بلاتکلیفی در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

گروه فرهنگی الف،   3970811029

بودجه سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر امسال تغییری نسبت به سال گذشته نداشته، این درحالی است که برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره به دلیل نوسانات ارزی در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش فارس، سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر امسال با دبیری نادر برهانی مرند با تغییر و تحولاتی در رویکرد برپایی جشنواره و اولویت انتخاب‌گری و برگزاری مناسب به دور از تشریفات و تجملات برگزار خواهد شود. مدیران جشنواره امسال تصمیم نداشتند تغییر و تحولات عمده در نحوه برپایی جشنواره ایجاد کنند و بر همان روال سال‌های گذشته تغییرات جزئی ایجاد کردند.

از جمله این تغییرات می‌توان به برپایی جشن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در ایام جشنواره و با محوریت تئاتر و نمایشنامه‌هایی از این دست و تلاش برای بازبینی زنده نمایش‌ها اشاره کرد. نزدیک به سه ماه تا زمان برپایی جشنواره تئاتر فجر و جشن انقلاب در بهمن ماه زمان باقی است.

*بحران در تامین ارز جشنواره تئاتر فجر

یکی از بخش‌هایی که امسال بنا بر شرایط خاص اقتصادی کشور دچار بحران و مشکلاتی شده بخش ارزی و خارجی جشنواره و دعوت از مهمانان تئاتری دیگر کشورها است. نادر برهانی مرند در نخستین نشست خبری خود برای جشنواره از دغدغه‌هایش در زمینه تغییر و تحولات ارزی و بین‌المللی و وضعیت بودجه جشنواره صحبت کرد و گفت که تلاش دارند مدبرانه این مشکل را حل کنند تا به جشنواره لطمه‌ای وارد نشود و انتخاب‌هایشان معارض با بودجه نباشد.

این در حالی است که بودجه سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر امسال تغییری نسبت به سال گذشته نداشته، ضمن اینکه به لحاظ ارز دولتی و تامین آن هنوز تکلیف بخش بین‌الملل جشنواره مشخص نشده است.

سعید اسدی مدیر بخش بین‌الملل سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر نیز در همان نشست خبری مطرح کرد که بودجه جشنواره محدود است و همین وضعیت برپایی بخش بین‌الملل را دشوار می‌کند. هر چند که تعامل با دیگر کشورها در اولویت جشنواره فجر قرار دارد. اسدی عنوان کرده بود که بیش از هشتاد اثر به جشنواره رسیده و نزدیک به چهل مذاکره در دست دارند و ملاک برای تبادلات نیز ریال نیست بخشی از این مراودات جشنواره‌ای با کمک بین‌المللی صورت می‌گیرد.

سال گذشته بخش تئاتر ملل جشنواره تئاتر فجر از ۱۴۷ اثر خارجی، ۱۹ اثر را برای اجرا انتخاب کرد و این آثار در فرم‌های مختلف صحنه‌ای، خارج از صحنه، ویدئو اینستالیشن، پرفورمنس، نمایش‌های تعاملی محیطی و ... از کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک، هلند، برزیل، گرجستان، عراق، آذربایجان، ترکیه، ایتالیا، سوئیس و یونان بود.

*دغدغه برای برپایی بخش بین‌الملل

در جلسه‌ ماه گذشته ستاد سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران جشنواره برگزار شد نیز به دغدغه تامین ارز دولتی برای برپایی بخش بین‌الملل اشاره شد، اما هنوز هم مشخص نیست که تکلیف این بخش چه می‌شود، چرا که مسئولان جشنواره در این زمینه پاسخ واضحی نداده‌اند.

برهانی مرند دبیر جشنواره چندی پیش بیان کرد که هنوز وضعیت مشخص نیست و سعید اسدی نیز چهارشنبه گذشته اظهار داشت که هنوز تکلیف تامین ارز برای حضور نمایش‌های خراجی مشخص نیست، باید در این زمینه به ما ابلاغیه داده شود تا بدانیم باید چکار کنیم، بنابراین فعلاً هنوز هیچ چیز مشخص نیست!

این در حالی است که سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد در جلسه ستادی بر دغدغه تامین ارز تاکید کرده و مطرح کرد که همه اذعان دارند امسال به لحاظ اقتصادی مشکلاتی وجود دارد اما بدنه دولت تمام تلاش خود را می‌کند تا این جشنواره به بهترین شکل برگزار و به اهداف خود نزدیک شود.

باید منتظر بود و دید که امسال چند اثر خارجی با تعاملات بین‌المللی به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کنند و آیا هزینه‌هایشان تامین می‌شود؟

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین