سخنگوی قوه قضاییه خبر داد: حکم یک جاسوس در وزارت خارجه قطعی شد/ اعلام اسامی محکومان دادگاه‌های ویژه اقتصادی

گروه اجتماعی الف،   3970820082 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در یکصدوسی‌وسومین نشست خبری خود، ضمن اعلام اسامی محکومان دادگاه‌های ویژه جرائم اقتصادی، به اطلاع‌رسانی درباره مسائل مهم حقوقی و قضایی پرداخت و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد: حکم یک جاسوس در وزارت خارجه قطعی شد/ اعلام اسامی محکومان دادگاه‌های ویژه اقتصادی

به گزارش الف، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه عصر امروز در صدوسی‌وسومین نشست خبری خود برخی از احکام صادر شده برای متهمان پرونده‌های فساد ارزی و قاچاق کالا را تشریح کرد.

وی گفت: تعداد دیگری از کسانی که در دادگاه‌های ویژه اقتصادی محکوم شدند و غیر از دو نفر حکمشان قطعی شده را اعلام می‌کنم.

اسامی و احکام صادر شده برای این افرد به شرح زیر است.

داریوش ابراهیمیان به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام و ضبط وجوه به مبلغ ۳۵ میلیون تومان

یونس بهاءالدینی نیز با همان اتهام به اعدام محکوم شده است که غیرقطعی است

محمد بهاءالدینی به ۱۰ سال حبس و رد مال محکوم شده است و حکم وی قطعی است

ایمان پهلوانی به ۵ سال حبس و ضبط وجوه،

داود کاتبی به ۷ سال حبس و ضبط وجوه

مرتضی کاتبی‌نژاد به ۵ سال حبس و ضبط وجوه

رضا نادری فرزند صفرعلی به ۵ سال حبس و ضبط مال

حمید میرزایی زرین‌کلاهی به ۷ سال حبس و ۴۷ میلیارد ریال رد مال

جعفر بهشتی فروتن ۶.۵ حبس و ۳۰ میلیارد رد مال

علی اصغر کاویانی ۶ سال و ۳ ماه حبس و رد مال

سندباد صفرها به ۶ سال و ۶ ماه حبس و پرداخت ۴۷ میلیارد تومان

علیرضا سنجری ۶ سال حبس و رد مال ۱۶ میلیارد تومانی

محمد مرادی به ۶ سال و ۳ ماه حبس و پردخت رد مال

سید محمد کاویانی به ۶ سال و ۳ ماه حبس و رد مال

محمد غالب علمداری به ۵ سال و ۳ ماه حبس و رد مال ۶ میلیاردی

مهدی محبی به ۵ سال و ۳ ماه حبس و جزای نقدی ۲ میلیاردی

علی آشتیانی به ۵ سال حبس و رد مال

رضا شرکت افتخار به ۵ سال و یک ماه حبس و رد مال

فرخ اسکندری نژاد به ۵ سال حبس و ۶۰۰ میلیون رد مال

مسعود ابراهیمی به ۵ سال حبس و‌۱۴۰ میلیون جزای نقدی

** ۴۰ هزار قاضی و کارمند دستگاه قضا اکثرا افراد خدومی هستند/ محکومیت قاضی یازرلو به ۱۰ سال حبس

محسنی اژه‌ای گفت: براساس دستورات رهبر معظم انقلاب مقرر شد با متخلفین دستگاه قضایی هم با شدت برخورد کنیم.

وی افزود: البته ۴۰ هزار قاضی و کارمند حاضر در دستگاه قضایی کشور اکثرا افراد خدومی هستند که بین آنها موارد انگشت‌شماری هم تخلف وجود دارد.

اژه‌ای گفت: دو قاضی که گزارش آنها رسیده بود درخواست تعلیق شد و پرونده آنها به دادسرا رفت و یک مورد هم که قبلا محکوم شده بود و به تجدیدنظر رفت که حکمش قطعی شد.

وی ادامه داد: یکی از این افراد حجت‌الله یازرلو قاضی متخلف بوده است که به ۱۰ سال حبس، ۷ میلیارد تومان جزای نقدی و ۳ سال انفصال محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: با گزارش دادستان انتظامی قضات از استان کرمانشاه ۱۹ نفر از قضاتی که در سال ۹۶ و ۹۷ خوب کار کرده بودند مورد تقدیر قرار گرفتند.

اژه‌ای افزود: در سال ۹۷ مجازات‌های جایگزین حبس به نسبت ۲ سال‌ گذشته رشد خوبی داشته است و فقط در ۷ ماه گذشته ۲۹ هزار و ۶۱۱ مورد حکم جایگزین صادر شده است.

وی تصریح کرد: این افراد و خانواده‌هایشان باید مراقب باشند تا در زمان خاصی که برای انها تعیین شده مرتکب جرم نشده و موارد لازم را رعایت کنند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در واقع برای ۱۱ درصد موارد، امسال مجازات جایگزین تعیین شده است که امیدواریم در نیمه دوم سال بیشتر شود.

** ضرورت انجام اصلاحات فوری در نظام بانکی/ قطعی شدن حکم یک جاسوس

سخنگوی قوه قضاییه در صدوسی‌وسومین نشست خبری خود با اشاره به بخشنامه رییس قوه قضاییه در خصوص بانک مرکزی گفت: فلسفه این بخشنامه اصلاح نظام بانکی است که همه بر آن متفق‌القول هستند.

وی ادامه داد: البته در طول سالیان گذشته اصلاحاتی انجام شده که کافی نیست و لازم است در دوره‌ای که فشارهای بین‌المللی بر سیستم بانکی اعمال می‌شود، اصلاحاتی فوری و ضروری صورت بگیرد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: رئیس قوه قضاییه با برخی پیشنهادها موافق نبود و در جلسه شورای عالی سران قوا اصلاحاتی انجام گرفت.

اژه‌ای افزود: این بخشنامه به این منظور است که کسی نتواند علیه عملکرد بانک مرکزی در چارچوب مصوبه شورای عالی سران قوا در دیوان عدالت و دادگاه‌های حقوقی شکایت کند.

وی در خصوص صدور حکم برای یکی از جاسوسان گفت: فردی که به جاسوسی متهم بود و حکمش در دادگاه بدوی صادر شده بود اکنون قطعی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: این فرد کمال امیربیگ (علی بیگ) کارمند وزارت امور خارجه است که به ۱۰ سال حبس و ضبط اموال بیش از ۲۰۰ هزار دلار محکوم شده است.

** صدور ۱۳ کیفرخواست برای متهمان پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درخصوص برخورد با مخلان بازار ارز و سکه گفت: ۹۶ نفر از کسانی که در سایت‌ها و کف خیابان در مسئله ارز و سکه اختلال ایجاد می‌کردند بازداشت شده‌اند که برخی با قرار مناسب آزاد هستند.

وی همچنین درخصوص رسیدگی به پرونده بانک سرمایه گفت: در این پرونده برای ۱۳ نفر کیفرخواست صادر شده است.

اژه‌ای گفت: ۲ مدیرعامل این بانک اخیرا بازداشت شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در یکی از پرونده‌های سنگین خودرویی برای ۷ نفر کیفرخواست صادر شده است و برای ۴ نفر از شرکت لیزینگ کیمیایی که ۱۲۰۰ شاکی دارد نیز کیفرخواست صادر شده است.

وی ادامه داد: برای متهمان سه تعاونی اعتباری هم اخیرا کیفرخواست صادر شده که عبارت است از تعاونی دومان و توکان، تعاونی اعتباری ولیعصر برای ۲ نفر و تعاونی البرز ایرانیان هم برای ۲ نفر.

محسنی اژه‌ای در خصوص نتیجه رسیدگی به پرونده کنتورسازی ایران هم گفت: برای ۲ نفر در این پرونده به تازگی کیفرخواست صادر شده است.

** ماجرای داماد سخنگوی قوه قضاییه و جعل عنوان برای ساخت مسکن!

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در صدوسی‌وسومین نشست خبری خود به موضوع یک فقره جعل عنوان اشاره کرد.

وی با اشاره به این مطلب که چندین بار در مورد کسانی که با جعل عنوان و ادعای ارتباط مرتکب اخاذی و کلاهبرداری شده‌اند، صحبت کرده‌ام گفت: در این مدت هم چندین مورد کلاهبرداری با جعل نامه رییس جمهور به شورای پول و اعتبار نامه نوشته رویت شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: این فرد اول گفته است که داماد روحانی بودم، بعد داماد رییس جمهور یک کشور آفریقایی شده‌ام و اکنون داماد محسنی اژه‌ای هستم.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: البته من دامادی در سال ۹۶ ندارم، یک داماد دارم که فرزند بزرگ دارد.

وی گفت: این فرد رفته در روستایی در همدان یک زمین را خلاف مقررات با این جعل عنوان ساخته است، خواهش می‌کنم مراقب این کلاهبرداری‌ها باشند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: ساخت و توزیع مشروبات تقلبی که خود ساخت و توزیع آن جرم جداست که منجر به خسارت‌های فراوان می‌شود، در پرونده اخیر بندرعباس ۱۸ نفر بازداشت شده‌اند و ۳۸ نفر طبق آخرین اعلام براثر استفاده از این مشروبات فوت کرده و ۴۳۲ نفر هم دچار مشکلات جسمی شده‌اند.

وی افزود: در شرایط فشار دشمن باید مراقب برخی سوءاستفاده‌ها بود، در یک مورد با کمک و تبانی جایگاه‌داران ۸۴ میلیون لیتر سوخت قاچاق کرده‌اند و در چند استان بازداشتی داشته‌ایم.

** سیف همچنان ممنوع الخروج است/ یک مدیر کل بانک مرکزی به اتهام مالی دستگیر شده است

اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا اتهامی متوجه سیف بوده؟ آیا درست است که سه نفر از مدیران زمان ایشان بازداشت شده‌اند گفت:در این خصوص دو پرونده یا به عبارتی سه پرونده تشکیل شده است.

وی ادامه داد: یک پرونده شکایت از شرکت تعاونی اعتباری و سمن‌ها شکایت شده و گزارشی از سوی مجلس آمده در مورد رییس بانک‌مرکزی که در مرحله رسبدگی است.

اژه‌ای افزود: یک پرونده در خصوص توزیع خارج از مقررات اسکناس صورت گرفته بود، تشکیل شده است که دو مدیرکلان مجموعه تخت تعقیب بودند و برای ۵ نفر در آن پرونده کیفرخواست صادر شده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: یک مدیرکل بانک مرکزی هم به اتهام مالی دستگیر شده و چند نفر هم احضار شده اند و سیف هم همچنان ممنوع‌الخروج است.

** ورود سازمان بازرسی به تخلفات واگذاری فروشگاه رفاه/دو مدیرعامل از شرکت‌های تویوتا و رنو بازداشت شده‌اند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی و مشکلات آنها گفت: در واگذاری‌ها پرونده‌هایی تشکیل می‌شود اما گاهی مکانیزمی که باید رعایت شود رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: واگذاری برخی شرکت‌ها به قیمت زیر بازار البته نه به صورت فاحش و خارج از اختیارات قانونی، ایرادی ندارد زیرا گاه نگهداشتن یک شرکت زیان‌ده صحیح نیست.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در موضوع تخلفات واگذاری فروشگاه رفاه هم سازمان بازرسی ورود کرده است.

یکی از خبرنگاران پرسید: میزان زیان اقتصادی تخلفات و جرایم اقتصادی اخیر به کشور چقدر بوده است؟

محسنی اژه‌ای گفت: در مورد پرونده‌های دادگاه‌های ویژه من نظارتی دارم که چه پرونده‌ای به چه شعبه‌ای برود اما برآوردی از میزان خسارات مستقیم و غیرمستقیم این جرایم اقتصادی ندارم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در خصوص پرونده خودروها چند پرونده تهیه شده و دو مدیرعامل از شرکت‌های تویوتا و رنو بازداشت شده‌اند و پرونده که به تهران احاله شده بود، در حال رسیدگی است.

وی درخصوص اینکه روز گذشته دادستان تهران گفته است برای جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی کیفرخواست صادر شده است، گفت: در این پرونده برای متهم کیفرخواست صادر شده، وی در نقل و انتقال حواله‌ها دخالت داشته است؛ اما اینکه وی جعبه سیاه بوده یا نه مطمئن نیستم.

** برخی مردان تعداد غیرمعقول سکه مهر می‌کنند/ مردان بدهکار مهریه تقاضای اعسارشان بررسی می‌شود

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عصر امروز در صدوسی‌وسومین نشست خبری خود گفت: اگر کسی به پرداخت جزای مالی محکوم شد و نتوانست آن را پرداخت کند قبلا به زندان می‌افتاد و در صورت درخواست اعسار به آن درخواست رسیدگی می‌شد و در صورت  اثبات اعسار ازاد می‌شد، اما  رییس قوه از ابتدا با این روند مخالف بود و اکنون هم با تقاضای اعسار فرد بدهکار به زندان نمی‌رود.

وی ادامه داد: در مواردی فردی به پرداخت مهریه محکوم شده بود و درخواست اعسار او هم مورد پذیرش قرار گرفته بود با این افزایش قیمت سکه که دیگر افراد توانایی پرداخت سابق را ندارند، برخی خانم‌های طلبکار سکه مردان را به زندان انداخته بودند، این افراد هم باید آزاد شده و تقاضای اعسارشان مورد رسیدگی قرار گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در خصوص مسئله مهریه، برخی مردان تعداد غیرمعقول و غیرمنطقی سکه را مهر قرار می‌دهند، مقام معظم رهبری سال‌ها قبل عقد ازدواج با مهریه بیشتر از ۱۴ سکه را قبول نمی‌کردند و افراد باید توجه داشته باشند و بی‌حساب تعهد نکنند.

محسنی اژه‌ای در خصوص اجرای طرح کاداستر گفت: اراضی شهری و غیرشهری باید در طرح کاداستر حدنگاری شوند و اگر این کار صورت گیرد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، از مجلس و دولت خواهش می‌کنیم که بودجه کافی این طرح را اختصاص دهند.

وی ادامه داد: در سالی که بودجه کافی بود، پیشرفت جهشی صورت گرفت اما اگر بودجه نباشد توان اجرای قانون هم وجود نخواهد داشت.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در یکی از سال‌ها برآورد بودجه ما ۲۳ هزار میلیارد بود اما بودجه در قانون زیر ۱۰ هزار میلیارد تصویب شد. طبیعی است توان اجرای قوانین با بودجه ارتباط دارد.

** موضوع گرانفروشی بلیط هواپیما در حوزه اختیارات تعزیرات است

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از وی پرسید: قوه قضاییه برنامه خاصی در مورد گرانفروشی شرکت‌های هواپیمایی دارد گفت:این مسائل در حوزه اختیارات سازمان تعزیرات است.

اژه‌ای گفت: اگر دستگاه‌های دولتی تصمیمات خلاف قانون داشتند، سازمان بازرسی ورود می‌کند اما اگر شرکت‌های خصوصی باشند سازمان بازرسی نمی‌تواند ورود کند اما اگر گمان جرم یا احیای حقوق عامه باشد، دادستان‌ها می‌توانند ورود کنند.

وی تصریح کرد: دستورالعمل احیای حقوق عامه در دست بررسی است، تعریف روشنی از حقوق عامه وجود ندارد و بحث‌های مفصلی در شورای عالی قضایی در این مورد شده است. تاکنون بیشتر از تذکر دادستان‌ها ورود نکرده‌اند.

** اتهام محیط زیستی‌ها مشمول افساد فی‌الارض است

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که آخرین روند رسیدگی به این پرونده چیست، گفت: اینکه یک عنوان اتهامی در ابتدای تحقیقات چیزی باشد و بعد در جریان تحقیق تغییر کند، طبیعی است زیرا برخی جرایم در جریان تحقیق مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: عنوان اتهامی ابتدایی این افراد در پرونده محیط زیست، جاسوسی بود که این عنوان اتهامی مطابق قانون می‌توانست تا حد افساد فی‌الارض باشد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: برخی نهادها می‌گفتند این افراد جاسوس نیستند. گزارش استخراج شده به ستاد کل نیروهای مسلح رفت و ابزار آنها مورد بررسی قرار گرفت.

محسنی اژه‌ای گفت: براساس گزارش ستاد کل نیروهای مسلح، اقاریر این افراد و خسارت‌های وارده این اتهامات مشمول افسادفی‌الارض قرار گرفت.

وی در پاسخ به اینکه شنیده شده خانم جنیدی درخواست ملاقات با این افراد داشته است گفت: از درخواست ملاقات خانم جنیدی با این افراد بی‌اطلاع هستم.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص شکایت خاتمی از شریعتمداری، سردار نقدی و کریمی قدوسی که ظاهرا سال ۸۹ شکایت از شریعتمداری هنوز منتج به قرار نشده است بررسی می‌کنم و خبر می‌دهم.

** برای برخی افراد موسوم به سلبریتی مورد سوال قرار گرفتن سخت است

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده سلبریتی‌هایی که بابت کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه از مردم پول گرفتند گفت: برای برخی از افراد مورد سوال قرار گرفتن سخت است.

وی ادامه داد: من همان اوایل که این جمع‌آوری کمک مطرح بود گفتم اگر این افراد شفاف‌سازی کنند و محل هزینه را دقیق معرفی کنند ایرادی ندارد اما اگر کسی ادعا کند برای کمک پول جمع می‌کنم و مردم هم به همین عنوان به او پول پرداخت کنند، باید در همان مورد هزینه کند و اگر این کار را نکند شکایت از وی بررسی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: افرادی که برای توضیحات هم برای شفاف‌سازی احضار می‌شوند نباید ناراحت شوند. از آخرین وضعیت پرونده‌ها خبر ندارم برخی حساب‌ها مسدود شده بود که رفع انسداد شد.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که الزام قانونی برای اعطای ۹ ماه مرخصی زایمان وجود دارد که زنان شاغل تحت بیمه تامین اجتماعی مجبور به شکایت در دیوان هستند، چرا قوه اقدامی نمی‌کند گفت: اگر دیوان عدالت حکمی صادر کند دستگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند و اگر کسانی هستند که حکم به نفعشان صادر شده و اجرا نشده، باید پیگیری کنند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص پرونده عیسی شریفی معاون شهردار سابق گفت: از سرنوشت این پرونده اطلاعی ندارم و باید بررسی کنم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: باید همه دستگاه‌ها در خصوص اجرای قانون بازنشستگی اقدام کنند و اگر اقدام نکنند، سازمان بازرسی ورود می‌کند.

وی درخصوص کامیون‌داران گفت: افرادی که به دنبال برهم زدن نظم بودند و کامیون‌داران را تهدید می‌کردند، برخی دستگیر شده‌اند یا تحت تعقیب قرار گرفته‌اند یادمان باشد اعتراض کامیون‌داران طبیعی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

محسنی اژه‌ای همچنین درباره زمان اعدام سلطان سکه گفت: مراحل اداری و تشریفات اجرای حکم مظلومین در حال طی شدن است و از زمان دقیق اجرای آن اطلاعی ندارم.

منبع:فارس

دیدگاه کاربران

حسین۶۳۰۴۱۱۱۵:۰۵:۴۳ ۱۳۹۷/۸/۲۰
قاضی متخلف نباید دوباره قضاوت کنه
ناشناس۶۳۱۳۰۰۰۰:۱۸:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۲۱
خسته نباشید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین