بازگشت اثر تحریم ها و وعده های تمام نشدنی اروپایی ها/ راه حل جایگزین چیست؟

گروه جهان الف،   3970823181 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

تعلل اروپایی ها در راه اندازی کانال ارتباطی با ایران چشم انداز آینده تعاملات اقتصادی و تجاری را مبهم کرده و به همین دلیل منطقی آن است دولت به فکر پیگیری یافتن راه های جایگزین باشد.

بازگشت اثر تحریم ها و وعده های تمام نشدنی اروپایی ها/ راه حل جایگزین چیست؟

به گزارش الف، بعد از خروج ترامپ از برجام و وعده اروپایی ها برای تامین منافع ایران به شرط ماندن در توافق هسته ای، مذاکرات متعددی بین طرف های باقیمانده صورت گرفت. در این بین قرار بود تا پیش از اعمال تحریم های آمریکا سازوکار ویژه ای مرتبط با تبادلات مالی و تجاری ایران با اروپا برقرار شود. اما به نظر می رسد با وجود گذشت بیش از ده روز از موج دوم تحریم های ایالات متحده، اروپایی ها هنوز در ابتدای راه می باشند و مشخص نیست سرانجام وعده های آنها نیز چگونه خواهد شد.

دیروز وزارت امور خارجه اتریش در این ارتباط اعلام کرد نمی تواند میزبان سازوکار ویژه اروپا باشد. پیش از این کشور بلژیک نیز از پذیرش میزبانی مکانیسم اروپا برای تامین منافع ایران امتناع کرده بود. پتر گوشلباوئر، سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش روز سه شنبه اعلام کرد در پی بررسی های دقیق این تصمیم اتخاذ شده است. وین اعلام کرد در موقعیتی نیست که میزبانی سازوکار ویژه را بپذیرد.

از کشور فرانسه نیز به عنوان یکی از کشورهایی که احتمالاً به عنوان میزبان سازوکار مالی اروپا باشد نام برده می شود. اما از آن جا که پاریس همراه با آلمان و انگلیس، پیشنهاد اخیر را به اتریش ارائه کرده بودند، برخی همین اقدام را به مثابه عدم تمایل دولتمردان فرانسوی برای میزبانی این سازوکار دانسته اند. بر این اساس باید گفت به نظر می رسد اراده جدی در کشورهای اروپایی برای کمک به ایران بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها وجود ندارد، اگر چه آنها تمایلی نیز به خروج تهران از توافق هسته ای ندارند بنابراین دائماً وعده صبر و انتظار برای آینده ای بهتر می دهند. یک ماه قبل روزنامه نیویورک تایمز در این باره نوشته بود اروپایی ها توصیه می کنند ایران به امید عدم انتخاب دونالد ترامپ تا انتخابات آینده ریاست جمهوری در آمریکا صبر داشته باشد.

یکی از دلایلی که کشورهای اروپایی درباره راه اندازی این سامانه ترس و واهمه دارند به واکنش احتمالی آمریکایی ها برمی گردد. در این راستا چندی قبل برخی از دیپلمات های اروپایی خبر داده بودند هیچ کدام از اعضای اتحادیه اروپا تمایلی برای میزبانی این سازوکار و دور زدن تحریم های آمریکا را ندارند. راه اندازی واقعی و گسترش چنین سامانه ای می تواند باعث شکست تحریم های واشنگتن در قبال ایران در کوتاه مدت و فراتر از آن از بین رفتن تسلط دلار و سیطره آمریکا بر بازارهای جهانی و مبادلات اقتصادی در بلند مدت باشد.

بیشتر بخوانید:

تهران طی دو هفته آینده درباره اروپا تصمیم بگیرد

ببر کاغذی اروپا برای حمایت از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا

در این راستا چندی قبل مائک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نسبت به اقدام اروپایی ها برای ایجاد سازوکار ویژه به شدت انتقاد کرده بود. پمپئو در این ارتباط گفته بود از شنیدن این اقدام غیرسازنده، ناامید و پریشان شده است.

گوردون سوندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا نیز در مقاطع مختلف درباره سازوکار ویژه اروپا اظهارنظر کرده است. سوندلند در آخرین اظهارنظر خود از سازوکار ویژه اروپا به عنوان ببر کاغذی نام برده بود. قبل تر سفیر آمریکا عنوان کرده بود اگر چه شرکتهای دنیا با چنین ساز و کاری همکاری نخواهند کرد اما واشنگتن با آن از اساس مخالف است.

خبر ایجاد سازوکار ویژه اروپا یا همان اس پی وی چند ماه قبل بعد از جلسه وزرای خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه در حاشیه اجلاس سالانه سازمان ملل در نیویورک توسط فدریکا موگرینی عنوان شده بود. بر اساس آن چه تا کنون عنوان شده پول فروش نفت ایران در صندوق ویژه ای نگهداری می شود و بهای کالاهای مورد نیاز ایران برای واردات از آن صندوق برداشت می شود.

به نظر می رسد معقول و منطقی آن است دولت و دستگاه دیپلماسی تدبیر و امید سیاست خارجی فعال تری در این باره اتخاذ نماید. در این بین ضرورت دارد با توجه به تعلل و عدم اقدام جدی اروپایی ها در این زمینه، سیاست قاطع تری در قبال اروپا اتخاذ و راه های دیگری نیز برای از بین بردن اثر تحریم ها پیش بینی شود.

دیدگاه کاربران

پیمان۶۳۷۱۴۰۱۲:۴۰:۰۲ ۱۳۹۷/۸/۲۴
تدبیر و امید ؟
ناشناس۶۳۷۱۹۲۱۳:۱۵:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۲۴
بدیهی است امریکاتحت فشار اقمار وابسته به دلایل امنیتی تاکتیک جدیدی اتخاذ کرده وسعی در تعدیل مواضع دارد ازاین رو معافیت هایی برای خرید نفت ایران در نظر گرفت علاوه بران به گفته فرانسوی ها چندان مخالفتی با مواضع نسبتا میانه اروپا نسبت به ایران مانند گذشته ندارد دیبلماسی فعال خارجی با تغییر وتحولات اخیر در رابطه با ساز وکار اروپا پیشنهاد هوشمندانه ای می باشد
ناشناس۶۳۷۲۶۳۱۴:۱۶:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۲۴
تهدید به خروج از برجام و غنی سازی 90 درصدی می تواند اروپا را به همکاری با ایران مجاب نماید اروپایی ها بدنبال حفظ برجام و حفظ تحریمها با هم هستند.
ناشناس۶۳۷۶۱۵۲۰:۴۶:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۲۴
منظور از غنی سازی 90 در صد یعنی حرکت بسوی سلاح هسته ای یعنی جهانی را برعلیه خودمان بسیج کنیم چراغ سبز به آنانکه قصد ویرانی ایران را دارند .
ناشناس۶۳۸۲۵۳۱۸:۵۱:۴۳ ۱۳۹۷/۸/۲۵
هیچ تهدیدی یکطرفه نخواهد بود! چه از نظر مالی و چه نظامی باید دید وزن کدام طرف تهدید کننده بیشتر میباشد!
ناشناس۶۳۷۲۶۶۱۴:۱۸:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۲۴
تا به امروز اروپا فقط قول داده و عملا قدمی برنداشته و جالبه که ما رو تهدید میکنن که به تمامی تعهدات خود پایبند باشیم درحالی که خودشون تا این لحظه فقط وعده سرخرمن دادن و عملا در زمین ترامپ بازی میکنن.
ناشناس۶۳۷۲۷۱۱۴:۲۰:۰۲ ۱۳۹۷/۸/۲۴
تا کی می خواهیم برخواسته هایی که هیچ سودی برای مملکت و مردم ندارد پا فشاری کنید.
ناشناس۶۳۷۳۰۲۱۴:۴۶:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۲۴
بریان هوک یک مقام وزارت خارجه امریکا با پنهان کردن دلایل امنیتی برای معافیت برخی کشور ها در تایید خرید نفت ایران میگوید مجبور شدیم چون نخواستیم بهای نفت افزایش یابد این در حالیست که روسیه وعربستان جبران کاهش فروش نفت ایران را کرده بودند ولی باشکست همراه گردید و به جنگ روانی بین امریکا وایران ونیزدلایل امنیتی حول وحوش تحریم نفت ایران را که به افزایش بهای جهانی نفت منجر گردیده بود هیچگونه اشاره نکرده که اقتصاد جهانی را با مخاطره عقب افتادن بدهی های خارجی جهان سوم به غرب وکاهش رشد مواجه کرده بود
ناشناس۶۳۷۳۳۵۱۵:۲۲:۴۰ ۱۳۹۷/۸/۲۴
خوب اینا همش نشانگر قدرت ونفوذ آمریکاست !
ناشناس۶۳۷۶۷۶۲۱:۵۶:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۲۴
بی‌عرضه بودن و نگاه به غیر داشتن مسئولین نشانه قدرت امریکا نیست نشانه استحاله فکری آنها است
ناشناس۶۳۷۳۴۸۱۵:۳۸:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۲۴
از اول هم معلوم بود اروپا توان مقابله با امریکا را ندارد شنیده ها حاکی از ان است که هیچ کشور اروپایی از ترس تحریم های امریکا حاضر نیست کانال مبادله مالی با ایران باشد
ناشناس۶۳۷۴۵۵۱۷:۴۴:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۲۴
آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
ناشناس۶۳۷۴۵۷۱۷:۴۵:۳۴ ۱۳۹۷/۸/۲۴
بهتر است هر چه زودتر از این پیمان یک طرفه خارج شویم و راهی را برویم که ۱۲ سال پیش باید میرفتیم
ناشناس۶۳۷۴۷۵۱۸:۰۶:۱۴ ۱۳۹۷/۸/۲۴
مثلا چه راه حلی؟
ناشناس۶۳۷۹۸۸۱۰:۴۶:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۲۵
اروپا میتواند تحریم ها را دور بزند همانطور که چین دور میزد فقط مساله اینست که آیا واقعا میخواهند؟ و حتی اگر هم بخواهند آیا این یک راهبرد دراز مدت خواهد بود؟
ناشناس۶۳۸۳۱۲۲۱:۰۲:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۲۵
بهتره ایران خودش میزبان این سازو کار بشود و سوئیفتی بر اساس منافع خود تشکیل دهد و پشتوانه آن منابع نفتی ما باشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین