به صلیب کشیدن ستاره داوود

میرزاسعدین داورپناه، گروه تعاملی الف،   3970815018 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
به صلیب کشیدن ستاره داوود

حمله مرگبار به کنیسه یهودیان در پیتزبورگ پنسیلوانیا آمریکا، تنها یکی از پیامدهای تحریک کردن هویت سنتی مسیحیان است.

«دونالد ترامپ طی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ سخنان صریحی در حمایت از لزوم تقویت هویت مسیحی آمریکایی ها گفت. او از اینکه فروشگاه ها تابلو «کریسمس مبارک» نصب نمی کنند شکایت داشت و تذکر می داد که ۲۵۰ میلیون مسیحی متحد، قوی تر از سیاست مداران هستند و باید نفوذ سیاسی داشته باشند پس اگر ترامپ رئیس جمهور شود آنگاه مسیحیت است که قدرت خواهد داشت!

ترامپ در یک روز دعای ملی به وعده انتخاباتی ‘آزاد کردن کلیسا` وفا کرد و علیه «متمم جانسون» فرمانی اجرایی به امضا رساند که بر تنظیم مجدد روابط سیاست و مذهب تاثیر دارد. پیشتر فعالیت های سیاسی کلیسا هزینه مالیاتی داشت که بدین فرمان دستور تسهیل نقش آفرینی آنها صادر شد. معاون ترامپ نیز موید بود و خود چهره ای است که به نزدیکی با مسیحیان متعصب شهرت دارد، وزیر دادگستری هم آنچنان آلوده است که حتی اخیرا برای توجیه اقدامات دولت به «قرائت آیات کتاب مقدس» متوسل شد. مایک پمپئو نیز گرایش های مرتجعانه ای دارد. او که مدتی رئیس سازمان سیا بود و اکنون وزیر خارجه دولت ترامپ شده است، چند سال پیش صراحتا از غرب مسیحی علیه شرق مسلمان سخن می راند و پیروی از مسیح را تنها راه نجات جهان بر شمرد!» (برداشتی از یک یادداشت پیشین با عنوان «غرب در جستجوی مسیح»)

در ادامه تهییج مسیحیان هویت جو، پرونده قضایی یک کشیش پروتستان امریکایی در ترکیه دستاویز هیاهوی ترامپ در کمپین انتخابات کنگره بود. اخیرا نیز ترساندن از تهدید تهاجم فرهنگ مهاجرین، محور سخنان ترامپ در معرکه گیری هاست و انگیزه سرهم کردن هویت مدافع را تقویت می کند. غالب جمعیت آمریکا، مسیحی پروتستان محسوب می شوند. کلیساهای پروتستان هر خوانشی از کتاب مقدس داشته باشند در یک چیز مشترکند و آن چارچوبی محدود برای یهودیان، مسلمانان و همه دیگرانی است که هویت غیر پروتستان دارند. در این میان به اتکای خوانشی از کتاب مقدس، حمایت از «اسکان یهودیان در اسرائیل» طرفدار دارد و با سیاستهای دولت آمریکا هم سازگار است. با این حال اعتبار دادن به تعاریف یهودیت نزد توده مسیحی، به سرانجامی بهتر از یهودستیزی نمی رسد. آدولف هیتلر حتی بدون توسل به تبلیغات دینی از همین میل عمومی مسیحیان برای تطهیر جامعه از جهود بهره برداری می کرد اما آن روزها هنوز مقصدی مانند اسرائیل برای کوچاندن آنها نبود و...

(چکیده رابطه پیچیده پروتستان ها با یهودیت، یهودستیزی است. از نگاه برخی مارتین لوتر مشغول یهودیزه کردن مسیحیت بود و به این استناد می کردند که جناب لوتر در رساله ای نوشت عیسی خود یک یهودی زاده بود. اما سرانجام پرده افتاد و لوتر صراحتا گفت و نوشت که از نظر او یهودیان مدفوع شیطان هستند و چه گناهکاریم که یهودی ها را نکشته ایم!)

برخی رسانه ها، در خط تولید دیو و پری مغرضانه تلاش می کنند توصیف ویژگی های ترامپ را در کلیشه های چندین ساله تبلیغات ضد هیتلر بگنجانند و مخابره کنند ولی منصفانه می توان در این تردید داشت که ترامپ بداند به چه غول ویرانگری غذا می دهد! شاید همین که ترامپ پروتستان توانسته با ‘دامادی یهودی` کنار بیاید، سبب غفلت او از تجارب تلخ تاریخ شده است.

حتی فِرق مسیحی هم یکدیگر را تحمل نمی کردند و مدارای نسبی امروزین نتیجه فراغت بسیاری مسیحیان از تعلقات هویتی است. مدتها قدرت سیاسی بی اعتنا به نیاز هویتی افراد جامعه، ترجیح می داد جهت تامین امنیت و رشد اقتصادی از روند بی هویتی استقبال کند اما اخیرا میل به هویت جویی در بخشی از جوامع غربی فوران کرده و آثار آن جلوه گر شده است. برخلاف ادعای کاذب برخی، "راندن کلیسا از قدرت" هرگز محصول تضارب آرای فیلسوفانه نبود بلکه واکنش امنیتی و دفاعی مسیحیان، ناگزیر جوامع آنها را به این پناهگاه کشانید. به استناد مکتوبات «عهد جدید» از بدو مسیحیت زمینه چنین ایده ای وجود داشت و منشا همین خط کشی میان سیاست و کلیسا هم خارج از متون دینی مسیحی نیست بلکه مختص مسیحیان است. تکرر خونریزی های وحشیانه و لزوم افسار زدن به خشونت طلبی عوام، توسل به چنین قرائتی را به جوامع مسیحی تحمیل کرد بی آنکه متناسب با توسعه آن به لزوم بازتعریف "چارچوب مشترک هویت جمعی" توجه شود.

به نظر می رسد امثال ترامپ افسانه عوامانه «جدایی سیاست از کلیسا به مثابه ابداع فیلسوفانه» را باور دارند و حتی به آن اتکا کرده اند. ظاهرا ایشان برای شهوت افراد به هویت سنتی کیسه دوخته اند و بدون رعایت احتیاط با آتش بازی می کنند. کاسبی قدرت طلبان با عطش هویت جویی، غولی را تحریک می کند که پس از قرنها خونریزی چندی به بند کشیده شده بود اما محال نیست که توهم احیای هویت راستین با تشدید شلختگی در ساختار قدرت همراه شود و «نفرت از دیگری» افسار پاره کند...

آمریکا تنها سرگشته این وادی نیست. طی سال های اخیر در چندین کشور مسیحی سیاستمدارانی با بیرق احیای هویت فراموش شده ظهور کرده اند که وعده شکوه می دهند. همزمانی "ابراز جسورانه برتری طلبی" با رشد آمار ضدیت با مهاجران، مسلمانان و یهودی ها، از نشانه های آشنای عود کردن یک بیماری خطرناک تاریخی است.

دیدگاه کاربران

ققنوس۶۲۴۲۷۴۰۸:۴۲:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۱۵
ترامپ دین ومذهب نداره این بابا مذهبش پوله و عبادتگاهش هرجایی که پول باشه
ناشناس۶۲۴۴۵۸۱۰:۲۳:۲۵ ۱۳۹۷/۸/۱۵
تنها خداوند است که از دلها و نیات بندگانش اگاه است جای خدا قضاوت نکن
ناشناس۶۲۴۵۶۶۱۱:۰۲:۲۰ ۱۳۹۷/۸/۱۵
خطرناکترین نوع دشمنی انسانها برای هم جنگ مذهبی بوده و هست که بر اساس باورهای خود به خود اجازه میدهند تا مخالفانشان را با هر ترفند و وسیله و بهانه ای کشتار کنند .
ناشناس۶۲۴۹۶۷۱۳:۴۶:۲۵ ۱۳۹۷/۸/۱۵
کاش متن را ساده تر می نوشتند نمی دانم شاید این متن ترجمه است که اینقدر پیچیده شده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین