تهدید امنیتی - اقتصادی یک پرایدساز علیه دولت

گروه اقتصادی الف،   3970829039 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیر انجمن خودروسازان: اگر دولت تا دو هفته دیگر قیمت خودرو‌های ما را افزایش ندهد، خط تولید را در جاده کرج متوقف می‌کنیم و سیل بیکاران روانه جامعه خواهد شد!

تهدید امنیتی - اقتصادی یک پرایدساز علیه دولت
دبیر انجمن خودروسازان دولت را متهم به برداشت خلاف شرع از جیب سهامداران خودروسازان کرد و با تهدید امنیتی تعطیل کردن خط تولید کارخانه‌های خودروسازی، برای گران کردن خودرو‌ها به دولت فرصت دو هفته‌ای داد! روی دیگر ماجرا این است که یک «پرایدساز» که یکی از ضعیف‌ترین خودرو‌های تاریخ خودروسازی ایران را تولید می‌کند، سوار بر عرشه این خودرو، کشور و دولت را تهدید امنیتی- اقتصادی می‌کند! واقعا دولت تا چه حد باید منفعل و ضعیف باشد که یک فرد بتواند با چنین تهدید سنگینی دولت را خطاب کند.

روز گذشته همزمان با انتشار خبر غیررسمی افزایش قیمت خودرو تا ۵ درصد از حاشیه بازار، خبر رسید که گرانی قیمت خودرو در انتظار دستور رئیس جمهور است. پیش از این نیز قطعه‌سازان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشته‌بودند که صنعت قطعه‌سازی کشور در شرایط حادی به سر می‌برد و بحران حاضر در صورت عدم اقدام عملی و عاجل مسئولین به زودی به دلیل بیکاری وسیع پرسنل این صنعت و توقف تولید به فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر و زیان‌بار برای اقتصاد کشور و امنیت ملی تبدیل خواهد شد که اثرات خسارت بار اجتماعی آن گریبانگیر ملت و مسئولین می‌گردد.
 
آن‌ها خواستار تسویه طلب هایشان از خودروسازان شده بودند. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که به گفته کارشناسان از مهمترین دلایل گرانی‌ها در سال‌های اخیر به سوءمدیریت‌ها و دخالت‌های دولت در مدیریت خودروساز‌ها بازمی‌گردد و در چنین شرایطی باید تولید داخل کمک حال مردم باشد نه اینکه فشار روانی به جامعه را بالا برده و تهدید امنیتی را برای تحمیل گرانی در دستور کار قراردهند. اگرچه افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات منجر به افزایش قیمت نهایی خودرو‌ها شده، اما اگر خودروسازان مدعی تولید در داخل هستند این افزایش قیمت‌ها باید معقول باشد نه آنکه قیمت‌ها را به ۵ درصد کمتر از قیمت بازار برسانند، زیرا همین روش و ایده افزایش قیمت نیز به دلیل وجود بازار شبه انحصاری خارج از انصاف بوده و خودروسازانی که با پول مردم همچنان کاسبی می‌کنند قادر خواهند بود گرانی‌های متعدد دیگری را به مردم تحمیل کنند.

طبق وعده قبلی، قرار بود شنبه شب در جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت و تجارت، تغییرات قیمت خودرو تعیین تکلیف شود، اما روز گذشته، تا لحظه تنظیم خبر هیچ خبر موثقی از این جلسه منتشر نشد، جز خبری که در فضای مجازی دست به دست شد، مبنی بر افزایش قیمت خودرو تا ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار. به عبارت دیگر چنانچه این خبر صحیح باشد، رضا رحمانی نیز به بهانه حفظ اشتغال و حمایت از صنعت داخلی، با خودروسازان همسو شده و با افزایش قیمت موافقت کرده است. فعالان بازار معتقدند: در گذشته قرار بود خودروسازان قیمت خودرو را در حاشیه بازار کنترل کنند که نه‌تن‌ها خلف وعده کردند، بلکه با این تصمیم آزادانه می‌توانند قیمت‌هایشان را به قیمت‌های نجومی حاشیه بازار برسانند، بدون اینکه از سوی سازمان حمایت یا هر مرجع دیگری مورد بازخواست قرار گیرند.

هشدار نعمت‌بخش به متولیان صنعت خودرو

انتشار خبر افزایش قیمت خودرو تا ۵ درصد زیر قیمت بازار در شرایطی است که احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت: وگو با «جوان» از آن اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید: «در جلسه شنبه شب حضور نداشتم، اما هشدار می‌دهم اگر تا دو هفته آینده با افزایش قیمت خودرو موافقت نشود تولید خودرو در جاده مخصوص کرج را متوقف می‌کنیم و سیل بیکاران روانه جامعه خواهند شد!»
 
وی می‌افزاید: «از اسفند ۹۴ تا شهریور ۹۷ به دستور شورای رقابت، قیمت خودرو ۱۲ /۵ درصد افزایش داشته است. در حالی که تمام مواد اولیه در این سه سال بیش از ۱۵۰ درصد گران شده است به عنوان مثال آلومینیوم بیش از ۲۷۷ درصد گران شده است.»

وی می‌گوید: «شریعتمداری وزیر سابق صنعت و تجارت ما را از دست شورای رقابت که خودرو‌های زیر ۴۵میلیون تومان را بررسی می‌کرد نجات داد، اما اکنون گرفتار بوروکراسی بلند بالایی در وزارت صنعت شده‌ایم. اول اینکه تمام خودرو‌های تولیدی، اعم از ۴۵ میلیون تومان و بالاتر و حتی سواری وانت باید براساس پروسه جدید تعیین قیمت شوند. دوم اینکه ابتدا سازمان حمایت با بررسی دلایل افزایش قیمت‌ها، رای صادر می‌کند، رای آن به کمیته خودرو که متشکل از سه نماینده وزیر می‌باشد ارسال می‌شود و اگر در این مرحله مورد تایید قرار بگیرد رای به ستاد تنظیم بازار می‌رود.»

وی تصریح کرد: «وزیر سابق صنعت از ترس اینکه افزایش قیمت‌ها به گردن او نیفتد تا روز‌های پایانی وزارتش تغییر قیمت خودرو را به تعویق انداخت. اکنون رای افزایش قیمت‌ها در ستاد تنظیم بازار متوقف شده و رحمانی، وزیر صنعت برای تایید نهایی اقدام عملی انجام نداده است.»

نعمت‌بخش با اشاره به زیان دو خودروساز داخلی در شش ماهه نخست امسال می‌افزاید: «۵ هزار میلیارد تومان سایپا و ایران‌خودرو در شش ماهه امسال زیان داشته‌اند. به اعتقاد من دولت دستش را در جیب سهامداران کرده است وشرعا مدیون سهامداران دو شرکت است! براساس قانون برنامه پنجم توسعه، اگر دولت قیمت کالایی را زیر قیمت بازار تعیین کند باید به تولیدکنندگان کمک زیان بدهد. این در حالی‌است که دولت برای پرداخت یارانه‌ها به زحمت می‌افتد، چه برسد به اینکه به خودروسازان کمک کند.»

نعمت‌بخش می‌گوید: «تولید ما به یک سوم رسیده و پیش‌فروش‌های خودرو‌ها توسط دلالان خریداری شده در انتظار تحویل هستند تا بار دیگر قیمت‌ها را درحاشیه بازار افزایش دهند.»

کیفیت پایین ناشی از سرکوب قیمت‌هاست

دبیر انجمن خودروسازان مدعی است که پایین بودن کیفیت خودرو‌ها ناشی از سرکوب قیمت خودرو توسط دولت است و می‌گوید: «به دلیل پایین بودن قیمت‌ها، قطعه‌سازان از تولید قطعات با کیفیت، عاجزند و ناچارند از کیفیت قطعه کم کنند تا هزینه‌شان افزایش نیابد. اگر متولیان صنعت به دنبال جلب رضایت مشتری هستند باید با افزایش قیمت خودرو موافقت و ما را در تولید خودرو با کیفیت یاری کنند.» نعمت‌بخش به گزارش بانک مرکزی مبنی بر افزایش ۵۶ درصدی قیمت خوراکی‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: «دولت قوت مردم را رها کرده و به خودروسازی گیر می‌دهد!»

همچنین رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی از نامه ارسالی قطعه سازان به رئیس جمهور خبر داده و می‌گوید: پیشنهاد ما تعیین قیمت رسمی خودرو در حد ۵ درصد پایین‌تر از نرخ‌های حاشیه بازار است، در این صورت تقاضای واسطه‌گری و دلالی از بازار خودرو خارج شده و شاهد تعدیل قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو نیز خواهیم بود.
محمدرضا نجفی‌منش می‌افزاید: «وضعیت صنعت قطعه‌سازی به شدت وخیم است و اگر در روز‌های آتی فکری برای آن نشود با مشکلات اساسی در کاهش تولید و بیکاری گسترده پرسنل شاغل در واحد‌های قطعه‌سازی مواجه خواهیم شد.»
منبع: روزنامه جوان

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۴۳۰۲۹۰۸:۲۰:۵۲ ۱۳۹۷/۸/۲۹
حقوق همه ی کارگران صنعت خودرو را با افزایش اندک قیمت بنزین جبران کنید و در این لگن سازهای کلاش رو ببندید بعد هم واردات خودرو با کیفیت و قیمت مناسب را آزاد و عوارض ورود خودرو را مثل بقیه دنیا کنید !!!! اگر تو 40 سال نتوانستند کاری بکنند این دوغول بی خاصیت ، یقینا تا 40 سال دیگر هم نمی توانند ...
ناشناس۶۴۴۳۱۷۲۳:۰۸:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۲۹
ارز مورد نیاز برا خودرو رو از کجا تهیه کنند؟
ناشناس۶۴۳۰۳۸۰۸:۲۵:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۲۹
دولت آمد با گران کردن دلار جیب خودش را پر کند ، حالا چاهی درست کرده که نمی تواند از آن خارج شود.
سعید۶۴۴۱۱۳۱۹:۴۹:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۲۹
دقیقا احمد نژاد هم همینکار رو کرد بازی با قیمت دلار برای پر کردن جیب خودشون
ارش۶۴۳۰۴۰۰۸:۲۷:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۲۹
جناب خودروسازان محترم شما نگران سیل بیکاری نیستید نگران جیب خود هستید چون سازمانهای بیمه گر باید نگران سیل بیکاری باشند
ناشناس۶۴۳۰۶۴۰۸:۵۴:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۲۹
نتیجه سالها حمایت از پرایدسازان همینه دیگه. 20 ساله که منافع مردم قربانی حمایت دولتها از خودروسازها شده.
ناشناس۶۴۳۱۶۱۰۹:۵۰:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۲۹
اینا میگن مدیریت.هر کی به هرکی هست.کسی که تا دو سال پیش التماس میکرد به دولت که کسی ماشین داخلی نمیخره وبا لطف دولت که وام خودرو داد از خشم وکمپین مردم در امان ماند حالا با این فرغون سازیش دولت وحاکمیت را تهدید میکنه.
ناشناس۶۴۳۱۶۹۰۹:۵۶:۱۰ ۱۳۹۷/۸/۲۹
دولت هر چه سریعتر تعرفه واردات خودرو را صفر کند و اجازه دهد چهار چرخ سازهای داخلی پر ادعا با هر قیمتی محصولات بی کیفیت خود را بفروشند یا به خارج صادر کنند.
عبدالله۶۴۳۱۸۵۱۰:۰۵:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۲۹
از تحریم ها عبور خواهیم کرد...علی برکت الله
ناشناس۶۴۳۲۲۵۱۰:۲۴:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۲۹
به نظر میرسه آنچه تولید کردن فرستاده بشه کوره های ذوب فلزات باهاش هرچیزی تولید کنن جز ماشین بابت ماشین هم برن از خارج بیارن تا مردم هم سالم بمونن
ناشناس۶۴۳۳۴۹۱۱:۳۶:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۲۹
حرفشون درسته. سهام شرکتی که فقط یک زمین خالیه وسط بیابون ۵ برابر شده اما سهام خودروسازان منفی هم خورده!
صمصام۶۴۳۳۷۷۱۱:۵۱:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۲۹
وقاحت سایپا در حال عبور از مرزهای لایتناهی است واقعا چطور روشون میشه اینطوری از افزایش قیمت خودروهاشون دفاع کنند؟؟؟!!!!!!
ناشناس۶۴۳۴۰۸۱۲:۰۶:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۲۹
هروقت این نعمت بخش درتلویزیون صحبت میکنه حالم بد میشه ایناکین بابا تعطیل کنین کاسبی وفسادشون رو
ناشناس۶۴۳۴۲۵۱۲:۱۴:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۲۹
خود پراید بزرگترین تهدید امنیتی برای مردم است.
علی اصغر نوین نژاد۶۴۴۳۲۸۲۳:۲۴:۰۳ ۱۳۹۷/۸/۲۹
آیا مدیر مسلمان واقعی و دلسوز قشر ضعیف و معاون دلسوز و زحمت کش ایشان را که در حین خدمت به جامعه کارگر و بازنشسته کشور و جمع میلیونی بیمه شدگان تامین اجتماعی را شهید کرد پراید بود ؟؟؟ یا تویوتا شاسی بلند ژاپن...؟؟؟
علی۶۴۳۴۳۵۱۲:۱۷:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۲۹
همین پرایدساز میدونی چقدر قدرت داره؟ مثل کوکاکولا در آمریکاست
سروش۶۴۴۲۳۸۲۱:۴۰:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۲۹
برین دفتر و دستک همین پراید ساز رو تو فاطمی ببینید که چه قدرتی داره
ناشناس۶۴۳۵۴۳۱۳:۱۶:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۲۹
چطوره تا حالا دستشون تو جیب مصرف کننده بود مشکلی نبود...
ناشناس۶۴۳۶۸۷۱۴:۳۳:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۲۹
انشالله تعطیل بشن یه ملتی راحت بشن از این گاریاشون . هی میگن بیکاری بیکاری . مگه این دوتا شرکت کلا چندتا کارمندو کارگر دارن که یه ملت باید اسیر و گروگانشون باشن ؟؟؟
ناشناس۶۴۳۸۷۷۱۶:۴۰:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۲۹
دولت خیلی ضعیفی داریم کشک کششک
ناشناس۶۴۳۹۸۴۱۸:۰۲:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۲۹
البته همه تو این کشور دارن "پراید" می سازن، شما هم با این تحلیل و اخبار بی کیفیت که بوئی از کارشناسی و تحلیل اقتصادی در آن نیست هم دارین "پراید" می سازین، مگه نه؟!؟!؟ ما هم پراید سوار و پراید خوان هستیم، به هم می آئیم، نه؟!!
ناشناس۶۴۴۰۳۷۱۸:۴۰:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۲۹
اینها (خودروسازان)هم اخلالگرومفسدفی الارضندحکمشان اعدامه
ناشناس۶۴۴۱۴۸۲۰:۱۴:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۲۹
چطور می توان خدا را شکر کرد زمانی که بگویند درب این لگن ساز ها برای همیشه تخته شده است.
م.م۶۴۴۱۸۰۲۰:۴۲:۳۵ ۱۳۹۷/۸/۲۹
نمیدانم نظرم رو درج میکنید یا نه: بهترین راه حل برداشتن انحصار تولید خودرو میباشد فقط اعلام کنید مجوز ساخت به بخش خصوصی میدهند بهتر از پراید تولید میکنن با قیمتی بهتر .البته اگر مافیای خودرو و بوروکراسی حاکم بر ادارات بزاره .
عباس۶۴۴۲۴۶۲۱:۴۹:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۲۹
چهل سال بادشون کردیم الان دیگه با ترکاندن خودشون کشور رو تهدید میکنن. تا حالا اینجوریشو نداشتیم!!!
اميد۶۴۴۲۹۳۲۲:۴۳:۰۳ ۱۳۹۷/۸/۲۹
کاش فقط یه بار دولت به فکر مردم باشه و کمتر از اینا حمایت کنه دولت میتونه به جای ساخت خودروهای بی کیفیت اجازه ساخت خودروهای خارجی تو کشور رو بده همون کارگرا برن اونجا کار کنن کسی هم بیکار نمیشه
ناشناس۶۴۴۳۸۷۰۰:۲۷:۰۸ ۱۳۹۷/۸/۳۰
خواهشا مرد باش و بزار و برو تا ملت یه نفس راحت بکشد. هیچ کس ارزش شما خودرو سازان را نمی داند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین