واکنش آخوندی به اعدام سلطان سکه

گروه سیاسی الف،   3970828052 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

عباس آخوندی در روزنامه شرق نوشت: سلطان سکه و همکارش اعدام شدند. اینک سوال این است که این نوع اقدام تا چه حد ظرفیت بازدارندگی دارد و چه کمکی به بازگشت ثبات به بازار می‌کند و تا چه حد به حکومت قانون، توسعه سرمایه‌گذاری و رشد تولید ملی یاری می‌رساند؟

خطیب نماز جمعه‌ تهران و بسیاری دیگر از خطیبان جمعه، برخی نمایندگان محترم مجلس، سیاست‌ورزان و برخی کارشناسان در دسترس رسانه‌ ملی از این اقدام استقبال کرده‌اند. براساس آنچه این بزرگان اعلام کرده‌اند، حتما در انطباق حکم با شرع انور ایرادی وجود ندارد و حجت تمام است. از این منظر من سخنی ندارم؛ اما سوال من، سودمندی آن از نظر اقتصادی و اجتماعی و حکومت قانون است. 

طبق قاعده فرض بر این است که این اقدام دارای قدرت بازدارندگی حتمی است. سوداگران و متخلفان بزرگ از این مجازات سنگین هراسناک می‌شوند و از دست‌یازیدن به چنین جرائمی دست‌کم تا اندازه‌ای امتناع می‌کنند. عاملان بی‌ثباتی بازار منفعل می‌شوند و بازار تثبیت می‌شود. جامعه نیز حکومت را در کنار خود حس کرده، پیام جدیت و قاطعیت را از حاکمیت در سرکوبی فساد دریافت می‌کند و وجدان آن آرام می‌یابد. به‌ قولی برخی جگرها خنک می‌شود. مردم به حاکمیت اعتماد بیشتری می‌کنند و با آن همراهی بیشتری دارند؛ ولی سوال این است که آیا به‌واقع این‌چنین است؟

آیا اطلاعات دقیق پرونده‌ دو مورد پیشین پس از اجرای حکم برای یادگیری عمومی انتشار یافت؟ آیا در دو مورد پیشین چنین نتایجی حاصل شد و هیچ قرینه‌ای برای اثبات این مدعاها وجود دارد؟ آیا هیچ تحقیق میدانی چنین فرضیه‌هایی را ثابت می‌کند؟

خاطرم هست که در حاشیه جلسه شورای رقابت به قاضی سراج عزیز که هر دو عضو آن شورا بودیم، گفتم که شما مه‌آفرید را به اتهام افساد بر روی زمین محاکمه می‌کنید.آیا یک فرد با همدستی چند نفر می‌تواند روی زمین افساد کند، نظم را بر هم زند و قاعده‌ فاسد بنیاد کند یا این اتفاق در غیاب حکومت قانون صورت می‌گیرد؟ اگر او فسادی انجام داده که براساس پرونده و اعتراف‌ها حتما انجام داده، آیا او ایجادکننده‌ فساد بر روی زمین و مُخل نظم عمومی است یا فرد فاسدی است که از فضای بی‌قانونی، ناکارآمدی قانون و نحوه‌ اعمال آن و بی‌انضباطی مالی حاکم حداکثر سوءاستفاده را به نفع خود کرده‌ است؟

اینک آن سوال همچنان باقی است. اگر هر روز خبری از کشف فساد در گوشه‌ای می‌شنویم، آیا می‌توانیم اتهام افساد را متوجه متهمان کنیم؟ یا آنان افراد فاسدی هستند که در بستر بی‌قانونی مانند قارچ می‌رویند و چون هزینه‌ فساد، سرجمع در ضعف حکومت قانون کم است، می‌توانند با کمترین مانع شبکه فاسد و فساد ایجاد کنند؟ آیا این‌گونه اقدام‌ها می‌تواند هزینه‌ فساد را افزایش دهد یا راهکار در برقراری حاکمیت موثر و کارآمد قانون است؟

به گمان من، گسترش فساد و عدم حاکمیت قانون دو روی یک سکه‌اند. آیا با عبور از قانون می‌توان به جنگ با فساد رفت؟ بی‌قانونی خوب و بد وجود ندارد. از نظر ذهنی، در عبور از قانون می‌توان نیت خیر داشت؛ اما بی‌تردید نتیجه معکوس خواهد بود. هیچ هدف آرمانی و بزرگی نمی‌تواند سرپیچی از قانون را توجیه کند. هیچ وضعیت و شرایطی نمی‌تواند تخطی از قانون را مشروع کند.

به‌ نظر می‌رسد که با وجود تاکید قانونِ اساسی و گذشت بیش از صد سال از نهضت مشروطیت با شعار حکومت قانون هنوز مفهومِ قانون در نظام هنجاریِ حکمروایی کشور جای باز نکرده و حکم امر مستحبی را دارد که عندالاقتضا بهتر است به آن عمل شود؛ بنابراین برای تامین منابع مالی اداره‌ شهر، گروهی شهرفروشی را آغاز کردند و اکنون امری مباح و ناگزیر اعلام می‌شود؛ ولی وقتی فساد این روش آشکار می‌شود، آدرس سوداگران بزرگ شهری؛ البته از گروهی خاص به افکار عمومی داده ‌می‌شود.

طرفه آنکه ابتدا امضای طلایی به ‌رسمیت شناخته می‌شود و سپس توصیه به جابه‌جایی ادواری صاحبان آن صورت می‌گیرد. در یک مدت کوتاه ده‌ها بخش‌نامه‌ ارزی و بانکی صادر می‌شود و سامانه‌های متعدد ایجاد می‌شود؛ سپس در پی جمشید بسم‌الله و سلطان سکه و ارتباط‌های خارجی می‌روند. هنوز در حیرتم که چرا در ایران همچنان سُرنا از دهانه‌ گشاد آن نواخته می‌شود.

راهکارِ آسان‌تر حاکمیت قانون و قبول نظریه‌ علمی است. بی‌مبناترین سخن آن است که گفته‌ شود باید از بحث‌های انتزاعی و تئوریک خود را برهانیم و به سمت کارایی و حل مشکلات برویم. حضرات توجه ندارند که نظریه محصول تامل در امر واقع است و از ناکجا نیامده و بدون نظریه چگونه می‌توان سمت‌وسوی کارایی و حل مشکلات را یافت. اگر نظریه‌ای نتواند یک امر واقع را تبیین کند، از اساس فاقد ارزش است. اینان چنان امر نظری را محکوم می‌کنند که گویی نظریه تاملات در عالمِ خلسه است یا آنکه بدون نظریه می‌توان حرکت کرد. حرکت بدون نظریه مانند حرکت در تاریکی بدون چراغ است که جز دوری از مقصد ثمری ندارد. به فرموده‌ امام صادق (ع) هرکس که بدون بصیرت عمل کند؛ مانند کسی است که بیراهه می‌رود؛ هرچند شتاب کند از هدف دورتر شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۴۱۵۱۶۰۹:۳۵:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۲۸
مطلب درست و بجائی گفته شده است.
ناشناس۶۴۲۷۵۸۲۲:۲۵:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۲۸
شاید چراغ سبزیه برای سلطانهای دیگه
ناشناس۶۴۲۸۴۹۰۰:۰۴:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۲۹
آدمها چه خوب حرف میزنن ولی نمیدونم چرا کار که میفته دستشون ......
ابوذر۶۴۱۵۳۱۰۹:۴۶:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۲۸
خدا از سر تقصیرات کسانی که وضعیت مسکن و اجاره مسکن رو به این روز انداختن نگذره . اینا فقط استاد نظریه پردازی های صد من یه غازند. ولی هیچ کاری نمی کنن و فقط تقصیرها رو به گردن این و اون میندازن .خدا به درد لاعلاج دچارت کنه .
ناشناس۶۴۱۹۹۸۱۳:۲۵:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۲۸
همه چیز 4 برابر شده پس انتظار ثابت ماندن مسکن و اجاره بی جا است
حسن۶۴۲۰۲۷۱۳:۳۷:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۲۸
اینا نظریه پرداز نیستند. مگه نظریه علمی دادن الکیه؟ این بابا نظریه دیگران رو ترویج میکنه فقط همین.
ناشناس۶۴۱۵۶۰۰۹:۵۶:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۲۸
معلومه از اعدام سلطان سکه اسلاحتلبان ترسیدن
ناشناس۶۴۲۲۱۲۱۵:۰۴:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۲۸
بایدم بترسن حکایت گنه کرد در بلخ اهنگری به شوشتر زدن گردن مسگری میشن :)
ناشناس۶۴۱۵۶۷۱۰:۰۰:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۲۸
بزار لااقل یه مدت از گندکاریات بگذره بعد حرف بزن
ناشناس۶۴۱۷۹۷۱۲:۰۸:۰۵ ۱۳۹۷/۸/۲۸
حرف حق تابع زمان ‌ملاحظه کاری نیست
محمد۶۴۲۶۳۵۲۰:۳۶:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۲۸
حرف خوب زدن را همه بلدند البته ایشون حرف هم بلد نبدن بززد مثل حادثه قطار تبریز و خبرنگار و... ولی ظاهرا بعد از وزارت حرف هم بلد شده
ناشناس۶۴۱۵۸۰۱۰:۰۹:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۲۸
دیگه شکی ندارم که این دزدان و اختلایگران عامل دولت و خاتمی بوده
ناشناس۶۴۱۵۸۳۱۰:۱۰:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۲۸
اعدام در اولویت اول حق آخوندی بود
ناشناس۶۴۱۶۰۴۱۰:۱۹:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۲۸
پس زدن افراد خوش فکر و سالم و غیرمتملق ریشه فسادهاست
ناشناس۶۴۱۶۴۲۱۰:۴۶:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۲۸
راست گفته . واقعا با اعدام این دو نفر سکه شد 1/5 میلیون تومن؟ عوامفریبی تا کی آخه؟؟
ناشناس۶۴۲۰۰۱۱۳:۲۷:۰۸ ۱۳۹۷/۸/۲۸
تا زمانی که مردم مطالعه ندارند عوامفرایبی ادامه دارد
ناشناس۶۴۲۶۰۸۲۰:۱۲:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۲۸
سکه و دلار داشت بشدت پایین می آمد که بانک ها شروع به خرید دلار به قیمت حدود 11700 تومان کردند تا دیگر بیشتر از این پایین نیاید دولت عامل بسیاری از آشفتگی ها و گرانی بود ، اما اعدام و بازدارندگی توسط اطلاعات و قوه قضایه صورت گرفت ، دولت برای اینکه همچنان از بازار گل آلود دلار بالا بگیرد این ترفند را زد و حالا هم بصورت غیر مستقیم با هر نوع برخوردی مخالفت می کند و می گوید بازار ثبات دارد اماثبات روی 4200 یا 12000 کی قرار بود روی قیمت 3 برابری ثابت شود ؟!!!! بازار و اقتصاد را رها کنید همین اتفاق می افتد چون مردم دیگر قدرت خرید ندارند که بتوانند بیشتر پرداخت کنند
ناشناس۶۴۱۶۴۹۱۰:۴۸:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۲۸
روزنامه شرق و عباس آخوندی، چقدر بهم میان.
علی۶۴۱۶۵۰۱۰:۴۹:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۲۸
درود بر عباس آخوندی حقیقا افکار عمومی در پی پاسخ این سوالات هست
ناشناس۶۴۲۶۷۳۲۱:۱۵:۵۳ ۱۳۹۷/۸/۲۸
اخوندی پاسخ گوی ۵سال وزارت خود در دولت باشه برای هفت پشت ملت کافی است . قبلا سخنان بی منطق این آقا را در بالا ترین پست اجرایش شنده ایم از این پس سکوت بهترین کاری است که می تواند انجام دهد
ناشناس۶۴۱۶۷۶۱۰:۵۷:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۲۸
اگربا اعدام فساد از بین میرفت الان اثری از مواد ومخدر وجنایت نبود اما افسوس که ما همیشه دنبال معلولها میرویم و علت ها را نادیده میگیریم
ناشناس۶۴۱۶۸۷۱۱:۰۶:۰۵ ۱۳۹۷/۸/۲۸
صد در صد با ایشون علی رغم علاقه بنده به ایشون درست می فرمایند
ناشناس۶۴۱۶۸۸۱۱:۰۷:۲۷ ۱۳۹۷/۸/۲۸
لابد بر اساس نظریه علمی باید به جای اعدام، به این افراد جایزه داد!!!!!!!!
ناشناس۶۴۱۶۹۶۱۱:۱۲:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۲۸
اصولاً باید دید که اکثریت جامعه که قدرت خرید طلا و ارز را ندارند و درآمدشان فقط تکافوی امرار معاش روزانه را می کند و اساساً توجهی به نرخ سکه و ارز ندارند چون استطاعت خرید آن را ندارند و از طرف دیگر خرید و نگهداری سکه و ارز توسط عده ای قلیل در جامعه چه تاثیری بر زندگی روزمره اکثریت فقیر در جامعه دارد. آیا با از بین بردن محتکران سکه، رب گوجه فرنگی ، گوشت، لبنیات و صدها قلم کالای مورد نیاز مردم ارزان شد یا می شود؟
نجم۶۴۱۷۱۱۱۱:۲۲:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۲۸
همه حرفهاشو قبول دارم.ولی تو نباید این حرفهارو میزدی.پای خودتم احتمالا این وسط هست.چرا کل زندگی من ۴۰۰ میلیون ارزش نداشته باشه ولی امثال شما فقط ماشینشون چند برابر کل زندگی منه.
ناشناس۶۴۱۷۳۲۱۱:۳۶:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۲۸
از خود دولت هن چتد نفر باید اعدام شوند تا مسولان دیگر اوسا شوند
ناشناس۶۴۱۸۳۲۱۲:۲۲:۲۲ ۱۳۹۷/۸/۲۸
بعد از دوران وزارت داری بلبل میشی آقای آخوندی !!! بذار حداقل ملت یادشون بره کارات بعد بیا مقاله بنویس . چطوره اندر احوالات مسکن قلم فرسایی کنی؟!!
اصغر۶۴۱۸۴۴۱۲:۲۷:۴۰ ۱۳۹۷/۸/۲۸
بلاخره یک حرف حساب در این سایت الف درج شد . تاکی بی قانونی ها را با یک یا دو اعدام افرادی که به قول نگارنده از بی قانونی استفاده کرده اند . می خواهند ماست مالی کنند فقط خدا می داند !!!
ناشناس۶۴۱۹۲۹۱۲:۵۸:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۲۸
آخوندی و حرف حساب؟! داره فرا فکنی میکنه. قوه قضاییه باید از آخوندی شروع کنه
ناشناس۶۴۲۰۰۲۱۳:۲۸:۵۹ ۱۳۹۷/۸/۲۸
سکه امروز دوباره گران شد . قیمت سکه از روی طلای جهانی و دلار مشخص میشه
ناشناس۶۴۲۰۲۰۱۳:۳۴:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۲۸
سکه ارزان نخواهد 10000 نفر هم اعدام بشن اقتصاد دستوری نیست
ناشناس۶۴۲۰۳۱۱۳:۳۸:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۲۸
مشکل کشور ما امثال آخوندی است اینها باید محاکمه شود
ناشناس۶۴۲۱۰۸۱۴:۱۶:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۲۸
معلوم است خیلی ترسیده. مردم منتظر محاکمه و مجازات مفسدین دانه درشت مثل آخوندی هستند.
مثبت نگر۶۴۲۲۱۵۱۵:۰۵:۳۵ ۱۳۹۷/۸/۲۸
ننگر چه کسی میگوید ببین چه میگوید. واقعا حرف حساب حکومت قانون است
ناشناس۶۴۲۲۵۱۱۵:۲۲:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۲۸
اصلاح طلبان خوب می توانند با حرف زدن مردم را سر کار بگذارند
ناشناس۶۴۲۳۳۲۱۶:۱۷:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۲۸
"هیچ وضعیت و شرایطی نمی‌تواند تخطی از قانون را مشروع کند." حرفت درسته ولی خودت عمل نکردی.مثلا چرا مصوبه مجلس در راه اندازی سایت مسکن را اجرا نکردی؟
ناشناس۶۴۲۳۶۳۱۶:۳۹:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۲۸
فعلا که قیمت سکه داره میاد پایین. . . پس بازدارنده بوده
احمد۶۴۲۳۸۹۱۷:۰۱:۵۹ ۱۳۹۷/۸/۲۸
باسلام؛ قضاوت کردن در خصوص اشخاص بدون شناختن ،هم کلام شدن و یا کار کردن با ایشان،خطای نادرستی است که امروز درگیر آن هستیم.می دانم ممکن است این یادداشت کوتاه هم مورد قضاوت قرار گیرد، اما باستناد سال ها کار کردن بعنوان یک کارشناس در دولت های مختلف و نیز باستناد نوشته های عالمانه زیادی که از آقای آخوندی بجا مانده است می خواهم عنوان کنم که در خصوص ایشان به خطا رفته ایم و جامعه فرصت بهره گیری از یک انسان آگاه به مسائل حوزه مسکن و شهرسازی را از دست داده است . عموم نقدها پیرامون عملکرد ایشان در بخش مسکن مهر است اما مگر می توان واقعیت های ناشی از ایجاد مسکن مهر را در ابعاد کلان فراموش کرد. در این زمینه مثال پردیس و پرند و هشتگرد (در شهرهای جدید) کافیست تا دریابیم ایشان درباره مسکن مهر چقدر درست می اندیشیده اند. بگذارید مثال دقیق تری بزنم.قرار بود شهر پرند بعنوان یکی از جدید ترین شهرهای کشور همه تجربیات شهرسازی را دربرگیرد. فاز 2 شهر پرند که توسط یکی از تعاونی های ذیربط وزارت دفاع در سال 1379 آغاز و در سال 1388 با استعداد حدود 8 هزار واحد ایجاد گردید نمونه عینی از این هدف عالی بود بود. کسانی که این فاز را از نزدیک دیده اند می توانند اذعان کنند که در این فاز برای همه سلیقه ها و سطح درآمدی، مسکن مورد نیاز با خدمات کامل زیربنایی و روبنایی ظرف 10 سال ایجاد شد. (تکرار می کنم احداث 8 هزار واحد با همه خدمات زیربنایی و روبنایی ظرف 10 سال . ) هم چیز برای تدوم این تجربه در سایر فازها آماده بود اما شروع مسکن مهر آن هم احداث حدود 95 هزار واحد با افق 2 ساله،پایان این رویا بود.پایان همه کارهایی که می توانست صورت گیرد. اکنون فقط کافیست شب هنگام سری به فاز 2 و همزمان سری به مسکن مهر فاز 5 و 6 بزنید، آنگاه کاملاً متوجه میشوید چرا نمی توان از مسکن مهر به هیچ وجه دفاع کرد.همه حرف این است که مسکن مهر ، آینده شهر پرند و بسیاری از شهرهای جدید را بعنوان یک فرصت جدید شهرسازی در مقابل دستاوردی ناچیز نابود کرد. امروز با اجرای مسکن مهر شهر پرند به دو قطب تقسیم شده است : بخش مرفه نشین و بخش فقیر نشین . دهه ها و نسل ها طول خواهد کشید تا این تفکر تغییر کند. با تشکر
رسول۶۴۲۴۴۱۱۷:۳۱:۲۰ ۱۳۹۷/۸/۲۸
من ازاقای اخوندی خوشم نم اید ولی کل حرفهای ایشان را دراینمورد تایید میکنم.
ناشناس۶۴۲۵۰۷۱۸:۴۱:۲۰ ۱۳۹۷/۸/۲۸
آخوندی تودیگه به چی خودت می نازی. توکه وزارت دستت بود چکارکردی برای مردم؟
ناشناس۶۴۲۵۹۳۱۹:۵۸:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۲۸
به امید روزی که مسئولین فاسدی که فقط از بیت المال برای خودشان و بچه هایشان و حق دلالی هواپیما بهره بردند اعدام شوند.
ناشناس۶۴۲۶۲۶۲۰:۳۰:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۲۸
چند میگری منفی و مثبت بزنی؟
ناشناس۶۴۲۷۰۵۲۱:۴۵:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۲۸
جواب: هر چه باشد از اقدامات شما که موثرتر است جناب آخوندی!
ناشناس۶۴۲۷۳۳۲۲:۰۶:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۲۸
حرف درستی است به گویندش کاری ندارم
ناشناس۶۴۲۸۰۹۲۳:۱۹:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۲۸
شما که حدودا 32سال از40سال نظام را مدیر بوده اید الان ژست اپوزیسیون میگیرید و از مدیریت علمی حرف میزنید، لابد ننه جون کروبی باید مدیریت علمی را پیاده میکرد!!! مثلا شما بجای اینکه مدعی باشید باید پاسخ دهید که برای حل مساله مسکن چه جدیریت علمی بکارگرفته اید؟
ناشناس۶۴۲۸۷۰۰۰:۳۳:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۲۹
آخوندی عملکردش در وزارتخانه به هیچ وجه خوب نبود. اما حرفش منطقی است. بقول امام علی ع حرف حق از دهان هر کسی باشد را باید شنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین