۷۰ درصد خانوارهای ایرانی با «پدران خارجی» بیمه‌ نیستند

گروه اجتماعی الف،   3970822103 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر رفاه گفت: 60 درصد خانوارهای ایرانی که دارای پدران خارجی هستند در 3 دهک پایین قرار دارند، بیش از 70 درصد آنها فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای بوده و وضعیت تحصیل کودکانشان بسیار نامناسب است.

به گزارش فارس، محمد شریعتمداری در مورد تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی گفت: با تصویب پیش نویس  این لایحه قانونی در دولت تدبیر اقدامی مهم برای حمایت اجتماعی از فرزندان سرزمینمان است. ورود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این فرآیند که سابقه‌ای سه ساله داشته است به این دلیل روشن بود که بر اساس رصد‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته، کودکان بی‌شناسنامه حاصل از این ازدواج‌ها به دلیل فقدان هویت و فقر حقوقی به شکل مضاعفی در معرض آسیب‌های اجتماعی و فقر شدید قرار داشتند.

وی افزود: در واقع ورود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در راستای استراتژی مقابله با فقر خود و از دریچه مبارزه با فقر بود. یکی از وظایف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تلاش برای رسمی‌سازی کل اقتصاد است، چرا که رسمی‌سازی گروه‌های غیررسمی مانند کارگرهای غیررسمی، اشتغال غیررسمی و... گام اول قرار گرفتن افراد در ذیل چتر قانون، نظام حمایتی دولتی و بخشی از استراتژی دولت‌ها در مبارزه با فقر است.

شریعتمداری گفت: در برخی از گزارش‌های نهادها و کمیسیون‌های رسمی تعداد این کودکان حداقل 500 هزار نفر ذکر شده است(برخی گزارش‌های غیر رسمی چند برابر این عدد را اعلام می‌کنند) که عددی قابل توجه و تأمل برانگیز است.

وزیر رفاه افزود: بررسی و تحلیل داده‌های موجود در خصوص خانوارهای این کودکان در وزارتخانه متبوع نشان می‌دهد که مهاجرینی که با زنان ایرانی ازدواج کرده‌اند بیش از 13 ملیت هستند. اکثر این خانوارها از نظر رفاهی در وضعیت محرومیت قرار دارند. 60 درصد این خانوارها در 3 دهک پایین قرار دارند. بیش از 70 درصد نیز فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای بوده و وضعیت تحصیل این کودکان نیز بسیار نامناسب است.

وی گفت: آنچه از وضعیت این کودکان تصویر شده حاکی از آن است که این قشر از اقشار محروم جامعه و بشدت نیازمند حمایت اجتماعی هدفمند هستند. از آنجا که حمایت از کودکان نه جنسیت می‌شناسد نه قومیت، نه هویت و نه ملیت، این وظیفه‌ای انسانی، اخلاقی، دینی و اداری ماست که با همه ظرفیت‌های خود از همه کودکان سرزمینمان از جمله فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی حمایت کنیم.

شریعتمداری اظهار کرد: اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی که با مردان غیرایرانی ازدواج کردند همراه است با به رسمیت شناخته شدن حقوق شهروندی این کودکان و بهره‌مندی آنان از حقوق مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ازجمله برخورداری از آموزش و پرورش رایگان، تأمین اجتماعی و....

به اعتقاد وزیر رفاه، هر چند تصویب این پیش‌نویس گام مهمی برای برخورداری این کودکان از حقوق اجتماعی، حق اقامت پایدار آنها و رفع تبعیض میان آنان و سایرین، جلوگیری از بین نسلی شدن فقر در این قشر است. اما باید حواسمان باشد که در ابتدای مسیری طولانی هستیم. همه اعم از دولت و دستگاه‌های اجرایی، فعالان و کنشگران مدنی، سیاسی و رسانه‌ای، اساتید دانشگاه و سازمان‌های مردم نهاد باید همچنان با انگیزه و دانش خود پیگیر حقوق اجتماعی، مدنی این کودکان و ادامه دهنده این مسیر باشند.

وی ادامه داد: هماهنگی و انسجام بین دستگاه‌های اجرایی، همراهی و حمایت مجلس برای برداشتن گام‌های پیش‌رو شرط لازم ادامه این حرکت است و بنده به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خود را متعهد به ادامه این مسیر می‌دانم و مصرانه در جهت ایجاد عزم، اراده، اجماع در حمایت از فرزندان مادران ایران پیش خواهم رفت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۳۳۴۹۴۱۲:۳۰:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۲۲
اینها اصلا ایرانی نیستن که ما نگرانشون باشیم. دختری که با مرد خارجی ازدواج میکنه بچه اون اصلا ایرانی نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین