افسردگی پاییزی بیشتر سراغ چه کسانی می‌آید؟

گروه اجتماعی الف،   3970822123

​یک روان‌شناس گفت: افسردگی پاییزی نوعی از اختلالات خلقی است که در فصل پاییز رخ می‌دهد و با تغییر فصل برطرف می‌شود.

اعظم نوری در گفت‌وگو با ایسنا،  اظهار کرد: افسردگی فصلی یکی از دلایل اختلالات خلقی است و هر چند که هر سال در یک زمان اتفاق می‌افتد، تصور می‌شود که نوعی از افسردگی باشد. یک شکل نادر از افسردگی فصلی به «افسردگی تابستان» معروف است که اوایل بهار شروع می‌شود و در پاییز به پایان می‌رسد ولی اغلب اختلالات افسردگی فصلی در ماه‌های پاییز و زمستان شروع می‌شود.

این روان‌شناس با بیان این‌که علایم مربوط به افسردگی فصلی می‌تواند بسیار دشوار باشد، ادامه داد: علت دقیق افسردگی فصلی شناخته شده نیست و اعتقاد بر این است که حضور هورمون‌های خاص ممکن است طی یک سال باعث تغییرات خاصی شود. یکی دیگر از تئوری‌ها این است که افسردگی فصلی ممکن است به خاطر تغییر در دریافت مقدار نور خورشید در طول ماه‌های پاییز و زمستان باشد؛ چراکه کمبود نور خورشید باعث کاهش سروتونین می‌شود و تنظیم خلق و خوی را بهم می‌ریزد.

وی افزود: احساس افسردگی در زمانی طولانی مدت، احساس بی‌ارزشی، احساس ناامیدی، انرژی کم و کندی، مشکل داشتن با خواب، تغییر در وزن یا اشتها، دشواری در تمرکز، همچنین افکار مرگ یا خودکشی می‌تواند علایم مشترک در افسردگی‌های فصلی باشد ولی تحریک‌پذیری، انرژی کم یا خستگی و احساس سنگینی در پاها یا بازوها علایم اختصاصی برای افسردگی پاییزی به حساب می‌آید.

نوری تصریح کرد: در حالی که مردان مبتلا به افسردگی فصلی ممکن است علایم بیشتری را تجربه کنند، اما زنان بیشتر به این اختلال تشخیص داده می‌شوند. همچنین جوانان بیشتر از بزرگسالان دچار افسردگی پاییزی یا افسردگی فصلی می‌شوند و ژنتیک ممکن است در افسردگی فصلی نقش داشته باشد؛ چراکه افراد مبتلا به این اختلال بیشتر احتمال دارد که بستگان افسرده داشته باشند. این روان‌شناس با تاکید بر این‌که برای مقابله با ابتلا به افسردگی پاییزی باید سعی کنیم چیزهایی که در طول این انتقال پیوسته باقی می‌ماند را شناسایی کنیم، افزود: خواب، تغذیه کافی (از جمله مصرف پروتئین کافی) و مصرف آب برای سلامت و عملکرد مغز ضروری است و می‌تواند به ما کمک کند تا اثرات استرس را تحمل کنیم.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم تغییر را تغییر دهیم اما می‌توانیم در طول این تغییر، از خودمان مراقبت کنیم؛ در واقع نیاز به کمک یا حمایت بیشتر از همسر، خانواده یا دوستان خود داریم. همچنین ممکن است نیاز به ورزش، استراحت بیشتر و کاهش کار داشته باشیم. آن‌چه که اکنون نیاز داریم ممکن است با سه ماه دیگرمان متفاوت باشد. نوری یادآور شد: اگر به خودمان اجازه صحبت در مورد تاثیر تغییرات فصلی را بدهیم، به احتمال زیاد اطرافیان‌ درک‌مان می‌کنند. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی (غم) که اغلب در طول زمستان اتفاق می‌افتد، زمانی دچار این مشکل می‌شوند که کمترین نور در طول روز وجود دارد، بنابراین باید آماده باشند و مراقبت‌های بسیار خوبی از خود انجام دهند. به عنوان مثال این افراد اگر به آشپزی علاقه دارند می‌توانند وعده‌های غذایی سالم‌تری را تهیه کنند.

این روان‌شناس تاکید کرد: افرادی با این اختلال می‌توانند به خانه خود رنگ و روح بدهند. این‌ کار یک نوع مادی‌گرایی است اما ممکن است زمان خوبی برای رنگ زدن و نور باشد. کسانی که در فصل زمستان در خانه‌ای با رنگ‌های تیره و بی‌حال زندگی می‌کنند، روحیه‌شان بدتر می‌شود. همچنین اگر متوجه شدیم که در طول این مدت دچار افسردگی یا اضطراب هستیم، ممکن است با چند نفس عمیق زمینه را برای رهاسازی تنش و اضطراب فراهم کنیم.

نوری خاطرنشان کرد: فصل‌ها عوض می‌شوند. حس‌ها می‌آیند و می‌روند. همه می‌دانند که هیچ چیز برای همیشه باقی نمی‌ماند. این به آن معنی نیست که این انتقال آسان خواهد بود، اما برای همیشه نخواهد ماند. پاییز می‌آید و می رود، همان‌طور که زمستان می‌آید و می‌رود. پس از آن بهار می‌آید و سپس تابستان و سپس دوباره پاییز و همین اتفاق‌ها تکرار می‌شود. اما شاید این بار با درک، تحمل و تمرین بیشتر و حال بهتر بتوان پاییز و زمستان را پشت سر گذاشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین