جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها؟/ انتخابات آمریکا و عدم تاثیرگذاری بر تحریم‌های ایران

حسن هانی‌زاده،   3970819095 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها؟/ انتخابات آمریکا و عدم تاثیرگذاری بر تحریم‌های ایران

آمریکایی‌ها روز سه شنبه هفته گذشته برای انتخاب ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان، یک سوم اعضای مجلس سنا و شماری از فرمانداران ایالت‌های مختلف به پای صندوق های رای رفتند و دموکرات‌ها اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را در اختیار گرفتند، در حالی که جمهوری‌خواهان موفق به حفظ اکثریت خود در مجلس سنا شده‌اند.

جمهوری‌خواهان در دو سال اول ریاست‌جمهوری ترامپ هر دو مجلس را در دست داشتند، اما با خارج شدن کنترل مجلس نمایندگان کارها برای ترامپ می‌تواند دشوارتر از قبل شود. با این پیروزی، دموکرات‌ها این امکان را پیدا می‌کنند تا در این مجلس جلوی برنامه‌های ترامپ را بگیرند و مانع از اجرای آنها شوند. آنها همچنین از طریق کمیته‌های مختلف می‌توانند بر عملکرد دولت او نظارت کنند؛ البته در نهایت این که چند نماینده دموکرات در مجلس باشند مهم است. هر چه قدر تعداد نماینده‌ها بیشتر باشد، کار برای دموکرات‌ها راحت‌تر خواهد بود.

از سوی دیگر انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا با دستاوردهای چشمگیری برای زنان و اقلیت‌ها همراه بوده است. برای نخستین بار یک آمریکایی ایرانی‌تبار به مجلس نمایندگان راه یافت. بدون شک وقوع چنین اتفاقاتی به نوعی می تواند در راستای مخالفت با سیاست‌های ترامپ تفسیر شود.

با مشخص شدن نتایج انتخابات میان‌ دوره‌ای آمریکا و اکثریت یافتن دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، گمانه‌زنی‌ها پیرامون میزان تاثیر این نهاد بر سیاست خارجی آمریکا شدت یافته است.

پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان ناشی از شکست سیاست‌های داخلی و خارجی ترامپ و تیم وی است، باتوجه به اینکه از ریاست‌جمهوری ترامپ نزدیک به دوسال می‌گذرد، سیاست‌های تهاجمی و غیرمنطقی در قبال کشورهای مختلف جهان، از جمله ایران، چین، روسیه، اتحادیه اروپا موجب نگرانی ها و دغدغه‌های در جامعه ایالات به ویژه نخبگان ایجاد کرده است.

برآیند این انتخابات آمریکا این است دموکرات‌ها می‌توانند پاسخ جدی به ادبیات تهاجمی ترامپ و تیم وی بدهند. 

سیاست‌های کلان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در مورد امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه و همچنین تامین امنیت هم‌پیمانانش در منطقه و ایران هراسی تفاوتی ندارد، ولی به هر حال ترامپ برای رسیدن به اهداف خود در کنگره دست به هر اقدامی می‌زند و مجلس سنا که دارای اختیارات زیادی است در دست جمهوری خواهان است، از سوی دیگر هم در مجلس نمایندگان که اکثریت دموکرات هستند، می‌توانند ترامپ را مهار کنند.

در سال‌های آینده حتی اگر ترامپ هم در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شود، مشکلات عمده‌ای دامن آمریکا را خواهد گرفت و ترامپ هم در انتخابات بعدی با مشکلات زیادی مواجه است. دموکرات‌ها با ترامپ و تیمش دچار چالش جدی هستند که اجازه نمی‌دهد ترامپ پیروز شود.

آمریکا همیشه چه در دوران دموکرات‌ها و چه در دوران جمهوری‌خواهان روابطی با ایران نداشته و همواره با سیاست‌های ایران مشکل داشتند، لذا به قدرت رسیدن دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان فرقی ندارد، به همین دلیل برای ایران هیچ کدام تفاوتی ندارند و در تحریم‌ها هم هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت، ممکن است دموکرات‌ها تا حدی از خصومت با ایران دست بردارند، اما شاهد بودیم که بدترین تحریم‌ها در زمان دموکرات‌ها علیه ایران رخ داد؛ لذا انتخابات آمریکا هم نمی‌تواند نتایج مثبتی برای ایران داشته باشد و نباید به آن امیدوار بود و شاید برای خود جامعه آمریکا مفیدتر بوده و در سیاست خارجی آن تاثیرگذار باشد، چراکه این خصومت ترامپ موجب انزوای آمریکا شده است.

البته دموکرات‌ها از اکثریت‌ تازه بدست آمده خود بر مجلس نمایندگان استفاده خواهند کرد تا سیاست خارجی دونالد ترامپ را دستخوش تحولاتی کنند، با این حال الیوت آنجل که در دور جدید به ریاست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان خواهد رسید گفته است که درباره ایران دموکرات‌ها نمی‌توانند تغییر خاصی در وضعیت فعلی صورت بدهند.

واقعیت این است که حتی اگر مجلس سنا هم در دست دموکرات‌ها بود، شرایط چندان برای ایران تغییر نمی کرد، چرا که اکثر جمهوری‌خواهان و بیشتر دموکرات‌ها در مسایل سیاست خارجی به ویژه ایران اختلاف نظر ندارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۳۱۸۷۹۱۲:۵۲:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۲۱
یک زرد برادر شغال است.
علی۶۳۱۹۶۷۱۳:۴۲:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۲۱
شما مسئولین هیچ چیز را حس نمی کنید. مردم از این بدتر اوضاعشون باید بشه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین