هفت دقیقه تا تل‌آویو/ پدر موشكی ايران را بهتر بشناسيم + عکس

گروه سیاسی الف،   3970822077 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

پدر موشکی ایران از جمله شهدایی است که نام او در تاریخ ماندگار شد. شهیدی که امنیت کشورمان مدیون فداکاری های اوست. لقب هایی که مقام معظم رهبری درباره ایشان بکار برد از جمله «دانشمند برجسته»، «مدیر بلند همت» و «پارسای بی‌ادعا» خود بیانگر اهمیت کار و تلاش های این مجاهد بود.

هفت دقیقه تا تل‌آویو/ پدر موشكی ايران را بهتر بشناسيم + عکس

خبرگزاری علم و فناوری نوشت: 21 ابان سال 1390 بود که شهید طهرانی مقدم بر اثر انفجار زاغه مهمات در ملارد، به همراه تعدادی از یارانش در راه پیشرفت امنیتی کشورمان به درجه رفیع شهادت نائل شد. نقطه‌زنی‌هایی همچون «قیام» و «ذوالفقار» و «عماد» و «سجیل» و «شهاب» و «خرمشهر»، حاصل مجاهدت‌ها و شب‌بیداری‌های این مدیر با اخلاص است.

سردار سرلشکر پاسدار شهید حسن طهرانی‌مقدم از بنیانگذاران اصلی صنایع موشکی جمهوری اسلامی ایران و بنیانگذار توپخانه و موشکی سپاه در دوران پر افتخار هشت سال دفاع مقدس و مسئول سازمان خودکفایی و تحقیقات صنعتی سپاه پاسداران بود. این شهید گرانقدر تقریبا ۲۵ سال از عمر خود را در ایجاد و توسعه این بخش از توان دفاعی قرار داده بود و به عنوان پدر موشکی ایران لقب گرفت.

عضویت در سپاه

تیرماه 1359 شهید تهرانی مقدم در 21 سالگی و در ابتدای شکل‌گیری رسمی سپاه پاسداران، به عنوان مسئول اطلاعات منطقه‌ی 3 سپاه شمال، مشغول به فعالیت شد. در زمان بروز ناآرامی‌ها در نقاط مرزی که مهم‌ترین آنها حوادث تجزیه‌طلبانه در کردستان بود، سپاه را در 15 ماه اول عمر خود متوجه ضرورت تقویت صبغه نظامی کرد.

با این رویکرد تا شهریور 1359 که کشور در آستانه هجوم رژیم بعث عراق قرار گرفت، حداکثر توان رزمی سپاه، تعداد معدودی گردان‌های رزمی بود که با روش‌های چریکی و غیرکلاسیک، درگیر مبارزه با اشرار و ضدانقلابیون مسلح در کردستان شدند. سنگین‌ترین سلاحی که در آن دوران در اختیار سپاه بود، تعدادی خمپاره‌انداز و آرپی‌جی و تیربار بود، در حالی که در همین وضعیت، ضد انقلابیون در کردستان حتی به توپخانه نیز مجهز بودند. شاید آمار کل سلاح‌های سپاه در آن مقطع از چند هزار تفنگ G3، کلت، آر پی‌جی و ده‌‌ها قبضه خمپاره‌انداز تجاوز نمی‌کرد.

تحصیلات شهید طهرانی مقدم

پس از پایان دوره تحصیلات متوسطه در رشته صنایع (برش قطعات صنعتی) در مقطع فوق دیپلم مدرسه عالی تکنیکیوم نفیسی پذیرفته شد.

در سال 1358، در مقطع لیسانس رشته مهندسی صنایع پذیرفته و به اخذ مدرک مهندسی در این رشته موفق شد.

مسئولیت ها و افتخارات شهید طهرانی مقدم

راه‌اندازی فرماندهی موشک سپاه در آبان 1362 به شهید تهرانی مقدم محول شد. شلیک توپ به سمت بصره در بهمن 1362 توسط ایشان انجام گرفت. هنگامی که حضرت امام با مقابله به مثل حملات موشکی عراق موافقت کردند. جمهوری اسلامی ایران در آن زمان فاقد سامانه موشکی بود و مقابله به مثل، تنها در سطح توپخانه‌ای صورت می‌گرفت. در جلسه‌ای که سردار مقدم به عنوان فرمانده توپخانه سپاه حضور داشت،‌ قرار شد شهر بصره با توپ‌های 130 میلیمتری که حداکثر برد آنها 28 تا 30 کیلومتر بود، مورد حمله توپخانه‌ای قرار گیرد.

شلیک اولین موشک به سمت عراق در اسفند 1363. انتصاب به عنوان فرمانده موشکی نیروی هوایی سپاه؛ شهریور 1364 پس از صدور فرمان تاریخ امام مبنی بر تشکیل نیروهای سه گانه سپاه پاسداران،‌ شهید مقدم در سال 1364 به سِمت فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد.

تلاش برای استقلال در صنعت موشکی در سال 1365. راه‌اندازی یگان موشکی حزب‌الله در لبنان سالهای 1366-65. دستیابی به "نازعات" اولین موشک ایرانی در سال1366. شرکت در عملیات مرصاد مرداد 1367. موفقیت در ساخت شهاب 3 سال 1377، جانشین نیروی هوا فضای سپاه سال 1384 و رئیس سازمان جهاد خودکفایی سپاه سال آذر 1385 از جمله مسئولیت های این شهید والامقام است. لقب هایی که مقام معظم رهبری درباره ایشان بکار برد از جمله «دانشمند برجسته»، «مدیر بلند همت» و «پارسای بی‌ادعا» خود بیانگر اهمیت کار و تلاش های این مجاهد بود.

شهادت

21 ابان 1390 شهید طهرانی مقدم در انفجار زاغه مهمات در ملارد به همراه تنی چند از یارانش به درجه رفیع شهادت نائل شد.

پس از حادثه اندوهناک 21 آبان، مقام معظم رهبری، این حادثه و شهادت این شهید بزرگوار را اینچنین تسلیت گفت:"حادثه خونین در یکی از مراکز سپاه پاسداران که به شهادت جمعی از عناصر ممتاز آن سازمان و در پیشاپیش آنان سردار عالی‌قدر دانشمند برجسته و پارسای بی‌ادعا سردار حسن تهرانی مقدم انجامید واقعیتی تلخ و اندوه‌بار بود. آن جان‌برکفان نستوه با سینه گشاده و عزم راسخ همواره به پیشباز خطر شتافته و در دوران دفاع مقدس و پس از آن هرگز احساس خستگی به خود راه ندادند. شهادت بی‌شک ترین آرزوی آنان بود. لیکن فقدان مردان بزرگ در هر کشور و جامعه‌ای برای آن مردم و آن کشور تأسف‌بار است. ما هم در غم این عزیزان با خانواده‌های آنان شریک و همدردیم. عزیزان من امیدوار به تفضل بی‌انقطاع حضرت حق و با استمداد از ارواح شهیدانتان تلاش و همت را دو چندان کنید تا همه پیش از پیش بدانند که شهادت برای ما توفیق الهی و مایه برکت و عروج برتر است. تسلیت صمیمانه خود را به بازماندگان و دوستان و همکاران این شهدا تقدیم می‌دارم."

روایت همسر شهید از حضور تسلیت حضوری رهبر انقلاب

همسر شهید طهرانی مقدم درباره حضور رهبر انقلاب در منزلشان اینچنین می گوید:"حضرت آقا آمدند و در این دیدار گفتند که ۲۵ سال حاج حسن را از نزدیک می‌شناختند و فرمودند: «من خودم مصیبت زده‌ام» و این جمله خیلی‌ها را به یاد جمله امام (ره) در مورد شهادت شهید مطهری با همین مضمون انداخت."

اما ماجرای نامه‌ی یک دختر یتیم به پدر موشکی ایران

این دختر حتی نمی‌داند حاج حسن چه پست و مقام والایی دارد. او فقط می‌داند که این شهید جای پدرش را پر کرده و فاطمه سادات حاج حسن را در اوج گمنامی بیش از هر هم‌رزم و دوست دیگری می‌شناسد و به او می‌گوید با تو نداشتن پدر را احساس نمی‌کنم، ای پدر تمام  بچه‌های بی‌سرپرست.

شهید طهرانی مقدم در کلام دخترش

پدر من تنها یک الگو برای خانواده نبود؛ بلکه برای تمامی انسان‌های آزاده جهان می‌تواند الگوی مناسبی باشد. ما خود نیز ایشان را نمی‌شناختیم و پس از شهادت متوجه خدمات و بزرگی ایشان شدیم زیرا می‌توان گفت حتی بیشتر از اینکه جوانان ایرانی او را بشناسند، بسیاری از جوانان لبنان و فلسطین ایشان را می‌شناختند و در ایران نیز کسی بیشتر از مقام معظم رهبری وی را نمی‌شناختند.

به جوانان امروز باید بگویم در این دوره که جوانان حضور شهیدان را درک نکردند و زندگی به صورت بسیار مادی گرایانه دنبال می‌شود و توجهات به مقام و پول و مدرک افزایش‌یافته است؛ جوانان باید بدانند کسانی بودند که در راه خدا، اسلام و نظام فعالیت می‌کردند و جان خود را نیز در این راه از دست داده‌اند.

شهید تهرانی مقدم وصیت کرده بود روی سنگ قبرش بنویسند: اینجا مدفن کسی است که میخواست اسرائیل را نابود کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۳۳۳۳۴۱۰:۵۴:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۲۲
در مصاحبه ای از حاج محسن هم اسم این پارسای بی ادعا شنیدم.مطمئنم که جایگاه رفیعی در بهشت داره. امیددارم الگویی باشه برای جوانان.
میلاد۶۳۳۷۸۷۱۴:۴۳:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۲۲
اونایی که منفی زدن،دارای چه تفکری هستند؟مرده شور تفکرشون رو ببره که حتی ملی گرا هم نیستن
ناشناس۶۳۴۳۲۶۱۹:۴۴:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۲۲
خوب است. وقتی در مورد یک قهرمان ملی کسی منفی بافی کند در بقیه مسایل هم نظرش ارزشی ندارد. حالت دیگر هم ربات هست که آن هم اعتبار فضای مجازی را نشان می دهد.
ناشناس۶۳۳۴۰۳۱۱:۲۹:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۲۲
اسرائیل نابود خواهد شد
ناشناس۶۳۳۵۴۵۱۲:۵۷:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۲۲
واقعا اینهایی که الان منفی دادن چه تفکراتی دارند.
نیما تیرگر۶۳۳۶۳۸۱۳:۳۵:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۲۲
روح مرحوم بزرگ‌تر شاد ، هر کس برای کشور قدمی برداشت خدا یاورش باشد در زندگی و آسایش جاودان برای بعد زندگی
ناشناس۶۳۳۷۵۳۱۴:۲۳:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۲۲
فرض کن تلاویو را هم زدی با خاک یکسان کردی برنامه بعدی چیه ؟
ناشناس۶۳۴۰۳۹۱۷:۱۸:۲۵ ۱۳۹۷/۸/۲۲
برنامه بعدی... نیمساعت استراحت...
ناشناس۶۳۴۲۰۷۱۸:۴۰:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۲۲
برنامه بعدی زندگی در آرامش است
محسن۶۳۴۵۶۶۲۲:۵۶:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۲۲
تو و همفکرات منو یاد آدمای بزدلی می ندازی که از ترس مرگ سکته می زنن(اسرائیل کم از این افراد نداره) بعدش دنیا امنتر میشه ناراحت بعدس نباش@
ناشناس۶۳۴۵۷۵۲۲:۵۸:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۲۲
امنیت مقدمه پیشرفت است مجید جان دلبندم شاید زمان جنگ هنوز به این دنیا نیامده بودی برو مطالعه کن
ناشناس۶۳۳۸۸۸۱۵:۳۵:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۲۲
روحش شاد....
ناشناس۶۳۴۰۲۳۱۷:۰۸:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۲۲
اسراییل هم با بمب اتمی کل منطقه رو نابود میکنه. پس بهتره به فکر نابودی هم نباشیم
ناشناس۶۳۴۳۴۰۱۹:۵۳:۵۳ ۱۳۹۷/۸/۲۲
روحش شاد. واقعا باید زندگی این شهیدان را نوشت تا متوجه شویم چه کسانی بدون ادعا و مادیات در حال چنین کارهای بزرگی هستند
ناشناس۶۳۴۶۳۰۲۳:۵۷:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۲۲
خدا رحمتش کنه. خودش هم میدونست قبل از اینکه اسرائیل را نابود کنه شهید میشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین