فرشاد مومنی: برای برون‌رفت از معضلات نیاز به بازگشت به اندیشه‌های شهید بهشتی است

گروه اقتصادی الف،   3970822023

رئیس موسسه دین و اقتصاد گفت: برای برون‌رفت از معضلات، شکل‌بخشی به آرمان‌های انقلاب، تلاش صادقانه و نیاز به بازگشت به اندیشه‌های شهید بهشتی است.

به گزارش ایسنا، فرشاد مومنی بعدازظهر دوشنبه در مراسم نکوداشت نودمین سالروز تولد شهید آیت‌الله دکتر بهشتی در دانشگاه اصفهان در خصوص اندیشه اقتصادی ایشان، اظهار کرد: اکنون با استفاده از آثار شهید بهشتی می‌توان در دریای عدم شفافیت و شبهه‌انگیز، کانون‌های گرفتاری را شناسایی کرد.

وی افزود: زمانی که یک کشور در شرایط نابسامان است و حتی در مسیر حل و فصل مشکلات موفق نیست، فهم دو گروه عمده معرفت‌های سطح توسعه از جمله پاسخ به اینکه بنیان‌های اندیشه‌ای وضع موجود چیست، ضرورت می‌یابد.

رئیس موسسه دین و اقتصاد با بیان اینکه وجه دوم، ترسیم خطوط اصلی شکل‌دهنده وضع مطلوب است که همان بازگشت به اندیشه شهید بهشتی است، افزود: شهید بهشتی نقش موثری در برقراری نظم نوین طبق قانون اساسی داشت. امروز باید فهمید که وضع موجود ایران، معلول پیروی از موازین قانون اساسی یا سرپیچی از قوانین، ولو با حسن نیت و مصلحت است.

مومنی با بیان اینکه طبق ادعای بنده، قدرت توضیح‌دهندگی بحران‌های موجود در ایران از کانال نادیده‌گرفتن قانون اساسی، خیلی بیشتر از پیروی از آن است، افزود: بنابراین برای برون‌رفت از معضلات، شکل‌بخشی به آرمان‌های انقلاب، تلاش صادقانه و نیاز به بازگشت به اندیشه‌های شهید بهشتی است.

وی با بیان اینکه باید اسلوب روش‌شناختی این اسلام‌شناس بی‌بدیل را شناسایی کنیم، ادامه داد: معرفت علمی و دینی برای حل توسعه نیافتگی لازم است. سایه سنگین کوته نگری و اکنون زدگی در فرآیندهای تصمیم گیری و توسعه منابع در ایران بیداد می کند. شهید بهشتی، آینده نگری در ساحت اندیشه در قالب عمل در زمره مشخصه جامعه تراز اسلام معرفی کرد.

رییس موسسه دین و اقتصاد خاطر نشان کرد: شهید بهشتی از دریچه قرآن و سیره معصومین، مهمترین ابزار عینیت بخشی به توسعه را برقراری یک نظم غیر قائم به شخص، عقلانی و ضابطه محور می دانست.

مومنی تاکید کرد: جهت‌گیری قانون اساسی مبتنی بر سلیقه نبود و شهید بهشتی و دیگر اعضای خبرگان زحمت های پژوهشی چند ۱۰ ساله کشیدند. علت تضعیف جایگاه اندیشه و عمل توسعه در ساخت مناسبات رانتی یکی از بزرگترین عارضه ها است. واقعیت ها در پرتوی منافع ضد توسعه ای و فاسد، دستکاری و واقعیت ها بر عکس می شود. همچنین علت سرگیجه در شرایط موجود، توجه نکردن به موازین اندیشه ای و روش شناختی است.

وی با بیان اینکه بهشتی معتقد بود هر علمی در عالم واقع، مستقل نیست و باید آن علم به صورت بین رشته ای بررسی شود، افزود: وی قابلیت همکاری و معجزه تقسیم کار را سازوکار توسعه می دانست.

رییس موسسه دین و اقتصاد با اشاره به هدف شهید بهشتی در ایران ادامه داد: هدف رشد اخلاق، کار دسته جمعی و تشکیلاتی به عنوان ابزارهای رشد استعدادها و شناخت و تربیت کادرها بود. در حال حاضر در ساختار قدرت ایران به سازمان یابی مردم آلرژی وجود دارد. یکی از دلایل آسیب پذیری شدید ایران در برابر هر تکانه ای، به علت عدم سازمان یافتگی است.

مومنی با بیان اینکه تحقق آرمان ها به برنامه نیاز دارد و برای تهیه برنامه باید کار سازمان یافته را یاد بگیریم، ادامه داد: با استفاده از آثار بهشتی در دریای عدم شفافیت و شبهه انگیز اکنون می توان کانون های اصلی گرفتاری را شناسایی کنید.

وی با بیان سخن شهید بهشتی مبنی بر اینکه حق و عدل از یکدیگر جداشدنی نیست، تصریح کرد؛ او ریشه بی اخلاقی را دوری از عدالت می‌دانست. در واقع عدل اخلاقی زیربنای تمام انواع دیگر عدل است. مهم‌ترین ویژگی چهره های حق‌پرست، افق دید بلندمدت آنهاست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین