المیادین بررسی کرد؛ محمدبن سلمان و آینده نبرد در الحدیده/ جنگ یمن متفاوت از گذشته خواهد شد

گروه جهان الف،   3970827036 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

المیادین در تحلیلی درباره جنگ یمن نوشت: اعلام توقف عملیات ائتلاف سعودی برای سیطره بر الحدیده مساله وقت نیست. عربستان و امارات نمی توانند کاری از پیش ببرند. به احتمال زیاد، نبرد الحدیده این بار متفاوت از گذشته خواهد بود. چه بسا این بار جنگ به سمت نقطه عطفی در راستای شکست آشکار دولت های متجاوز متمایل شود

محمدبن سلمان و آینده نبرد در الحدیده/ جنگ یمن متفاوت از گذشته خواهد شد

به گزارش الف، بار دیگر ائتلاف سعودی نبرد سیطره بر الحدیده را متوقف کرد و بار دیگر پیروزی های اعلام شده از سوی رسانه های این ائتلاف، دروغ از کار درآمده و روشن شد که واقعیت در میدان چیز دیگری است. در بین تمام تلاش ها برای اشغال این شهر، به نظر می رسد پیامدهای شکست این بار خطرناک تر از گذشته است. شرایط تغییر کرده است؛ عربستان قادر به پیشروی نیست و نمی تواند در بین متغیرهایی که به نفع آن نیست، شکست را تحمل کند.

المیادین در ادامه می نویسد: اعلام توقف عملیات ائتلاف سعودی برای سیطره بر الحدیده مساله وقت نیست. عربستان و امارات نمی توانند کاری از پیش ببرند.در نتیجه، پیش بینی شکست مفتضحانه آن ها، خیلی سخت نیست. با این حال، تلاش های ناامید کننده انها متوقف نمی شود! چرا که ولی عهد سعودی نمی تواند واقعیت میدانی در یمن را بپذیرد و به طوفان به اصطلاح قاطعیت خود در آن پایان دهد. در همین رابطه، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله، محمد البخیتی پیش بینی می کند که ائتلاف عربستان بار دیگر به الحدیده حمله ور شود.

تسلیم شدن سعودی ها در برابر واقعیت های فعلی، دشوار به نظر می رسد، اما سخت تر از آن، ادامه نبرد الحدیده و به طور کلی جنگ علیه یمن تا زمانی نا مشخص است. شرایط بین المللی تغییر کرده است. پوشش سیاسی غربی که ائتلاف سعودی از آن برخوردار بود، بدنبال فاجعه ترور خاشقچی، در حال از دست رفتن است.

در میدان، تمام برنامه ها و ابزارها توسط سعودی ها آزموده شده است. به احتمال زیاد، نبرد الحدیده این بار متفاوت از گذشته خواهد بود. چه بسا این بار جنگ الحدیده به سمت نقطه عطفی در راستای شکست آشکار دولتهای متجاوز متمایل شود.

نبرد الحدیده امروز با رسوایی دیگری برای ائتلاف سعودی همراه بوده، از این حیث که به سریال شکستهای نظامی، اخلاقی و سیاسی این ائتلاف افزوده شده است.

در این شرایط، دیگر زمانی برای سعودی ها باقی نمانده است؛ بویژه آنکه برای دومین بار در طول کمتر از یک ماه، پارلمان اروپا قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح به ریاض را تصویب کرد. این قطعنامه، حتی در صورت اجرایی نشدن، می تواند باعث تحقیر سعودی ها در مورد اقدام آنها در تجاوز به یمن و همچنین ترور خاشقچی شود.

اگر بیداری ناگهانی احساسات انسان دوستانه غربی ها و آمریکایی ها در مورد جنگ یمن را کنار بگذاریم، باید بگوییم نشانه های پایان یافتن این جنگ به موازات واقعیت ناتوانی سعودی ها در پیشرفت میدانی در یمن، در حال پدیدار شدن است.

عربستان می داند که این شکست ها در میدان ها و سطوح مختلف، پیامدهای زیادی برای آن خواهد داشت. انعکاس های شکست، بیش از هر کس برای شاهزاده سعودی خواهد بود که غرق در دریای بحران و شکست اقتصادی شده است.

در بین انگیزه های متعددی که وجود داشت، بن سلمان به دنبال آن بود تا با حمله به یمن اعتباری برای خود کسب کند، اما اکنون درگیر شکستی شده است که وی را در موضع ضعف شدیدی در برابر ملتش و تمام جهان قرار داده است.

یمن آخرین پرونده دشوار در مملکت سعودی نیست؛ اما آیا می تواند موجب فروپاشی آن شود؟ در حال حاضر این تنها یک پیش بینی است، اما با توجه به اینکه نقش عربستان در عراق و لبنان بسیار کم رنگ شده و رابطه آن با ترکیه به سمت بحران پیش می رود، احتمال مذکور وجود دارد.

رسانه های سعودی تلاش زیادی برای به تصویر کشیدن پیروزی های عربستان در نبرد الحدیده کردند، اما در واقعیت مشخص شد که پایین رفتن از درختی که سعودی ها از آن بالا رفته اند، بدون هزینه ای کلان برای آنها، غیر ممکن است...

نویسنده: علی فواز/ مترجم: مریم نصرالهی

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۴۰۱۵۲۱۰:۰۸:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۲۷
اوضاع بنفع عربستان نیست. عربستان با این شکست و مساله خاشقچی بزودی تحولات عمیقی را در عربستان ایجاد خواهد شد.
ناشناس۶۴۰۴۵۹۱۳:۵۷:۰۵ ۱۳۹۷/۸/۲۷
بن سلمان پیروز میشود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین