جابجایی بین المللی دانشجویان و تحصیل کردگان جهان و ایران

گروه اجتماعی الف،   3970828209

براساس آمار «سازمان بین المللی مهاجرت»، در حال حاضر بیش از ۲۵۷/۷ میلیون نفر از مردم جهان مهاجر هستند. نتایج مطالعه ای در میان ۱۵۶ کشور نشان می دهد که تعداد مهاجران بالقوه دنیا بیش از ۷۰۰ میلیون نفر است.

جابجایی بین المللی دانشجویان و تحصیل کردگان جهان و ایران

 براساس این مطالعه ۱/۸ میلیون نفر از ایرانیان ابراز علاقه و تمایل به مهاجرت داشته اند، در حالیکه از این تعداد صرفاً ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرده اند که برای مهاجرت برنامه داشته و یا در حال آماده شدن برای مهاجرت هستند. کشور ایران با در نظر گرفتن شاخص تعداد افراد دارای برنامه مهاجرت نسبت به کل جمعیت کشور در میان ۲۰ کشور برتر این شاخص قرار ندارد.

 تعداد دانشجویان بین المللی دنیا از ۱/۳ میلیون دانشجوی بین المللی در سال ۱۹۹۰، به رقم حدود ۵/۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۴ رسیده که تقریباً ۴ برابر شده است. همچنین پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵، این رقم به ۸ میلیون نفر برسد.

 ایران با حدود ۵۱/۶۰۰ نفر دانشجوی خارج از کشور در سال ۲۰۱۲، در رتبه دهم کشورهای دانشجو فرست قرار داشته است. ولی در سال ۲۰۱۵، با همین حدود تعداد دانشجوی بین المللی در رتبه ۱۵ ام کشورهای دانشجو فرست قرار دارد. حدود یک درصد از کل دانشجویان ایرانی ساکن خارج هستند در حالیکه این نرخ در چین ۱/۸ درصد دانشجویان، برای عربستان سعودی ۵/۶ درصد و برای ترکیه ۰/۷۵ درصد است . تعداد دانشجویان خروجی از ایران همواره کمتر از ۲ درصد از تعداد کل دانشجویان ایرانی در طول بیست سال گذشته بوده است. به طور کلی با توسعه آموزش عالی کشور، نسبت دانشجویان خروجی به کل دانشجویان نزولی بوده است.

 ایران از لحاظ نرخ مهاجرت افراد تحصیل کرده به کل جمعیت تحصیل کرده کشور (۴/۵ درصد) در رتبه ۱۴ ام کشورهای فرستنده به منطقه OECD قرار گرفته است. نیمی از مهاجران ایرانی را مهاجران ماهر / تحصیل کرده تشکیل می دهند و ایران رتبه چهارم را در میان کشورهای مهاجر فرست به منطقه OECD دارد . ایران در منطقه MENA از لحاظ تعداد مهاجران تحصیل کرده رتبه اول و از لحاظ نرخ خروج مهاجران تحصیل کرده رتبه نهم را داراست.


 در سال ۲۰۱۷ تعداد دانشجویان ایرانی ساکن آمریکا به ۱۲/۶۰۰ نفر رسیده است. دانشجویان ایرانی بیشترین تعداد دکتری ها در زمینه علوم و مهندسی در آمریکا را از میان کشورهای منطقه ی خاورمیانه داشته اند و بعد از آن به ترتیب کشورهای بحرین و عربستان سعودی قرار گرفته اند. براساس آمار موجود ، طی سال های ۲۰۱۲ _ ۲۰۱۶ کمتر از یک درصد کل دانشجویان خروجی از ایران به ۱۰ دانشگاه برتر آمریکا و دنیا راه پیدا کرده اند.


ایران در میان مقاصد دانشجویان بین المللی، کشور شاخصی به حساب نمی آید و لذا سهم اندکی (زیر ۰/۰۵ درصد از تعداد کل دانشجویان کشور) در بازار جذب دانشجویان بین المللی را در میان کشورهای منطقه در اختیار دارد. این در حالی است که کشورهایی همچون عربستان و ترکیه سهم نسبتاً بالا و قابل توجهی را از بازار دانشجویان بین المللی کسب کرده اند.


برگرفته شده از کتاب "جابجایی بین المللی دانشجویان و تحصیلکردگان در سطح ایران و جهان" که توسط برنامه سیاستگذاری مهاجرت نخبگان در پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف انجام و منتشر شده است.
علاقه مندان برای مطالعه کتاب میتوانند به سایت اینترنتی www.isti.ir/uploads/mobilestudent_970312.pdf مراجعه نمایند

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین