توکلی: اقدامات خوبی برای مبارزه با فساد شده اما با برخورد درست فاصله داریم/ قربانیان یقه سفیدها چه کسانی هستند؟

گروه اقتصادی الف،   3970823079 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: قوه قضاییه در سالهای اخیر که فساد تشدید شد، اقدامات خوبی انجام داده است، ولی هنوز تا برخورد درست با فساد فاصله بسیار داریم و نتیجه شفاف به مردم اطلاع داده نمی شود.

توکلی: اقدامات خوبی برای مبارزه با فساد شده اما با برخورد درست فاصله داریم/ قربانیان یقه سفیدها چه کسانی هستند؟

به گزارش خبرنگار الف؛ احمد توکلی در سومین گردهمایی سالانه مدیران استانی سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت که در قم برگزار شد، اظهار کرد: زمانی در اقتصاد سیاسی غرب از رشوه به عنوان کار راه انداز مانند استفاده روغن گیری برای ماشین آلات عنوان می کردند و این موضوع در مقالات علمی هم دیده می‌شد.

وی افزود: اما آثار رشوه و فساد آشکار شد و به سرمایه گذاری آسیب زد و تولید را کاهش و هزینه آن را افزایش داد، این عامل باعث شد منابع تولید محدود شده و به سرمایه اجتماعی را آسیب بزند همچنین باعث از بین رفتن اعتماد بین دولت و مردم می‌شد و پس از آشکار شدن آثار مخرب، آن را جرم انگار اعلام کرده و تحت تعقیب قرار می‌دادند.

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت آثار مخرب فساد در علم اقتصاد سیاسی را تشدید نابرابری درآمد دارایی، انحراف تخصیص منابع، تخریب فرهنگ کار، کاهش تولید و سرمایه گذاری، کاهش شدید سرمایه اجتماعی، افزایش بیکاری، آسیب به اخلاق و دین، کاهش قدرت رقابتی در اقتصاد خارجی، افزایش هزینه تولید عنوان کرد.

وی تصریح کرد: پس از اینکه  ادبیات ضد فساد در علم اقتصاد سیاسی رواج یافت؛ در مبارزه همکاری بین دولت ها هم رایج شد و جرم انگاری آن رواج یافت که جرایم یقه سفیدها مرکز توجه گردید.

توکلی عنوان کرد: یقه سفیدها افرادی هستند که مسوولیت داشته و سندی را امضای کرده و صدها و هزاران فرد بیچاره می‌کنند و قربانیان آنها زن‍های تن فروش، کودکان خیابانی، جوانان بیکار، بیکاران زندانی شده و ... هستند.

وی در مورد مبارزه با فساد در کشورمان گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی وضعیت خوب بود و کم کم تغییر کرد و رهبر انقلاب هم در مورد حقوق های نجومی فرمودند که از زمانی که مسوولین خوی اشرافی‌گری پیدا کردند آغاز آن بود.

توکلی ادامه داد: اگر همان زمان که فساد اقتصادی در حال شکل گیری بود باید با سرچشمه‌های آن مبارزه می‌کردیم و هزینه آن هم کمتر بود و امروز که گسترش یافته هزینه به مراتب بیشتری دارد.

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در مبارزه با فساد، گفت: از این قوه باید تشکر کرد که با فساد اقتصادی مبارزه جدی می‌کند هر چند نیاز است تلاش بیشتر شود.

توکلی در ادامه با اشاره به دیدار رهبر انقلاب با هیئت دولت گفت: رهبری فرمودند این فردی که ارز و سکه را گرفته فرض کنیم که قاچاقچی و ... است؛ با این فرد برخورد می شود، اما آن مسوولی که این را پرداخت کرده است، جرمش سنگین تر است.  

توکلی با بیان اینکه پیدایش رفتارهای ناهنجار در حاکمیت با اشرافی گری و رفاه طلبی آغاز شد؛ گفت: امربه معروف و نهی از منکر نسبت به حاکمان ، تواص به حق، تواص به صبر بین حاکمان کنار گذاشته شد.

وی افزود: دستگاه قضایی به وظایف خویش کاملاً بی توجه بود، البته در سالهای اخیر که فساد تشدید و برخورد نیاز شد اقدامات خوبی انجام داده است ولی هنوز تا برخورد درست با فساد فاصله بسیار داریم و نتیجه شفاف به مردم اطلاع داده نمی شود.

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه فساد شرق و غرب ندارد، بیان کرد: در غرب به صورت جدی با آن برخورد و مبارزه می شود، هر چند که در این موضوع دو رو و دارای نفاق وجود دارد ولی در شرق برخورد با فساد کُند است.

توکلی با بیان اینکه باید در راستای ایجاد شفافیت تلاش کرد، گفت: تلاش های دیده بان مبارزه با فساد اقتصادی و ایجاد شفافیت به نتیجه رسیده و شفافیت به یک مطالبه در جامعه تبدیل شده است .

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت افزود: امروز اعلام جرم‌های دیده‌بان شفافیت و عدالت در قوه قضاییه در حال پیگیری است و در این سه سال اقدامات بسیار خوبی در مبارزه با فساد انجام شده است.

** آیت الله سعیدی: ریشه شفافیت در تقوا است

آیت الله سعیدی امام جمعه موقت قم و تولیت حضرت معصومه (س) نیز امروز در سومین گردهمایی مدیران استانی سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در شهر قم در مورد شفافیت گفت: یکی از عواملی که مسئولین از آن گریز دارند شفافیت است، فرهنگ حاکم بر آنها است و با عدم شفافیت شکل گرفته اند و با همان خصلت مسوول شدند.

وی افزود: برخی از مسوولین نیز به دلیل سو استفاده از جایگاه خود از شفافیت پرهیز می‌کنند و دست به پنهان کاری می‌زنند.

آیت الله سعیدی ادامه داد: قرآن کریم سمبل شفافیت است است و قرآن یکی از رفتارهای منافقین را بیان می‌کند که منافقین کسانی هستند که در کمین نشسته و مراقب شما هستند.

سعیدی بیان کرد: یکی دیگر از عوامل شفافیت گریزی روحیه نقدپذیری است که افرادی که شفاف نیستند، افراد نقد ناپذیرند که از برملا شدند خطای خود گریزان هستند.

وی عنوان کرد: شفافیت فراتر از آموزهای دینی و اسلامی است که یک عمل صالح است و کسی که از عمل خود بیم ندارد از شفافیت هم هراس ندارد و خواستگاه شفافیت اثری دینی است.

آیت الله سعیدی ادامه داد: ریشه شفافیت در تقوا بوده و یک محبوبیت ماندگار در وجود انسان ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه شفافیت حد و مرز دارد؛ بیان کرد: باید همه موارد مطرح شود و باید در موضوعات امنیتی و جنگی از بیان برخی موارد هزر کرد و امروز که جنگ نرم و سخت داریم باید مراقب بود.

وی تصریح کرد: در شفافیت باید ملاک و معیار جور باشد که مرز آن را شناخت و جایی باید برسد که باعث سالم سازی محیط شود و اجرای عدالت و مبارزه با فساد مکمل هم هستند.

دیدگاه کاربران

بهنام۶۳۵۳۷۶۱۲:۰۹:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۲۳
به نظرم باید مثل کشور ترکیه ( کودتای گولن ) عمل کرد و هر کی با هر گروه و دسته ای برای اخلال در امورات کشور خدشه وارد میکند به شدت باهاش برخورد کرد.مهم هم نیست که چند سال باید طول بکشه
ناشناس۶۳۵۳۸۱۱۲:۱۰:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۲۳
جناب دکتر سلطان سکه که اعدام شد ولی سلطان همچنان.ز یاد داریم
ناشناس۶۳۵۸۵۴۱۵:۰۰:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۲۳
الان سکه ارزون شد ؟ اقتصاد دستوری نیست
محمدی۶۳۵۴۰۳۱۲:۱۷:۴۱ ۱۳۹۷/۸/۲۳
از سمن دیده بان شفافیت و عدالت که سنمی با هیچ گروه و شخصی ندارد می خواهیم حالا که بر اثر روشی نادرست از سوی وزیر خارجه بیان و رسانه ایی شده و رازها از پرده برون افتاده حالا کوتاه نیایند و فساد های اعلامی را نورد کنکاش و بررسی قرار دهند به مردم معرفی کنند
ناشناس۶۳۵۴۴۲۱۲:۲۷:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۲۳
رسانه ای کردن پولشویی توسط اقای ظریف ممکن است کار اشتباهی بوده ولی این مانع نشود که دیده بان به اصل قضیه فسادی در این سطح کلان نپردازد لطفا در مبارزه با فساد نگذارید خط قرمزی پیدا کند همانگونه که تا حالا اینرا بخوبی ثابت نمودع اید
ناشناس۶۳۵۸۷۹۱۵:۰۶:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۲۳
انچه دکتر توکلی در چندسال پیش از فساد مطرح کردند دارد عینیت پیدا میکن وریشه میدواند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین