محمود صادقی: ماهی ۹ میلیون از دانشگاه می‌گیرم

گروه سیاسی الف،   3970828232

نماینده مردم تهران گفت: بنده مدافع طرح شفافیت آرا نمایندگان هستم. با این وجود نباید این قدر در خصوص این طرح تبلیغ منفی کنیم، چون این طرح بالاخره رای می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو،  محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس در همایشی که به عنوان چالش شفافیت مجلس به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف برگزار شد گفت: برای شفافیت هم مبانی شرعی و دینی و هم اصول قانونی در کشورمان وجود دارد.

وی با بیان اینکه بنابر حدیثی از امام علی (ع) که جزو نامه‌های حضرت است شفافیت در همه امور به غیر از امور جنگی لازم است و رهبر معظم انقلاب اخیرا این حدیث را برجسته کردن تصریح کرد: شفافیت یک موضوع جدید و حادث نیست و در اصول مختلف قانون اساسی همچون آزادی مطبوعات، آزادی اجتماعات و دیگر اصول بر آن تاکید شده است.

وی با بیان اینکه اصول قانون اساسی دست به دست هم می‌دهد تا شفافیت اعمال شود تصریح کرد: زیرساخت و مبانی اعتقادی و قانونی اعمال شفافیت در کشور وجود دارد از طرفی ایران در سال ۸۷ به کنوانسیون جهانی مبارزه با فساد پیوسته که به موجب آن تعهد بین المللی داریم که در مسیر ارتقای شفافیت آزادی اطلاعات و مبارزه با فساد گام برداریم.

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه ما فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی را با ۹ راهبرد با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس راه اندازی کردیم تصریح کرد: در همان ابتدای شروع فعالیت مجلس پیش بینی کردیم که صورتحساب‌های مالی مجلس منتشر شود.

صادقی با اشاره به اینکه می‌توان به شفافیت عملکرد پارلمان هم به صورت فردی و هم به صورت نهادی نگاه کرد افزود: بخش قابل توجهی از فعالیت‌های مجلس خارج از حیطه نمایندگان انجام می‌شود مثلا ما در مجلس سخنگو نداریم، ولی رییس داریم که دوره به دوره رییس‌تر شده و از طرف دیگر حیطه اختیار نمایندگان به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه شفافیت بین دولت ملت حیثیت قوانین را افزایش می‌دهد و زمینه و امکان نظارت و مشارکت عمومی در قانونگذاری و نظارت را فراهم می‌کند تصریح کرد: طبق مطالعاتی که صورت گرفته رویکرد پارلمان‌های دنیا تقویت شفافیت پارلمانی بوده، به گونه‌ای که بیانیه شفافیت پارلمانی در سال ۲۰۱۱ منتشر و ۱۱ کشور آن را امضا کردند.

وی با اشاره به اینکه ۴۹ کشور جهان ساز و کار‌های اعلان نتیجه آرا را دارند و برخی کشور‌های دنیا که دو پارلمانی هستند اطلاعات مربوط به آرا نمایندگان این مجالس را منتشر می‌کنند اضافه کرد: در برخی از کشور‌ها نیز هر نماینده‌ای یک پروفایل دارد که اطلاعات مربوط به آرای او از طریق اینترنت قابل دسترسی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این آمادگی را دارد تا میزان دریافتی حقوق خود را اعلام کند تصریح کرد: این آمادگی را دارم، اما بحثی که وجود دارد این است که بنده در ابتدای نمایندگی خود در دانشگاه فردوسی مشهد میزان حقوق و مزیای دریافتی ام را اعلام کردم، اما با تذاکرات بیشماری از جمله تذکر ۷۹ روبرو شدم و حتی هجمه فیزیکی شد و می‌خواستند من را بزنند در هر حال تذکر ۷۹ زمانی است که نماینده‌ای در پشت تریبون مجلس به دیگری توهین می‌کند، اما این تذکر را به من دادند.

وی با تاکید بر اینکه شخصا تمایل دارم حقوق خود را اعلام کنم، ولی محدودیتی‌های در مجلس وجود دارد تصریح کرد: نمایندگان برخلاف سایر دستگاه‌ها فیش حقوقی ندارند.

صادقی گفت: بنده زمانی که میزان حقوق دریافتی خود را اعلام کردم از طرف دوستان مورد گلایه قرار گرفتم. با این وجود بنده از دانشگاه به مجلس مامور هستم و به عنوان عضو هیات علمی حقوقم را از دانشگاه که ۹ میلیون تومان است دریافت می‌کنم و تا حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان نیز مربوط به هزینه‌های ۴ دفتر بنده در اسلامشهر، شهرری، لواسان و پردیس است.

وی با اشاره به اینکه قیام و قعود برای ثبت رای نمایندگان شفاف‌تر از آرای الکترونیکی بود تصریح کرد: برای اصلاح سیستم موجود باید آیین نامه مجلس اصلاح شود و اصل را بر علنی بودن بگذاریم و غیرعلنی بودن را استثنا کنیم.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: مدیران حقوق بگیر دولت طبق قانون برنامه ششم توسعه باید تا پایان سال اول برنامه حقوق و مزایای خود را در سامانه انتشار علنی حقوق و مزایا بارگذاری می‌کردند. با این وجود اگر چه سامانه از لحاظ فنی مستقر شده، ولی هنوز راه نیفتاده است.

وی در خصوص پیگیری‌های مجلس برای راه اندازی سامانه انتشار علنی حقوق و مزایا توضیح داد: بنابر اعلام آقای انصاری اطلاعات مورد نیاز برای ثبت در سامانه انتشار علنی حقوق و مزایا در حال جمع آوری هستند، اما یکی از دستگاه‌های که دیر جلو آمده خود مجلس است.

وی تصریح کرد: بنابر آمار ارایه شده تاکنون ۴۰۰ دستگاه اطلاعات خود را در سامانه انتشار علنی حقوق و مزایا بارگزاری کرده اند، ولی می‌گویند تا اطلاعات بارگزاری و منتشر شود زمان می‌برد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه نمایندگان به فوریت خیلی از طرح‌ها رای نمی‌دهند و همین باعث می‌شود که این طرح‌ها در نوبت قرار بگیرند روند در مورد طرح شفافیت آرای نمایندگان نیز همین بوده است.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه شفافیت سیستماتیک مهمترین پادزهر برای ستاد سیستماتیک است، اما نباید این اهرم شفافیت را به اهرم فشار برای نمایندگان مجلس تبدیل کرد افزود: این ضد شفافیت است که نماینده‌ای را به خاطر رای خود به یک طرح یا لایحه تهدید کرد. نمایندگان موکل مردم هستند نه نوکر آن‌ها از این رو نمایندگان باید بازتاب صدای مردم باشند.

وی با بیان اینکه نباید با یک شعار شیک تحت عنوان شفافیت آرا نمایندگان آزادی یک نماینده را مخدوش کنیم، چون این خود مقایر شفافیت است افزود: اگر شفافیت را شعاری و سیاسی کنیم ضد خودش می‌شود در هر حال معتقدم شفافیت خیر عمومی و همه باید دست به دست هم برای افزایش آن تلاش کنیم.

وی با اشاره به تصویب قانون نحوی رسیدگی به اموال مقامات و کارگزاران نظام در مجلس نهم تصریح کرد: این قانون از سال ۹۴ منتظر یک آیین نامه است که قوه قضاییه باید ظرف ۶ ماه آن را تصویب می‌کرد، ولی هنوز این اتفاق نیوفتاده است.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه بنده مدافع طرح شفافیت آرا نمایندگان هستم و در این راستا طرح آقای حاجی دلیگانی و فتحی را امضا کردم تصریح کرد: با این وجود نباید این قدر در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان تبلیغ منفی کنیم، چون این طرح بالاخره رای می‌آورد، ولی ما باید تلاش کنیم که آن را تصویب کنیم.

وی با بیان اینکه پیام رهبر معظم انقلاب فساد بهترین پیام تمثیلی است تصریح کرد: ایشان گفتند فساد مثل اژد‌های ۷ سر افسانه‌ها است. یک سرش را که می‌زنی با ۶ سر دیگر حرکت می‌کند. از بین بردنش سخت است. در هر حال فساد سیستماتیک را در بیرون می‌کنیم از پنجره وارد می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: با بخش فناوری مجلس صحبت کردیم تا هر نماینده‌ای یک پروفایل داشته باشد تا از طریق آن رای خود را منتشر کند با این وجود دیگر نیاز نیست که منتظر هیات رییسه بمانیم.

صادقی با اشاره به اینکه بنده از ابتدای مجلس تصمیم گرفتم که به هر طرح تحقیق و تفحص رای دهم، ولی در مورد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران دوستان با هم دست به یکی کرده اند و نگذاشتند این طرح رای بیاورد گفت: در مورد ادعای صبا آذرپی فعال رسانه‌ای حاضر در این نشست مبنی بر اینکه شورای نگهبان به آرای نمایندگان دسترسی دارد تصریح کرد: آرای نمایندگان مدت زمان کوتاهی در سیستم می‌ماند و پاک می‌شود و هیات رییسه هم دیگر دسترسی به آن ندارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  9. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  10. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین