مشهدالرضا در سوگ شهادت امام مهربانی‌ها/ آسمان هم در عزای ثامن‌الحجج گریست

گروه فرهنگی الف،   3970817004 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشهد الرضا در شب شهادت هشتمین امام شیعیان، امام رضا (ع) یکپارچه غرق در اندوه و ماتم است، مردم این دیارداغدار امام همامی هستند که درجوارش درس معرفت آموختند و درد و رنج خود را، گره‌های کور زندگیشان را با او در میان گذاشتند و معجزه دیدند.

به گزارش فارس، چه در این شهر و چه در هر جای دنیا که باشی، محبت این خاندان، حد و مرزی نمی‌شناسد، بسیارند کسانی که درد دل خود را فرسنگ‌ها دور از مشهدش زیرلب زمزمه کرده‌اند و مرحمی شده بر دل‌های بی‌قرارشان.

شوری که هر ساله هزاران نفر را در شب شهادت آن بزرگوار با پای پیاده و با قلبی بی‌قرار و اندوهناک به‌سمت مشهد آن حضرت می‌کشان، نشان از همان محبت بی‌حد و مرز دارد.

دسته‌ها و هیات‌های عزاداری در ماتم شهادت مولای خود در حال حرکت به‌سمت حرم منور رضوی هستند، صدای طبل‌ هیات‌های عزاداری بلند می‌شود و پرچم‌های سیاه و سبز و قرمز یا ابوالفضل(ع) و یا حسین(ع) دوباره برافراشته می‌شود، بر سر و سینه می‌زنند، اشک ماتم می‌ریزند و با نوحه‌سرایی و سینه‌زنی و زنجیرزنی به‌سوگواری می‌پردازند، دسته‌ها پشت سر هم به‌صورت منظم حرکت می‌کنند، این دسته‌های عزاداری از نقاط مختلف شهر و کشور آمده‌اند، از راه دور و نزدیک رنج سفر را به‌عشق زیارت امام مهربانی‌ها تحمل کرده‌اند.

مردم در پیاده‌روهای اطراف خیابان اصلی عبور دسته‌های عزاداری را تماشا می‌کنند، خیابان مملو از زائران عزاداری است که هر کدام به‌امیدی آمده‌اند و سوگوارند، یکی اشک می‌ریزد، یکی زیرلب نوحه را زمزمه می‌کند،کودکی سینه می‌زند و هرکس به طریقی ارادت خود را بر آستان مقدس آن حضرت ابراز می‌کند.

بزرگترین دلخوشی زندگی‌ام پیاده آمدن به‌مشهد الرضاست

پیرمردی 60 و چند ساله که بر سکویی رو به حرم امام رضا(ع) نشسته و با صدای نوحه دسته‌های عزاداری از ته دل گریه می‌کند، از حال دلش می‌گوید که از یکی از روستاهای سبزوار آمده است، سال‌هاست که بزرگترین دلخوشی زندگی‌اش پیاده آمدن به‌ مشهد الرضاست و برای رسیدن این موعد لحظه شماری می‌کند.

زنی با چشمان خیس، دستش را به‌دیوار گرفته و آرام آرام حرکت می‌کند، نامش مریم است و تهرانی است، می‌گوید 40 سال حسرت راه رفتن را به‌دل داشته و سال گذشته در همین شب عزیز و در این قطعه بهشتی پاهای ناتوان و خشک شده‌اش به‌یکباره جان گرفته و حالا می‌تواند راه برود، او به نشانه سپاسگذاری هر سال در این شب به‌زیارت امام مهربانی‌ها می‌آید.

در دو طرف خیابان‌های منتهی به‌حرم هر چند قدم یک ایستگاه‌های صلواتی هستند که از عزاداران با چای و شیر پذیرایی می‌کنند و رسم مهمان‌نوازی را به‌جا می‌آورند و میزبان زائران حضرت بودن را سعادت می‌دانند.

دسته‌ها و هیات‌های عزاداری به‌سمت حرم مطهر می‌روند و در جلوی درب ورودی می‌ایستند اذن دخول می‌خوانند و از صاحب این مکان متبرک کسب اجازه می‌کنند.

با وجود کهولت سن هر سال این مسیر را پیاده‌روی می‌کنند

خاتون زن 52 ساله‌ای است که مسیر شیروان تا مشهد را پیاده‌روی کرده است، او عشق به ائمه اطهار را جزو جدا نشدنی مردم ایران می‌داند و علت حضورش در پیاده‌روی امسال را احساس قلبی و ارادت خاص خود به امام هشتم شیعیان می‌داند.

اون می‌گوید که کسانی را می‌شناسد که حتی با وجود کهولت سن هر سال این مسیر را پیاده‌روی می‌کنند و با دیدن گنبد طلا رنج سفر برای آنها تبدیل به‌لذتی غیرقابل وصف می‌شود.

با ورود به حرم ازدحام جمعیت بیشتر و بیشتر می‌شود، صحن و سرای بارگاه منور رضوی در سوگ این مصیبت سیاه‌پوش است.

بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در حرم مطهر رضوی، صحن انقلاب مراسم خطبه‌خوانی در زیر بارش رحمت الهی آغاز می‌شود، این مراسم اشک چشم دل‌های بی‌قرار را جاری می‌کند و صدای شیون و ناله که دل در گرو صاحب این دیار مقدس  دارند به‌گوش می‌رسد.

بعد از مراسم خطبه‌خوانی جمعیت زیادی که در این صحن حضور دارند به سینه‌زنی می‌پردازند در بین جمعیت، مادر بی‌قراری را می‌بینیم که بی‌توجه به اطرافش فریاد می‌زند و توجه همه را به‌خود جلب می‌کند وقتی شفای دردانه دخترش را که سال‌هاست درگیر بیماری سرطان است را از آقای مهربانی‌ها طلب می‌کند و مردم او را دلداری می‌دهند.

دسته‌های عزاداری هر یک در گوشه‌ای از حرم مطهر رضوی در سوگ مولای خود نوحه‌خوانی می‌کنند، سینه می‌‌زنند، اشک می‌ریزند و حاجت می‌خواهند؛ حال و هوای امشب شهر مشهد رنگ بوی غم و اندوه را به‌خود گرفته جمعیتی که لحظه به لحظه بر تعداد آن افزوده می‌شود و میزان ارادت مردم این سرزمین را به‌ اهل بیت عصمت و طهارت را به‌نمایش می‌گذارد، مردمانی که دشمنان، هرگز و به‌هیچ طریقی نتوانستند محبت اهل بیت را از دل آن‌ها بگیرند و روز به روز عاشق‌تر می‌شوند.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین