نبویان: حداقلی‌ترین اقدام اخراج ناظران آژانس از کشوراست

گروه سیاسی الف،   3970815195 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم گفت: جالب این است که خود برجام به ما می‌گوید اگر ایران مجدداً تحریم شد، این کشور می‌تواند از اجرای برجام خودداری کند.

نبویان: حداقلی‌ترین اقدام اخراج ناظران آژانس از کشوراست

به گزارش فارس، حجّت‌الاسلام سیّد محمود نبویان، نماینده سابق مجلس درباره لزوم اقدامات متقابل ایران در پاسخ به تحریم‌های آمریکا، با اشاره به خروج آمریکا از برجام و عدم عمل اروپا به تعهدات خود، خاطرنشان کرد: قرار بود ۲۷ دی ۹۴ تحریم‌های بانکی و انرژی ایران برداشته شود؛ آمریکایی‌ها در این زمینه به ما قول دادند و ما همه تعهدات خود را انجام دادیم؛ امّا آن‌ها نه‌تنها به تعهدات خود عمل نکردند، بلکه از برجام خارج شدند و اکنون تحریم‌های جدید وضع کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها هم به ما می‌گویند شما باید یکطرفه به برجام ادامه بدهید و موظف به عمل به تعهدات خود هستید، تصریح کرد: عاقلانه‌ نیست در شرایطی که طرف مقابل، تعهدات خود را اجرایی نمی‌کند، ما کماکان به توافق پایبند باشیم.

نبویان درباره عدم پایبندی دشمن به تعهدات خود، به سوره مبارکه توبه اشاره کرد و گفت: قرآن صریحاً می‌فرماید که اگر آن‌ها اقتدار پیدا کنند تعهداتشان را انجام نمی‌دهند؛ «کَیْفَ وَاِن یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ لاَ یَرْقُبُواْ فِیکُمْ اِلاًّ وَلاَ ذِمَّهً یُرْضُونَکُم...»*.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم با بیان اینکه غربی‌ها اقتدار هسته‌ای را از ما گرفته‌اند و طبیعی است که تعهدات خود را انجام نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: بر همین اساس مقام معظّم رهبری فرمودند من به این مذاکرات امیدوار نیستم و بدبین هستم. در ارتباط با اروپا هم گفتند بدبین هستیم؛ و حالا شاهد هستیم که اروپایی‌ها هم زیر تعهدات خود می‌زنند.

نبویان درباره راه‌های خروج از وضعیت فعلی و اقدامات متقابل از سوی ایران گفت: ما باید اولاً دید خود را عوض کنیم و به جای اعتماد به غربی‌ها، به توان داخلی خودمان تکیه کنیم؛ به جوانان و به قدرت متخصصین فراوانی که در کشور داریم.

وی افزود: نکته دوم این است که وقتی همه مشکلات‌مان به دلار گره خورده است، چه اصراری داریم که تبادلات تجاری را با دلار انجام دهیم؟ سوئیفت که این همه نگرانی ایجاد کرده است، فقط مربوط به دلار است؛ باید کاری کنیم تا چنانچه سوئیفت قطع شد، ما نگرانی نداشته باشیم.

نماینده سابق تهران، در همین زمینه کشور چین را مثال زد و گفت: چینی‌ها که در حال تبدیل شدن به قدرت اوّل اقتصادی دنیا هستند، از این روش استفاده می‌کنند. بیشتر تبادلات تجاری ما نیز با هفت کشور دنیا از قبیل چین و روسیه و ترکیه است؛ اکثر اینها هم موافق هستند که پیمان‌های پولی دوجانبه ببندند. پس ما اصلاً نیازی به دلار نداریم تا مردم و اقتصاد مملکت را دچار مشکل کنیم.

نبویان تصریح کرد: مسئولین باید برای مردم توضیح دهند که چه اصراری دارند که دلار را کنار نمی‌گذارند؟

وی افزود: نکته بعد این است که ایران تا کی باید منافع خودش در زمینه هسته‌ای را یکطرفه از دست بدهد؟ هم در شروط رهبر معظّم انقلاب و هم در مصوبه بیست دقیقه‌ای مجلس، یک بند درباره این وجود دارد که اگر تحریم جدیدی علیه ایران وضع شد، دولت موظف است از برجام خارج شود؛ خب این همه تحریم جدید شدیم.

نبویان در همین زمینه، به ظرفیت‌هایی که در خود برجام وجود دارد اشاره کرد و گفت: جالب این است که خود برجام به ما می‌گوید که اگر ایران مجدداً تحریم شد، این کشور می‌تواند از اجرای برجام خودداری کند؛ در بند ۳۷ برجام آمده است: «ایران بیان داشته است که چنانچه تحریم‌ها جزئاً یا کلاً مجدداً اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود، وفق این برجام قلمداد خواهد نمود».

وی افزود: سخن من این است که آقای ظریف و روحانی! شما اگر قرار باشد به خود برجام عمل کنید، باید حدود دوسال پیش از برجام خارج می‌شدید؛ مدت‌هاست ما تحریم می‌شویم و شما همینطور به تعهدات خود ادامه می‌دهید.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه وقتی خود برجام به ما می‌گوید شما می‌توانید یا بخش‌هایی از برجام را اجرا نکنید یا کلاً خارج شوید، ما چه اصراری داریم که یکطرفه تعهدات را اجرا می‌کنیم، اظهار داشت: ماجرای ما در برجام، مثل کسی است که برای خرید ماشین، کل پول خود را پرداخت کرده است؛ امّا طرف مقابل نه‌تنها می‌گوید منتظر ماشین نباش، بلکه خواهان این است که مابقی پول را هم پرداخت کنیم! هر آدم بی‌سوادی هم می‌فهمد که این کار درست نیست.

نبویان، حداقلی‌ترین اقدام را اخراج ناظران آژانس از کشور دانست و گفت: آن‌ها به شکل آنلاین بر فعالیت‌های ما نظارت دارند و این روند باید تغییر یابد.

وی ادامه داد: دومین اقدامی که می‌توانیم انجام دهیم، این است که طبق قانون موظف هستیم چنانچه تحریم جدید شدیم، غنی‌سازی را به ۱۹۰ هزار سو برسانیم نه اینکه صرفاً بگوییم آمادگی داریم؛ ادعای آمادگی داشتن، صرفاً یک حرف است که باید در مقام عمل بیاید.

نبویان، منتظر اروپا ماندن برای عمل به تعهدات را اشتباه توصیف کرد و خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور در شبی که ترامپ از برجام خارج شد گفت که ما دو هفته به اروپا فرصت می‌دهیم؛ الان چندماه از آن زمان سپری شده است؛ وقتی می‌بینید هیچ نتیجه‌ای از برجام حاصل نمی‌شود، معطل چه چیزی هستید؟

وی با بیان اینکه دولت باید به مردم پاسخ بدهد که این همه معطل کردن مردم و منافع ملّی با چه هدفی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: تاکید من این است که دولت اگر می‌خواهد طبق برجام عمل کند برجام گفته که باید از آن خارج شوید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۲۵۶۶۹۲۳:۰۵:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۱۵
چیزی که مسخره ست اینه که دولت داره براساس لجبازی خودش همچنان اصرار به انجام تعهدات برجامی میکنه بی اینکه طرف مقابل هیچ کاری انجام بده ؛ و هیچ نهادی هم نمیتونه کاری کنه ! یعنی اگر یکی خواست مملکت رو بفروشه هیچ راهی برای مقابله باهاش وجود نداره ؟
ناشناس۶۲۵۹۷۱۱۲:۴۶:۴۳ ۱۳۹۷/۸/۱۶
تنها چیزی که در سیاست بکار نمی اید شعارهای احساسی است
ناشناس۶۲۵۶۹۴۲۳:۴۲:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۱۵
دولت فهمیده ای داریم زیرا متوجه شده است هیچ کار نکند بهتر است چون کار کند گند می زند. در کل 5 سال روحانی یک کار انجام داد (برجام) و کلی وعده و وعید داد آخرش هم گند زد.
مانی۶۲۶۱۸۴۱۶:۰۹:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۱۶
برجامی که هست و قیمت دلار و همه چیز را چندبرابر و مردم را ناامید کرد چه فایده؟
مهدی ۱۰۰۱۶۲۵۷۱۶۰۰:۲۵:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۱۶
ایران اول باید سعی کنه که در شرایط تحریم اقتصاد خودش رو جمع و جور کنه و امورات خودش رو بگذرونه. البته بدون وابستگی به چین و روسیه و غیره. بعدا از برجام خارج بشه و غنی سازی رو بالا ببره تا مجبور شن اونا هم به برجام برگردن ‌. اما اگه نتونه اموراتش رو بگذرونه همون بهتر که از برجام خارج نشه چون نهایتا به توافقی بدتر از برجام ختم میشه.
ناشناس۶۲۵۷۳۲۰۱:۱۴:۰۹ ۱۳۹۷/۸/۱۶
خروج از برجام، برگشت تمام قطعنامه های قبلی و تحریمهای بین المللی بصورت اتوماتیک است. میفهمی؟
ناشناس۶۲۵۷۳۴۰۱:۱۶:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۱۶
ما میخواهیم دلار را کنار بگذاریم. دیگران نمیخواهند. ترکیه یک هفته مشمول تحریم آمریکا شد، ارزش پولش به ته چاه سقوط کرد.
ناشناس۶۲۶۰۶۳۱۴:۱۹:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۱۶
برو یکم خبرها رو پیگیری کن میفهمی که اونها از ما مصمم ترند
ناشناس۶۲۵۷۳۶۰۱:۱۸:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۱۶
جالبه که چین رو مثال میزنه. چی میگی بنده خدا؟ همون چین، بیش از 2000 میلیارد دلار، یعنی بیش از 2 تریلیون دلار ذخیره ارزی و عمدتا به دلار و یورو بعنوان پشتوانه پول ملی چین ذخیره کرده!
ناشناس۶۲۵۷۳۷۰۱:۲۱:۱۷ ۱۳۹۷/۸/۱۶
محدود کردن اقتصاد به دو یا سه کشور مثل چین و هند به معنای باج دادن به آنهاست و هرطور که بخواهند با ما رفتار خواهند کرد. بجای نفت هم فقط بنجلات بما خواهند داد.
ناشناس۶۲۵۷۶۵۰۵:۵۷:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۱۶
بعداز اخراج چه چیزی می خواهد به سراغ ما بیاید ؟ همراهی اروپا با امریکا و تکمیل محاسبات ترامپ.این قدر گرفتار دشمنی با روحانی در ذهن خودشان هستند که موقعیت خطیر کنونی ایران را در نظر نمی گیرند اینجاست که ساکت بودن بهتر از حرف زدنه
ناشناس۶۲۶۰۶۹۱۴:۲۲:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۱۶
یعنی تو الان فکر میکنی در حال حاضر اروپا امریکا رو همراهی نمیکنه؟ اینها کاملا با هم هماهنگند
ناشناس۶۲۵۷۸۱۰۷:۰۵:۱۷ ۱۳۹۷/۸/۱۶
برجام خار چشم1 آمریکا 2اسرائیل 3عربستان 4.. باقی خواهد ماند
استاد دانشگاه۶۲۵۷۹۲۰۷:۵۹:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۱۶
ایکاش بجای شعار های عوامانه کمی مطالعه می کردیم!
ناشناس۶۲۶۱۸۶۱۶:۱۰:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۱۶
نتیجه مطالعه شما اندک حامیان باقی مانده دولت را میبینند مردم
ناشناس۶۲۵۸۰۳۰۸:۳۹:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۱۶
برجام تعهد ایران به امریکا تنها نیست که از لج رفتار ترامپ از آن خارج شویم همینکه بغیر از اسرائیل و یکی دو کشور عرب بقیه دنیا از ایران در این بحران دفاع میکنند ناشی از پایبندی ایران به تعهداتش میباشد . در ضمن خروج از بر جام اگر ساخت سلاح هسته ای هدفش نباشد تهدیدی برای امریکا نبوده فقط بهانه های آنها را در انزوای ایران میافزاید .
محسن۶۲۵۹۴۵۱۲:۱۵:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۱۶
این نمایندگان سابق ول کن جناح بازی نیستند ؟ بهتر است که نمایندگان سابق به انجام اموری که مسئولیت اجرای آن را دارند تمرکز کنند
ناشناس۶۲۵۹۸۲۱۲:۵۴:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۱۶
چه ربطی به تحریم های آمریکا داشت؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

    12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

    13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

    14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

    15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

    16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

    17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

    18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

    19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

    20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

    21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

    22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

    آخرین عناوین