پاسخگوی تخلف احتمالی کارمند سابق مجلس کیست؟ کانون وکلا یا سازمان ثبت اسناد؟

گروه سیاسی الف،   3970816050 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارمند بازنشسته یکی از قوای سه‌گانه که اینک نیز در آنجا مشغول به کار است، تمایلی به پاسخگویی به رسانه‌ها ندارد؛ در حالی که گفته می‌شود او با رانت، پروانه وکالت و سردفتری کسب کرده، آیا نهادهای مربوطه در این خصوص پاسخگو خواهند بود؟

پاسخگوی تخلف احتمالی کارمند سابق مجلس کیست؟ کانون وکلا یا سازمان ثبت اسناد؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فردی که در برنامه پایش تاریخ 13 آبان به استفاده از رانت شغلی در دریافت پروانه وکالت و سردفتری ازدواج و طلاق و ادامه کار در مجلس شورای اسلامی پس از بازنشستگی متهم شد، خود را ملزم به ارائه توضیحات به رسانه‌ها نمی‌داند.

«ه.آ» در پاسخ به تماس تسنیم در خصوص اتهامات وارد شده به وی در برنامه پایش، با اشاره به اینکه نیازی به پاسخ دادن در این باره نمی‌بیند، افزود: من بازنشسته شده‌ام، الان به درخواست کمیسیون در مجلس هستم و مشاوره شغل محسوب نمی‌شود.

وی ضمن خودداری از توضیح درباره سایر مسائل از قبیل نحوه و زمان دریافت پروانه وکالت و دفتر ازدواج و طلاق، آن را موکول به یک جلسه حضوری کرد و افزود: در جایی که لازم باشد توضیحات را ارائه خواهد داد.

اما حسین قربانزاده از نفرات اصلی «کمپین حذف ظرفیت از آزمون وکالت» در گفت‌وگو با تسنیم در این‌باره به اظهار نظر پرداخته و می‌گوید: «ه.آ» در تارخ 15 فروردین‌ 1397 بازنشسته شده است در حالی که پروانه وکالت خود را در سال 92 و زمانی که کارمند رسمی مجلس شورای اسلامی و دبیر تقنینی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بوده دریافت کرده است.

وی «ه.آ» را از عوامل موثر در عدم رسیدگی به «طرح جامع آموزش و آزمون وکالت» که هدف حذف ظرفیت از آزمون وکالت را دنبال می‌کند معرفی کرده و می‌گوید: «ه.آ» در سال 1379 مصاحبه‌ای با یک خبرگزاری کرده و در آنجا موافق حذف آزمون است اما در دهه 90 به یکباره تغییر موضع داده است.

قربانزاده همچنین درباره ادامه فعالیت «ه.آ» در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس پس از بازنشستگی به عنوان مشاور، با اشاره به اینکه وی در پوشش مشاور، همان کار دبیر تقنینی را انجام می‌دهد و فرد جدیدی به این سمت گمارده نشده است، می‌افزاید: قانون منع به کارگیری بازنشستگان در محل تولدش در حال نقض است و فلسفه آن که عبارت است از به‌کارگیری نیروها و ظرفیت‌های جوان، زیر سوال رفته است.

اما عیسی امینی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی تسنیم اظهار می‌دارد که برنامه پایش با نام بردن از افراد مسئله را شخصی می‌کند؛ اینکه بدون دلیل و منطق آبروی یک نفر را در تلویزیون ببرند و خواهان رسیدگی مراجع رسمی شوند شیوه‌ای غیراخلاقی است.

وی درباره مسائل مطرح شده در خصوص نحوه و زمان اعطای پروانه وکالت به «ه.آ» با تاکید بر اینکه این پروانه در زمان هیات مدیره فعلی داده نشده است، می‌گوید: فرد مذکور با توجه به اینکه شغل حقوقی داشته می‌توانسته است با استناد به بند «د» قانون، پروانه وکالت دریافت کند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در خصوص ادعاهای مطرح شده مبنی بر اعطای پروانه وکالت به نامبرده در سال 92 و پیش از بازنشستگی، با اشاره به اینکه پرونده فرد مذکور را ندیده‌ است، می‌افزاید: با توجه به فیلترهای مختلفی که برای صدور پروانه وکالت وجود دارد و با دقت نظری که از هیات مدیره ادوار مختلف کانون سراغ دارم، نمی‌توانم چنین ادعایی را تایید کنم.

امینی در خصوص سایر موارد مطرح شده درباره این فرد از جمله اشتغال همزمان به وکالت، کارشناسی رسمی دادگستری و دفترداری ازدواج و طلاق نیز می‌گوید: اشتغال همزمان به وکالت و کارشناسی رسمی دادگستری منع قانونی ندارد اما طبق رای وحدت رویه دیوان عالی کشور، دفترداری ازدواج و طلاق برای وکلا ممنوع است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز درباره احتمال وجود تخلف در اعطای پروانه وکالت به «ه.آ» با اشاره به اینکه بررسی در این زمینه پروسه قانونی دارد و تمام اقدامات باید مطابق بند بند قانون باشد، می‌افزاید: مدعیان این تخلف نباید موضوع را شخصی کنند، ما بررسی می‌کنیم و در صورت وجود تخلف برخورد خواهیم کرد.

امینی با اشاره به استقلال کمیسیون قضایی و حقوقی و همچنین کانون وکلا، در خصوص احتمال نقش‌آفرینی «ه.آ» در جلوگیری از رسیدگی به طرح جامع آزمون وکالت در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اینکه با وجود هیات رئیسه کمیسیون و کارشناسان آن گفته شود یک دبیر اداری توانسته جلوی طرحی را بگیرد عجیب و غیرقابل پذیرش است.

وی با اشاره به اینکه در سال 92 طرحی به عنوان طرح جامع آزمون و آموزش وکالت وجود نداشته است که فرد مورد اشاره بخواهد در ازای دریافت پروانه وکالت از کانون، اخلالی در رسیدگی به آن ایجاد کند، می‌‌افزاید: با این روش‌ها که کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از روش‌های قانونی خود در رسیدگی به طرح‌ها و لوایح صرف نظر نمی‌کند.

به گزارش تسنیم، در خصوص چگونگی تاسیس دفترخانه ازدواج و طلاق توسط نامبرده و برخی از منسوبانش، محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به تسنیم گفت: کانون متولی مسائل سردفتران پس از آزمون و اخذ پروانه است و روند صدور پروانه به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مربوط می‌شود.

اینک به نظر می‌رسد برای قضاوت دقیق‌تر درباره این ماجرا، مجلس شورای اسلامی، کانون وکلای مرکز، سازمان ثبت و کانون سردفتران هر یک باید نسبت به قانونی بودن روندهای طی شده درباره «ه.آ» شفاف‌سازی کنند، این شفاف‌سازی می‌تواند ارائه پاسخ صریح به سوالات زیر باشد:

1- مجلس شورای اسلامی به این سوال پاسخ دهد که آیا پس از بازنشستگی «ه.آ» فردی در سمت دبیر تقنینی کمیسیون حقوقی و قضایی جایگزین وی شده و اگر نشده است آیا به کارگیری نامبرده با عنوان مشاور در همان سمت، نقض قانون منع به کارگیری بازنشستگان محسوب نمی‌شود؟

2- کانون وکلای مرکز به این سوال پاسخ دهد که آیا در سال 92 به «ه.آ» در حالی پروانه وکالت داده شده که وی کارمند رسمی مجلس بوده است؟ اگر اینچنین است، آیا این بخشش ما به ازایی داشته است؟ و چه برخوردی با متخلفین اعم از نامبرده و هیات مدیره وقت صورت خواهد گرفت؟

3- سازمان ثبت اسناد و کانون سردفتران رسمی نیز به این سوال پاسخ دهند که چگونه نامبرده و برخی از اقوامش چگونه توانسته‌اند در زمانی که آزمونی برگزار نمی‌شده موفق به تاسیس دفترخانه شوند؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۲۵۹۳۰۱۱:۴۸:۵۹ ۱۳۹۷/۸/۱۶
اینها همش برمیگرده به اینکه مسولین محترم قانون رو فقط برای شهروندان درجه ۲ به پاین اجرا میکنند
ناشناس۶۲۵۹۷۴۱۲:۴۸:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۱۶
سازمان بازرسی ودیوان محاسبات کجایی‌؟
ناشناس۶۲۶۰۵۵۱۴:۱۳:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۱۶
حالا پایش جواب دهد آیا ه. آ یک اصولگراست ؟!!! اگر جواب منفیست نیازی به پاسخگویی مجلس وکانون وکلا وسازمان ثبت اسناد نیست چون خودمان جوابمان را گرفتیم !!
ناشناس۶۲۶۱۵۶۱۵:۴۵:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۱۶
متآسفانه مدتی است که از مجلس و مجلسیانش اخباری آزار دهنده ی به گوش می رسد که مردم رشید ایران عزیز را بشدت می رنجاند .
ناشناس۶۲۶۳۱۹۱۸:۳۵:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۱۶
افراد نورچشمی که حتی از میدان بهارستان و کنار مجلس رد هم نشده اند بابت عملکردهایشان به احدی پاسخگو نیستند و چه ساده اندیشانه است که انتظار داشته باشیم این فرد بی نهایت نور چشمی هم گروه های سیاسی که قریب به چهل سال هم سابقه حضور در مجلس را دارد حاضرشود به تخلفات احتمالیش پاسخ بدهد .
ناشناس۶۲۶۴۷۶۲۲:۵۸:۲۵ ۱۳۹۷/۸/۱۶
در ایران همه چی شدنیه
ناشناس۶۲۶۵۰۰۲۳:۴۷:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۱۶
اینجا ایرانست وکارهای نان واب دار درصورتیکه خودی باشی قانون ملاک نیست واجرای قانون برای غیر خودیهاست که درنهایت هم انجام نمیگیرد واما الان مثل چندسال اول انقلاب نیست که فرصت برای بی کسان هم بود انزمان دیگر برنمیگردد
ناشناس۶۲۶۶۵۵۱۰:۰۴:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۱۷
آیا نهادهای مربوطه در این خصوص پاسخگو خواهند بود؟ خیر: https://www.alef.ir/news/3970809106.html عسگراولادی افزود: رئیس جمهور باید جلوی فساد را بگیرد، مبارزه با فساد مهم است در حال حاضر بدون استثنا در همه ادارات فساد وجود دارد و علت آن نیز بزرگ بودن دولت است. جلوی قاچاق قانونی را بگیرند، در حال حاضر طبق قانون وقتی که کالایی مجوز ورود نگیرد به انبار منتقل می شود، بعد از سه ماه نگهداری در انبار برچسب متروکه می خورد و همان کالا را دولت به بازار می آورد و می فروشد. این قاچاق قانونی است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  12. اسراییل چه باید بکند؟ 

  13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین