ورود غیر مجاز به خاک عراق نداشتیم/ استفاده از ظرفیت نیروهای حشد الاشعبی برای خروج زائران ایرانی از عراق

گروه اجتماعی الف،   3970809008

نماینده سرکنسولگری ایران در کربلا با اعلام اینکه بخشی از افزایش کرایه در عراق تا حدودی طبیعی است، افزود: از همه ظرفیت‌های برای خروج مناسب زائران ایرانی به عراق استفاده می‌کنیم و نیروهای حشد الاشعبی قول همکاری مناسب در این ارتباط دادند.

میر مسعود حسینیان در گفت‌وگو با فارس درباره وضعیت گم شدگان و اقدامات انجام شده برای وضعیت آنها، اظهار کرد: تعداد افراد گم شده نسبت به  سال گذشته کمتر بوده افزود: مفقودی افراد  به صورت جدی نداشتیم، بخشی از مفقودی‌ها در ارتباط با  گم شدن مدرک، گم شدن افراد، ساک دستی و کیف بوده است، حدود 300 نفر از بابت مفقودی به ما  مراجعه کردند اما 90 درصد افراد پیدا شدند.

وی خاطر نشان کرد: اگر زائران به مباحث مطرح شده در رسانه‌ها توجه می‌کردند بسیاری از نگرانی‌ها کمتر بوده است.

نماینده سرکنسول ایران در کربلا ادامه داد: مشکل ارز بیش از 70 درصد وقت سرکنسولگری ایران در عراق را گرفته است که بنده بنا ندارم در این ارتباط زیاد صحبت کنم.

وی  درباره تعداد فوتی‌ها افزود: تاکنون پنج نفر فوت کردند که دو نفر در تصادف، یک نفر در اثر اتصال علم به برق و دیگر نفرات هم به دلیل سایر مشکلات فوت کردند.

نماینده سرکنسول ایران در کربلا دربار با مشکلات ارزی که نگرانی‌ها جدی زائران است، افزود: در این ارتباط صحبت‌های زیادی انجام شده که بنده در این بخش ورود پیدا نمی‌کنم.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که شما چه اقداماتی برای رفع مشکلات افرادی که در اینجا با مشکل پولی مواجه شدند چه  انجام داده‌اید، گفت: با دو مرکز هماهنگ کردیم که تا دیروز و امرزو ساماندهی شده است، افرادی که در ایران پول واریز کردند با مدارکی داشتند وجه ثبت نام شده آنها پرداخت شده است.

حسینیان در پاسخ به این دغدغه خبرنگار فارس که مردم آدرس سرکنسول را در اختیار نداشتند و می‌توانست تمهیداتی انجام شود که حداقل آدرس‌ها در پاسپورت‌ها جاگذاری می‌شد، افزود: شاید بشود این اقدام انجام شود، اما در کربلا یک سرکنسول گری بیشتر ندارد، ما موارد را مطرح کردیم در رسانه‌ها گفتیم که این پیشنهاد هم مناسب است و قابلیت اجرائی دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که یکی از نگرانی‌ها مردم در حال حاضر بحث افزایش کرایه‌ها است، کنسولگری چه اقداماتی در این زمینه انجام داده‌، افزود: در سال جاری اختلاف ارزی یکی از چالش‌ها جدی است.

حسینیان در پاسخ به این مبحث خبرنگار فارس که راننده‌های عراقی در حین ورود به عراق با هزینه حدود 140 تا 150 هزار تومان منتقل می‌کردند در حال حاضر بحث 400 تا 700 هزار تومان مطرح است، افزود: با توجه به درخواست بسیار بالا ممکن است که راننده‌های عراقی سوء استفاده کنند، با وزارت کشور عراق و نیروهای حشدالعشبی هماهنگی کردیم که اتوبوس،ماشین‌های کوچک و تریلر را وارد صحنه کردند که نسبت به انتقال زائران اقدام کنند.

نماینده سرکنسولگری ایران در عراق یادآور شد: یک میلیون و هشتصد هزار نفر ایرانی وارد کربلا شدند که می‌خواهند طی امروز و فردا به کشور عزیمت کنند، ممکن است زیرساخت‌ها جواب ندهد.

وی ادامه داد: بخشی از افزایش کرایه‌ها طبیعی بوده و بنا داریم که طی امشب و فردا این مشکل را حل و فصل کنیم.

حسینیان در پاسخ به معطلی طولانی مدت ایرانیان در مرز مهران از جانب طرف عراقی، افزود: زیرساخت‌های کشور عراق پاسخگوی این میزان مراجعات نیست، سال گذشته طرف ایرانی ما به کمک نیروی عراقی آمدند که با افزایش گیت می‌توانیم این مشکلات را حل و فصل کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که این مشکل از ابتدای سفر تا انتها بوده است و همچنان وجود دارد، بیان کرد: این موضوع در حوزه خودش باید مطرح شود و بنده موراد مطرح شده را منعکس می‌کنیم.

حسینیان درباره افرادی که ممکن است در مسیر نجف به کربلا گم شوند مسئولیت رسیدگی آنها به عهده چه کسی است، افزود:  رسیدگی به مسائل نجف به کربلا بین نماینده سرکنسولگری کربلا و نجف تقسیم شده است.

وی با اشاره به سختی کارها افزود: دوستان ما در ایران دو روز اربعین دارند ولی ما حدود  6 ماه درگیر مسائل مربوط به زائران هستیم.

حسینیان درباره وسائل گم شده، گفت: سال گذشته بالای 157 ساک گم شده جمع آوری کردیم که به سختی توانستیم صاحبان آنها را پیدا کنیم و این مشکلات برای سال جاری هم وجود دارد.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که اگر زائری پول نداشته باشد، شما چه اقداماتی انجام می‌دهید، افزود: راهنمایی می‌کنیم  که زمینه تامین هزینه‌هایش تامین شود و اگر پس از بررسی کامل مشخص شود که پول نداشته باشد با استفاده از امکاناتی که داریم نسبت به انتقال آنها اقدام می‌کنیم.