ماجرای اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه؛ داستان غم انگیز تولید و خصوصی سازی

گروه اقتصادی الف،   3970827209 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

البته اوضاع نامناسب شرکت ها و کارخانه و کلاً تولید صرفاً به کشت و صنعت هفت‌تپه در خوزستان خلاصه نمی شود. در سال های اخیر کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز نیز در خوزستان چنین داستانی داشته اند. این در حالی است که متاسفانه توجهی به حل مشکلات کارگران نمی شود.

ماجرای اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه؛ داستان غم انگیز تولید و خصوصی سازی

به گزارش الف، دو هفته از تجمع اعتراضی کارگران کشت و صنعت هفت‌تپه می گذرد. کارگران نیشکر هفت تپه در سال های اخیر دائماً به وضعیت قراردادهای خود و مالکیت شرکت اعتراض داشته اند. اما با وجود افزایش اعتراضات در گذر زمان نه تنها به نتیجه ای نرسیدند و مطالبات شان برآورده نشد بلکه بر مشکلات و مصائب آنها افزوده هم شده است.

 تامل در ماجرای شرکت نیشکر هفت تپه به خوبی نشان دهنده داستان غم انگیز تولید و خصوصی سازی در ایران است. البته این سخن به معنای وضعیت مناسب شرکت، زمانی که دولتی بود نیست؛ همان موقع نیز بر اساس اخبار منتشر شده به لحاظ تولید و رضایت کارگران شرایط چندان مناسبی وجود نداشته اما بدون شک وضعیت آن موقع مانند اکنون تیره و تار نبوده است. اتفاقی که تحت لوای خصوصی سازی در سه دهه اخیر رخ داد را می توان این گونه خلاصه کرد؛ شرکت ها به ثمن بخس به امید فردای بهتر{در حالت خوش بینانه} و البته فرار از مسئولیت فروخته می شدند اما مشکلات نه تنها حل نمی شد که هزار برابر می شدند.

کارگران نیشکر هفت تپه در سال های اخیر به جای این که مشغول تولید و کار باشند از روی ناچاری دائماً دست به اعتصاب و اعتراض می زدند، اکنون نیز خواستار برگشت شرکت به بخش دولتی و پرداخت حقوق چند ماه معوقه خود هستند. کارگران عنوان می کنند در دو سال گذشته برخی مزایای حقوق شان کم شده یا کلاً متوقف شده و حق بیمه نیز برای آنها پرداخت نشده است.

کارگران معترض برای این که صدای خود را به گوش مسئولان محلی، استان و دولت برسانند در دو هفته ای که گذشت بارها تجمع و تحصن کردند اما در طول این مدت تلاشی برای حل مشکل آنها صورت نگرفت. به همین دلیل بود در جمعه ای که گذشت برای تظلم و دادخواهی به مراسم نماز جمعه شهر شوش رفته بودند.

نحوه خصوصی سازی شرکت نیشکر هفت تپه

شرکت کشت و صنعت هفت تپه با حدود 5 هزار کارگر در 15 کیلومتری شهر شوش واقع شده است. نیشکر هفت تپه  یکی از بزرگترین کارخانه های صنعتی استان خوزستان می باشد که  اواخر سال 1394 از مالکیت دولت خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.

درباره نحوه واگذاری شرکت هفت تپه همانند اکثر شرکت هایی که به بخش خصوصی منتقل شده اند ابهامات و حرف و حدیث هایی وجود دارد. بنا به گزارشات شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با پیش پرداخت ۶۰ میلیارد ریال به دو شرکت زئیوس و آریاک واگذار شد. از مهرداد رستمی چگنی و امید اسدبیگی به‌عنوان دو جوانی که در مزایده این شرکت را خریدند، نامبرده شد.

نگاهی به اخبار سایت ها در همان زمان نیز بیانگر نگرانی کارگران از چنین انتقالی بوده اما متاسفانه به دغدغه آنها در همان زمان توجهی نشد.

حدود دو ماه بعد از واگذاری، سید راضی نوری، نماینده شوش در تذکر شفاهی به علی طیب نیا، وزیر اقتصاد گفت: آیا واگذاری این مجموعه بزرگ اقتصادی آن هم به دو جوان 28 و 31 ساله بدون هماهنگی مسئولان استان و شهرستان به معنای رها کردن این مجموعه نیست؟ و آیا کار درستی انجام شده است؟

 آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان نیز این واگذاری را امر خطرناکی می‌دانست که باید جلو آن گرفته شود. روزنامه آفتاب یزد در 21 اردیبهشت سال 1395 به نقل از آیت الله حیدری نوشته بود: فروش کارخانه نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی منجر به خروج نیروهای بومی‌از استان و ورود غیربومی‌ها به آن می‌شود.

حیدری هم چنین گفته بود: در این زمینه با حجت‌الاسلام و المسلمین علوی وزیر اطلاعات و باقر نوبخت سخنگوی دولت مکاتبات و رایزنی‌های تلفنی داشتم و به وقوع این اقدام هشدار دادم، زیرا نتایج خوبی نخواهد داشت، آنها هم قول داده‌اند که جلو این کار را بگیرند.

اما هیچ موقع این اتفاق رخ نداد و سازمان خصوصی سازی هم در این باره نظر مخالف دارد. جعفر سبحانی، مشاور سازمان خصوصی سازی از این واگذاری دفاع کرده و مراحل واگذاری را مطابق قانون دانست. به‌نظر او شرط سنی در مقررات فروش وجود ندارد.

سبحانی همچنین با تکذیب احتمال لغو خصوصی‌سازی نیشکر هفت تپه گفت: نیشکر هفت تپه برنامه واگذاری جدید ندارد و این بحث فعلاً مطرح نیست.

گفتنی است بر اساس سایت کارخانه شرکت هفت تپه اعضای هئیت مدیره آن شامل امید اسدبیگی، مهرداد رستمی، احسان‌الله اسدبیگی، امیرحسین اسدبیگی و سیامک نصیری افشار می باشند. نگاهی دوباره به اسامی نشان دهنده این است شرکت به صورت خانوادگی اداره می شده است.

در این بین عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران روز شنبه 28 مهرماه به تخلف ارزی یک شرکت در خوزستان اشاره کرد که بعدها برخی خبرگزاری ها و سایت ها این مسئله را مرتبط با مالکان شرکت نیشکر هفت تپه دانسته بودند. جعفری دولت آبادی  با طرح این سوال که چرا ارزهای پرداخت شده مطالبه نمی‌شود، اعلام کرده بود:« ... به عنوان مثال فردی در خوزستان شرکتی را خریداری کرده و از سال ۹۴ تا ۹۶، ‌۸۰۰ میلیون دلار گرفته است و تاکنون تعهدات ارزی خود را انجام نداده و در حال حاضر نیز متواری است».

خبرگزاری ایلنا هم در این باره عنوان کرده بود اسامی برخی از سهامداران و اعضای هیات مدیره این مجتمع که مسئولیت چند شرکت و واحد تولیدی دیگر را برعهده دارند، در لیست متخلفان ارزی قرار دارند.

دیروز غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد مدیرعامل کشت و صنعت هفت تپه فراری است و «اصلا زندان نیست که فرصتی به او داده شود تا مشکلات را حل کند».

البته اوضاع نامناسب شرکت ها و کارخانه  و تولید در کشور صرفاً به کشت و صنعت هفت‌تپه خلاصه نمی شود. مثلاً در خوزستان در سال های اخیر کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز نیز  تقریباً داستانی مشابه داشته اند. این در حالی است که متاسفانه دولت توجهی به حل مسائل کارگران و مشکلات آنها ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۴۱۳۶۹۰۷:۴۹:۴۳ ۱۳۹۷/۸/۲۸
روحانی این مملکت ثروتمند رو به ویرانه تبدیل کرده. خدا انتقام این ملت رو بگیره
ناشناس۶۴۱۷۱۲۱۱:۲۳:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۲۸
این داستانها قبل از روحانی شروع شده الکی جو جناحی نده
علی۶۴۲۲۸۵۱۵:۵۱:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۲۸
هر کسی به سهم خودش در این اوضاع وحشتناک سهیم است .
ناشناس۶۴۲۳۱۰۱۶:۰۵:۲۰ ۱۳۹۷/۸/۲۸
عجب رویی !!!! یه نگاه به تاریخ واگذاریها بنداز ! چه کار به روحانی داره ؟ این واگذاری تو دولت احمدی نژاد انجام شده همون موقع هم کارگرا اعتراض داشتن اما توجه نکرده !
ناشناس۶۴۱۳۷۷۰۷:۵۳:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۲۸
800 میلیون دلار وام گرفتند و پول و درامد کارخانه هم روش الفرار عجب دزدخانه ای شده مملکت و کسانی که این دزد ها را حمایت میکنند
ناشناس۶۴۱۴۰۲۰۸:۱۲:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۲۸
تولید بخش خصوصی غم انگیز نیست دزدی و تاراج بیت المال به نفع همپالگی ها غم داره
ناشناس۶۴۱۴۱۰۰۸:۲۰:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۲۸
یقین بدانید که این هم مثل همون قضیه رشت الکتریک هستش که کارگزارانی ها به هم هبه کردن.. روی کنسرت و ورود زنان به ورزشگاه مانور می دهند تا هفت تپه و معدن یورت در صدر اخبار نباشن...
محمد ایرانی۶۴۱۴۴۵۰۸:۴۷:۰۲ ۱۳۹۷/۸/۲۸
ساده تر بفرمایید یعنی کارخانه به آن عظمت را با پیش پرداخت 6 میلیارد تومان در سال 94 خریده اند و از سال 94 تا 96 هم مبلغ 800 میلیون دلار ارز گرفته اند و پس نداده اند؟؟؟؟؟!!!!!!!!
ناشناس۶۴۱۴۶۵۰۹:۰۱:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۲۸
الف نام کسانی را اعلام کن که از این دونفر حمایت کردن برای خرید کارخانه بدون پشتوانه مالی و تجربه و اخر هم کلی وام دلاری گرفتند و فرار کردن این فقط کار باند مافیای خودی که در سیستم هست
ناشناس۶۴۱۴۹۱۰۹:۱۹:۱۰ ۱۳۹۷/۸/۲۸
سهامداران بانک پاسارگاد هم 23 ماه و22 روز است که نماد سهامشان به علت عدم شفافیت بسته است و تا حالا خویشتن داری کرده اند لطفا مسولان رسیدگی کنند
ناشناس۶۴۱۷۹۱۱۲:۰۷:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۲۸
از سازندگان فیلمدهای کمدی دعوت میشود فیلمی سرشار از خنده بسازند در چتد روز گذشته مدیر عامل این بانک مدیر برجسته صنعت بانکداری شناخته شده است
ناشناس۶۴۱۴۹۷۰۹:۲۴:۱۷ ۱۳۹۷/۸/۲۸
خصوصی سازی نه بگو خصولتی سازی
مهدی امیدی۶۴۱۵۰۷۰۹:۲۸:۱۷ ۱۳۹۷/۸/۲۸
با سلام خانواده ما یکی از زخم خوردگان خصوصی سازی بدون ضابطه میباشد پس از گذشت 15 سال هنوز پدرم نتوانسته مطالبات خود را از شرکت دولتی سامیکو صنعت واگذار شده به بخش خصوصی دریافت نماید. این زخم های روی هم جمع شده بالاخره روزی دهان باز می کند و تمام ظالمان را به کام خود فرو خواهد برد. انشالله
ناشناس۶۴۱۵۱۱۰۹:۳۴:۱۷ ۱۳۹۷/۸/۲۸
کاش کسی هم به فکر کارکنان دانشگاه ازاد مهریز می افتاد که ۴ ماهه حقوق نگرفتن خون نیشکری ها از ما رنگینتره؟ هیات علمی دانشگاه مجبور به فروش طلای زن خود برای امرار معاش شده
ناشناس۶۴۱۹۹۷۱۳:۲۵:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۲۸
خودت با کارگر مقایسه می کنی ؟ بازده شما از صفر هم پایینتره
ناشناس۶۴۱۵۳۴۰۹:۴۷:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۲۸
اخه حدیث داشتیم تا عرق کارگر خشک نشده پولشو بدید نه اینکه .........
همشهری۶۴۱۷۰۰۱۱:۱۳:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۲۸
احتمالا به جای عرق ریختن باید بنویسیم تا خونشون ریخته نشه حقوقشون داده نمیشه
ناشناس۶۴۱۵۳۷۰۹:۴۸:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۲۸
فکر می کنید دولت این شرکت رو به کی واگذار کرده؟ مشتی اسلاحتلب هستن که با پول کارگرای بدبخت برای خودشون کاخ ها ساختن
ناشناس۶۴۱۷۱۶۱۱:۲۶:۴۳ ۱۳۹۷/۸/۲۸
از کجا فهمیدی اصلاح طلب بودن بی مزه ؟ تو هر روز همه جا هستی مرخصی نمی ری یه نفسی بکشیم ؟ آلرژی گرفتیم به این اسلاحطلب تو !
ناشناس۶۴۱۸۴۱۱۲:۲۵:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۲۸
واصولگرا ها هم در حال ریاضت کشیدن
ناشناس۶۴۱۵۵۸۰۹:۵۵:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۲۸
الانم که یک تعدادی از این بنده های خدا را دستگیر کرده اید
ناشناس۶۴۱۵۷۴۱۰:۰۳:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۲۸
با سلام شناسایی مالکین حاضر کارخانه کار سختی نیست و اینکه به کجا وصل هستن این کارخونه نمونه کوچکی از وضع بد کارگران سرارسر کشوره جاهای دیگه از ترس اخراج و بیکاری حرف نمیزنن و هیچ دادسری نیست به داد برسه و گاهی حتی تهدید هم میشن جز اینکه خدا خودش یه کاری کنه برای ما
ناشناس۶۴۱۵۷۶۱۰:۰۵:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۲۸
خوب ورشکسته شده چکارش کنند؟
ناشناس۶۴۱۶۹۵۱۱:۱۱:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۲۸
ورشکستش کردن با غارت
ناشناس۶۴۱۵۹۴۱۰:۱۵:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۲۸
یکی از دلایل ورشکستگی شرکتها اینه که نیروی کار زیاد دارن یعنی قبلا با سفارش مسولان محلی یه تعداد نیرو در شرکتهای محلی که اتفاقا دولتی هم بودن استخدام میشدن و حالا که بخش خصوصی( کاری به صلاحیت اونا ندارم) میخوان کار رو دنبال کنن به ناچار باید تعدیل نیرو کنن و ادامه ی ماجرا
ناشناس۶۴۱۶۲۰۱۰:۳۰:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۲۸
تنها راهکاری که تا حالا انجام شده دستگیری کارگران بوده
ناشناس۶۴۱۶۶۸۱۰:۵۳:۲۷ ۱۳۹۷/۸/۲۸
چرا در امارات و عربستان شرکت ها مشکل پیدا نمیکند
ناشناس۶۴۱۹۲۵۱۲:۵۷:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۲۸
چون قانون حاکم است نه روابط
محمد۶۴۱۷۱۴۱۱:۲۴:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۲۸
چه خبر کم ارزشی زدین ، بنظرم همچنان به خاشقچی و بن سلمان بپردازین بهتره ...!
ناشناس۶۴۱۷۲۸۱۱:۳۴:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۲۸
لعنت به این انتخاب ما... از بس دروغ گفت ...
بهزاد۶۴۱۷۹۹۱۲:۰۸:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۲۸
سفره انقلاب دیگه. این دو تا جوون کیا بودند حالا.الان کجا هستند.
امیر۶۴۲۱۷۹۱۴:۵۰:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۲۸
خصوصی سازی نگو عزیزم بگو خصوصی بازی خصوصی بازی
ناشناس۶۴۲۲۵۰۱۵:۲۲:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۲۸
اینها همه خودی ها یی بودند که دراین داستان خصوصی سازی کنترل این مجتمع را گرفتند
ناشناس۶۴۲۳۳۴۱۶:۱۷:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۲۸
چه داستان غم انگیزی ! آدم دلش کباب میشه! اینها ( چه کارخانه چه کارگرهاش) سرمایه مملکته و امانت در دست دولتمردان.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین