در واکنش به یک مصاحبه اعلام شد ایران هیچ تعهدی برای افشا اطلاعات بانکی خود به وزارت خزانه داری آمریکا نداده است

گروه اقتصادی الف،   3970823194

سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه و سیاست خارجی در تاریخ 23 مهر97 در گفتگو با فارس به نقد پیوستن ایران به CFT‌ و FATF پرداخت این مصاحبه در الف نیز منتشر شد .

وی دربخش از این گفتگو می گوید: حتماً این دولت اطلاعات مزبور را به آمریکایی‌ها می‌داد؛ کما اینکه این کار را انجام دادند و اسامی خیلی از کسانی که در زمینه تبادلات ارزی در صرافی‌ها مشغول بودند به گروه ویژه اقدام مالی ارائه شد و البته کار غیرقانونی هم بود و اثرات مخربی را هم بر اقتصاد ما داشت.

بدنبال انتشار این گفتگو یک مقام مطلع در این پرونده در گفتگو با الف با تکذیب سخنان آقای زارعی گفت: اولا cft یک کنوانسیون است و سازمان و محلی برای دریافت اطلاعات ندارد .کنوانسیون از اعضا میخواهد در زمینه مبارزه با تامین مالی تروریسم با یکدیگر همکاری داشته باشند و به هیچ خریدار و فروشنده ای تکلیف نشده آمار فروش را به شخصی بدهند.  و در هیچ کجای کنوانسیون نه ما و نه هیچ کشوری مکلف نشده گزارش میزان پولی را که دریافت داشته بدهد.

وی افزود : نه ایران و نه هیچ کشور دیگری ،نه به آمریکا و نه به هیچ کشور دیگری تعهد نداده است که اطلاعات بانکی خود را به طور کامل برای وزارت خزانه داری آمریکا افشا نماید. اینها همه تهمتهایی است که زده می‌شود و در حکم ایراد اتهام و نشر اکاذیب است و قطعا خیانت به مردمی است که به رسانه ها اعتماد دارند.