از تهران چیزی می‌ماند؟/ با آخوندی تا ۱۴۰۰

گروه اجتماعی الف،   3970821025 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بالاخره دو گزینه منتخب اعضای شورای شهر، برای رقابت تصدی کرسی شهرداری تهران از پرده برون افتادند. روز گذشته مطابق آنچه از قبل اعلام شده بود، منتخبان برای ارائه برنامه‌های خود به صحن علنی شورا آمدند.

فرهیختگان نوشت: بالاخره دو گزینه منتخب اعضای شورای شهر، برای رقابت تصدی کرسی شهرداری تهران از پرده برون افتادند. روز گذشته مطابق آنچه از قبل اعلام شده بود، منتخبان برای ارائه برنامه‌های خود به صحن علنی شورا آمدند. رسول کشت‌کار، شهردار منطقه دو که در گام‌های اول توانسته بود بیشترین نظر مثبت شورایی‌ها را به خود جلب کند، با اینکه روز شنبه نیز در دانشگاه تهران به دفاع از برنامه‌های خود پرداخته بود، بی‌سرو صدا و با یک نامه خطاب به محسن هاشمی، گریزی به بازنشستگی‌اش زد و انصراف داد؛ نامه‌ای که حتی سخنگوی شورای شهر هم از آن بی‌اطلاع بود. اگرچه علی اعطا، در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص صحت و سقم این انصراف تصریح کرد که «قرار بود ایشان بعد از ارائه برنامه انصراف دهد!»؛ پاسخی که بار دیگر مهر تاییدی بر از پیش بریده و دوخته شدن قبای شهرداری داشت.

درنهایت بعد از ارائه برنامه‌ها، سیدکامل تقوی‌نژاد با ۱۰ رای و غلامرضا انصاری با سه رای از گردونه رقابت حذف شدند و عباس آخوندی با 16 رای و پیروز حناچی با 11 رای دو گزینه‌ای شدند که از میان‌شان روز سه‌شنبه یک نفر به‌عنوان شهردار جدید پایتخت معرفی خواهد شد.

نکته قابل‌توجه اینکه از میان این چهار نامزد تنها یک نفر بود که نیازی به ارائه مکتوب برنامه‌هایش به اعضای شورا ندیده بود. کاندیدایی که به‌عنوان سومین منتخب شورا حوالی ساعت 12 برای ارائه برنامه‌اش وارد صحن علنی شد و چونان نظریه‌پردازان به پشت تریبون رفت و از نظریه حکمروایی شهری دفاع کرد. در گفتار عباس آخوندی اما خبری از بایدها و گام‌های رسیدن به آرمانشهرش نبود.

اگرچه اصراری هم نداشت که بگوید آرمانشهر می‌سازد، همان‌گونه که ضرورتی به ارائه برنامه ندیده بود. با این‌حال تحکم سخنانش نشان می‌داد که جای پایش محکم است؛ جای پایی که تعریف و تمجیدهای پرطمطراق اعضای شورا بعد از زمان 20 دقیقه‌ای وزیر مستعفی راه، محکم بودنش را به اثبات می‌رساند. محمد سالاری اولین عضو شورا بود که بعد از سخنان آخوندی، در موافقت با وی سخن گفت.

وی برنامه آخوندی را متفاوت‌ترین برنامه خواند و درنهایت عدم اقبال عمومی به آخوندی را تخریب وی دانست و آن را مشابه تخریب‌‌ها علیه آیت‌الله هاشمی خواند. هاشمی‌سازی سالاری از عباس آخوندی در حالی است که سخن در باب تن ندادن اعضای شورای یکدست اصلاح‌طلب پنجم، به شهرداری محسن هاشمی بسیار است... .

ناهید خداکرمی نیز از سیل پیامک‌هایی خبر داد که تاکید داشتند اعضای شورا به آخوندی رای ندهند، چراکه تهران را بدبخت می‌کند. الویری نیز از عزل و نصب‌ها و نحوه تعامل با دولت پرسید. حسن رسولی هم به اظهارات نماینده مردم ملایر در مجلس اشاره کرد و پرسید اگر پرونده دارید به ما بگویید. وجه اشتراک تمامی سوالات و اظهارنظر شورایی‌ها اما در موافقت با عباس آخوندی بود. فقط حجت نظری، جوان‌ترین نماینده شورا و عضو حزب اعتماد ملی بود که ابایی نداشت بگوید حتی جو دانشگاهیان نیز نسبت به آخوندی مساعد نیست و رفتارهای تند وزیر مستعفی راه با رسانه‌ها و داغی که به واسطه اظهارات آخوندی بر دل داغداران حادثه قطار تبریز نشسته بود را یادآور شد و به صراحت گفت: «تصور کنید با یک پیمانکار شهرداری که می‌خواهد خود را بسوزاند مواجه هستید و حالا اگر بگویید خانواده‌اش تحت پوشش بیمه هستند، چه می‌شود؟! شهر به‌هم می‌ریزد.»

از مشاور بین‌المللی تا برنامه‌های پرمخاطره!

آخوندی که به دلیل دفاع از تفکرات نئولیبرال از دولت جدا شده، در شورا متن استعفایش را شکواییه از دولت خواند و از ضرورت وجود مشاور بین‌المللی برای هزینه و درآمد شهرداری سخن گفت. وی در پاسخ به سوالاتی درخصوص تعامل شهرداری با شورا خطاب به شورایی‌ها تصریح کرد: «مشخص کنید کارمند می‌خواهید یا شهردار؟» نامزد تصدی بهشت اگرچه گفت: «شهردار مجری دستورات شورا است»، ولی تاکید کرد: «قاعدتا نه شهردار باید در امور شورا دخالت کند و نه شورا باید وارد بحث‎های اجرایی شود.»

عباس آخوندی درخصوص برنامه‌هایش هم گویی می‌خواست به بهشت‌نرسیده گربه را دم حجله شورایی‌ها بکشد و تصریح کرد: «قاعدتا سیاست‌ها و برنامه‌های من همراه با ریسک است. حتما برنامه‌های من مخاطره دارد. من عرضم به شما این است اگر به من رای دادید، یعنی شما ریسک‌های حرف‌های من را هم پذیرفته‌اید و قرار نیست ریسک این حرف‌ها را من تنهایی بپذیرم. اگر قبول دارید، به قول قدیمی‌‌ها
بسم‌ا... .»

وزیر مستعفی راه درخصوص ارتباط با رسانه‌ها هم تاکید کرد: «من 30 سال است دارم چیز می‌نویسم.» و با تقسیم‌بندی رسانه و ضدرسانه، بار دیگر عصبانیت از سوال درخصوص ایرباس‌های تحویلی‌اش را به تریبون عمومی کشاند. درنهایت آخوندی بی‌توجه به سوالات خبرنگاران در صندلی عقب ماشین شیشه‌دودی‌اش نشست و شورا را ترک کرد.

 محمدجواد حق‌شناس : شهردار باید یک مدیر اجرایی توانمند باشد نه یک تئوریسین!

در همین راستا محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، درخصوص برنامه ارائه‌شده توسط عباس آخوندی گفت: «آقای آخوندی برخلاف نامزدهای دیگر برنامه مکتوبی به شورا ارائه نکردند. ایشان بیشتر در قالب یک نگاه کلان به حوزه مدیریت شهری با عنوان مدیریت محلی سخن گفتند. مدیریت یا حکومت محلی یک تئوری جاافتاده است که بیش از پنج یا 6 دهه است که در مقابل حکومت ملی مطرح است.»

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه تصریح کرد: «فارغ از اینکه آقای آخوندی این مساله (حکمروایی شهری) را در حال حاضر مطرح کرده‌اند، به نظر من این تئوری باید در کشور جای خود را باز کند، اما برای شهردار قبل از آنکه به‌عنوان یک تئوریسین نقش قائل شوم، بیشتر باید یک مدیر توانمند اجرایی باشد. شهردار، خاستگاه تئوری‌ها و تغییر نگاه‌ها نیست. قانونگذار است که در قالب شورای شهر یا نمایندگان مجلس می‌تواند نگاه نسبت به مدیریت شهری را تغییر دهد. این نگاهی است که باید با محوریت وزارت کشور و همکاری مجلس و شورای‌عالی استان‌ها برای تحققش تلاش کنیم. انتظار شورای شهر و مردم از شهردار این است که فارغ از جایگاه تئوری‌پردازی، مشکلات شهر را مرتفع کند و برای اداره شهر برنامه داشته باشد.» 

وی درخصوص اظهارات آخوندی در نحوه تعامل شورا با شهردار نیز خاطرنشان کرد: «طبیعتا شورای شهر انتظار ندارد شهردار کارمند شورا باشد، خواست شورا هم این است که شهردار هویت داشته باشد و این هویت را از جایگاه شهرداری بگیرد. به‌نظرم آقای آخوندی با اشاره به اینکه مدیریت و حکومت محلی سه رکن دارد؛ شورای شهر، شهرداری و شهردار، بیان‌شان را مبنی‌بر اینکه شهردار می‌خواهید یا کارمند، اصلاح کرد. فکر می‌کنم اگر به این بخش از صحبت ایشان به‌عنوان اصلاح بخش اول صحبت‌هایشان توجه کنیم، شاید از جانب خودرایی و مشورت‌ناپذیری ایشان دیگر نگرانی نداشته باشیم.»

 شورا اگر بخواهد با آخوندی امور شهر را پیش ببرد، باید ریسک انتخابش را بپذیرد

حق‌شناس تصریح کرد: «آقای آخوندی خوب از دولت جدا نشد. من هم قبول دارم که نحوه جدایی ایشان از دولت خوب نبود، ولی ایشان تاکید داشتند به‌رغم نقدشان به دولت، معنای این جدایی به معنای ستیز با دولت نیست. به‌هرحال اگر ایشان بخواهند مسئولیت شهرداری را بپذیرند، باید بپذیرند که طبیعتا رویکرد شورا را هم باید بپذیرند. رویکرد شورا تقابل با دولت نیست. از توفیقات شورای پنجم این است که بعد از 14 سال تقابل یا حداقل عدم همراهی دولت و شهرداری، در این دوره شهردار در جلسات هیات دولت حاضر شد. چه در زمان شهرداری آقای احمدی‌نژاد و دولت آقای خاتمی، چه در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد و شهرداری آقای قالیباف که تقابل شدید بین شهرداری و دولت و بالعکس بود و حتی بعد از آن در زمان دولت آقای روحانی و شهرداری آقای قالیباف نیز این رابطه اصلاح نشد، ولی در حال حاضر حداقل یک سالی هست که شاهد حضور شهردار در دولت هستیم و دولت قطعا نمی‌پذیرد که روال به قبل از شورای پنجم بازگردد.» 

وی در واکنش به اینکه «آقای آخوندی تاکید کردند شورا باید در صورت انتخاب، ریسک برنامه‌های ایشان را بپذیرد و به عبارتی برای شورا شرط و شروط گذاشتند و تصریح کردند همینم که هستم!» با اشاره به اینکه شورا برای سومین بار دست به انتخاب شهردار می‌زند، تاکید کرد: «به نظر من این خیلی خوب است که آقای آخوندی دقیق حرف‌های‌شان را بزنند که فردا هم اگر انتخاب شد، شورا مدعی نباشد که نگفتید. اگر شورا بخواهد با این انتخاب (آخوندی) امور شهر را جلو ببرد، من قطعا با آقای آخوندی موافقم که شورا باید ریسک این انتخاب را بپذیرد!»

 نظری:ارتباط آخوندی با رسانه‌ها صمیمانه نیست

حجت نظری هم معتقد بود آخوندی پاسخ زیادی به پرسش‌های اعضای شورای شهر نداده و تصریح کرد: «با توجه به اینکه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان با هدف جوانگرایی تصویب شده است. من فکر می‌کنم اعضای شورا در این زمینه باید اهتمام ویژه داشته باشند. حداقل این‌گونه باشد که شهرداری که انتخاب می‌کنیم، از آقای افشانی جوان‌تر باشد. از پنج گزینه‌ای که در انتخاب اولیه توسط شورا کاندیدا شدند، سه گزینه از شهردار فعلی جوان‌تر هستند.»  وی درخصوص ارتباط آخوندی با رسانه‌ها هم تاکید کرد: «به نظرم ارتباط آقای آخوندی با رسانه‌ها صمیمانه نیست و امیدوارم از این به بعد صمیمانه شود.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۳۱۴۱۸۰۷:۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۲۱
واقعا جای تاسف و حتی گریه دارد که ملت رفتند به اینها برای شورای شهر رای دادند. همه چیز را برنامه ریزی کردند از قبل
سعید۶۳۱۴۴۳۰۷:۵۹:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۲۱
یعنی تو این مملکت یه نفر بهتر از آخوندی پیدا نمیشه برای شهرداری تهران؟ آقا درسته بهتون رای دادیم ولی قالیباف رو بیارین ما راضی تریم
زارع۶۳۱۴۹۶۰۸:۴۷:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۲۱
اگر بتونه سیستم استاندارد شهر سازی رو پیش ببره حتما!
ناشناس۶۳۱۹۱۹۱۳:۱۱:۰۸ ۱۳۹۷/۸/۲۱
با کارنامه آقای آخوندی در این اگر یک تردید بسیار بزرگ وجود دارد.
ناشناس۶۳۱۵۱۱۰۸:۵۴:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۲۱
نووووش جووون مردم تهران! خلایق هر چه لایق!!!!!
علی۶۳۱۶۲۷۱۰:۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۲۱
لطفا نظرات مخالفین هم بیان شود اینکه آخوندی شهردار خوب خواهد شد یا نه بنظرم دیگه بدتر از شهرداری قالیباف نخواهد بود
ناشناس۶۳۱۸۵۲۱۲:۳۶:۲۵ ۱۳۹۷/۸/۲۱
بعله... واقعا خلایق هرچه لایق.
ناشناس۶۳۱۹۳۳۱۳:۱۸:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۲۱
اول بذار شهردار بشه ، بعد بگو از قالیباف بدتر نمیشه
ناشناس۶۳۲۱۰۲۱۴:۴۴:۴۰ ۱۳۹۷/۸/۲۱
شما دعا کن شهرداری پیدا بشه بتونه یک دهم قالیباف برای تهران کار کنه! واقعا که لیاقت شما همان مدیریت آخوندی است
ناشناس۶۳۱۶۳۵۱۰:۱۸:۰۳ ۱۳۹۷/۸/۲۱
باز هم تهران شد همه ایران.
ناشناس۶۳۲۰۵۳۱۴:۲۳:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۲۱
جناب!! تهران همین الان ، همه ایران هست! چند نفر از جمعیت واقعی 25 میلیونی تهران و حومه ، تهرانی اصیل هستند!؟ چند درصدشان مهاجر هستند!؟
ناشناس۶۳۱۶۸۷۱۱:۰۳:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۲۱
من از آخوندی خوشم نمیاد ولی مشکل داشتن اصولگراها با آخوندی برایم سوال برانگیز است.
ناشناس۶۳۱۸۵۶۱۲:۳۸:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۲۱
اگر آخوندی براساس نظر نماینده مجلس دارای 130 شرکت راه و ساختمان و غیره است چرا باید شهردار شهری مثل تهران شود
سیدمحمد خالصی۶۳۱۹۵۰۱۳:۲۴:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۲۱
برای شهرداری تهران , حناچی بهتر از آخوندی است .
ناشناس۶۳۲۱۰۸۱۴:۴۷:۰۸ ۱۳۹۷/۸/۲۱
مدیریت پر مدعای طلبکار و ناکار آمد همین ها کفایت می کند برای مردمی که قدر مدیران کارآمد را نمی دانند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین