روایت ابوترابی‌فرد از کتابخوانی اسرا در عراق

گروه فرهنگی الف،   3970828174

امام جمعه موقت تهران در مراسم تقدیر از کتابداران استان تهران گفت: ما برای افزایش علم راهی جز کتاب نداریم و انسان به وسیله قلم در قله قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، مراسم تجلیل از کتابداران برگزیده استان تهران عصر امروز در موزه ملی ایران با حضور حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران و جمعی از مدیران و مسئولان نهاد کتابخانه‌ها برگزار شد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در این مراسم با اشاره به اینکه معجزه پیامبر اسلام کتاب است و شاید این خود مهمترین پیام را برای جامعه بشری دارد، گفت: اگر می‌خواهید با کلام خدا و با آموزه‌های الهی آشنا شوید باید با قرآن و کتاب آشنا شوید. اینکه یکی از اصول تربیتی اسلام قرائت، تلاوت و تدبر در قرآن است لذا فرزندان اسلام، فرزندان قرآن هستند و فرزندان پیامبر که باید در این عرصه پیشگام باشند.

وی افزود: معظم‌ترین کتابخانه‌ها در دنیای اسلام با صدها هزار جلد کتاب شکل گرفت اما همین کتابخانه‌ها توسط مغولان به آتش کشیده شد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه در عصر ذهبی که کتاب جایگاه ویژه یافت عصر طلایی بشر در سایه اسلام هم‌وزن کتبی که ترجمه می‌شد طلا اعطا می‌کردند، گفت: لذا یک تحول عظیمی در حوزه کتاب اتفاق افتاد کتب علمی در سایر حوزه‌ها نبود که مسلمانان آن را ترجمه نکنند و از آن استفاده نبرند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: مدرسه اسلام، مدرسه کتاب و قلم است، مدرسه تربیت انسان عالم است، اینکه علمای ما آثار بزرگی خلق کردند و صاحب جواهر یک دوره فقه استدلالی را می‌نویسد و همزمان به خاطر تالیف در مراسم فرزند جوانش شرکت نمی‌کند مشخص می‌شود اهمیت کتابت و نگارش چقدر است. مدرسه اسلام، مدرسه کتاب و قرائت سهم و فقاهت دانش و علم است.

* برای افزایش علم راهی جز کتاب نداریم

وی افزود: ما برای افزایش علم راهی جز کتاب نداریم، از قرآن می‌توان این معنا را استفاده کرد که انسان به دلیل آنکه از قدرت نگارش برخوردار است می‌تواند اعلم پدیده‌ها باشد. اگر این ظرفیت را نداشت به این جایگاه علمی نائل نمی‌شد.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه در میان همه پدیده‌ها حتی ملائک این انسان است که قدرت نگارش دارد و انسان به وسیله قلم در قله قرار می‌گیرد، توضیح داد: اگر قلم نبود امروز حضرت اباعبدالله در جامعه ما حضور نداشت. قلم یعنی نگارش کتاب و مطالعه. ما احتیاج به یک تحول، یک جهش و حرکت ویژه برای بازگشت به هویت واقعی خود داریم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: ۲۰۰ سال قاجار و پهلوی رابطه علمی ما را با نسل گذشته قطع کرد و خسارت‌های فراوانی به لحاظ علمی، اقتصادی و سیاسی داشت و به تاراج سرمایه‌ها و ثروت‌ها پرداخت. اراده آنها در قطع ارتباط ما با گذشته بود. هویت ملی، دینی،‌ اسلامی و علمی ما مورد آسیب قرار گرفت اما ما باید به آن تاریخ، تاریخ علم، نگارش و مطالعه و تحقیق برگردیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه یکی از دلایلی که آزادگان ما اسارت را به دانشگاه تبدیل کردند این بود که به قلم روی آوردند و هر که هر چه می‌دانست به دیگری می‌آموخت، توضیح داد: باید انگیزه جدی برای مطالعه را خلق کنیم اما مکان‌هایی که در آنها کتاب در دسترس مراجعه‌کنندگان قرار می‌‌دهند آمار مناسبی ندارند.

* افزایش بودجه فرهنگی در سال ۹۸

در ادامه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از دغدغه‌های این کمیسیون را ارزش، مقام و منزلت کتاب دانست و گفت: افراد جامعه با وجود گسترش فضای مجازی نمی‌توانند از منزلت کتاب بکاهند.

وی به مسائل اقتصادی و مواجهه کاغذ با گرانی اشاره کرد و افزود: کمیته‌ای در کمیسیون فرهنگی مجلس برای بودجه سال ۹۸ تشکیل شده هر چند از ابتدا چانه فرهنگ را کم برداشتند، بنابراین نمی‌توانیم منزلت فرهنگ را به درستی ادا کنیم. اما وظیفه ما است که به ترویج کتاب کمک کنیم.

این عضو مجلس تصریح کرد: برای بودجه سال ۹۸ سعی کردیم بودجه فرهنگی را ارتقا دهیم از مجموع ۴۲۶ هزار میلیارد تومان بودجه ۹۸ فقط ۹ هزار میلیارد تومان قرار است به بخش فرهنگی تخصیص یابد. این رقم،‌ رقم کمی است اما تلاش می‌کنیم از محل عوارض سیگار، نوشابه و فضای مجازی، بودجه‌ای را برای فرهنگ اخذ کنیم.

در پایان این مراسم برگزیدگان هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان تهران معرفی شدند. کتابخانه شهری نمونه «کتابخانه پیروزی تهران» و کتابخانه روستایی نمونه «کتابخانه اندیشه لواسان بزرگ» در شهرستان شمیرانات اعلام شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین