در هر پنج دقیقه یک ایرانی سکته مغزی می‌کند

گروه اجتماعی الف،   3970822035

نماینده انجمن سکته مغزی ایران در استان یزد با بیان این‌که در ایران سالانه 100 هزار نفر دچار سکته مغزی می‌شوند،‌ گفت: طبق آمارهای بدست آمده در هر پنج دقیقه یک ایرانی دچار سکته مغزی می‌شود.

دکتر الهه تقوایی زحمتکش، نماینده انجمن سکته مغزی ایران در استان با اشاره به اهمیت سکته مغزی به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: برای انجام اقدامات درمانی در رابطه با این بیماری، زمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی به لزوم افزایش آگاهی مردم برای انجام اقدامات لازم در این زمینه اشاره کرد و افزود: اگر همه امکانات هم فراهم باشد در صورتی که مردم آگاهی نداشته باشند تاثیری ندارد. برای مقابله با آسیب‌های این بیماری ضروری است بیلبردها و بنرهای تبلیغاتی در زمینه آشنایی مردم با علائم سکته مغزی در سطح شهر نصب شود.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه با بیان این‌که اولین و پر اهمیت‌ترین مقوله در رابطه با سکته مغزی ارتقاع آگاهی مردم است، تصریح کرد: در مراحل بعدی انجام فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی و آنژیوگرافی مغزی اهمیت دارند.

وی با اشاره به این‌که مصرف دارو در بسیاری از موارد تا حدودی از عوارض بیماری جلوگیری می‌کند، بیان کرد: در بعضی از موارد آنژیوگرافی مغزی می‌تواند سلامت بیمار را تا حدودی برگرداند.

زحمتکش در ادامه با بیان این‌که استفاده از دستگاه آنژیوگرافی مغزی نیاز به متخصص و تیم مخصوص به خود دارد، خاطرنشان کرد: باید امکانات و دستگاه‌های لازم برای استان تهیه شود تا بعضی از بیماران بتوانند از این روش درمانی بهره‌مند شوند.

نماینده انجمن سکته مغزی ایران گفت: از مسئولین درخواست داریم تا در زمینه تهیه دستگاه و تامین نیروی انسانی متخصص در این رشته را برای یزد ایجاد کنند.

دکتر«محمدحسین زارع» مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، با اشاره به این‌که همیشه استفاده از دستگاه‌های آنژیوگرافی مغزی باعث درمان اثرات سکته مغزی نمی‌شود، اظهار کرد: این دستگاه در بعضی از موارد باعث درمان بیماری می‌شود.

وی با بیان این‌که نبود دستگاه آنژیوگرافی در بیمارستان‌های یزد به دلیل نبود پزشک متخصص است، افزود: کار با دستگاه آنژیوگرافی بسیار پر ریسک و نیاز به آموزش‌های خاصی دارد. در حال حاضر تجهیزات لازم برای آنژیوگرافی مغزی در بیمارستان افشار فراهم است و یزد تاکنون پزشک متخصصی که در این زمینه فعالیت کند نداشته است .

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک پزشک متخصص برای شرکت در دوره‌های آموزشی به تهران فرستاده شده که تا پس از پایان دوره‌ها در مهرماه سال 98 فعالیت خود را در استان یزد آغاز می‌کند.

 سکته مغزی یکی از بیماری‌های مهم و شایع در عصر کنونی است؛ این بیماری که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد آثار جدی و گاه جبران ناپذیری را برای افراد در پی دارد. توجه به زمان طلایی اولین و مهمترین مرحله درمان در سکته مغزی به شمار می‌رود که عدم آگاهی عمومی در بسیاری از مواقع باعث از دست دادن این زمان می‌شود. شرط استفاده از داروهای سکته مغزی توجه به زمان طلایی است که در صورت از دست دادن آن باید برای مراحل بعدی درمان که بسیار پر هزینه است اقدام شود.

درمان با استفاده از دستگاه آنژیوگرافی مغزی در بعضی از موارد می‌تواند باعث بهبود بیماری و کاهش عوارض سکته مغزی شود و برای استفاده از این دستگاه لازم است متخصصانی با کسب مهارت و آموزش‌های لازم بیماران را درمان کنند و این در حالی است که با وجود ظرفیت درمانی و بهداشتی یزد این استان فاقد متخصص آنژیوگرافی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین