نابودی طبقه متوسط

گروه جهان الف،   3970808021 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

شکاف بین ثروتمندان و فقرا در آمریکا به عمیق ترین حد خود از دهه 1920 به بعد رسیده و طبقه متوسط روزگاری شکوفای آمریکایی درست مقابل چشمانمان در حال فرسایش و زوال است.

فارس نوشت: طبقه متوسط در آمریکا چندین دهه است که رو به زوال دارد و همچنان شاهد انتشار شواهد بیشتری از لطمات فاجعه باری هستیم که به این طبقه وارد می آید. طبق اعلام اداره تامین اجتماعی میانگین دستمزد سالانه در ایالات متحده در حال حاضر تنها 30.533 دلار است. یعنی 50 درصد از کل کارگران آمریکایی درآمدی کمتر از این رقم در سال دارند.

وقتی این رقم را تقسیم بر 12 کنید به دستمزد میانگین ماهانه ای بیش از 2500 دلار می رسید. البته هیچ کس نمی تواند با فقط 2500 دلار در ماه معیارهای زندگی قابل قبولی را برای یک خانواده چهار نفره تامین کند. بنابراین در اکثر خانواده ها دست کم دو نفر شاغل هستند و در مواردی یک نفر در تلاشی نومیدانه برای تامین معاش خود همزمان به چندین کار مشغول است. مردم آمریکا بیشتر از هر وقت دیگر در حال کار کردن هستند و با این حال روند فرسایشی طبقه متوسط همچنان ادامه دارد.

وقتی اعداد و ارقام ارائه شده از سوی اداره تامین اجتماعی را بیشتر مورد کند و کاو قرار می دهیم، این آمار نگران کننده تر نیز می شوند. در ادامه تنها چند مورد از نمونه هایی را که در این وبسایت رسمی اعلام شده مشاهده می کنید:

34 درصد از کارگران آمریکایی سالانه درآمدی کمتر از 20 هزار دلار داشته اند؛ 48 درصد از کارگران آمریکایی درآمد سالانه ای کمتر از 30 هزار دلار داشته اند؛ 59 درصد از کارگران آمریکایی درآمد سالانه ای کمتر از 40 هزار دلار داشته اند؛ 68 درصد از کارگران آمریکایی درآمد سالانه ای کمتر از 50 هزار دلار داشته اند.

در حال حاضر خط فقر فدرال برای یک خانواده پنج نفره 29420 دلار در نظر گرفته شده و با این حال حدود نیمی از کارگران در سراسر کشور نتوانسته اند حتی به همین مبنای سالانه  نیز دست یابند.

بنابراین آیا کسی می تواند لطف کند و دوباره برایم توضیح دهد که چرا مردم می گویند که اقتصاد کشور «در حال بهبود» است؟
خیلی ها به عملکرد خوب بازار سهام اشاره خواهند کرد، اما بازار سهام نمی تواند شاخص دقیقی برای سنجش وضعیت کل اقتصاد در یک دوره زمانی خیلی طولانی باشد.

مهم نیست که چه کسی ساکن کاخ سفید است و اهمیتی ندارد که کدام حزب کنترل کنگره را در دست دارد، به هر حال طبقه متوسط آمریکا به شکلی سیستماتیک هر سال پس از سال دیگر  بیشتر رو به زوال رفته است. خیلی از کسانی که از نظر اقتصادی در حال شکوفایی هستند شاید از روی عادت هنوز خودشان را «طبقه متوسط» خطاب کنند، اما چنین چیزی واقعیت ندارد.

می توانید تصور کنید کسی که «درآمد متوسطی» را در کشوری به ثروتمندی ایالات متحده کسب می کند حتما وضعیتی کاملا خوب دارد. اما حقیقت این است که 2500 دلار در ماه این روزها چندان گرهی از کار فروبسته شما نمی گشاید.

اول آنکه خانواده شما باید جایی برای زندگی کردن داشته باشد. در سال 2018 به خصوص در سواحل شرقی و غربی کشور یافتن جایی که بتوان با اجاره ماهانه هزار دلاری قابل سکونت باشد واقعا دشوار است. اگر در مرکز کشور یا یک منطقه روستایی زندگی کنید بهای مسکن بسیار پایین تر می آید. اما برای اکثریتی از ما بیایید فرض کنیم که حداقل هزار دلار هزینه مسکن ماهانه است.

دوم آنکه شما باید قبض های تسهیلات رفاهی  و دیگر هزینه های مرتبط با مسکن را بپردازید. این هزینه ها شامل  برق، آب، تلفن، تلویزیون، اینترنت و غیره می شود. اگر شدیدا محافظه کارانه محاسبه کنم جمع این رقم چیزی حدود 300 دلار در ماه می شود.
سوم آنکه هر کسی که تامین درآمد بر عهده اوست به یک وسیله نقلیه برای رفتن و بازگشتن به محل کارش نیاز دارد. در این مثال ما فرض می کنیم که  یک شاغل وجود دارد و هزینه های یک اتومبیل در ماه 200 دلار است.

خب تا همین جا جمع این ارقام به 1500 دلار می رسد. بقیه مبلغ مورد نظر نیز به سرعت تمام می شود. چرا که سپس نوبت هزینه های بیمه است که باید پرداخت شود. حق بیمه درمانی به شکل مضحکی در سال های اخیر بالا رفته و خیلی از خانواده ها هم اکنون هزینه ای بیشتر از هزار دلار را صرف این کار می کنند. ولی در مثال خودمان بیایید فرض کنید که حق بیمه درمانی ماهانه تنها 450 دلار و هزینه بیمه یک اتومبیل در یک ماه 50 دلار است.

البته خانواده شما باید شکم خود را نیز سیرکنند و نمی دانم کسی هست که بتواند یک خانواده چهار نفره را با ماهانه 500 دلار سیر کند یا نه، اما بیایید فرض کنیم که چنین چیزی امکان پذیر است.

تا اینجا ما کل 2500 دلار را خرج کرده ایم و دیگر حتی یک پنی هم برای هیچ چیز دیگر برایمان نمانده است. اما صبر کنید، ما هنوز حتی مالیات ها را نیز حساب نکرده ایم. برای پرداخت  مالیات خانواده چهارنفره فرضی ما هر ماه وارد محدوده قرمز می شود و به مبالغ زیادی کمک دولتی نیاز پیدا می کند. این همه با فرض این است که این خانواده هیچ گونه مخارج جنبی دیگری در زندگی خود ندارد.
این است وضع زندگی در آمریکای امروز که اصلا وضعیت دلپذیری نیست.

چارلز هیو اسمیت در تازه ترین مقاله خود برآورد کرده که برای تداوم یک زندگی به شیوه طبقه متوسط در آمریکای امروز، به درآمد سالانه ای حداقل 106 هزار دلاری نیاز است. شاید این برآورد کمی زیاد باشد، اما آنقدرها هم بیش از میزان واقعی تخمین زده نشده است. مطالعه دیگری که اخیرا انجام شده، نشان می دهد که شکاف بین ثروتمندان و فقرا به عمیق ترین حد خود از دهه 1920 به بعد رسیده و طبقه متوسط روزگاری شکوفای آمریکایی درست مقابل چشمانمان در حال فرسایش و زوال است.
نویسنده: مایکل اسنایدر(Michael Snyder) نویسنده، سخنران و فعال سیاسی
منبع: yon.ir/mQEl0

انتهای پیام.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۱۴۶۰۱۰۷:۴۵:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۸
ما خوبیم - یک ضرب المثل هست که میگه کور خود و بینای مردم
ناشناس۶۱۴۸۶۳۱۲:۰۷:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۸
اگر مقاله ای در خصوص درآمد سالانه 12 میلیون تومان که معادل با 850 دلار سالانه است را در آمریکا چاپ کنند افق جدید در تعریف فرسایش طبقه متوسط برای نویسنده باز می شود! در واقع 30 هراز دلار معادل درآمد 37 سال خانواده کارگری ایران است!
ناشناس۶۱۵۱۵۸۱۶:۵۹:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۸
فعلا که متوسط درآمد طبقه متوسط آمریکا خوب هست بفکر مردم ایران باشید که متوسط درآمدشان به زیر 200 دلار رسیده
ناشناس۶۱۵۳۲۲۲۲:۱۴:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۸
عنوان مقاله رو دیدم فکر کردم کشور خودمون رو میگید
ناشناس۶۱۴۶۲۲۰۸:۳۴:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۸
باز نگران مردم امریکا شدیم؟
ناشناس۶۱۴۶۵۶۰۹:۰۴:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۸
وزارت امور خارجه باید شرایط را برای اعطای پناهندگی به مردم آمریکا فراهم کند.
ناشناس۶۱۵۲۰۶۱۸:۵۴:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۸
با 250 هزار دلار میتونن اقامت 5 ساله بگیرن. خخخخ
ناشناس۶۱۴۶۶۴۰۹:۰۹:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۸
مقاله فوق ایراد آماری دارد درآمد سرانه سالیانه امریکا چهل و هفت هزار دلار است یعنی یک خانواده چهار نفره 188 هزار دلار درسال درآمد دارد که با مفروضات نویسنده مقاله در تضاد است
ناشناس۶۱۴۶۹۴۰۹:۳۴:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۸
نه این که اقتصاد کشور خودمون گل و بلبله!!
ناشناس۶۱۴۷۱۲۰۹:۴۹:۲۰ ۱۳۹۷/۸/۸
ماهی میشه ۳۰ میلیون یعنی ۲۰ برابر حقوق در ایران
ناشناس۶۱۴۷۱۵۰۹:۵۰:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۸
این تحلیل ،دقیق ،واسه شرایط امروز جامعه خودمون است
علی۶۱۴۷۳۱۱۰:۰۶:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۸
شرمنده مردم آمریکا شدیم.دست این نگارنده عزیز رو از راه دور می‌بوسم.امید وارم با این شرایط ایشان در ایران باشد تا اینقدر رنج و سختی مردم آمریکا رو نبیند.علی برکت الله
ناشناس۶۱۴۷۴۴۱۰:۲۲:۰۸ ۱۳۹۷/۸/۸
اینطوری پیش بره تا سه چهار ماهه دیگه چیزی از آمریکا باقی نمیمونه.
ناشناس۶۱۴۷۶۷۱۰:۴۱:۴۳ ۱۳۹۷/۸/۸
کارگر ایرانی ماهی ۱۰۰دلار حقوق میگره اما کارگر امریکایی روزی ۱۰۰ دلار شما به فکر تودتون باشید
ناشناس۶۱۴۷۷۵۱۰:۵۰:۲۵ ۱۳۹۷/۸/۸
درامد طبقه متوسط ایران چند دلار؟ 150 160 دلار! در ماه
ناشناس۶۱۴۷۷۸۱۰:۵۲:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۸
بینی جهان را خود را نبینی تا چند نادان غافل نشینی اقبال لاهوری
ناشناس۶۱۴۷۸۷۱۱:۰۰:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۸
2500 دلار به پول ما میشه حدود ۳۵ میلیون تومان تو ایران چند درصد اینقدر حقوق دارن؟ کاش در مورد خودمون می نوشتید
ناشناس۶۱۴۸۲۳۱۱:۳۱:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۸
خجالت هم چیز خوبیه به خدا
ناشناس۶۱۴۸۲۹۱۱:۳۶:۰۵ ۱۳۹۷/۸/۸
یعنی یه کارگر امریکایی ماهی 42 میلیون تومان حقوق میگیرد و بدبخت است و کارگر ایرانی با ماهی 1 میلیون و دویست هزار تومان خوشبخت ؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۶۱۴۸۳۳۱۱:۴۰:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۸
خواهشا مقایسه ایی بین طبقه فقیر اونجا با سطح طبقه مردم اینجا هم بنمایید.
مثبت نگر۶۱۴۸۴۹۱۱:۵۲:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۸
اخی دلم براشون کباب شد. چرامهاجرت نمی کنن بیان ایران؟بهشون ویزا نمیدن؟
ناشناس۶۱۴۸۵۶۱۲:۰۰:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۸
اقا امریکا چه ربطی به ما داره؟ به مسال فنلاند هم ما باید رسیدگی کنیم؟
آرش۶۱۴۸۶۶۱۲:۱۰:۰۹ ۱۳۹۷/۸/۸
جالبه!اون وقت طبقه متوسط تو ایران چی؟لابد ما خیلی خوبیم. ملت رو چی فرض کردید
ناشناس۶۱۴۸۹۷۱۲:۲۹:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۸
طبقه متوسط ایران کجاست
ناشناس۶۱۴۹۱۸۱۲:۵۴:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۸
یه کم تز ایران هم بنویسید که همه اقشارش از کارگر و معلم گرفته تا بقیه فقیر شدند
ناشناس۶۱۴۹۶۲۱۳:۲۰:۲۰ ۱۳۹۷/۸/۸
در داخل ایران هم یک عده میخوان طبقه متوسط نابود بشه تا کسی دیگه دنبال آزادی و مسائل سیاسی نباشه.
ناشناس۶۱۴۹۶۹۱۳:۲۷:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۸
ما نگران آمریکا هستیم. که فقط به اندازه یک پنجم درآمد متوسط عقب هستند یا ممکلکت و مردم خودمان که خطر فقر عمومی 5 برابر دستمزد کارگر است.
ناشناس۶۱۴۹۷۴۱۳:۳۳:۰۹ ۱۳۹۷/۸/۸
خداییش با مزه بود ...
لاکی۶۱۵۰۷۵۱۵:۲۶:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۸
اینکه طبقه متوسط ایران در حال بالندگی و رشد است تردیدی نیست. اما سوال اینجاست که چرا آمریکا از ما الگو برداری نمیکند.؟ و از تجربیات ارزنده مدیریت اقتصادی ما بهره نمی برد؟!
ناشناس۶۱۵۰۷۶۱۵:۲۶:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۸
الان منظورتون از این حرفها چیه ؟؟؟ یعنی مردم آمریکا دارن بدبخت میشن و مردم ایران خوشبختن ؟؟؟
ناشناس۶۱۵۱۶۸۱۷:۲۴:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۸
ایران خودمونو ول کردید گیر دادین به آمریکا
ناشناس۶۱۵۲۰۲۱۸:۴۷:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۸
عمو جان بفکر ملت خودت باش
ناشناس۶۱۵۲۲۰۱۹:۲۷:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۸
به یکی گفتند قیافه ات کج است، گفت ظاهرا آیینه ات را گم کرده ای ....
بینام۶۱۵۲۵۲۲۰:۲۰:۲۲ ۱۳۹۷/۸/۸
خوبه از قشر متوسط و ضعیف ایران هم که با بالا رفتن دلار رفتن ته چاه بدبختی هم کلمه ای می نوشتی
ناشناس۶۱۵۲۶۳۲۰:۳۷:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۸
هر کارگر ماهیانه ۲۵۰۰دلار درامد دارد ، یعنی به پول ایران ماهیانه ۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان ماهیانه ، خانواده را بیار ایران عشق و حال می کنند
استاد دانشگاه۶۱۵۲۷۸۲۰:۵۳:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۸
حرفهای شما درست ولی در عوض برای افراد متخصص هنوز بالا ترین جاذبه را دارد. من حقوقم در ایران ۵۰۰ دلاربود اینجا حدود ۸۰۰۰ دلار ناخالص در ماه است. ما می توانستیم در این شرایط نباشیم ولی نخواستیم. و صدایمان بجایی نرسید.
ناشناس۶۱۵۳۰۹۲۱:۴۳:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۸
نه که توی ایران همه در رفاه کامل هستند. خدا شفاتون بده!
حسن زاده۶۱۵۳۱۱۲۱:۴۶:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۸
چنان تیتر زدی که تصور کردم در مورد خودمان صحبت میکنی که البته پس از خواندن مقاله متوجه شدم که الحمداله وضعمون به بدی آمریکائی ها نشده هنوز !
ناشناس۶۱۵۳۳۰۲۲:۲۱:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۸
دیگه نگید ترا بخدا اشکم برای ملت مستضعف امریکا در اومد.
علي۶۱۵۳۴۱۲۲:۴۲:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۸
چه استدلال الکی و بیهوده ای
ناشناس۶۱۵۳۵۹۲۳:۱۰:۳۴ ۱۳۹۷/۸/۸
چرا وقتی از واقعیت آمریکا خبر درج می شه عده ای ناخوش می شن؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین