13 آبان آرام بازار ارز

گروه اقتصادی الف،   3970814015

چهارراه استانبول دیروز همزمان با شروع دورجدید تحریم های نفتی و بانکی آمریکا که از چهارم نوامبر(13 آبان) اجرایی شد، آرامشی نسبی داشت و حتی به دلیل عرضه ارز توسط برخی از صرافی های بانکی مستقر در خیابان فردوسی، بازار ارز پایتخت، قیمت ها روندی نزولی نیز یافت.

خراسان در ادامه نوشت: اگرچه این روند نزولی با افزایش نسبی قیمت دلار در عصر دیروز جبران شد. همین کاهش قیمت ها در نخستین ساعات فعالیت بازار ارز تهران، موجب ایجاد صف طویلی جلوی صرافی های بانکی مذکور شده بود و دلالان خیابانی ارز نیز به طمع جمع آوری ارزهای عرضه شده فعالیت بیشتری داشتند که این موضوع احتمال وقوع شکنندگی آرامش بازار ارز را به مسئولان ناظر بر بازار ارز کشور گوشزد می کند.

قیمت ها در بازار ارز پایتخت دیروز روندی نزولی به خود گرفته بود به طوری که ابتدای شروع بازار با قیمت خرید هردلار 14600 تومان آغاز شد اما به دلیل عرضه دلار به قیمت 13950 تومان توسط تعدادی از صرافی های بانکی، روند نزولی ایجاد شد تا این که بعد از ظهر و در آخرین دقایق تنظیم این گزارش، قیمت دلار به حدود 14 هزار تومان رسید. سقف عرضه ارز توسط صرافی های بانکی حداکثر 500 دلار بود. با این حال تعداد محدودی از صرافی ها دلار را به قیمتی حدود 14 هزار و 200 تومان خریداری و به قیمت 14هزار و 340 تومان به مشتریان می فروختند.

فعالیت دلالان، تحت تاثیر محدودیت تراکنش های بانکی
بازار ارز پایتخت دیروز شاهد حضور تعداد زیادی  از دلالان نیز بود، یک دلیل این مسئله به موضوع عرضه ارز توسط برخی از صرافی های بانکی باز می گشت که موجب ایجاد صفی طولانی پشت صرافی های مذکور و حضور پررنگ تر دلالان شده بود.البته موضوع محدودیت رقم تراکنش های کارت به کارت بانکی به سه میلیون تومان برای کارت های ملی و ملت مقداری برای این دلالان مشکل ایجاد کرده بود و آنان نمی توانستند به راحتی با ارقام کلان مثل سابق معامله کارت به کارت کنند.

شایان ذکر است به تازگی سقف تراکنش های کارت به کارت بین کارت های ملی و ملت که پیشتر 15 میلیون تومان بود به 3 میلیون تومان کاهش یافته است. البته این محدودیت ها موجب سوء استفاده بیشتر برخی از دلالان نیز شده بود به طوری که یکی از آنان در پاسخ به درخواست گزارشگر ما برای دریافت دو هزار دلار گفت که حاضر است دلار مذکور را به قیمت 14 هزار و 800 تومان بفروشد، در حالی که قیمت گیشه صرافی ها همزمان رقم 14340 تومان را نشان می داد.

تفاوت یک درصدی خرید و فروش ارز را بردارید
مدیر یکی از صرافی های مستقر در خیابان جمهوری اسلامی با اشاره به این که بانک مرکزی به صرافی ها اعلام کرده است که قیمت خرید و فروش ارز باید یک درصد تفاوت داشته باشد، به گزارشگر ما گفت: در شرایطی که بازار روند رقابتی پیدا کرده است باید این الزام برداشته شود زیرا یک درصد دلار حدود 14 هزار تومان می شود 140 تومان یعنی باید قیمت فروش 140 تومان بیشتر از قیمت خرید باشد درحالی که ممکن است یک صرافی بخواهد دلار خود را به قیمتی پایین تر در اختیار خریداران قرار دهد.

وی با یادآوری این که در گذشته تفاوت قیمت خرید و فروش حدود 10 تومان بود افزود: الان با این اقدام بانک مرکزی اگر یک صرافی بخواهد تفاوت قیمت خرید و فروشش را مثلا حدود 40 یا 50 تومان قرار دهد، نمی تواند.وی با گلایه از سازمان امور مالیاتی که بر همین مبنای یک درصد نیز از صرافی ها مالیات می گیرد، ادامه داد: برخی از صرافی ها در گذشته با تفاوت قیمتی 10 تومان ارز فروخته اند ولی حالا باید بر اساس یک درصد مالیات بدهند درحالی که این موضوع به تازگی در بازار ارز رایج شده است و تا مدت زمانی طولانی در گذشته تفاوت 10 تومان بین خرید و فروش ارز وجود داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  16. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  17. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  18. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  19. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  20. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  21. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  24. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  25. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

آخرین عناوین