آخرین وضعیت مشکل سوخت‌گیری ایرلاین‌های ایرانی در ترکیه

گروه جهان الف،   3970817067

نماینده سابق ایران در ایکائو معتقد است که ایران می‌تواند براساس راه حل‌هایی که در توافقنامه پرواز‌های مشترک با ترکیه در نظر گرفته شده، نسبت به موضوع تحریم سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های ایرانی اقدام و مقدمات برطرف شدن مشکلات موجود را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، نماینده سابق ایران در ایکائو معتقد است که ایران می‌تواند براساس راه حل‌هایی که در توافقنامه پرواز‌های مشترک با ترکیه در نظر گرفته شده، نسبت به موضوع تحریم سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های ایرانی اقدام و مقدمات برطرف شدن مشکلات موجود را فراهم کند.

علیرضا منظری اظهار کرد: در موافقتنامه دوجانبه خدمات هوایی میان دو دولت ایران و ترکیه شرایطی برای برقراری پرواز میان دو کشور به تصویب رسیده و در آن، کشور‌ها متعهد شده‌اند تا زمینه لازم برای انجام و پذیرش پرواز‌های بین‌المللی را فراهم آورند.

وی با اشاره کاهش نقش اجرایی دولت در صنعت هوایی، اضافه کرد: تا زمانی که عموما شرکت‌های ارائه کننده خدمات از جمله سوخت‌رسان‌ها، دولتی بودند فراهم کردن این زمینه ساده‌تر بود و از زمانی که شرکت‌های ارائه کننده سوخت خصوصی شدند، بدیهی است ضوابط جدیدی بر آن‌ها حاکم باشد.

معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری، درباره شرایط حاکم بر فرودگاه استانبول نیز توضیح داد: در فرودگاه استانبول دو شرکت سوخت‌رسان فعالیت دارند و از این رو مشتریان می‌توانند با انتخاب یکی از این گزینه‌ها از آن‌ها سوخت تهیه کنند و اگر یکی از آن‌ها امتناع کرد باید از دیگری تهیه شود و، چون انحصار وجود ندارد در این حوزه، گزینه‌های شرکت‌های ایرانی می‌تواند متنوع شود.

منظری ادامه داد: در هر حال اگر امتناع از دادن سوخت به شرکت هواپیمایی به روایتی مرتبط با بدهی شرکت باشد، مسئولیت متوجه خود شرکت هواپیمایی خواهد بود، اما اگر توقف ارائه سوخت به دلیل اعمال مقررات تحریم باشد دولت ایران می‌تواند به موجب موافقتنامه، با مذاکره با طرف مقابل تلاش برای ایجاد زمینه انجام پرواز را در دستور کار خود داشته باشد و در صورت عدم حل مشکل از طریق مفاد مقررات حل اختلاف در موافقتنامه اقدام کند. البته با توجه به اعلام قبلی شرکت سوخت‌رسان ترک، شرکت‌های هواپیمایی تا قبل از رفع مانع نمی‌توانند برنامه‌ریزی پرواز به فرودگاهی انجام دهند که تسهیلات فرودگاهی لازم را ندارد و باید منتظر بمانند تا مشکل فعلی حل شود.

وی با بیان این‌که در شرایط فعلی به وجود آمده پس از اعمال تحریم‌های جدید، باید در راستای حفظ همکاری‌های دوجانبه حرکت کرد، گفت: در هر حال از یک سو شرکت‌های ارائه کننده خدمات به دلیل اجبار فشار تحریم از طرف دولت‌ها امکان توجیه اقدامات خود را دارند که البته دو طرف باید استدلال‌ها را در هیات حل اختلاف طرح کنند تا باتوجه به مبانی حقوقی موجود، مورد بررسی قرار گیرد. به ویژه امروزه که برخی شرکت‌ها به صورت فراملیتی فعالیت می‌کنند و تعریف آن‌ها همچون گذشته ممکن نیست، باعث شده بررسی‌های دقیق حقوقی و رسیدن به یک راه حل قطعی اهمیت بسیار بالایی داشته باشد.

با اعلام تبعیت شرکت سوخت‌رسان ترک از تحریم‌های جدید آمریکا، از روز‌های پایانی هفته گذشته ایرلاین‌های ایرانی برای سوخت‌گیری در فرودگاه‌های ترکیه با مشکلاتی مواجه شده‌اند و این مساله برای مسافران برخی از پرواز‌ها نیز دردسر ساز شده است.

با وجود آن‌که هنوز ترکیه به طور رسمی درباره چرایی این اتفاق توضیحی ارائه نکرده، اما سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که در تلاش است در کوتاه‌ترین زمان ممکن سوخت‌گیری ایرلاین‌های ایرانی در ترکیه از سر گرفته شود.

با برقراری ۲۰۰ پرواز برنامه‌ای هفتگی میان دو کشور، ترکیه یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های سفر‌های شهروندان ایرانی در میان کشور‌های منطقه به شمار می‌رود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین