«داستان‌نما»؛ رابرت سوارت وود، ترجمه اسدالله امرایی، نشر قطره معجزه با بیست و پنج کلمه

عباس مفتاحی،   3970820120

بر کسی پوشیده نیست که روزگار ما روزگار رمان‌های سریالی نیست. نوشتن رمان‌های کم حجم و داستان‌های بلند دردی را دوا نکرده و کار به داستانک (به طور عام) و داستان‌های صد و پنجاه،‌ بیست و پنج، ‌هفده، ‌پانزده کلمه‌ای و ... به طور خاص کشیده شده است

معجزه با بیست و پنج کلمه

«داستان‌نما»

(گلچین داستان­های 25 کلمه‌­ای)

گردآوری و تالیف: ‌رابرت سوارت وود

مترجم: اسدالله امرایی

ناشر: قطره، چاپ اول ‌1397

126 صفحه جیبی، 6500 تومان

 

****

 

«داستان‌نما» عنوان کتابی است کوچک در قطع جیبی که از قضا جذابیت‌های فراوانی دارد برای آنکه نظر مشتاقان کتاب را به سوی خود جلب کند. آشنایی با عالم داستان‌های بیست و پنج کلمه‌ای، آشنایی مختصر با صد و بیست نویسنده و خواندن داستانی از آن‌ها که برخی نویسندگان و روزنامه‌نگاران صاحب‌نامی هستند و گروهی زنان خانه دار، مادران مشتاق فرهنگ و ادبیات و کارمندان ادارات مختلف. در ابتدای کتاب مقدمه­‌ای آمده که انگیزه و هدف «رابرت سوارت وود» مولف کتاب را به روشنی نشان می‌دهد.

بر کسی پوشیده نیست که روزگار ما روزگار رمان‌های سریالی نیست. نوشتن رمان‌های کم حجم و داستان‌های بلند دردی را دوا نکرده و کار به داستانک (به طور عام) و داستان‌های صد و پنجاه،‌ بیست و پنج، ‌هفده، ‌پانزده کلمه‌ای و ... به طور خاص کشیده شده است. همان­طور که در سرزمین ما «هایکو» جای خود را میان شاعران و دوستداران شعر به راحتی پیدا کرد، در داستان هم، داستان­های چند کلمه­ای به سرعت طرفداران خود را یافت. آن­چه در این میان اهمیت دارد ارائه­ی نمونه­های موفق و زیبا از چنین داستان­هایی­‌ست. نشر قطره برای جبران خلا داستان­های بسیار کوتاه، با ترجمه­ی مترجم شناخته شده، اسدالله امرایی، اقدام به انتشار مجموعه­ای از داستان­های بیست و پنج کلمه­‌ای نموده است.

مولف «داستان‌نما» ابتدا در مقدمه‌ی کتاب خود داستان شش کلمه‌ای منسوب به ارنست همینگوی را ذکر می‌کند: «فروشی، کفش نوزاد، پوشیده نشده است» و از اهمیت این داستان در خلق داستان‌های کوتاه سخن می‌گوید. سپس از الهام گرفتن‌اش از داستان مورد نظر می‌‌گوید و نوشتن داستان هفده کلمه‌ای که در نهایت به مقاله‌ای با نام «داستان‌نما» می‌انجامد. در مقاله‌ی او آمده است:

«بهترین داستان­سرایی جایی است که نویسنده پنجاه درصد تصویر را نقاشی می‌کند و خواننده را مجبور می‌سازد باقی‌اش را تکمیل کند. به این ترتیب خواننده هم واقعاً در روند داستان درگیر می‌شود.»

او پس از فراگیرشدن اصطلاح «داستان‌نما» در اینترنت فراخوانی برای چاپ یک کتاب از داستان‌های کوتاه منتشر می‌کند. بیش از دوهزار و پانصد داستان به او می‌رسد و بررسی آن داستان‌ها کتاب «داستان‌نما» را شکل می‌دهد. او کتاب را در سه بخش موضوعی «مرگ و زندگی»، «عشق و نفرت» و «از این‌جا و آن‌جا» فهرست‌بندی می‌کند. در پایان هم مشخصات کوتاه نویسندگان را اغلب در دو سه خط می‌آورد. در میان این نام‌ها مادر خانه‌دار، معلم ادبیات و روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی حرفه‌ای هم دیده می‌شود. برخی از آن‌ها صاحب‌نام و برنده‌ی جایزه‌های ادبی‌اند و از «استیون دان»، «جیمز فری»، «ها جین»، «جویس کرول اوتس» و «پیتر اشتراب» می‌توان نام برد. «سوارت وود» که مراتب داستان را در زمان نوشتن اولین داستان هفده کلمه‌ای‌اش، رمان، رمان کوتاه، رمانک، داستان کوتاه، سادن فیکشن یا داستان ناگهان، فلش فیکشن یا دم داستان، میکرو فیکشن یا داستان ریزه، دریبل یا شیره داستان می‌دید اینک «داستان‌نما» را به عنوان یک قالب ادبی ارائه کرده است.

هر کدام از داستان‌های این مجموعه می‌تواند دست‌مایه‌ای برای نوشتن یک رمان باشد. بنابراین علاوه بر علاقه­مندان به خواندن ایده‌های داستانی کوتاه و آنان که وقت زیادی برای مطالعه ندارند، نویسندگان حرفه‌ای هم می‌توانند از خواندن این داستان‌های کوتاه برای نوشتن طرح رمان تازه‌ی خود کمک بگیرند.

در بخش نخست کتاب که با موضوع «مرگ و زندگی» فراهم شده است، فاجعه در جنگ‌ها، حادثه‌های ناخواسته، مرگ‌های مفاجا در کنار داستان‌هایی درباره‌ی ستایش زندگی شکل گرفته‌اند نمونه‌هایی از این دست:

«کشتار» از «ال اگربون هیل»: «ماه‌ها بود که از شمال شایعاتی می‌شنیدیم. هیچ کدام را باور نمی‌کردیم؛ تا آن که یک شب ما هم افتادیم به جان بچه‌های خودمان و کشتیم» و «راز بی‌پایان» از «پیتر اشتراب»: «وقتی مرد در بستر مرگ آخرین بار او را دید، هنوز یک روز هم از عمر دختر نمی­گذشت.» در بخش دوم هم با عنوان «عشق و نفرت» رویکرد بسیاری از داستان‌ها به طنز نزدیک شده است. انتقاد از بی‌وفایی، ‌جدایی، ‌اجبارها، تبدیل‌شدن به عادت یا نفرت، انتظار‌های کشنده و ... از درون‌مایه‌های داستان‌های بخش دوم هستند:‌

«فریب دوباره» از «جاناتان کرول» «زن مثل برخی ادکلن‌هاست که اولش خوش‌بو هستند، اما نیم‌ساعت بعد عطرشان می‌پرد» و «اعتماد» از «دان لی»: «در مهمانی به زن می­گوید که نقاش است. منظورش نقاش ساختمان بود. زن دچار سوءتفاهم می­شود و خیال می­کند نقاش هنرمند است. مرد فکر می­کند، ضرری ندارد.»

بخش سوم اما متنوع و متفاوت‌تر از دو بخش دیگر است و مولف نامش را «از این‌جا و آن‌جا» گذاشته است. در بخش مورد نظر درون‌مایه‌های مختلفی به چشم می‌خورد. از پیش‌ پا‌ افتاده‌ترین مسائل روزمره تا مفاهیم فلسفی،‌ سیاسی و اجتماعی که برای نمونه داستانی از نیک «ماماتاس» را ذکر می‌کنیم:

«در کشوی بغلی میز تحریری در 23 دسامبر 1989 در پاریس فرانسه پیدا شد: بکت/ انتظار  ص49

گودو وارد می‌شود. رو به تماشگران.»

آشنایی با نویسنده،‌ خواندن نوشته‌ای کوتاه اما مفید از مولف درباره‌ی داستان‌های خیلی کوتاه، خواندن داستان‌های کوتاه بیست و پنج کلمه‌ای با محوریت: «مرگ و زندگی»،‌ «عشق و نفرت» و موضوعات مختلف، مزایایی است که همه در 120 صفحه کتاب جیبی امکان‌پذیر است. کتابی که با ترجمه‌ی مترجم حرفه‌ای و پرکار «اسدالله امرایی» از سوی نشر قطره به دوستداران کتاب عرضه شده است. کتابی که به سادگی در مترو، تاکسی، مسافرت و ... می‌توان خواند و البته باید ساعت‌ها به هرکدام از داستان‌های 25 کلمه‌ای­اش اندیشید.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین