بخش نخست؛ بازگشت تحریم‌ها و افراد خوش باور به غرب/ چرا از اشتباهات گذشته درس نمی‌گیریم؟

جعفر قادری*،   3970822113 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
بازگشت تحریم‌ها و افراد خوش باور به غرب/ چرا از اشتباهات گذشته درس نمی‌گیریم؟

خروج آمریکا از برجام هرچند که ممکن است محدودیت‌هایی برای کشور به همراه داشته باشد و فرصت‌های توسعه را از کشور ما بگیرد، ولی برگشت تحریم‌ها علیه کشورمان بی‌صداقتی آمریکا را برای افراد خوش باور و برخی دولتمردان ساده دل در کشور ما روشن کرد و نشان داد نباید به مدل‌ها و الگو‌های خارج از توانمندها و ظرفیت های کشور دل بست و باید بیشتر متکی به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی بود.

زمانی می‌تواند اتکا به ارتباطات بین المللی مفید و موثر باشد که زیرساخت‌های داخلی توانمندی را داشته باشیم در غیر این دل بستن به ارتباطات بین المللی نمی‌تواند گره گشا باشد.

اگر خوش باوری‌ها به غرب صورت نمی‌گرفت و در طول سال‌های اوج درآمدهای نفتی چه در دولت فعلی چه در دولت‌های قبلی برروی تاب آوری اقتصاد و مقاوم سازی آن برنامه ریزی می‌شد و اقدامات عملی صورت می‌گرفت، با شروع مرحله دوم بازگشت تحریم‌های آمریکا نگرانی جدی برای مقابله با تحریم‌ها و دور زدن آن نداشتیم و وضعیت ما به مراتب بهتر از چیزی بود که امروز شاهد آن هستیم.

تاخیرهایی که در قطع وابستگی‌ها به خارج و استقرار یک اقتصاد متکی بر توانمندی‌های داخلی داشتیم با همه این تاخیرها باز هم اگر به خودمان بیاییم و فرصت برای جبران اشتباهات و تصحیح مسیرها به کار بگیریم مطمئنا می‌توانیم از اشتباهات گذشته درس گرفت. متاسفانه نشان دادیم کشوری هستیم که در دقایق نود از فرصت‌ها استفاده می‌کنیم.

در گذشته تحریم بودیم و امکانات کسب درآمد صرفا از طریق نفت خام داشتیم، ولی امروز شرایط متفاوت است، زیرا در کنار 50 میلیارد دلار درآمد ارزی نفتی، نیز همین مقدار یا بیشتر صادرات محصولات غیرنفتی داریم که با تنوعات زیادی مواجه است، هر چند بخشی از آن میعانات گازی یا محصولات پتروشیمی، کشاورزی صنعتی و معدنی است ولی این‌ها فرصت‌های زیادی را برای جبران کسری درآمد نفتی ایجاد کرده که توجه هرکدام از این‌ها می تواند یک حداقلی را برای شرایط سخت در کشور ما تامین کند و اگر این حداقل ها در کنار هم قرار بگیرد می تواند شرایط را کاملا برای کشور ما مناسب کند.

توجه کنید که در گذشته هم در شرایطی که در هر زمینه تحت فشار و تنگنا قرار داشتیم، با همت بلند جوانان ما و احساس مسئولیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و دلسوزی که در دستگاه‌های مختلفی بوده‌اند راه برون رفت را پیدا کرده و بر مشکلات فائق بیاییم.

اگر امروز در حوزه‌هایی مانند هسته‌ای، نانو تکنولوژی، هوا فضا و صنایع نظامی به رغم همه محدودیت‌ها و تنگناها، موفقیت‌های خوبی داشتیم که نشان دهنده این است که در بقیه حوزه‌ها هم می‌شود به اتکای همین توانمندی‌ها راه برون رفت را جست و جو کرد و در ردیف کشورهای برتر دنیا قرار گرفت، همانطور که در همین حوزه ها جزو کشور های موفق دنیا هستیم.

باید بپذیریم که الان مشکل داریم و در شرایط فعلی همزمان با افزایش نرخ ارز، چون هزینه تولید هم افزایش پیدا می‌کند، این افزایش نرخ ارز منجر به تشدید تورم داخلی و کاهش قدرت رقابتی تولیدات کشور در مقابل تولیدات خارجی خواهد شد.

چه چیزی اقتصاد ایران را رنج می‌دهد؟

نیروهای نخبه و دانشگاهی ما در داخل و خارج از کشور به عنوان ظرفیت‌های کشور هستند، همان‌طور که در تولید علم و دانش گوی سبقت را از بسیاری از کشورها ربوده‌اند و از افتخارات کشور ماست که رتبه ۱۶ تولید علم را در دنیا داریم و حال اگر این متخصصین برایشان بستر و زمینه‌ای فراهم شود، قطعا می‌توانند در تجاری سازی یافته‌ها و تبدیل علم به محصول گام‌های جدی بردارند همان‌طور که بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های ما در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند و در حوزه های نظامی چون ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه‌ها برقرار کرده‌اند و این یافته‌ها را زمینه ی تبدیلش به محصول فراهم کرده و اکنون الان موفقیت‌ها در آن حوزه‌ها بالاست.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که چیزی که در شرایط تحریم اقتصاد کشور را رنج می‌دهد، تحریم های خارجی نیست، بلکه تحریم‌های داخلی است؛ به این منظور که فضای کسب و کار در کشور فضای مناسبی نیست. رتبه ایران در شاخص فضای کسب و کار ۱۲۹ است که با این رتبه نمی‌توانیم به جنگ تحریم‌ها برویم یا تحریم‌ها را دور بزنیم.

در حقیقت پیچیدگی‌های فضای کسب و کار طناب‌های محکمی است که به دور تولید و تولیدکنندگان تنیده شده و اجازه نمی‌دهد تولید کنندگان ایرانی قدرت مانور داشته باشند؛ اگر این شاخص ارتقا پیدا کند و محدودیت ها را برداریم، این طناب‌های محکم به تارهای عنکبوت تبدیل می‌شود که به راحتی قدرت مانور را به اقتصاد ایران می‌دهد و در آموزه‌های دینی ما هم آمده «اِنَّ اَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ» در حقیقت تارهای عنکبوتی سست و قابل عبور هستند.

باید تمام تلاشمان را به کار ببریم تا این تحریم‌های داخلی را کم کنیم و فضای کسب و کار را در داخل کشور فضای روان و سهلی قرار دهیم تا فعالان اقتصادی قدرت مانور و دور زدن و مقابله با تحریم ها را داشته باشند.

 

*کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

 
 

دیدگاه کاربران

هوشیار۶۳۳۵۲۴۱۲:۴۶:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۲۲
این دوستان که دم از کاربلدی میزدند در نقش نماینده ایران ظاهر نشدن بلکه نقش این اشخاص دلالی بین جمهوری اسلامی و غرب بود . کارکرد اصلی دلال هم جوش دادنه برای منفعت خودش
ناشناس۶۳۳۵۳۲۱۲:۵۱:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۲۲
عزیز دل ، این تحریم های داخلی به کسب و کار رو کی وضع کرده ؟!؟!؟!مشکل اصلی ما همین داستانهای غارت داخلیه
ناشناس۶۳۳۵۵۳۱۳:۰۰:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۲۲
اروپا وعده سرخرمنش هم بجای نرسید ظریف در حال خنده 80 میلیون را سر کار گذاشته غربیها دارند همان کاری که با صدام کردن را انجام میدهند بهتر ان است که امروز غنی سازی را شروع کنید قبل از انکه انقدر ضعیفتان کنند که بعد حمله نظامی بکنند زمان دارد از دست میرود
مهرداد۶۳۳۸۱۳۱۴:۵۲:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۲۲
غنی سازی را شروع کنید اقتصاد ایران درست می شود و بسیاری از مشکلات ما در تمامی زمینه ها حل می شود و ما به یک ابر قدرت تبدیل می شویم ....
ناشناس۶۳۳۶۷۴۱۳:۵۳:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۲۲
ژالوان ژان یک قرص نان را بخاطر گرسنگی اش دزدید کل کشور را بعد از فرارش زیر و رو کردند چرا که قانون باید اجرا میشد . یک قرص نان ارزشی نداشت اما عملی که باعث ترویج کار بد میشد نباید انتشار می یافت چراکه ارزش یک مملکت از ارزش یک فرد بیشتر است . و بنوعی تبعات آن ضرر به مملکت بود . اما در کشور ما کسانی راههای اشتباهی را حتی ناآگاهانه که ضرر آن مصالح کل مملکت را تحت تاثیر قرار میدهد بارها و بارها با سماجت تکرار میشود و آب از آب تکان نمی خورد . دوباره 2030وaftf , cft ,.... خوب اشباه کردید و عمدی نبود درست اما چرا دوباره از راههای دیگر وارد میشوید ؟
ناشناس۶۳۳۶۷۵۱۳:۵۳:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۲۲
اگر برجام نبود تاکنون دیوار تحریمها فرو ریخته بود و اقتصاد ایران مقاوم سازی شده بود.
ناشناس۶۳۳۷۹۶۱۴:۴۶:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۲۲
اقتصاد بسته کره شمالی به جای رسید ؟ اقتصاد بدون تبادل با خارج معنی ندارد
ناشناس۶۳۴۲۶۹۱۹:۱۳:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۲۲
حالا با برجام اقتصاد باز شد ؟! خیر تحریمهای قبلی برگشت و تشدید هم شد.
ناشناس۶۳۳۶۸۲۱۳:۵۶:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۲۲
آقای کارشناس مسائل اقتصادی !!! یک بار و فقط یک بار یک راهکار اقتصادی قابل اجرا به دولت پیشنهاد دادید ؟ با شعار دادن و حلوا حلوا که دهان شیرین نمی شه !!!
یک پژوهشگر اقتصادی۶۳۳۷۱۵۱۴:۰۹:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۲۲
بله که پیشنهاد داده شده ولی کو گوش شنوا...
ققنوس۶۳۳۸۸۵۱۵:۳۴:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۲۲
درود بر شما انقدر همت ندارن که تو این رکود و کسادی مالیات ها رو کم کنن یا حداقل اضافه نکنن
ناشناس۶۳۳۹۷۹۱۶:۳۹:۰۹ ۱۳۹۷/۸/۲۲
دولت اصلا گوش شنوا دارد؟ پیشنهاد زیاده اما ...
ناشناس۶۳۳۸۹۲۱۵:۳۶:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۲۲
وقتی به جای خدا امیدمان به کدخدا باشد نتیجه همین می شود...............................................
ناشناس۶۳۴۱۷۴۱۸:۲۹:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۲۲
باز هم شعارهای توخالی
ناشناس۶۳۴۳۷۴۲۰:۲۱:۵۳ ۱۳۹۷/۸/۲۲
به امید خدا بشیتن سرکوچه کاری نکن ببینم شب سیر میخوابی
ناشناس۶۳۳۹۰۰۱۵:۴۱:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۲۲
تنها راه مقابله و راهکار عملی این است که مردم کمتر بخورند کمتر آب بنوشند کمتر مریض بشند کمتر خرید کنند و کمتر انتقاد کنند و برای مسئولیت حقوق سر وقت با پاداش و ماموریت خارج از کشور و عدم پرداخت مالیات برای موسسات و برنگردانندن بدهی های بانکی و رانت و اختلاس هست .
ناشناس۶۳۴۰۸۴۱۷:۴۲:۴۱ ۱۳۹۷/۸/۲۲
امریکا دشمن ما بود شما که با روسیه وچین عهد اخوت بستید چرا پس آنها در این موقعیت حساس پشت مارا خالی کردند وبرای تحریم کدخدا را بهانه میکنند
ناشناس۶۳۴۱۲۸۱۸:۰۸:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۲۲
اینها مزدوران غرب هستن که دنبال منافع خودشون می گردن نه خوش باور
ناشناس۶۳۴۱۶۹۱۸:۲۶:۳۴ ۱۳۹۷/۸/۲۲
خوش باور نه عزیزم اینها منافعشون در وارداته همین
۲۲۲۲۶۳۴۶۴۳۰۰:۰۷:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۲۳
همش کلی گویی این طنابهای محکم دورتولید چیست چراشفاف نمیگویید این چگونه تحلیل هایی است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین