«مهندسی»، مرحوم است یا مقتول؟!

مهدی نورمحمدزاده،   3970815144 ۸۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
 «مهندسی»، مرحوم است یا مقتول؟!

درست یا غلط، از همان سالهای دهه پنجاه که کنکور در ایران رسمیت یافت، غالب بچه های باهوش و درسخوان مدارس دنبال رشته ریاضی بودند و در دانشگاه هم سراغ رشته های مهندسی می رفتند.برای همین بخش مهمی از فعالان و مسئولان سیاسی و فرهنگی سالهای پس از انقلاب را مهندسان تشکیل داده اند.این واقعیت تاریخی هم ناشی از ماهیت رشته های مهندسی(ارتباط مستقیم با منطق و ریاضیات، طراحی و تحلیل سیستم ها، پیش بینی شرایط و سنجش خروجی ها و..) است و هم ناشی از توانایی های ذهنی بالا در فارغ التحصیلان مهندسی آن دوره.

البته اصل موضوع ورود مهندسان(که ذهنیت پروژه محور دارند) به سیاست و فرهنگ، منتقدان جدی هم دارد، اما به هر حال واقعیت داشتن این موضوع را نمی توان انکار کرد.نکته مهمتر و محل بحث ما، کارکرد قابل تحسین مهندسان سالهای پس از انقلاب، در طراحی و اجرای پیشرفت های علمی و صنعتی سالهای اخیر است.

رشد قابل توجه در فناوری هسته ای، صنایع موشکی و فضایی، نانوتکنولوژی و صنایع نفت،گاز و پتروشیمی بخشی از آثار حضور مهندسان باهوش و پر اراده در بدنه علمی و صنعتی کشور است.حتی در زمینه تعداد مقالات ISI پژوهشگران ایرانی نیز، رشته های مهندسی در رتبه بالاتری از رشته های پزشکی و انسانی قرار گرفته اند.

از چند سال پیش نشانه های یک فاجعه خطرناک آغاز شد: دانشجوی سال سوم برق شریف، دوباره کنکور داد و با کسب رتبه تک رقمی تجربی رفت سراغ رشته پزشکی.چرا؟! به گفته خودش صرفا برای درآمد بالا و موقعیت اجتماعی بهتر! هزاران مهندس فارغ التحصیل از یافتن شغل ناتوان ماندند و صف های مهاجرت به خارج شلوغ و شلوغتر شد! درآمدهای نجومی پزشکان نقل محافل شد و درآمد متوسط و حتی اندک رشته های مهندسی، جایگاه اجتماعی و فرهنگی آنان را به تدریج تنزل داد!.

به خاطر نبود نقشه علمی دقیق در کشور و سودجویی دانشگاهها، ظرفیت پذیرش رشته های مهندسی فراتر از نیاز واقعی کشور بالاتر رفت و حجم انبوهی از فارغ التحصیلان کم سواد و البته بیکار در سطح جامعه پخش شد که عملا جایگاه جدی و قابل احترام مهندسان را به نوعی دیگر زیر سئوال برد!.

همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا بالاخره قاعده پنجاه ساله کنکور در ایران عوض شد.حالا دیگر بچه های درسخوان و باهوش دبیرستان ها، اشتیاقی به تحصیل در رشته های مهندسی ندارند و لباس سفید و تمیز پزشکی را به لباس تیره و کارگاهی مهندسان ترجیح می دهند. در کنکور سال 97 آمار داوطلبان تجربی 642 هزار و داوطلبان ریاضی 144 هزار نفر بود که تقریبا برعکس آمار کنکور در بیست سال قبل می باشد!.

فاصله گرفتن استعدادهای درخشان از رشته های مهندسی، آتشی است که دود آن به چشم همه خواهد رفت.کاهش رشد علم و فناوری، مهاجرت گسترده، رونق واردات تکنولوژی به جای تولید آن، افزایش هزینه های تولید و ضرر کارخانجات داخلی، کاهش اشتغال و حتی وابستگی شدید در حوزه فناوری ها و صنایع استراتژیک به کشورهای دیگر بخشی از ابعاد این فاجعه بزرگ هستند که در چند سال آینده احتمالا شاهد آن خواهیم بود.

هرچند گاه‌گاهی برخی از مقامات مسئول در این خصوص اظهار نگرانی می کنند و دستور پیگیری می دهند، اما به نظرم هنوز ماهیت و تبعات این فاجعه آموزشی برای جامعه ما به خوبی روشن نشده است.باید روشنگری کرد و اجازه نداد که رشته های مهندسی ما به سرنوشت رشته های علوم انسانی دچار شوند و جایگاه فعال و موثر خود را در ساختن آینده جامعه از دست بدهند.این روشنگری همتی بزرگ و عمومی می طلبد.مسئولان نظام، اهالی رسانه و فعالان فرهنگی اگر به آینده ایران امید بسته اند، باید دست به کار شوند و قدمی برای نجات «مهندسی» کشور بردارند، نه اینکه مثل همیشه منتظر بمانند تا...

فقط خدا کند دیر نشده باشد!.️

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۲۵۸۰۵۰۸:۴۱:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۱۶
اینم مثل بقیه چیزا درست میشه!!!
فارغ التحصیل دانشگاه تهران۶۲۵۹۹۵۱۳:۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۱۶
دانشگاه رفتن در ایران دیگر توجیه اقتصادی ندارد.
میلاد حمیدی۶۲۶۰۰۰۱۳:۱۸:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۱۶
هیچ اشکالی نداره و مشکلی ایجاد نمیکنه چون باز هم مهندس به قدر کافی داریم و همین تعداد هم که داوطلب شدن کافیه کمیت مهم نیست کیفیت مهمه. البته هنوز مردم افکارشون توسعه پیدا نکرده و نمیدونن مسیر موفقیت و کمک به کشور اصلا از دانشگاه نمیگذره.
تبریزی۶۲۶۸۱۹۱۳:۲۶:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۱۷
بله تو ایران مسیر موفقیت فقط از دلالی و پارتی بازی و ژن فاسد بودن و ... می گذره. البته فقط تو ایران.
ناشناس۶۲۶۲۱۴۱۶:۴۹:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۱۶
مقتول قاتلان بی تدبیر اقتصاد. غافلانی که عمداً از ملت غافل شدند.
ناشناس۶۲۵۸۰۹۰۸:۴۶:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۱۶
سلام، فقط زودجویی دانشگاه ها نگویید. سودجویی برخی اساتید مهندسی (اکثرا دارای شغل مدیریت در وزارت علوم) بگویید. با زدن دانشگاه های عیراتفاعی ، کسب در آمد نجومی و پیاده کردن دوگانه استانداردهای علمی در دانشگاه های دولتی و انتفاعی این رشته ها را به این روز انداختند. به تعداد زیاد دانشجو گرفتند و حتی در برخی موارد بدون حضور دانشجو در کلاس نمره دادند. حتی بسیاری از این موسسات با پیاده کردن ترفندهای غیرقانونی مفهوم غیرانتفاعی را از بین برده و مالکیتها را به نفع خود ثبت کردند. نمی دانم وجدان کجا رفته است؟!
ناشناس۶۲۶۲۲۵۱۶:۵۶:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۱۶
بگوییدسود جویی دانشگاه آزاد (نمی دونم چرا اسمش رو دقیق نگفتید و از عنوان کلی دانشگاه ها استفاده کردید)وگرنه من به شخصه داشگاه غیر انتفاعی چندانی به گوشم نخورده سود جویی داشگاه های دولتی هم که بی معنیه چون منافعی نداره. بالاخره بعد از سال ها والبته بعد از این که کار از کار گذشت یک نفر به این مشکل اشاره کرد و جای شکرش باقیه ولی اینکه جرات یا قصد به زبان آوردن مسبب اصلی که دانشگاه آزاد بود رو نداشت در خصوص حسن نیت نویسنده آدم رو به شک می اندازه
ناشناس۶۲۵۸۱۰۰۸:۴۸:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۱۶
با نداشتن طرح و برنامه برای صنعتی کردن کشور ، عملا مهندسی را در ایران نابود کردند و دستمزدهای غیرواقعی در پزشکی نیز بلای جان اخلاق پزشکی شد و نگاه مردم و دانشجویان به پرشکی را در حد بساز و بفروش تغییر داد.
سعید۶۲۶۰۰۵۱۳:۲۳:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۱۶
باید مثل سابق از سایر کشورها پزشک وارد بشه
ناشناس۶۲۶۲۶۴۱۷:۳۸:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۱۶
کو گوش شنوا؟
محسن۶۲۵۸۱۸۰۸:۵۶:۴۰ ۱۳۹۷/۸/۱۶
دیر شده برادر! خیلی دیررررر!
ناشناس۶۲۶۲۸۰۱۸:۰۲:۲۲ ۱۳۹۷/۸/۱۶
ایجاد اشتغال در بخشهای صنعتی و غیر صنعتی با وضعیت فعلی که نبض اقتصاد کشور در دست شبه دولتیها یا همان خصولتیها ست میسر نخواهد بود. زیرا همیشه میتوان اقتصاد دولتی را به خصوصی شدن صحیح و تولید و رونق و ایجاد اشتغال فزاینده و درآمد دولت سوق داد ولی خصوصی سازی سیستم شبه دولتی آنهم نظامی غیر ممکن است.الفاتحه.
عباس۶۲۵۸۳۱۰۹:۳۶:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۱۶
متاسفانه در حال حاضر در رشته های مهندسی اگه تخصص داشته باشی کار به زور گیر میاد،اونم با حقوق اندک و قانون کار.حالا اگه تخصص نداشته باشی که فاجعه ست.وقتی آدم میبینی اگه 50 درصد تلاشی که در گرفتن مدرک مهندسی کرده رو برای رشته های پزشکی دانشگاه میکرد،الان حداقلش درآمد چند میلیونی داشت.
ناشناس۶۲۶۰۵۹۱۴:۱۶:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۱۶
ولی بهر حال افراد غیر متخصص و با توانمندی جسمی و روحی سرشار و IQ خیلی بالا و داشتن حامی و پارتی میتوانند بلاخره در یک مکانیکی یا رستوران یا جایی مشابه آن کار پیدا کنند.
ناشناس۶۲۶۴۴۲۲۲:۰۱:۲۷ ۱۳۹۷/۸/۱۶
جو نگیرتت بابا.از دارقوز اباد مهندس گرفتین فکر کردین چه خبره.نوابغ مهندس برای قبولی پزشکی روزانه زاهدان رتبه زیر 1500 منطقه یک میخواد نه مثل مهندسی که با ان هزار روزانه قبول میشید.شاید میانگین توانایی فارغ التحصیلای شریف از میانگین توانایی پزشکان ایرانی بالاتر باشه ولی مقایسه کلی مهندسان با پزشکان در ایران فوق العاده ابلهانست.
مسعود۶۲۵۸۳۵۰۹:۴۴:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۱۶
مهندسی به درجه کارگری تنزل پیدا کرده . (نه اینکه کارگری بی ارزش باشد) . نگاه کارفرماها اینطور است. کارگر و مهندس هر دو بی ارزش شده اند و به راحتی قابل تعویض و جایگزینی. حقوق یک مهندس خوب 3-4 میلیون بیشتر نیست ولی کف حقوق پزشکان ضعیف از 30-40 میلیون شروع میشود و کمی تخصص اگر داشته باشند درآمد های چند صدمیلیونی در ماه دارند. این اختلاف درآمد در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. در آمریکا یک پزشک خوب نهایتا 2-3 برابر یک مهندس درآمد دارد. ولی در ایران درآمد پزشکان 30-40 برابر مهندسان و حتی مدیران است. این رقم 3-4 میلیون نیست که یک مهندس را آزار می دهد این اختلاف درآمد ناعادلانه و نتیجتا اختلاف طبقاتی ظالمانه هست که همه را ناراضی کرده است. از همه مهمتر این که مهندس مالیات می دهد همان اول ماه. ولی آیا پزشک هم مالیات می دهد ؟ اینجا تبدیل به بهشت پزشکان و جهنم مهندسان شده است. من به همه دوستانم که مهاجرت کرده اند حق می دهم.
ناشناس۶۲۶۱۰۸۱۴:۵۵:۵۲ ۱۳۹۷/۸/۱۶
این حقوق 4 میلیونی مهندس رو من نمیدونم از کجا اوردی مهندس الان طبق قانون اداره کار حقوق میگیره کمی بیش از یک میلیون درمیاره نهایت 2 تومن کاملا حقوق کارگر را دریافت میکنه خود من مهندس هستم صرف نمیکرد با این حقوق کار کردن من زمانی جایی کار میکردم طبق قاون اداره کار 180 تومن بهم میدادن(سال 83) و هزینه رفت و امدم هم حدودا 40 تومن در می امد غذا هم نمیدادن تا 5 عصر کار میکردم بعد متوجه شدم باید محل را ترک کنم و ص رف نمی کنه الان بسیاری از دوستانم در این 6 ماهه بیکار شده اند
ناشناس۶۲۶۲۰۴۱۶:۳۸:۲۰ ۱۳۹۷/۸/۱۶
یعنی فهمیدنش سخته کشوری که صنعتی نیست این همه مهندس برای چه می حواهد ولی برای پزشکی همیشه و همه جا مشتری هست
ناشناس۶۲۶۴۹۷۲۳:۳۴:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۱۶
در امریکا چند رشته دارای بالاترین درامد مهندسی اند
ناشناس۶۲۵۸۴۱۰۹:۵۷:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۱۶
فکر کنم دیگه دیر هم شده. هر چی مهندس از دانشگاههای خوب فارغ التخصیل میشه به فکر پذیرش در خارج از کشور و بعد هم مهاجرت هست.
رحمانی مدرس بازنشسته دانشگاه۶۲۶۲۸۴۱۸:۱۰:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۱۶
خروج نخبگان از کشور کاملا طبیعیست چون شغلی و آینده ای برای دانش آموختگان بدون پارتی وجود ندارد. وگرنه هیچ ایرانی حاضر به جلای وطن نیست.
ققنوس۶۲۵۸۴۸۱۰:۱۳:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۱۶
من رشته برق خواندم و در یک شرکت تجهیزات پزشکی کار میکردم ولی چون سابقه کار نداشتم حقوق نسبتا کمی دریافت میکردم ولی الان همون کارو هم دیگه ندارم و بیکار شدم الان مهندس راه و ساختمون شدم یعنی راه میرم تو خیابان و ساختمان ها رو تماشا میکنم!!!!!!!!!!
ناشناس۶۲۵۸۵۹۱۰:۳۰:۵۳ ۱۳۹۷/۸/۱۶
متن کاملا درست گفته. یک مهندس تا مقطع دکتری 10 سال(حداقل) درس می‌خواند ولی احترامی که برای پزشک قائل هستند کلا یه چیز دیگه هست. کلا هر کی پولدارتر باشه ارزش و احترام بیشتری دارد.
ناشناس۶۲۶۰۴۱۱۳:۵۷:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۱۶
پس لازم نیست ده پانزده سال وقت تلف کنی بری پزشک بشی از همون اول بری سراغ هدف اصلی یعنی پول بهتره!
دکتری مهندسی۶۲۵۸۶۶۱۰:۴۳:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۱۶
خب این اتفاق بخاطر سیاست غلط دولت رخ داد. دولت ها بیشترین پول رو به پزشک ها میدهند و به مهندسی بهایی داده نمی شود. مشکلات معیشتی باعث فرار همین مهندسین نخبه و ترس دانش آموزان از این رشته شد. بهترین مهندس به سختی ماهی 5-10 تومن درامد داشته باشه ولی بهترین پزشک ماهی 1-2 میلیارد تومن درامد داره. که دولت پشتیبان پزشک هاست و هر تعرفه ای که خودشون انتخاب کنند می پذیرد. در صورتی که در مهندسی انحصار نیست و واردات بسیار بالاست. نظر بنده این هست که مثل محصولات مهندسی، پزشک چینی هم وارد کنیم یا بکلی چیزی وارد نکنیم. یا اقتصاد کاملا آزاد برای همه رشته ها یا بسته برای همه رشته ها.
ناشناس۶۲۶۳۷۰۲۰:۱۷:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۱۶
لطفا دولتی ها توضیح بدهند که اختلاف درآمد و حقوق یک پزشک در بیمارستان با یک مهندس در دیگر وزارت خانه ها بر اساس کدام قانون بنا نهاده شده است.
مهدی۶۲۶۵۲۲۰۰:۳۲:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۱۷
جامعه مریض پزشک می خواهد و نه دکتر. نظارت که نباشد پزشکانی که جان انسانها را در گرو دارند مثل دزد سر گردنه عمل می کنند. کلا تقصیر دولت هست که جامعه را به سمت مریضی بیشتر پیش می برد که مشتری پزشکان را زیاد کند و از اون طرف هم نظارتی بر کار پزشکان ندارد. ضمنا اگر بگیم هر دولتی یک غیرانتفاعی که که تو یک طبق اپارتمان کلیه رشته های مهندسی را اداره می کند و فارغ التحصیل بیرون می دهد هم بیجا نگفتیم.
محسن۶۲۵۸۷۲۱۰:۴۹:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۱۶
به جای این حرف ها، به داد علوم انسانی برسید، مشکلات جامعه با علوم انسانی حل می شود، نه مهندسی و پزشکی
ناشناس۶۲۵۸۷۸۱۰:۵۸:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۱۶
فرقی نمی‌کند مهندسی پیشتاز باشد یا مهندسی، فاتحه یک کشور زمانی خوانده می‌شود که علوم انسانی در راس نباشد. با اندک تاملی دانسته می‌شود که ریشه بحران‌های امروزی کشور عمدتا ناشی از افول علوم انسانی است.
ناشناس۶۲۵۸۸۲۱۱:۰۳:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۱۶
چند هفته ی پیش رفته بودیم مراسم ختم یکی از اقوام متوفی بعد از شش سال بیماری سرطان سخت درگذشته بود و یکی از فرزندانش پزشک بود اتفاقا در دوران بیماری این فرد پزشک مذکور نه از لحاظ مادی نه معنوی به دلیل مشغله ی کاری کوچکترین کمک و همکاری نکرده بود حتی در هنگام مرگ پدر به دلیل مشغله علیرغم اصرار خواهر ها و برادر حضور نداشته تمام مشکلات و هزینه ی بیماری پدر توسط خواهرها و برادر پرداخت شده بود و زحمات و گرفتاری های پرستاری هم با خواهرها بود ولی در مراسم ترحیم جناب روحانی سخنران برای نشان دادن خوبیها و فضیلت های متوفی بارها و بارها از تربیت فرزند پزشک نام برد و از همکاران جناب دکتر که حضور به هم رسانیده اند تشکر کرد و گویا پسر دیگرکه تولیدی لباس دارد و خواهرها که معلم هستند و نهایت خوبی را در حق پدر انجام دادند وجود خارجی ندارند ! البته در مراسم ترحیم معمولا از دخترها نام نمی برند چون حتما جزو آمار نیستند و فقط از داماد ها نام برده می شود ! منظورم از صحبت های فوق این است که تا وقتی ما در جامعه سایر فضیلتهای انسانی را نادیده می گیریم و فقط به شغل و موقعیت مالی افراد می پردازیم اوضاع از این بهتر نمی شود تا وقتی که حتی در مراسم ترحیم پزشک بودن و فرزند پزشک داشتن باعث تفاخر است تفکر جامعه در مورد فضیلت کسب حلال و تلاشکری در تمام عرصه ها و مشاغل نهادینه نمی شود قبول دارین ؟؟؟
ف.خ۶۲۶۰۴۳۱۴:۰۳:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۱۶
صحیح می فرمایید. تعداد محدودی از پزشکان وجدان کاری ندارند. یکی از اقوام که دخترش پزشک داخلی است آنقدر پدر خود را برای چک آپ نبرد که سرطان تمام وجودش را برداشت. در این حال خانم دکتر مشغول شمردن تعداد بیماران و محاسبه مبلغ ویزیت خود بود.
ناشناس۶۲۶۱۰۵۱۴:۵۲:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۱۶
عینا همین وضعیت برای ما پیش امد دایی من پزشک است و دایی های من حاضر به نگهداری از مادرشون نبودن
ناشناس۶۲۵۸۸۶۱۱:۰۳:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۱۶
وقتی یه پزشک بعد از گرفتن تخصص میره یه گوشه بدون دردسر ماهی ۵۰ میلیون درآمدشه و یه مهندس بعد چند سال بیکاری با منت واسه ماهی ۲ تومن استخدام میشه چرا باید با هوش ها بیان مهندسی؟!!!!!!
ناشناس۶۲۶۱۶۲۱۵:۴۷:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۱۶
تخمینا حقوق مهندسا 2 تا 15 تومن و پزشکا 5 تا 50 تومنه.
ناشناس۶۲۶۲۵۶۱۷:۳۲:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۱۶
مهندس هم بره کارگاه بزنه تولید کنه بیشتر در بیاره درضمن باید فرقی باشه بین کسی که چهار سال و کسی که ۱۲ سال درس خونده.
ناشناس۶۲۷۰۶۲۱۸:۵۹:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۱۷
دکتری مهندسی هم همنقدر درس خونده 12 سال... ماهی چند میگیره؟؟؟ استاد تمام رشته برق دانشگاه بهشتی میدونم 6-7 تومن میگیره یه پزشک هم رده اون 1-2 میلیارد
ناشناس۶۲۵۸۹۲۱۱:۱۳:۰۳ ۱۳۹۷/۸/۱۶
مهندس دیگه اهمیتی نداره که مرحوم باشه یا مقتول در هر صورت باید بره چون جایگاهی نداره .
ناشناس۶۲۶۲۶۲۱۷:۳۷:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۱۶
کشور اگر سرپا نباشه مهندس بیکار میماند ولی چون در این حالت مردم زیادی ناشی از استرس و بدبختی بوجود میاید و مطب پزشکان پر میشود در اینصورت بیمارستانه و پزشکان پر مشغله میشوند و تعدادشان هم که عمدا کم نگهداشته شدند شش به ششماه هم وقت نمیدهند
ناشناس۶۲۵۸۹۹۱۱:۲۱:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۱۶
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی برق گرایش الکترونیک، از دانشگاه تهران، خدمت شما عارضم الان حدود 6 ماه از فارغ التحصیلیم میگذره، کارت پایان خدمتمم دستمه، کار نیست ، نه اینکه نباشه ولی توقع دارن با ماهی 2 میلیون براشون نقش آچار فرانسه رو داشته باشی، همه کاری انجام بدی، کارایی که واقعا ربطی هم به تخصصت ندارن، موقعیت اپلای و اداامه تحصیل تو خارج از ایران دارم اما پول ندارم برم، با دلار 14000 تومن الان هزینه اپلای و زبان و پرواز و هزینه اولیه و .. با آزاد کردن مدارک تحصیلی یه چیزی بیشتر از 50 60 میلیون در میاد!!! خسته نباشی حاج حسن!!!
ناشناس۶۲۵۹۰۷۱۱:۲۹:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۱۶
درس خواندن اشکال نداره اما افزایش ظرفیت دانشگاههای دولتی و آزاد و قبول کردن انواع مدارک بی ارزش در سازمانهای دولتی باعث شد به این روز بیافتیم. ضمنا وزیر فعلی با افزایش نجومی حقوق پزشکان و بذل و بخشش بیمارستانهای دولتی به کارکنان آنها ... بطوریکه یک پزشک طرح سلامت زیر 12 میلیون برای دیدن 40بیمار در روز بی آنکه بلد باشد جراحی کوچک یا ...انجام دهد کار را به ابنجا رسانده.
hldk۶۲۵۹۱۹۱۱:۳۶:۱۰ ۱۳۹۷/۸/۱۶
متاسفانه دیر شده هست واقعا ادم می بینه بعضی دانشگاهای شهرستانی درجه 3 و 4 ارشد و دکتری مهندسی دارن حالش گرفته میشه فقط و فقط بیرون دادن ادمایی که فقط یه مدرک دارن و هیچ سوادی ندارن و تاسف برانگیز تر این که این روال همچنان ادامه پیدا میکنه و جلوش گرفته نمیشه
ناشناس۶۲۵۹۲۴۱۱:۳۹:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۱۶
فکر نان کن که خربزه اب است مهندسی بخوانند و بعد بیکاری مگر دیوانه اند
ناشناس۶۲۵۹۳۲۱۲:۰۲:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۱۶
از من به عنوان یک مهندس با ۲۵ سال سابقه کار فنی و مهندسی که امروز در پرداخت اجاره خانه ام مانده ام چرا که شرکتی که در ان کار می کنم چند ماه حقوق عقب افتاده دارد به تمام دانش اموزان که اگر مابین رفتن به یک رشته مهندسی و کار در یک کارواش دو دل هستین قطعا و قطعا کار در کارواش را انتخاب کنید چرا که بعد از چهار سال دیگه یک حداقل پس اندازی دارین ولی اگر دانشگاه برین چهار سال بعد برگشتین خانه اول و تازه باید کار در کارواش رو شروع کنین این یک جک نیست به خدا قسم عین واقعیته و از روی دلسوزی است چرا که بعد از گرفتن مدرک مهندسی خانواده انتظار شغل خوب دارند و چون نیست سرخوردگی و عذاب سرکوفتها انسان را نابود میکنه ولی اگر مدرک نداشتین حتی دستفروشی هم مایه مباهات اطرافیان خواهد بود
احمد۶۲۵۹۳۷۱۲:۰۹:۵۹ ۱۳۹۷/۸/۱۶
نوشته نگرانی به جایی رو طرح کرده. ولی به نظرم از یک زاویه دیگه هم می شه نگاه کرد: هر چیز که کمیاب تر باشه ارزش و اعتبار بیشتری داره. به علاوه این که نیاز کشور به همین تعداد بچه های علوم پایه و مهندس هست و نه اون تعداد سالهای قبل. با افزایش تعداد کسانی که به خاطر پول و درآمد به سمت رشته های پزشکی و غیر پایه می روند کم کم شرایط تغییر می کنه و درامد کذایی این تجارت ها هم تعدیل می شه.
ناشناس۶۲۵۹۳۹۱۲:۱۲:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۱۶
من یک پزشک فوق تخصص و استاد دانشگاه هستم پس از بیستو پنج سال سابقه کار مجموع حقوق صبح و عصر دولتی و خصوصی من حدود ۲۰ میلیون است رتبه ۴ کنکور هم داشتم ۱۰ سال هم در شهر های ایران کار کردم و بعد تهران اومدم باجناقم مهندس راه و ساختمان دانشگاه غیر دولتی ۱۰ سال سابقه کار دارد اصلا خارج از تهران نرفته دو برابر من دارآمد داره مشکل جایی دیگر است به پزشک و مهندس پیله نکنید مشکل عدم ارزش جایگاه علم است
محسن۶۲۵۹۵۰۱۲:۲۴:۲۷ ۱۳۹۷/۸/۱۶
مهندسی آخر و عاقبتی در کشور ما ندارد رشته مهندسی به شرطی پیشرفت می کند و با اهمیت میشود که کشور ما تولید محور باشد ، در حالی که سیاست ها و قوانین برعلیه تولید و در جهت خدمات و واسطه گری است
ناشناس۶۲۵۹۷۳۱۲:۴۸:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۱۶
بنده به عنوان کسی که کارشناسی اش را مهندسی و ارشد و دکترایش را در علوم انسانی از دانشگاه های دولتی سطح 1کشور گرفته به همه توصیه میکنم که خودتان را بدبخت نکنید و جز پزشکی به چیز دیگری فکر نکنید.
ناشناس۶۲۶۰۰۱۱۳:۱۹:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۱۶
انسان واقعا متاسف میشه که اینهمه تبعیض رو می بینه .
ناشناس۶۲۶۰۲۸۱۳:۴۶:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۱۶
بنده مهندس ارشد عمران با بیست وپنج سال سابقه کار در یکی از ادارات ومهندس پایه یک نظام مهندسی هستم ودرامدم با کلی مسیولیت خطیر ماهانه به سه میلیون تومان نمیرسد ودوبرادر کوچکتر من بنده خداها هر دو راه من را رفتند وارشد عمران دارند وبیکار هستند در این مملکت فقط پارتی ورابطه ملاک است شاید یک دیپلمه چند برابر من درامدش باشد با پستی بالاتر واگر در سیستم با سواد وبا لیاقت با لیاقت وپاک باشی تضعیفت میکنند
ناشناس۶۲۶۰۴۴۱۴:۰۳:۴۰ ۱۳۹۷/۸/۱۶
بجای اینکه تمام همتتون رو سر پایین کشیدن پزشکی صرف کنید یه همتی برای بالا کشیدن مهندسی بکنید مهندسی که توی دانشگاهی در کوره دهات میشه مهندس انتظار داری چی از کار دربیاد؟ اول باید در ۸۰درصد این دانشگاه های مدرک فروش رو ببندند تازه پس از ده سال برای مهندسای واقعی موقعیت شغلی مناسب جور بشه
ناشناس۶۲۶۱۲۶۱۵:۱۷:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۱۶
مقتول. سیاست گذاری های غلط مهندسی رو کشته
ناشناس۶۲۶۱۳۹۱۵:۳۲:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۱۶
یک پزشک حداکثر 2 تا 3 برابر یک مهندس درس می خواند ولی آیا درآمد پزشک و مهندس به همین نسبت هست؟
سعید۶۲۶۱۶۱۱۵:۴۷:۳۴ ۱۳۹۷/۸/۱۶
نویسنده داره خودشو به اون راه میزنه دانشگاه دولتی روزانه شبانه ازاد غیر انتفاعی پیام نور پردیس همه بدون محدودیت دانشجو تو رشته مهندسی گرفتن چرا چون مجلسو دولت مجوز دادن چون میخواستن مدرک بی ارزش شه تا فرقی بین کار بلدو نابلد نباشه امروزم همه به هم تو دولت و مجلس میگن دکتر مهندس بدون هیچ سواد مهندسی ولی ظرفیت پزشکی محدود موند خیلی سادست که نتیجه این میشه
محمد۶۲۶۱۷۱۱۵:۵۵:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۱۶
با داشتن دانشگاههای آزاد ، علمی کاربردی و پیام نور و تربیت کیلویی مهندس،جامعه علمی مهندسی دچار فروپاشی شد و رفت و در کنار جنازه مرده ، مهندسی پزشکان درحال عیش و نوش هستند .صدای این مرگ و جشن سالهاست که بلند است و گوش شنوایی نیست.
ناشناس۶۲۶۱۸۲۱۶:۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۱۶
مهندسی نه مرحوم است نه مقتول مثل همه رشته ها مهندسی هم به سبب مسایل اقتصادی زمینگیر شده
دکتری مهندسی۶۲۶۲۳۴۱۷:۰۰:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۱۶
مهندسی نابود شده. مهندسی پول کلان میخواهد سرمایه و برنامه. الحمدلله هیچ کدام سر جاش نیست. پزشکی هم مشقات خاص خود را دارد ولی اگر مشقت کشیدی یک باب مطب اجاره کنی کافیست.
ناشناس۶۲۶۲۳۵۱۷:۰۳:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۱۶
چرا هیچ کس وقتی دانشگاه آزاد این بلا رو سر مردم می آورد اعتراض نکرد و چیزی نگفت؟. چرا اسم متهم اصلی که داشگاه آزاد هست در این مقاله به میان نیامده ؟
ناشناس۶۲۷۸۴۸۱۸:۱۵:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۱۸
بنده خدا مراکز غیرانتفاعی روی دانشگاه ازاد رو سفید کرده اند
ناشناس۶۲۶۲۴۵۱۷:۱۶:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۱۶
مهندس عمران از دانشگاه تهران هستم, بعد از ۱۲ سال سابقه کار در یک شرکت معتبر, الان تعدیل نیرو شدیم و ۱ ساله که بیکارم.
ناشناس۶۲۶۶۲۱۰۹:۰۰:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۱۷
دااداش من ارشدشو دارم 3 ساله بیکارم...
ناشناس۶۲۶۷۴۴۱۱:۵۰:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۱۷
منم با ۱۰ سال سابقه الان بیکارم
فرزاد۶۲۶۲۵۴۱۷:۲۷:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۱۶
دیگه شرایط رشته های مهندسی و وضیعت معاش فارغ التحصیلانش در بازار کار به حدی اسفناک شده که بقول دوستان شرایط دریافتی کارگر و مهندس تقریبا یکی شده(با کمال احترام به قشر زحمتکش کارگر). دولت هم هیچ برنامه ای نداره انگار ربطی بهش نداره ،خدا آخر و عاقب این مملکت رو بخیر کنه که قشر با هوش و با استعدادش رغبتی برای جذب در رشته های فنی و مهندسی ندارن. خدا بانیان اینکارو نبخشه.
ناشناس۶۲۶۲۷۸۱۷:۵۷:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۱۶
اکثر کارخانه ها احتیاجی به مهندس ندارن چون اصولاً همه چیز وارداتی هستش و تکنولوژی و طراحی داخلی ندارن فقط کافیه یک مکانیک و تکنسین اونجا داشته باشن نه بیشتر ، بقیه کارگرهای فنی دیپلمه هم انجام میدن، اکثر دوستهای هم دوره در دانشگاه من شغلی غیر مهندسی انتخاب کردن و البته مجبور شدن که انتخاب کنم حتی با کارشناسی ارشد هم جز کارهای غیر مرتبط اون هم نه در اصناف مختلف از رستوران و موبایل فروشی گرفته تا غیره می‌کنن چون عملا پیشرفت صنعتی در ایران نداریم تا به مهندس احتیاج باشه همه مونتاژ کاری هستش
حسین۶۲۶۳۲۰۱۸:۳۶:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۱۶
مهم این است که مهندس در کشور بی صاحب و بی پدر است. پزشکی یک صاحب و پدر دارد به نام وزارت بهداشت که همه طوره پشتشونه و از اونا حمایت می کنه ولی وزارت صنعت که باید حمایت از مهندسین را داشته باشد چنین احساس وظیفه ای ندارد و این می شود که مهندس در کشور بی عزت می شود. حرمت امازاده را باید ابتدا متولی نگهدارد. ولی در خصوص مهندس چنین نیست. سازمان نظام مهندسی هم برای خودش ساز می زند یعنی فقط به بخش بسیار محدودی از حوزه مهندسی می پردازد و اکثر حوزه های مهندسی را به حال خود رها کرده است. تا این وضعیت هست سرنوشت مهندسی در کشور نیز همین خواهد بود. باید خود مهندسین دست به کار شوند برای نجات خود. هر چه دیرتر بجنبدند مشکل بزرگتر خواهد شد
ناشناس۶۲۶۳۳۴۱۸:۵۴:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۱۶
از مشخصه های جهان سوم سروری لباس سفیدها (پزشکان) و مهجور بودن علوم نظری (پایه و مهندسی) است. در سالهای دور این پدیده در کشورهای پیشرفته کنونی هم بوده است. حالا حالاها مونده تا پیشرفت کنیم.
ناشناس۶۲۶۳۴۳۱۹:۲۰:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۱۶
بنده فارغ التحصیل برق شریف به اندازه یک دهم یک پزشک درآمد ندارم درحالیکه در کنکور 87 اگر تجربی بودم هر رشته ای توی پزشکیا را میتونستم قبول بشم.
ناشناس۶۲۶۳۷۶۲۰:۲۱:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۱۶
مهندسی رشته بدی نیست ... اگر به فکر مهاجرت هستید .... وگرنه در ایران چه رشته ای بهتر از پزشکی که وزیر مولتی میلیاردر داره حواسش هم به همکاراش هست و راه پول دارآوردن از بیماری و فلاکت مردم رو خوب بلده
ناشناس۶۲۶۳۷۹۲۰:۲۷:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۱۶
مهندس مکانیک دانشگاه تهران چون پارتی نداره بیکاره, و مهندس مکانیکی که از دانشگاه ناکجا آباد درس خونده, چون پارتی داره, رفته توی وزارتخونه داره کار میکنه. !!!!!!!!!![
ناشناس۶۲۶۷۴۸۱۱:۵۵:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۱۷
بخاطر همین هست که با ورود بی کفایت ها به سیستمهای اداری, این همه نارضایتی در مردم شکل گرفته
ناشناس۶۲۷۳۸۸۰۰:۱۵:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۱۸
طرف از دانشگاه پیام نور فارغ التحصیل شده و در اداره آب و فاضلاب ساری کار میکنه اما هیچی حالیش نیست و هر روز باعث نارضایتی ارباب رجوع میشه.
اصغر۶۲۶۷۸۵۱۲:۳۵:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۱۷
بابا اونی هم که استخدام شده چقدر میگیره، دو سه تومن. مقایسه کن با پزشکی که ۶۰ میلیون درآمدشه
ناشناس۶۲۶۳۸۳۲۰:۳۳:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۱۶
مساله عرضه ی مهندسی و پزشکی هست. سیاستگزار های وزارت علوم تا تونستن به تصور واهی صنعتی شدن مهندس دادن بیرون این سال ها. سیاستگزارهای وزارت بهداشت به بهانه کمبود امکانات تا تونستن ظرفیت رشته های پزشکی رو محدود کردن و از طرف دیگه تا جا داشت از پول نفت برا خودشون رانت درست کردن! به نظرم اگر الان دانش اموز خوب بره مهندسی بخونه یا عاشقه یا دیوانه است!
محسن۶۲۶۴۴۸۲۲:۰۹:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۱۶
دوستان عزیز ضمن تشکر از نویسنده مقاله، مقالات بیشتر در این زمینه و اطلاع رسانی ها و مطالبه گری ها قطعا در اصلاح رویه دولت موثر است. تاکنون هیچ واکنشی از ما مهندسان در قبال این بی تدبیری دولت ها دیده نشده! این را بگذارید کنار ناهماهنگی پذیرش دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد در مهر 97: تا جایی که یادم هست مسئولین گفتن حاضر به افزایش ظرفیت نیستیم و این دانشجوها تا بهمن بمانند و از ظرفیت بهمن پذیرش شوند
ناشناس۶۲۶۴۵۳۲۲:۲۰:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۱۶
خدا انشالله انتقام اون جوونی رو که با عشق و علاقه و استعداد ، در اون مملکت رفت مهندسی خوند و تحقیر شد رو از سیستم اون مملکت بگیره پاراگرف آخر همین مقاله رو یادتون باشه، مملکتی که با مهندسای خودش اینجوری رفتار کنه، در برابر دنیا به خاک سیاه خواهد نشست، دنیای امروز دنیای تکنولوژی و تولیده...
ناشناس۶۲۶۴۶۲۲۲:۴۰:۵۲ ۱۳۹۷/۸/۱۶
مهم نیست الان تجربی 650 هزار داوطلب داره و ریاضی 150. مشکل اینه که از بین این 650 نهایتا 5000 نفر پزشک و دندانپزشک میشن و از بین 150 هزار ریاضی هر 150 هزار نفر مهندس!!! تعداد مهندسین فعلی کشور کفاف 1000 سال اقتصاد ممبکت را میدهد!
ناشناس۶۲۶۵۲۹۰۰:۴۰:۳۵ ۱۳۹۷/۸/۱۷
رشته مهندسی اگر دیدگاه کیلویی و فله ای ویا گله ای به آن نباشد نیازمند جذب باهوشترین آحاد جامعه و بالاترین سرمایه گذاری دانشگاهی از جهت آزمایشگاه و کارگاه و ... را دارد و اگر مصاحبه علمی برای جذب پس از کنکور داشته باشد روا می باشد. متاسفانه صنعت معتاد به مونتاژ ما نیازمند کارگر و تکنسین ماهر را دارد تا مهندس ولی برداشت نادرست و سیاستهای پوپولیستی دانشگاهی پشت مهندسی را به خاک مالیده و دیگر تشخیص مهندس واقعی سخت شده و دیگر توقع تحول صنعتی بسیار اشتباه می باشد و اگر هم در صنایه نظامی و هسته ای پیشرفت می بینیم بخاطر سیستم و دیسیپلین و نظم فکری حاکم بر آن سازمانها می باشد.
ناشناس۶۲۶۵۴۰۰۱:۰۶:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۱۷
کدوم منهدس؟ اینقد فارغ التحصیل دانشگاههای بیخود اومدن توی بازار کار که آبرویی برلی ما نمونده.
ناشناس۶۲۶۵۵۳۰۱:۵۱:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۱۷
می خواهم از زاویه دیگری به ماجرا نگاه کنم. مهندس سازنده است. کشوری که جنس ساخته شده را از خارج وارد می کند، مهندس در آن بی ارزش است. تا وقتی نفت هست، سیاست واردات هست، مهندسی بی ارزش است. پزشک، تعمیرکار انسان است. آیا می توان تعمیرات را وارد کرد؟ اینهمه واردات جنسهای مختلف در کشور داریم. کدام جنس برای تعمیرات به خارج می رود. پس در هر حالی، پزشکان نون تعمیر بدن ساخت خدا را می خورند.
حسین۶۲۶۵۷۱۰۳:۵۴:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۱۷
تمایل سنگین دولت ها و مدیران به واردات و تشکیل مافیای پزشکی و ایجاد دانشگاههای آزاد و مازاد و ... و تربیت فله‌ای مهندس بی سواد دلیل شده که تمایل به مهندسی کمتر بشه. البته هنوز هم خوبه ولی کشور گروگان مدیران بی عرضه اش شده و صنعت چشم انداز خوبی نداره
مجتبی۶۲۶۶۹۸۱۰:۴۹:۴۰ ۱۳۹۷/۸/۱۷
وقتی تخصص درنظام اداری و اسخدامی کشور از الویت افتاد مهندسی کشته (مقتول) شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین