بایدها و نبایدهای مهم هنگام خرید گوشی

گروه اقتصادی الف،   3970828042

پس از اجرایی شدن رجیستری، کاربران هنگام خرید گوشی همراه باید نکات لازم جهت آگاهی از اصالت گوشی را انجام دهند و توجه داشته باشند که به بهانه‌ رجیستری و فعال‌سازی، هزینه‌ای به فروشنده پرداخت نکنند.

به گزارش ایسنا، با اجرای طرح رجیستری (ثبت شماره گوشی‌های همراه) و مشمول شدن تمامی برندهای گوشی از ابتدای اردیبهشت‌ماه، صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال خواهند شد. طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری) تمامی گوشی‌هایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت کردند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشتند و پس از آن دیگر از شبکه سرویس نخواهند گرفت.

به همین دلیل لازم است کسانی که قصد خرید گوشی دارند، حتما از اصالت گوشی اطمینان حاصل کنند. برای استعلام اصالت گوشی، ابتدا باید کد دستوری #۷۷۷۷* را با یک تلفن همراه غیر از تلفن همراهی که قصد خرید آن را دارید، شماره‌گیری کرده و سپس عدد مربوط به گزینه «استعلام اصالت» را ارسال کنید. پس از آن باید شناسه ۱۵ رقمی IMEI (بدون خط تیره، ممیز و ...) درج‌شده روی جعبه دستگاه مورد نظر را وارد کنید. البته جهت استعلام، شناسه IMEI را می‌توان به شماره ۷۷۷۷ نیز پیامک کرد.

هم‌چنین باید توجه داشته باشید که هر تلفن همراه، به تعداد جایگاهی که می‌توان روی آن سیم‌کارت قرار داد، دارای شناسه IMEI است. پس از ارسال این شماره به سامانه، باید اطلاعات ارائه‌شده (برند، مدل و ...) را با مشخصات تلفن همراه تطابق داد که تا این مرحله نیازی به باز کردن جعبه دستگاه نیست. در مرحله‌ی آخر نیز جعبه دستگاه مورد نظر را باز کرده، کد دستوری #۰۶* را شماره‌گیری کنید و IMEI مشاهده‌شده را با IMEI درج‌شده روی جعبه دستگاه تطابق دهید.

توجه داشته باشید درصورت منفی‌بودن پاسخ استعلام ارسال‌شده از سرشماره با عنوان HAMTA یا عدم مطابقت اطلاعات نمایش داده‌شده با مشخصات دستگاه و یا عدم تطابق IMEI مشاهده شده با IMEI درج شده روی جعبه دستگاه، از خرید تلفن همراه خودداری کنید.

اما برای فعال‌سازی دستگاه مورد نظر، باید ابتدا کد دستوری #۷۷۷* را شماره‌گیری کرده و عدد مربوط به گزینه «فعال‌سازی» را ارسال کنید. سپس شناسه ۱۵ رقمی IMEI دستگاه مورد نظر را وارد کرده و شماره سیم‌کارتی که قصد فعال‌سازی دستگاه با آن سیم‌کارت را دارید، را نیز وارد کنید.

در مرحله‌ی بعدی کد فعال‌سازی (مربوط به دستگاه) را وارد کرده و اطلاعات واردشده را تایید کنید. درصورتی که پیامی دریافت کردید که حاکی از موفقیت‌آمیز بودن این فرآیند بود، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که دستگاه شما به درستی فعال شده است.

فرآیند «انتقال مالکیت» فقط باید برای خرید گوشی‌های کارکرده (دست دوم) و توسط شخصی که قصد فروش گوشی را دارد، انجام شود. برای انتقال مالکیت، ابتدا کد دستوری#۷۷۷* را شماره‌گیری کرده و عدد مربوط به گزینه «انتقال مالکیت» را ارسال کنید. سپس شناسه تلفن همراهی که قصد انتقال مالکیت آن را دارید، انتخاب و عدد مربوط به آن را ارسال کنید.

درصورتی که هیچ شناسه‌ای برای شما نمایش داده نشد، عدد مربوط به گزینه «افزودن دستگاه» را وارد و ارسال کنید و در ادامه شناسه تلفن همراهی که قصد فروش آن را دارید، وارد کنید. در مرحله‌ی بعدی شماره تلفن همراه (سیم‌کارت) فردی که قصد انتقال مالکیت به وی را دارید را وارد کرده و اطلاعات واردشده را تایید کنید که در این مرحله کد فعال‌سازی از طریق پیامک برای فرد خریدار ارسال می‌شود.

اخذ هرگونه هزینه از خریدار به بهانه رجیستری، ثبت تلفن همراه، فعال‌سازی غیرقانونی است و پیگرد قانونی دارد. از طرفی کاربران باید توجه داشته باشند حتما پس از خرید دستگاه، فاکتور رسمی ممهور به مهر فروشگاه که IMEI دستگاه روی آن درج شده است را از فروشنده دریافت کنند. شناسه IMEI روی جعبه دستگاه قابل رویت است و با شماره‌گیری کد #۰۶* نیز روی صفحه نمایش تلفن همراه، نمایش داده می‌شود که باید با یکدیگر مطابقت داشته باشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین