تفاوت به ثبت رساندن شرکت و ثبت برند در چیست

گزارش بازرگانی،   3970827165

در خصوص به ثبت رساندن شرکت و ثبت برند در مقالات گذشته شرکت ثبت کریم خان به صورت جامع توضیحاتی بیان گردید.در این مقاله تفاوت به ثبت رساندن شرکت و ثبت برند را مورد بررسی قرار می دهیم

در جمهوری اسلامی ایران ،به ثبت رساندن شرکت ها و ثبت نام آنان توسط اداره ی ثبت شرکت ها و ثبت علامت های تجاری و اختراع توسط اداره ی مالکیت های صنعتی صورت می گیرد.مسئولیت امور مربوط به مالکیت صنعتی و نیز نمایندگی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی و اتحادیه های مرتبط با انجمن های مربوطه، بر ذمه ی اداره ثبت اسناد و املاک می باشد که مرجع مالکیت صنعتی سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور، مسئول ثبت تمامی امور مربوط به مالکیت صنعتی اعم از اختراع ، علامت ، علامت جمعی و طرح صنعتی می باشد.

تفاوت به ثبت رساندن شرکت و ثبت برند

انتساب عبارت صنعتی به این خاطر است که به صورت معمول اختراع دارای جنبه ی صنعتی بوده و علائم تجاری هم بر روی محصولات صنعتی نصب می گردند و نمایان گر کالای حاصل از تولیدات صنعتی است.

در دنیای کنونی سازمان مالکیت صنعتی و سازمان ثبت شرکت ها هر یک با بکارگیری از روش های جدید، طرق گوناگونی را جهت درخواست کنندگان ثبت پیش بینی نموده اند که ثبت هر کدام ،پیامدهای مختلفی را هم به دنبال خواهد داشت.

از آن جهت که ایجاد گروه و تعیین عضو برای آن حائز اهمیت می باشد ، در گام نخست شناخت جامع شرکاء از اهم کارهای تاسیس شرکت به شمار می آید.اقدام بعدی مراجعه به بانک و درخواست بازگشایی حساب غیر قابل برداشت به منظور به ثبت رساندن شرکت می باشد که جهت آن باید رونوشت کارت ملی و شناسنامه را به همراه داشته و شماره حساب را یادداشت نمایید.

شایان توجه است که شرکت از دارایی مستقل از دارایی اعضاء برخوردار است و پایه بر این می باشد که فرد حقوقی،حقوق و وظایف مستقل از اعضای خویش را دارد.در حقیقت، به ثبت رساندن شرکت در اداره ثبت شرکتها از جمله شرایط تاسیس هیچ یک از موسسات نیست و شرکت ها با رعایت شروط تعیین شده در قانون، تاسیس شده تلقی می گردند و دارای شخصیت حقوقی می شوند.ولی تحت عنوان یک ضرورت قانونی باید ثبت گرد که در واقع این ثبت از آثار حقوقی برخوردار خواهد شد.

امروزه مرجع ثبت شرکت ها با عرضه ی شیوه های جدید ثبت اینترنتی ، آسانی فعالیت برای درخواست کنندگان را پیش بینی کرده است.درخواست کنندگان قادرند با رجوع به سامانه ثبت شرکتها به شکل آنلاین برای به ثبت رساندن شرکت اقدام نمایند.تمامی اطلاعات باید به وسیله ی درخواست کننده به صورت دقیق وارد سامانه گردد. بعد از آن رایانه تایید قبولی را برای وی آشکار می گرداند که درخواست کننده می بایست به دقت به مطالعه آن بپردازد.بنابراین درخواست کنندگان با رجوع به سامانه ثبت شرکت ها ، اسم شرکت را پیشنهاد می نمایند که مطلوب است این اسم از ۳ لغت ایجاد گردد.

پس از رسیدگی داده ها و تایید اسم، درخواست کننده به مهلت سه ماه دارای فرصت می باشد در مورد اسم انتخابی مدارک خویش را مانند اساسنامه ، توسط سامانه فراهم و صورتجلسات لازم را تشکیل .بعد از دریافت مجوزهای مورد نیاز و بازگشایی حساب و جواز از بانک توسط سایت، جهت کامل نمودن اطلاعات و فرستادن مدارک به وسیله ی پست اقدام کند.پس از آن کارشناس حقوقی آن ها را مورد رسیدگی قرار می دهد. چنانچه نقصی مشاهده کرد آن را برگشت می دهد و در سایت ذکر می نماید و رفع اصلاحیه می کند و چنانچه به تایید برسد،هم به وسیله ی سامانه پیامک می رود و هم قادر است فرد درخواست کننده به سامانه مراجعه نماید.

متصدی اداره بعد از رسیدگی و نظارت، حکم ثبت در دفتر ثبت شرکت ها را صدور خواهد کرد. در نتیجه گام بعدی ثبت نمودن شرکتنامه در دفتر ثبت شرکت ها است.لازم به ذکر می باشد،دفتر یاد شده قانونی بوده و توسط نماینده ی دادستان محل امضاء گردیده است .شخص درخواست کننده پیش نویس را به نزد متصدی دفتر برده و متصدی دفتر نسبت به ثبت شرکتنامه و پیش نویس آگهی تشکیل شرکت در دفتر ثبت شرکتها اقدام خواهد کرد و اقدامات ذیل را انجام خواهد داد:

    دریافت کارت شناسایی درخواست کنندگان و مطابقت دادن کارت با مشخصات درج شده در شرکت نامه
    احراز هویت در خواست کنندگان
    دریافت امضاء از درخواست کنندگان در ذیل ثبت در دفتر
    مطابقت درخواست کنندگان با عنوان ثبت با سند مطابق است
    مشخص نمودن شماره ی ثبت شرکت
    درج شماره ی ثبت در اظهارنامه و شرکت نامه ی شرکت و مدارک مالکیت دارایی های متعلق به شرکت
    مدارک مالکیت که توسط رئیس اداره ثبت امضا گردیده باشد
    متصدی ثبت دفتر، جهت تشکیل پرونده اقدام کرده و بر روی آن از جهت کامل نمودن امضاءگواهی می کند.یک جلد اساسنامه و شرکت نامه و اظهارنامه، به موسسان ارائه خواهد شد.چنانچه سند مالکیت هم موجود باشد، به مدیران ارائه می شود.
    جلد دیگر اظهارنامه و اساسنامه و شرکت نامه و پیش نویس آگهی را که تشکیل پرونده شده برای تحریر به اتاق تایپ می فرستند.گام آخر تحریر و صادر نمودن آگهی تاسیس شرکت است.

به ثبت رساندن شرکت پیامدهای گوناگونی را هم به دنبال خواهد داشت .مانند مزیت های به ثبت رساندن شرکت ، دریافت مجوزها و اعتبارات و تسهیلاتی همچون وام از سازمان های دولتی می باشد که در اکثر اوقات، فقط به شرکت ها اختصاص داده خواهد شد.بعلاوه با به ثبت رساندن شرکت ، شرکت ها می توانند در مناقصات و مزایدات شرکت کرده که سود حائز اهمیتی را برای طرفین در بر خواهد داشت.از دیگر مزیت های به ثبت رساندن شرکت ، به فعالیت رسمی و قانونی شرکت می توان اشاره کرد که بالنفسه سبب ترغیب بیشتری برای مشارکت می شود.زیرا با به ثبت رساندن شرکت ،تمامی عملیات شرکت نیز ، هم مورد پشتیبانی قانون و هم مورد نظارت قانون واقع می گردد که همین امر به شرکت را از اعتبار ویژه ای بهره مند می سازد.

قانون ثبت علامت و اختراع ، مصوبه ۱۳۱۰ و بخشنامه ی اجرایی این قانون ،مصوبه ۱۳۳۷ مبنای پشتیبانی است.فردی که علامت تجاری به اسم وی به ثبت رسیده است و فردی که علامت به صورت دائمی یا موقتی از طرف صاحب علامت به او انتقال یافته است ،می تواند از علامت تجاری بهره برداری نماید.

در ادامه موسسه ثبت کریم خان مراحل و مدارکی را که به منظور ثبت برند مورد نیاز است را بیان می نماید.

مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

    وارد کردن اطلاعات و کامل نمودن فرم اینترنتی اظهارنامه ی ثبت علامت
    ارسال و کامل نمودن مدارک (الف)اشخاص حقیقی:رونوشت شناسنامه وکارت ملی ب)اشخاص حقوقی:تقدیم پروانه ی بهره برداری یا جواز تولید یا پروانه ی کسب مطابق اصل شده، تصویر نخستین روزنامه ی رسمی شرکت.(آگهی تاسیس)و روزنامه ی رسمی آخرین تغییرات هیات مدیره شرکت که دوره ی آن منقضی نشده باشد. کپی شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضاء.
    نمونه گرافیکی یا رونوشت یا تصویر از علامت مورد تقاضا و شرح در برگی مجزا در باره علامت ،مدارک حاکی از فعالیت مستند، معنی کلمه و توصیف نمودن آن .( چنانچه علامت به شکل لاتین باشد داشتن کارت بازرگانی ضروری می باشد)
    مطابق اصل کردن مدارک به وسیله ی نماینده قانونی
    تادیه وجه حق الوکاله و دریافت شماره ی فیش واریزی
    تنظیم نمودن مدارک و فرستادن به مرجع مالکیت صنعتی
    در صورت دریافت ابلاغ اخطار باید جهت رفع نقص سریعاً اقدام نمودن.در غیر این صورت مورد قبول واقع نمی گردد(در مهلت ۳۰ روز)
    بکارگیری از حق تقدم (در صورت نیاز ) چنانچه متقاضی یا متقاضیان ثبت مایل باشند به استناد درخواست ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزیت های حق تقدم (حداکثر ۶ ماه)استفاده کنند،باید مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با ارائه اظهارنامه یا حداکثر طی ۱۵ روز از آن زمان ارائه کنند.
    نسخه ای از مقررات و شرایط بکارگیری از علامت جمعی و تاییدیه مقام ذی صلاح (چنانچه ثبت علامت جمعی مورد تقاضا باشد) در صورت نیاز.

شایان توجه است تادیه هزینه،بیانگر تایید و ثبت نهایی اظهارنامه به شمار آمده و بازگشت هزینه و تغییر اطلاعات و پیوست ها امکان پذیر نخواهد بود.درخواست کننده قادر است تا هنگامی که اظهارنامه ی وی هنوز به ثبت نرسیده است آن را بازگرداند.

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد،مرجع مالکیت صنعتی ، اظهارنامه را از جهت مطابقت با شرایط و قوانین درج شده در این قانون مورد رسیدگی قرار می دهد و چنانچه علامت را دارای قابلیت ثبت به شمار آورد ،مجوز نشر آگهی مرتبط با آن را صادر می نماید.به موجب ضوابط اظهارنامه ی ثبت علامت، به انضمام نمونه علامت و لیست محصولاتی که ثبت علامت تجاری برای آنان تقاضا گردیده و طبق گروه بندی قابل اجرا یا طبقه بندی بین المللی باشد، به سازمان مالکیت صنعتی ارائه می گردد.تادیه هزینه های ثبت علامت،بر ذمه ی درخواست کننده می باشد.

بعد از نشر آگهی اظهارنامه و تا هنگام ثبت برند ، درخواست کننده از مزایا و حقوقی بهره مند می باشد که اگر ثبت را انجام دهد از آنها برخوردار می گردد.با این وجود چناچه توسط درخواست کننده ثبت ،در خصوص اقدایم که بعد از آگهی اظهارنامه صورت گرفته دعوایی مطرح گردد و خوانده به اثبات رساند که در هنگام اجرای عمل ، علامت به صورت قانونی قابلیت ثبت نداشته، به دفاع وی رسیدگی و در باره ثبت یا عدم ثبت تصمیمات لازم گرفته خواهد شد.در مواری که اداره ی مالکیت صنعتی تعیین کند که شروط درج شده در این قانون رعایت گردیده است، علامت را به ثبت رسانده و آگهی مرتبط با ثبت آن را انتشار داده و گواهینامه ی ثبت را به اسم درخواست کننده صادر می کند.

مهلت اعتبار ثبت علامت ۱۰ سال از زمان ارائه اظهارنامه ی ثبت آن است.این مهلت با تقاضای صاحب آن برای ادوار پی دیر پی ۱۰ ساله با تادیه هزینه ی تعیین شده ،قابل تمدید خواهد بود.یک مدت ارفاقی ۶ ماهه که از انتهای دوره آغاز می گردد، جهت تادیه هزینه ی تمدید با تادیه جریمه دیرکرد پیش بینی می گردد.هر فرد منتفع قادر است از دادگاه، لغو ثبت علامت را تقاضا کند.رسیدگی به مشکلات ناشی از اعمال این قانون و دستور العمل اجرایی آن ،به موجب ماده ی ۵۹ ،در صلاحیت شعبه یا شعب ویژه ای از دادگاه های عمومی تهران است.
حقوق حاصل از ثبت علامت

حق استعمال انحصاری از یک علامت مختص فردی می باشد که آن علامت را براساس قوانین ثبت نموده باشد. به صورتی که:

الف- به کار بردن هر علامت که در ایران به ثبت رسیده باشد ،به وسیله ی هر فرد غیر از صاحب علامت ، منوط به توافق صاحب آن است.

ب- صاحب علامت به ثبت رسیده قادر است علیه هر فردی که بدون توافق او ،علامت را بکار برد و یا فردی که عملی مرتکب گردد که عادت به تجاوز به حقوق حاصل از ثبت علامت تجاری منتهی شود، در عدلیه اقامه ی دعوی کند.این حقوق حاوی موارد استعمال از علامتی می گردد که مانند علامت ثبت گردیده می باشد و استعمال آن برای محصولات همانند سبب گمراهی عموم خواهد شد.

علاوه بر موارد فوق،چنانچه مدعی به اثبات رساند که صاحب علامت ثبتی از آن منحصراً و یا مغایر با مقررات درج شده در قانون بکار برده است و یا مجوز استعمال آن را صادر کرده یا به صورتی از علامت جمعی استفاده نماید یا مجوز بهره برداری از آن را دهد که سبب گمراهی مراکز تجاری یا عمومی جهت مبدا و یا هر ویژگی مشترک سایر محصولات مرتبط شود ،دادگاه علامت جمعی را ابطال می نماید.

لازم به ذکر می باشد نام یا عنوانی که نهاد یا چگونگی استعمال آن مغایر با موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد و یا باعث گمراهی عموم گردد، امکان به ثبت رسیدن تحت عنوان یک نام تجاری را ندارد و غیر قانونی محسوب می شود.

به موجب ماده ی ۳۲،علامت در موارد ذبل قابل ثبت نمی باشد:

    قادر نباشد محصولات یک شرکت را از محصولات موسسه ی دیگر مجزا سازد.
    مغایر با موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
    سبب گمراهی مراکز تجاری یا عمومی به ویژه در خصوص مبدا جغرافیایی محصولات یا ویژگی های آنان شود.
    کپی یا تقلیدی از علامت نظامی،پرچم یا دیگر نماد های مملکتی یا اسم یا اسم اختصاری یا حروف نخست یک اسم یا نشان رسمی متعلق به مملکت،شرکت های بین الدولی یا موسساتی که تحت انجمن های بین المللی تشکیل گشته اند ،بوده یا موضوعات مذکوری که از اجزای آن علامت باشد. به جز در مواری که از سوی مقام ذی صلاح کشور مربوطه یا سازمان ذی ربط مجوز بهره برداری از آن صادر گردد.

کپی یا یا به شیوه ی فریب دهنده ای شبیه یا ترجمه ی یک علامت یا اسم تجاری باشد که جهت همان محصول همانند به شرکت دیگری که در ایران مشهور می باشد،تعلق گیرد.

کپی یا نظیر آن در گذشته جهت محصولات غیر همانند ثبت و معروف گردیده باشد.منوط بر آن که به صورت عرف بین استعمال علامت و صاحب علامت معروف، ارتباط برقرار بوده و ثبت کردن آن به منافع صاحب علامت پیشین آسیب رساند.

کپی علامتی باشد که در گذشته به اسم صاحب دیگری ثبت گردیده و یا زمان درخواست آن مقدم یا دارای حق تقدم جهت همان محصول و یا برای محصولاتی می باشد که به جهت ارتباط و همانندی سبب گمراهی شود.

در خصوص ثبت نام شرکت باد توجه داشت که تعیین نام شرکت از قوانین اولیه ی به ثبت رساندن شرکت و از اهم مراحل تشکیل یک شرکت می باشد و نظیر ضوابط ثبت یک برند ،شامل قواعد ویژه خویش می باشد.

به موجب قانون،اسم فرد حقوقی با رعایت حق تقدم صورت می پذیرد و حاوی بعضی از نام ها نمی گردد،مانند:

    اسامی که مختص تشکیلات دولتی هستند یا اسامی اختصاری متعلق به دولت (مانند ناجا و …)
    انام ها و عناوین اصطلاحات خارجی، و یا ادغام ۲ کلمه ی فارسی
    اسامی که به شیوه ی فریب دهنده ی همانند اسم دیگر به ثبت رسیده باشد.
    اسامی که مغایر با موازین شرعی باشد.
    اضافه نمودن عباراتی نظیر اصل،برتر و غیره و یا اعداد (اعداد تنها به شکل حروفی قابل قبول هستند)

تبصره: در صورتی که اسم اتنخابی به ثبت نرسد با درج علت معین می شود و تا ۲ بار قابل اعتراض خواهد بود که در مرحله ی دوم ،دستور صادره قطعی است.

 

موسسه ی حقوقی ثبت کریم خان ارائه دهنده ی برترین خدمات ثبتی و حقوقی از جمله به ثبت رساندن شرکت، ثبت برند،ثبت تغییرات شرکت،اخذ جواز تاسیس،اخذ کارت بازرگانی،استعلام نام شرکت،ثبت برند،ثبت اختراع و … است.



جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02187146 و یا 09101409081 تماس بگیرید و یا به آدرس سایت sabtkarimkhan.com مراجعه کنید.

 

 

منبع : ویرلن

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین