عابدینی: از تاج خواهش می کنم برود!

گروه ورزشی الف،   3970823036

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با بیان اینکه فیفا نمی‌تواند فوتبال ایران را با اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان تعلیق کند، گفت: از مهدی تاج خواهش می‌کنم از فدراسیون برود.

عابدینی: از تاج خواهش می کنم برود!

امیر عابدینی، از تلاش مسئولان فدراسیون فوتبال برای دور زدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان انتقاد کرد و از مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال خواست از سمتش کنار برود. وی همچنین با اشاره به تهدید رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر احتمال تعلیق فدراسیون ایران، گفت: آقای شیخ سلمان درباره «قانون مادر» کشورمان اشتباه فرموده اند!

مشروح گفتگوی امیر عابدینی  با مهر که بخشی از آن به عملکرد پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا اختصاص داشت، در ادامه می آید:

* به عنوان فردی که سابقه مدیریت در باشگاه پرسپولیس را هم دارید، فکر می کنید علت نتیجه نگرفتن این تیم در فینال آسیا چه بود؟

- امیر عابدینی: ابتدا می خواهم بگویم شکل جدید برگزاری این مسابقات که یک تیم از  غرب و یک تیم از شرق آسیا به فینال می رسند، یک فرصت طلایی برای کشورهای غرب آسیا است. قهرمانی در لیگ قهرمانان با این شکل از برگزاری بازی ها دور از دسترس نیست و باید طوری برنامه ریزی کنیم که به این هدف برسیم. پرسپولیس اگر شرایط خوبی داشت می توانست قهرمانی را در تهران رقم بزند. از یک سو پرسپولیس از نقل و انتقالات محروم بود و آن اتفاقات برایش رخ داد که به دلیل عدم مدیریت بود. از نظر بضاعت هم که با تیم های شرق آسیا قابل مقایسه نیستیم. کاشیما با تیم دوم خود قبل از بازی با پرسپولیس در لیگ ژاپن پیروز می شود ولی ما باید التماس کنیم تا سه مسابقه پرسپولیس عقب بیافتد و یا وقتی اردوی تیم ملی شروع می شود، شیرازه تیم از هم می پاشد.

* عملکرد خود بازیکنان را چطور دیدید؟

- هم بازیکنان و هم کادر فنی تمام توان خود را گذاشتند. شاگردان برانکو تا جایی که می شد جنگیدند. البته جو ۱۰۰ هزار نفری و فشار برای قهرمانی و حضور افرادی مثل معاون اول یا وزرا در فشار روی تیم موثر بود. بعضی وزرا انگار تازه یادشان افتاده بود روی جو عمومی قرار بگیرند و حتی سر میز شام و ناهار بازیکنان حاضر شوند. آنقدر جو سنگین شده بود که بعضی از بازیکنان به خاطر این فشار مسئولیتشان را در زمین فراموش کرده بودند. ما تشنه هنجارسازی هستیم ولی خودمان با این کارها ناهنجاری تولید می کنیم. چرا باید این رفتارها و اقدامات را بزرگنمایی کنیم. پرسپولیس در چند مسابقه در بازی برگشت توانست نتیجه را عوض کند چون جو سنگینی ایجاد نشده بود. دست و پای بازیکن با جو سنگین می لرزد. به شما قول می دهم پرسپولیس یا هر تیم ایرانی دیگر اگر جو آرام و بدون تنش باشد، اینبار قهرمان آسیا شود.

* قبول دارید اگر وزیر به عنوان مثال در اردوی پرسپولیس حاضر نمی شد یا معاون اول رئیس جمهور به ورزشگاه نمی رفت به عدم حمایت از نماینده ایران متهم می شدند؟

- حمایت که حضور این افراد در اردو یا ورزشگاه نیست. مگر وقتی دولت حمایت می خواهد، مردم به هیات دولت می روند و آنجا می نشینند!؟ اگر دنبال حمایت هستند لطف کنند مسئله مالیات را طوری حل کنند که به ورزش لطمه نخورد. اگر دنبال حمایت هستند بعد از ۴۰ سال خودشان استادیوم آزادی را درست کنند نه اینکه با فشار کنفدراسیون فوتبال آسیا و تا آخرین روز، با نگرانی دنبال بازسازی ورزشگاه باشند. دست کارگران، تکنسین ها و مهندسان درد نکند نه کسانی که در این چند سال می توانستند ۱۵ میلیارد تومان هزینه کنند ولی این کار را نکردند. دولت این کارها را نکرد چون ۶۰ درصد افراد این دولت همیشه هستند. متاسفانه این اتفاقات دولتی به فدراسیون فوتبال هم سرایت کرده است.

* منظورتان چیست؟

- مثلا مدیران فدراسیون فوتبال برای احداث یک ساختمان، دو بار مراسم کلنگ زنی برگزار می کنند و عکس آن ساختمان را نصب می کنند. بعد کسی هم نمی پرسد که چرا قبل از آن مزایده برگزار نکردند. چرا به افکار عمومی توضیح ندادند مثلا نقشه و طرح ساختمان را چه کسی طراحی کرده است. اصلا بودجه تاسیس این ساختمان قرار است از کجا بیاید. منظورم ساختمان اداری فدراسیون فوتبال در کمپ تیم های ملی است. اینها نمایشی بود که جلوی رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا دادند تا بگویند که ما هم هستیم و به نوعی قانون منع به کارگیری بازنشستگان را دور بزنند.

* شما در گذشته در مجمع فدراسیون فوتبال هم عضو بودید. آیا این فدراسیون یک نهاد دولتی است یا غیر دولتی؟ آیا مسئولان فدراسیون فوتبال شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان می شوند؟

- اصطلاحا به قوانینی که در مجلس تصویب و تایید شد، قوانین «مادر» می گویند. فیفا یا کنفدراسیون فوتبال آسیا نمی تواند در این قوانین دخالت کند. فیفا فقط می تواند در بخش قوانین فوتبالی پیگیر باشد نه قوانین بخش عمومی کشورها.

* پس از نظر شما مسئولان فدراسیون فوتبال باید از سمت خود کنار بروند در حالی که فیفا و AFC تاکید دارند این کار خلاف اساسنامه است؟

- می خواهم به سئوالتان اینطور جواب بدهم. آیا اگر فیفا تصویب کند که رئیس فدراسیون فوتبال می تواند چراغ قرمز را رد کند، باید اجازه بدهیم این اتفاق بیافتد!؟ اگر فیفا تصویب کند که رئیس فدراسیون فوتبال نباید مالیات بدهد، باید این قانون را قبول کنیم؟ اگر اینطور بود که کمیته اخلاق فیفا به اتهام فساد، اعضای زیادی از این نهاد را نمی گرفت. مگر می شود قوانین کشور در همه جا عملی و اجرا شود ولی فدراسیون فوتبال یک جزیره جدا باشد؟ در بخش دولتی و عمومی اگر یک قانون در کشوری مصوب شود، همه باید به آن تن بدهند. از فدراسیون فوتبال یک سئوال دارم. آیا باشگاهداری دولتی، قانونی و طبق قوانین فیفا است؟ چرا صدای فیفا در این بخش در نمی آید؟

* با این حال به نظر می رسد مهدی تاج و اعضای هیات رئیسه قصد کنار رفتن از سمت های خود را ندارند.

- امیر حاج رضایی که همیشه جزو محترم‌ترین مربیان و کارشناسان فوتبال ایران بوده است، توصیه جالبی داشت و گفت از مهدی تاج خواهش می کنم فدراسیون فوتبال را رها کند و برود. من هم همین توصیه را به تاج دارم. این زیباترین حرف برای رئیس فدراسیون فوتبال است.

* شما در حالی الان مدافع قانون منع به کارگیری بازنشستگان در فدراسیون فوتبال هستید که چند دوره قبل در مجمع فدراسیون، مقابل همین قانون و در حمایت از علی کفاشیان ایستادید و در نهایت هم کفاشیان رئیس فدراسیون باقی ماند.

- آن موقع این تبصره وجود داشت که اگر دولت منع به کارگیری بازنشستگان را تصویب کرد، بازنشستگان می توانستند با مجوز بمانند. همان زمان هم علی کفاشیان را آدم لایقی می دانستم و حتی انتقادهایم را به او داشتم ولی تلاش کردیم که در سمتش بماند.

* در صورت اجرایی شدن قانون، فدراسیون فوتبال به مشکل می خورد چون تعداد زیادی از اعضای هیات رئیسه بایند بروند؟

- بله باید بخشی از هیات رئیسه هم بروند. ولی گویا آقایان در وزارت ورزش هم قانون را خوب مطالعه نکرده اند! من چند سال است که در فوتبال نیستم ولی به شما می گویم بند ۲ ماده ۳۸ اساسنامه فدراسیون فوتبال با صراحت می گوید اگر رئیس به هر دلیلی کنار برود، باید نایب رئیس جایش را بگیرد. اگر هم نایب رئیس نتوانست، یکی از اعضای هیات رئیسه موظف است سرپرست شود. شنیدم جناب وزیر گفته است از بیرون سرپرستی برای فدراسیون تعیین می کنیم. گویا ایشان قانون را نمی داند. فیفا اگر هم تهدیدی داشته باشد، روی این بخش هاست. در حال حاضر هدایت ممبینی، محمود شیعی و لیلی صوفی زاده سه عضو هیات رئیسه هستند که بازنشسته نیستند. باید سرپرستی فدراسیون فوتبال را بعد از اجرای قانون به یکی از این سه نفر بدهند و بقیه بازنشسته ها خداحافظی کنند. بعد از آن مجمع فوق العاده تشکیل می شود و رئیس را انتخاب می کند.

* شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در جلسه با اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری تهدید کرده است در صورت دخالت دولت، فدراسین فوتبال ایران تعلیق می شود. آیا از این بابت نگرانی وجود ندارد؟

- آقای شیخ سلمان اشتباه فرموده اند! فوتبال برای اجرای قانون «مادر» تعلیق نمی شود. متاسفانه این مسئله دکان دو نبشی است که بعضی ها می خواهند از آن سوء استفاده کنند.

* به عنوان سئوال پایانی. وزیر ورزش مجددا بحث خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس را مطرح کرده است. چقدر این بحث می تواند جدی باشد؟

- هرکسی به اواخر دوره اش نزدیک می شود، بحث خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس را پیش می کشد. ان شاءالله که موفق باشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین