ظریف همتای ایرانی خود داشت و پس از آن نیز با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و انگلیس در این دیدار جنبه‌های مختلف روابط و مناسبات دوجانبه، از جمله مسائل مرتبط با سازوکار مالی اروپا موسوم به SPV، برای پیشبرد روابط اقتصادی و تجاری در چارچوب برجام را مورد تبادل نظر و گفت‌وگو قرار دادند.

طرفین همچنین در خصوص مهمترین مسائل منطقه‌ای، از جمله لزوم تسریع در پایان دادن به جنگ در یمن و نیز سایر روندهای جاری در منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در دیدار جرمی هانت با انتقاد از عدم همکاری مناسب اتحادیه اروپا در شرایط خروج آمریکا از توافق بین‌المللی برجام و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام به میزبانی و تلاش اتحادیه اروپا صورت گرفت و نقض آن نیز به معنای زیر پاگذاردن حیثیت، اعتبار و جایگاه سیاسی اتحادیه اروپا از سوی آمریکاست.

دریابان شمخانی افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به انفعال طرف های دیگر در برابر گفتار و رفتار ناشایست آمریکا بر اساس منافع ملی و مسئولیت‌های خود تصمیمات لازم را در مقابله با این اقدام و امکان بازگشت به شرایط پیش از توافق اتخاذ کرده است.

وی همچنین گفت که سطح فعلی روابط اقتصادی بین دو کشور و تسهیل روابط بانکی در این زمینه رضایت‌بخش نیست. (جزییات بیشتر)

به گزارش فارس، این اولین سفر جرمی هانت به ایران پس از تصدی به این سمت در تیر ۱۳۹۷ و بعد از استعفای «بوریس جانسون» وزیر خارجه سابق بود. جرمی هانت سومین وزیر خارجه انگلیس بود که بعد از قطع روابط دو کشور در پی ورود دانشجویان به سفارت انگلیس در تهران در آذر ۱۳۹۰، به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد.

وزرای خارجه ایران و انگلیس ۱۴ آبان ماه تلفنی گفت‌وگو کردند و جرمی هانت در این گفتگو ضمن تاکید بر پایبندی انگلیس و سایر اعضای برجام به این توافق لزوم اتخاذ و اجرای فوری سازوکارهای ویژه اروپا را برای تدوام همکاری‌های اقتصادی با ایران مورد تاکید قرار داد.

محمدجواد ظریف و «جرمی هانت» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و انگلیس سوم مهر ماه در حاشیه هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند.

دو وزیر خارجه در این دیدار در خصوص برجام، روابط دوجانبه، امور کنسولی و دیگر مسائل مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

پس از این دیدار وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای عنوان کرد که هانت در این دیدار گفته که «لندن به توافق هسته‌ای که برای امنیت جهانی بسیار حیاتی است ادامه خواهد داد و انگلیس به تلاش‌ها برای حفظ برجام ادامه می‌دهد و ایران نیز باید همین کار را بکند.»

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس نیز ۱۸ آبان ۱۳۹۶ در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی به منظور انجام سفری دو روزه و دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان به تهران سفر کرد. پیش از او «فیلیپ هاموند» در شهریور ۱۳۹۴ به منظور بازگشایی سفارت انگلستان در تهران به ایران سفر کرده بود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز بهمن ۱۳۹۴ در سفری به لندن به منظور شرکت در اجلاس بین‌المللی کمک به مردم سوریه، با مقامات این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین