سبدهای معیشتی جای ترمیم ریالی مزد را نمی‌گیرند

گروه اقتصادی الف،   3970824031 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری در شورای عالی کار با اشاره به آخرین جلسه شورا، تاکید کرد که کمتیه مزدِ شورا به زودی گزارشی مبسوط از کاهش قدرت خرید کارگران از شهریور ماه تاکنون به وزیر کار ارائه می‌کند.

«ناصر چمنی» در گفت‌و‌گو با ایلنا، در پاسخ به این پرسش که آیا تا این لحظه گزارش کاهش قدرت خرید کارگران از شهریور ماه تاکنون به دست وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده است، گفت: وزیر کار در جلسه  شورای عالی کار از نمایندگان کارگران خواست تا کمیته مزد شورای عالی کار سریع‌تر تشکیل جلسه بدهد و گزارشی از کاهش قدرت خرید کارگران از شهریور ماه تاکنون، ارائه کند؛ چراکه گزارش محاسبات شش ماهه ابتدای سال را پیش‌تر به وزارت کار ارائه کرده بودیم.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری، افزود: بر مبانی گزارش قبلی طرف‌های مذاکره (گروه کارفرمایی و دولت) کاهش چشمگیر قدرت خرید کارگران را پذیرفتند و توافق شد که هزینه‌های سبد معیشت ۸۰۰ هزار تومان اضافه شده است. البته انتظار ما از طرف‌های مذاکره این است که همکاری‌های خود را حول توافق‌های پیشین ادامه دهند.

چمنی افزود: البته با روی کار آمدن آقای شریعتمداری فضای مذاکرات سازنده شده است. خود آقای شریعتمداری در جلسه تاکید کردند که کارگران از لحاظ معیشتی در مضیقه هستند و دولت با هدف جبران مافات برای آن‌ها سبدهای معیشتی در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه البته ترمیم مزد با روش‌های نقدی ممکن می‌‌شود؛ چراکه حداقل مزد فعلی کارگران پس از جهش تورمی اخیر و شوک چهارم تنها ۳۳ درصد از هزینه‌های سبد معیشت آنان را پوشش می‌دهد، گفت: همه می‌دانند که کارگران به ویژه از سال ۹۷ چه مصائبی را تحمل کرده‌اند و دم برنیاورده‌اند. انتظار آن‌ها ترمیم ریالی مزد است. پس تاکید نمایندگان این است که سبدهای معیشتی جای ترمیم ریالی مزد را نمی‌گیرند. دولت هم به این درک رسیده است و در جلسه دیروز بر این واقعیت خدشه‌ناپذیر صحه گذاشت.

این فعال صنفی کارگری با بیان اینکه قطعا در جلسه بعدی شورای عالی کار مستندات بیشتری را برای تکمیل محاسبات ۶ ماهه ابتدایی سالِ کمیته مزد شورای عالی کار ارائه می‌کنیم و در این زمینه تعارفی نداریم؛ چراکه کارگران تنها برای زنده ماندن می‌جنگند و نه زندگی کردن، گفت: در جلسه شورای عالی کار از وزیر خواستیم که بیشتر وقت جلسه آینده برای ترمیم مزد اختصاص یابد و کمتر به مسائل حاشیه‌ای بپردازیم. البته بیشتر وقت جلسه هم برای بررسی مسائل معیشتی گذشت و نگذاشتیم که حواشی بر متن غلبه کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۳۷۰۴۰۱۱:۱۳:۴۱ ۱۳۹۷/۸/۲۴
یک حرکت کاملا پوپولیستی و گدا پروری!!!!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین