خبر وزیر آموزش و پرورش از گردش 40 هزار میلیارد تومانی موسسات کنکور

گروه اجتماعی الف،   3970810141

وزیر آموزش و پرورش گفت: در بازدیدهای خود در شهرستان‌های مختلف می‌بینم فلان دستگاه دولتی دارای یک ساختمان بسیار مستحکم و شیک است و در کنار آن یک مدرسه‌ای است که در حال خراب شدن بوده و ایرادات تجهیز فضا دارد، این یک نقیصه بزرگ برای کشور است.

به گزارش فارس، سید محمد بطحائی ظهر امروز در حاشیه کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی آموزش و پرورش در گلپایگان اظهار کرد: فرهنگ این مرز و بوم و آموزش و پرورش در کشور مدیون گلپایگان بوده و این سبب افتخار مضاعف برای حضور در این شهرستان است.

وی افزود: نخستین پله برای رسیدن به یک آموزش و پرورش پیشرفته و توسعه‌یافته، مطلوبیت فضا و تجهیز آن فضا است و ما چشم به راه رسیدن این روز هستیم.

نیمی از مدارس بهره‌برداری شده مهرماه خیرساز بودند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بیش از نیمی از کلاس‌هایی که در مهر ماه سال جاری به بهره‌برداری رسید یعنی 4 هزار از 8 هزار کلاس بهره‌برداری شده توسط خیران ساخته شد؛ بنایی که خیر می‌سازد تنها گچ و مشتی آجر نیست بلکه خیران در ساخت فرهنگ و تمدن و آینده کشور مشارکت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: دانش‌آموز در چادر هم می‌تواند کلاس برود اما در زیر چادر هم باید علم اخلاق را کسب کند، اصول نظام تعلیم و تربیت امروز می‌گوید فضا بخشی از فرآیند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را فراهم می‌کند.

بطحائی همچنین مطرح کرد: دانش‌آموزان وقتی در یک محیط آموزشی استاندارد قرار گیرند حتی رنگ دیوار و فضای تفریح زمینه تعلیم و تربیت را فراهم می‌کند، فضای آموزشی به مثابه یک معلم است و اگر مطابق استانداردها نباشد و ملاحظات تعلیم و تربیتی رعایت نشود می‌تواند ضد تربیت باشد و در فرآیند آموزش اختلال ایجاد کند.

دولت تسهیل شرایط تحصیل را کامل ادا نکرده

وی اضافه کرد: با آن‌که وظیفه دولت تسهیل شرایط تحصیل و از جمله فضای آموزشی و تجهیز آن است اما در طی سال‌های گذشته نتوانسته است به طور کامل این تکلیف را ادا کند؛ خیران که با اعتقاد، توجه و ایمان، مدرسه می‌سازند توقع دارند دانش‌آموزان در مدرسه زندگی کردن را بیاموزند، این مسیری است که آموزش و پرورش اراده کرده در آن قدم بردارد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: مدرسه باید به خانه اولش برگردد یعنی مدرسه باید محل زندگی کردن و تمرین زندگی باشد، در سال‌های گذشته این نقش مدرسه تغییر کرده است.

وی تاکید کرد: امید دارم روزی بیاید به جای آن که به رتبه‌های برتر و ممتاز پذیرفته شده در کنکور افتخار شود به کسی که رتبه ممتاز در مهربانی کردن، دستگیری از افتادگان و اخلاقیات کسب کرده افتخار شود، آرزوی معلمان رسیدن به این نقطه است و آموزش و پرورش باید مسیرش را تصحیح کند.

شروع تصحیح مسیر آموزش و پرورش از دوره ابتدایی

بطحائی با تاکید بر این‌که در این راه موانعی وجود دارد که باید به تدریج حذف شوند و این کار یک روز و یک‌سال نیست، مطرح کرد: تصحیح مسیر را از مقطع ابتدایی شروع کردیم؛ یکی از موانعی که اهداف اصیل تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار داده، آزمون‌های مکرر و توجه بیش از اندازه به سطحی‌ترین سطح علم یعنی حافظه‌محوری است، این مساله باعث شده است که دیگر ساحت‌های تعلیم و تربیت فراموش و کمرنگ شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر امروز آموزش و پرورش با کنکوری که سال‌ها به این شکل برگزار شده و تیشه به ریشه تربیت صحیح بچه‌ها می‌زند، مخالفت می‌کند، نه به دلیل آن است که کنکور فلان شکل شود، بلکه برای این است که کنکور به شیوه موجود، چترش را بر آموزش کشور باز کرده و اجازه نمی‌دهد معلم مدرسه در کلاس به همه هدف‌های تربیتی و برنامه‌های درسی توجه کند و در یک مدرسه برنامه‌هایی اجرا شود که دانش‌آموز زندگی کردن را بیاموزد.

وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: هدف از برگزاری اردو، آموزش زندگی کردن به دانش‌آموز است ولی اکنون اردو نیز منحرف شده و به محلی برای تمرین و تست و آزمون تبدیل شده است؛ تلاش‌های آموزش و پرورش به نتیجه نمی‌رسد مگر این‌که همه آحاد جامعه از حاکمیت و آموزش و پرورش مطالبه آموزش مهارت‌های زندگی کردن را کنند.

وی همچنین ابراز کرد: اگر زوج ممتاز علمی پس از 6 ماه از ازدواج از پله‌های دادگستری بالا می‌رود بخشی از نقص آن با آموزش و پرورش است و بخش دیگر تقصیر به عهده صدا و سیما، رسانه‌های ارتباط جمعی، دانشگاه‌ها و همه تریبون‌هایی در جامعه است که نقش تعلیم و تربیت اجتماعی را دارند.

بطحائی در ادامه گفت: برای ایجاد چنین تحولی نیاز به فضای آموزشی مناسب داریم فضاها باید به نحوی باشند که امکان تمرین مهارت‌های زندگی را داشته باشند.

وی همچنین اظهار کرد: وقتی در کلاس 40 یا 45 نفره دانش‌آموزان امکان تکان خوردن ندارند، چگونه می‌توان از معلم توقع داشت که در یک نوبت صبح، علاوه بر مهارت‌های شناختی، سایر مهارت‌های اجتماعی را هم به دانش‌آموزان یاد بدهد؛ نوبت عصر هم که نوبت دانش‌آموز و معلمان دیگری است، توقع چنین آموزشی امکان ندارد حتی اگر معلم چنین توانایی و انگیزه‌ای داشته باشد امکان آموزش نیست.

مدارس فرسوده در کنار ساختمان‌های دولتی شیک

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: به صراحت می‌گویم به عنوان یک عضو دولت بسیار جای تاسف است که در بازدیدهای خود در شهرستان‌های مختلف می‌بینم فلان دستگاه دولتی دارای یک ساختمان بسیار مستحکم و شیک است و در کنار آن یک مدرسه‌ای است که در حال خراب شدن بوده و ایرادات تجهیز فضا دارد؛ این یک نقیصه بزرگ برای کشوری است که همه آحاد کشور از مدیران تا تمام مردم معتقدند آینده کشور در این مدرسه ساخته می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر بخواهیم پله‌های دادگستری خلوت و حتی تعداد بیماران در بیمارستان کم شود، زمانش الآن و در مدرسه است و این حرکت نیازمند یک حرکت عمده در سطح جامعه است و همه باید ایمان بیاورند که تا مدرسه درست نشود تعارضات خانوادگی، اعتیاد و مشکلات اجتماعی در آینده کاهش پیدا نمی‌کند.

بطحائی افزود: در مسیری که آموزش و پرورش اراده کرده طی کند منافع مادی افرادی به خطر می‌افتد اما بسیاری از کسانی که در این حوزه کار می‌کنند اگر مسیر برایشان روشن شود آماده اصلاح هستند.

گردش 40 هزار میلیاردی موسسات کنکور

وی ادامه داد: برای کشوری که نیاز دانش‌آموزانش تمرین مهارت‌های زندگی است، خیلی بد است که گردش مالی موسسات آن گاهی تا 15 هزار میلیارد تومان گزارش شود و این رقم به طور غیررسمی تا 40 هزار میلیارد تومان نیز برآورد شده است.

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد: این هزینه فشاری بیهوده بر خانواده وارد می‌کند تا فرزندانشان را به کلاس کنکور بفرستند و انواع کتاب‌های آمادگی کنکور را فراهم آورند، تبلیغات این موسسات شدت یافته انگار جنگ بالا گرفته است؛ اگر این هزینه به مسیر صحیح تعلیم و تربیت رود بسیاری از مشکلات کاهش می‌یابد.

وی در پایان گفت: امید دارم روز 13 آبان روزی باشد که استکبار جهانی سرافکنده باشد و مردم روزی را شاهد باشند که دشمنی‌ها خاتمه یابد و مظلومان نفس بکشند و مردم در مسیر توسعه حرکت کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین