صنایع لبنی برای جلوگیری از ورشکستگی قیمت را افزایش دادند

گروه اقتصادی الف،   3970828021

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه قیمت لبینات را افزایش دهیم، مسئولان به خواسته‌های صنایع لبنی بی‌توجه بودند و کارخانه‌ها هم روز به روز ضرر می‌کردند و چاره‌ای جز این نداشتند.

فارس نوشت: افزایش دوباره و چندباره قیمت محصولات لبنی طی چند ماه گذشته این سوال را در ذهن ایجاد کرده که اصلا دلیل افزایش این قیمت‌ها به رغم اینکه در داخل تولید می‌شود، چیست؟

بالا رفتن قیمت‌ها قدرت خرید مردم را کاهش داده و بیم آن می‌رود که سرانه مصرف بیش از این هم پایین‌تر رود. کارخانه‌های لبنی می‌گویند بخشی از مواد و وسایلی که به عنوان بسته‌بندی استفاده می‌شود وارداتی است و قیمت تمام‌شده را بالا می‌برد، اما در دیگر سو برخی کارشناسان بر این باورند که واردات وسایل بسته‌بند نمی‌توند تا این اندازه قیمت لبنیات را افزایش دهد. 

قیمت هر بطری شیر در بازار به 475 تومان رسیده است و دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: قیمت تمام‌شده لبنیات را به ستاد تنظیم بازار ارسال کرده و از آنها خواسته‌اند تا مجوزی برای افزایش قیمت بدهند اما آنها پاسخی نداده‌اند و کارخانه‌های لبنی برای گرفتن جلوی ضرر مجبور شدند خودشان قیمت‌ها را بالا ببرند.

وی درباره دلیل افزایش چند باره قیمت محصولات لبنی در بازار گفت: افزایش قیمت ارز تا حدود زیادی قیمت تمام شده صنایع را بالا برده، محصولات بسته‌بندی وارداتی است و افزایش چند برابری نرخ ارز باعث می‌شود خرید این محصولات از خارج برای ما گران‌تر تمام شود.

دبیر انجمن صنایع لبنی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت‌ها نیاز به صدور مجوز از مقامات مسئول ندارد، گفت: ما همواره منتظر تصمیم مسئولان این بخش بودیم اما آنها هیچ توجهی به خواسته‌های ما ندارند.

باکری ادامه داد: ما از ستاد تنظیم بازار درخواست افزایش قیمت کردیم و استدلال‌هایمان را برایشان فرستادیم. فهرستی از قیمت‌هایی که افزایش یافته و باعث بالا رفتن قیمت تمام شده کالا شده را نیز به آنها ارسال کردیم اما علی رغم خواسته‌های ما ستاد تنظیم بازار هیچ پاسخی به ما نداد.

وی افزود: با توجه به اینکه کارخانه‌های لبنی دیگر نمی‌توانستند بیش از این ضرر و زیان متحمل شوند بنابراین خودشان قیمت محصولات لبنی را بالا بردند تا حداقل تولید دوام بیابد و از ورشکستگی نجات پیدا کنند.

دبیر انجمن صنایع لبنی معتقد است از این رو مسئولان نظارتی به قیمت‌های افزایش یافته بازار واکنش نشان نمی‌دهند که می‌دانند قیمت افزایش یافته منطبق با استدلال است و توجیه اقتصادی دارد.

 طی دو روز گذشته ستاد تنظیم بازار تصویب کرده که قیمت شیرخام درب دامداری ۲ هزار تومان خریداری شود البته این قیمت هنوز ابلاغ نشده، اما ظاهرا تصمیم نهایی گرفته شده است. قبل از این تصمیم صنایع لبنی اعلام می‌کردند که قیمت شیر خامی که خریداری می‌کنند ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان است.

باکری در پاسخ به این سوال که آیا قیمت لبنیات امکان بازگشت دارد، اضافه کرد: امکان برگشت قیمت‌ها نیست و امکان ندارد ضرر و زیان لبنی را کسی جبران کند و دولت برای کاهش قیمت شیر باید یارانه بپردازد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین