مسئولان دفتر رئیس‌جمهور رفتنی هستند؟/ مولاوردی و استانداری خراسان رضوی؛ بازی رسانه‌ای جدید/ دلیل مواضع دوگانه علی مطهری

گروه سیاسی الف،   3970828140 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

مسئولان دفتر رئیس‌جمهور رفتنی هستند؟/ مولاوردی و استانداری خراسان رضوی؛ بازی رسانه‌ای جدید/ دلیل مواضع دوگانه علی مطهری

 مولاوردی و استانداری خراسان رضوی؛ بازی رسانه‌ای جدید

دیروز خبری از قول رئیس ستاد روحانی در انتخابات ۹۶(!) در ایسنا منتشر و طی آن گفته شد شهیندخت مولاوردی برای استانداری خراسان رضوی پیشنهاد شده است. روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد از این خبر استقبال زیادی کرده است و استانداری را حق مولاوردی دانسته است! 

سوالی که پیش می‌آید شایستگی واقعی ایشان برای این جایگاه است. آیا ایشان، فارغ از جنسیت و گرایش سیاسی، شایسته استانداری هستند؟

بعد از انتشار این خبر، چند خبرنگار در توییتر از این گفتند که خانم مولاوردی قبلا خود را بازخرید کرده‌اند و بنا به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان امکان حضور در هیچ پست دولتی را ندارند. با توجه به این خبر، به‌نظر می‌رسد طرح خبر استاندار شدن مولاوردی در خراسان، اساسا یک بازی رسانه‌ای است.

آنچه این شائبه را تقویت می‌کند مطرح‌کردن نام ایشان برای استان خراسان رضوی است که این استان یکی از سوژه‌های رسانه‌های اصلاح‌طلب است و با حساسیتی که این رسانه‌ها به مشهد دارند توان مانور رسانه‌ای بیشتر است.

***

مسئولان دفتر رئیس‌جمهور رفتنی هستند؟

جهان نیوز نوشت: تا این لحظه در دفتر رئیس‌جمهور نیز اطلاع‌رسانی دقیقی درباره افراد بازنشسته صورت نگرفته است. مجید تخت روانچی معاون سیاسی دفتر ئیس‌جمهور و بهمن حسین پور رئیس تشریفات دفتر ریاست جمهوری از جمله افرادی هستند که بازنشسته بوده و یا حتی درصورت اعاده به کار نیز در این زمینه اطلاع‌رسانی نکرده‌اند. نام محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور پیشتر به عنوان مقام ارشد دولتی بازنشسته مطرح شده بود اما او یک بار بدون هیچ توضیحی اعلام کرد که بازنشسته نیست.»

در همین رابطه نامه نیوز به نقل از منابع آگاه نوشت: «محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور بازنشسته نیست. دکتر مجید تخت روانچی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در سال ۹۲ با تایید هیات دولت اعاده به خدمت شده و لذا مشمول قانون اخیر نیست. بهمن حسین پور معاون مراسم و تشریفات نیز بازنشسته محسوب می شود که در پایان مهلت مقرر در قانون، در پست سازمانی و جایگاه فوق نخواهد بود.»

باید تا چند روز آینده منتظر ماند و دید این افراد رفتنی می‌شوند یا نه.

***

علی مطهری و معضل فقدان پرنسیب

علی مطهری گفت‌وگویی با روزنامه شرق داشته است. آنچه از این مصاحبه و عملکرد او در سیاست می‌توان فهمید فقدان پرنسیب در رفتار سیاسی ایشان است. ایشان در زمان دولت اصلاحات در مخالفت با اقدامات این دولت در روزنامه کیهان مقالاتی می‌نوشت. بعد به‌عنوان سهمیه طرفداران دولت احمدی‌نژاد وارد لیست اصولگرایان شد و از آن طریق نماینده مجلس شد. در زمان دولت احمدی‌نژاد مخالف سخت عملکرد دولت احمدی‌نژاد بود و به نمایندگان حامی دولت احمدینژاد می‌گفت «وکیل‌الدوله».

با روی کارآمدن دولت روحانی به مدافع دولت روحانی تبدیل شد و آن مخالفت‌ها به فراموشی سپرده شد و در حمایت از دولت فعالیت کرد. آیا امروز مخالفان دولت می‌توانند به ایشان بگویند «وکیل‌الدوله»؟

ایشان در چند هفته اخیر در مخالفت با اعمال نظارت مجمع تشخیص بر مصوبات مجلس قلمفرسایی کرده‌اند و از کاستن شان مجلس ابراز نگرانی کرده‌اند. باید از ایشان پرسید آن روزی که دولت روحانی برنامه ششم را به مجلس نداد و گفت مجلس حق تصویب برنامه ندارد، شان مجلس خدشه‌دار نشد؟

یا اینکه این‌همه مشکلات و نابسامانی در کشور در پی تصمیمات دولت رخ داده ولی ایشان هیچ عکس‌العملی نداشته است. در حالی‌که در موارد مشابه در برابر دولت احمدی‌نژاد عکس‌العمل شدیدی داشت.

همه اینها نشان می‌دهد ایشان اصولی برای کنش سیاسی ندارند.

این مصاحبه هم مشحون از گزاره‌های غلط و ساده‌انگارانه درباره سیاست و فرهنگ است. مثلا گفته است: «بعد از توافق برجام اگر جنگ قدرت در کار نبود و کل کشور برای اجرای برجام متحد می‌شدند از مواهب برجام خیلی بهتر از این استفاده می‌کردیم. بخشی ‌دنبال این بود که برجام اجرا نشود. » یا گفته است: «فرض کنید حجاب اختیاری باشد، قطعا این به برهنگی و عریانی منتهی می‌شود. این‌طور نیست که اگر حجاب را اختیاری کردید فقط روسری را بردارند، مطمئن باشید کار به جاهای باریک می‌کشد. بنابراین وضع موجود بهتر از آن است که بگوییم حجاب اختیاری باشد.»

متاسفنه ایشان به مسائل پیچیده انسانی و اجتماعی به شکلی بسیط نگاه می‌کنند. این نگاه بسیط به مسائل مختلف باعث می‌شود اصولی برای فکر و عمل ایشان در کار نباشد.

***

حجاریان و فرمان عبور از روحانی؟

تابناک درباره مصاحبه دیروز حجاریان نوشت: «معنای سخنان «سعید حجاریان» چیزی جز جدا کردن راه جریان اصلاحات از دولت تدبیر و امید برای حضور بهتر در صحنه انتخابات مجلس و ریاست جمهوری سال 1400 نمی تواند باشد. پروژه ای که می تواند عبور انتخاباتی اصلاح‌طلبان از روحانی و دولتش نام بگیرد؛ چون از روزهای اخیر تحرکات انتخاباتی این جریان برای حضور هرچه بهتر در مجلس پیش روی آغاز شده و قدم های اولیه را در این زمینه برداشته اند.

به نظر می رسد، آقای تئوریسین برای جدا کردن راه اصلاح‌طلبان از دولت پیش‌قدم شده و باید در ماه های آتی منتظر تشدید این رویه و سخنان درباره دولت ائتلافی «حسن روحانی» با اصلاح طلبان باشیم؛ هرچند مردم تصمیم گیرنده نهایی هستند و حتما در انتخاب بعدی خود عملکرد و اقدامات دولت و اصلاح طلبان و مجلس که بخشی از آن در اختیار جریان اصلاحات است، در نظر خواهند داشت.»

***

مخالفت محمد سلامتی با اقتصاد بازار آزاد

محمد سلامتی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب و وزیر کشاورزی در دولت موسوی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «امروز اگر افرادی به اقتصاد بازار معتقد باشند و بگویند همه این مسائل باید توسط بازار انجام انجام شود و عرضه و تقاضا نقش ایفا کند، هیچ کاری پیش نخواهد رفت و این طرز تفکر امروز جواب نمی‌دهد. الان در سطح مسئولان مشکل فکری و اندیشه‌ای وجود دارد و به مسائلی اعتقاد دارند که در شرایط عادی نظام سرمایه‌داری پاسخ می‌دهد نه در شرایط غیرمعمول و نه در کشوری که با بحران‌های مختلف دست و پنجه نرم می کند.»

بیان این جملات از جانب فردی اصلاح‌طلب، نشان‌دهنده تشتت گفتمانی در جریان‌های سیاسی کشور است. همین چند روز پیش بود که اعضای یک حزب اصلاح‌طلب به آخوندی برای شهرداری تهران رای دادند در حالی‌که آخوندی به شکلی افراطی به اقتصاد بازار آزاد باور دارد.

***

چرا حناچی سرپرست شهرداری شد؟

انتخاب نوشت: «معرفی حناچی به عنوان سرپرست شهردار تهران چه معنایی می تواند داشته باشد؟

سه حالت زیر در این خصوص متصور است:‏

اول –... حکم حناچی هنوز هم صادر نشده و اخبار پیشین در مورد احتمال عدم تایید او همچنان وجود دارد... اگر این موضوع صحت داشته باشد، تصمیم شورای شهر مبنی بر ‏انتخاب حناچی به عنوان سرپرست می تواند نوعی زورآزمایی تلقی شود. چنانکه حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون اجتماعی ‏شورای شهر در جلسه انتخاب سرپرست، ضمن انتقاد از عملکرد وزارت کشور درخصوص صدور حکم حناچی گفت: این بازی با ‏نهادهای محلی است و ما نسبت به این رفتار انتقاد داریم.‏

دوم – روند انتخاب شهردار تهران با برخی بازی های سیاسی در میان طیف های اصلاح طلب حاضر در شورای شهر گره خورده ‏بود. در حالی که ابتدا اعضای حزب اعتماد ملی در نگه داشتن افشانی در شورای شهر ناکام ماندند، بار دیگر بیشترین تلاش ها از ‏سوی حزب اتحاد ملت برای تعیین شهردار جدید انجام شد. گزینه اصلی اعضای این حزب برای شهرداری، عباس آخوندی بود. او ‏تا مرحله نهایی انتخاب شهردار بالا آمد اما سرانجام با اختلاف یک رای رقابت را به حناچی واگذار کرد. در این شرایط، چه بسا ‏اعضای حزب اتحاد ملت تصمیم گرفته باشند تا با انتخاب حناچی به عنوان سرپرست، به گونه ای سطح او را از جایگاه شهرداری ‏تهران پایین تر نشان دهند. این کار می تواند نوعی انتقام از عدم انتخاب شهردار مورد نظر آنها تلقی شود.‏

سوم – حالت دیگر، اطمینان شورای شهر از صدور حکم حناچی به عنوان شهردار از سوی وزارت کشور است. با فرض صحت ‏این موضوع، اعضای شورای شهر با اطمینان از اینکه حکم نهایی حناچی صادر خواهد شد، خود او را به عنوان سرپرست انتخاب ‏کرده اند تا امور شهرداری از همین حالا به او واگذار شود و در نتیجه، پس از صدور حکم او از سوی وزارت کشور، عملا ‏تغییری در روند کاری شهرداری به وجود نیاید.»

***

شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بدون حزب حسن روحانی

رمضانعلی سبحانی‌فر، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که چرا نماینده این حزب در جلسه اخیر شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شرکت نداشت، با بی‌اطلاعی از تشکیل جلسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، گفت: به جلسه اخیر دعوت نشده‌ایم.
وی افزود:‌ شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در زمان انتخابات شکل گرفت و اکنون خبری از فعالیت‌های آن نداریم ولی اگر دعوت شدیم، شرکت می‌کنیم.

***

عراقچی با آبروی خودش چه کرد؟

جهان ‌نیوز نوشت: «عراقچی پیش از دولت یازدهم و ورود به روند جدید مذاکرات هسته‎ای از جمله اشخاص مورد معتمد در دنیای سیاست و دیپلماسی بود. فردی که وجهه انقلابی داشت و در دوره قبل یعنی در زمانی که مذاکرات دیپلماتیک با رهبری «سعید جلیلی» انجام می شد در این تیم حضور داشت...

جالب اینجاست که در ابتدای حضور عراقچی در تیم دیپلماتیک دولت یازدهم بسیاری به سبب همین وجهه‌ای که از عراقچی وجود داشت حضور وی در این تیم را مثبت ارزیابی کردند و آنرا به فال نیک گرفتند، حتی کسانی که منتقد روش دولت برای مواجهه با غرب در مذاکرات بودند...

عراقچی در برابر کارشکنی و تلف کردن زمان توسط اروپایی‌ها بیان کرده است که «هنوز به نقطه ی قطع امید کامل از اروپا نرسیده ایم.» این درحالی است که روزنامه های اصلاح طلب حامی برجام نیز نسبت به این موضوع گلایه می کنند...

عراقچی طی مدت زمانی که به عنوان معاون ظریف در وزارتخارجه فعالیت کرده است اعتبار خود را بر سر دفاع از برجامی که همواره توسط طرف‌های آمریکایی و اروپایی نقض شده است، گذاشت و با این اظهار نظر جدید عراقچی به نظر می رسد این روند تمامی ندارد! معاون ظریف اعتبار خود را در این راه خرج کرد اما موضوع مهمتر این است که کشورمان با این اعتماد صرف به طرف غربی دچار مشکلات عدیده ای شده است که جبران آن بسیار سخت و مشکل است.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۴۲۶۶۶۲۱:۱۱:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۲۸
حجاریان و فرمان عبور از روحانی؟ حقه بازی دیگر اصلاح طلبان.
ناشناس۶۴۲۹۷۳۰۷:۳۴:۵۳ ۱۳۹۷/۸/۲۹
شهیندخت توان اداره ی خودش رو هم به نحو مطلوب نداره. ایشون نیازمند تعادل روانی و آرامش روحی هست.
ناشناس۶۴۲۹۷۶۰۷:۳۷:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۲۹
امثال علی مطهری رو چطوری خانواده شون تحمل میکنن واقعاً؟؟؟!!!!!!!!
ناشناس۶۴۲۷۰۴۲۱:۴۵:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۲۸
تابحال دراینجادوگانه مینوشتیدولی حالاانقلابی است
ناشناس۶۴۲۷۲۰۲۱:۵۶:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۲۸
تحلیل ابکی خودتون میبافید ونتیجه گیری هم میکنید الف جان شما چراازبرجام عصبانی هستی برجام تحریمهای خطرناک شورای امنیت که تقریبا به لطف رییس جمهمورمحبوت شما تقریبا تمام کشورها ملزم به اجرای ان بودن راازبین بردالان دربدترین شرایط تحریمها باتحریمهای قبل قابل مقایسه نیست انصاف هم خوب چیزیست
ناشناس۶۴۲۷۴۱۲۲:۱۴:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۲۸
مولاوردی چه کار میتونه بکنه
ابی۶۴۲۷۵۲۲۲:۱۹:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۲۸
نه سواد داره نه تخصص.باید هم موج سواری بکنه..
ناشناس۶۴۲۸۷۲۰۰:۳۵:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۲۹
خنده دار است که علی مطهری را فردی بی اصول معرفی می کنید.
شهروند۶۴۲۹۳۱۰۳:۳۷:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۲۹
مولاوردی و ابتکار و جنیدی بی ربط ترین افراد کابینه دولت هستند. تقریبا از مرحله پرتن.
حمید۶۴۳۰۱۱۰۸:۰۸:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۲۹
آقای مطهری درک درستی از دنیای سیاست نداره و تحلیلهاش عموما آبکی است خیلی به حرفاش توجه نکنید
محمد.س۶۴۳۰۲۳۰۸:۱۷:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۲۹
وقتی سیاسیون ایران رو آدم نگاه می کنه یاد مردم و بویژه خواص" کوفه "میفته. در تاریخ داریم که خیلی از اونا در هر دوره ای رنگ عوض می کردند و بعضی موقع مواضعی صدر در صد مخالف اتخاذ می کردند. حالا امثال مطهری و خیلی های دیگه اینجوری ین.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  9. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  10. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین