آیا مقبره کوروش در پاسارگاد است؟

شهریار زرشناس،   3970807083 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخلاف برخی مدعاهای تبلیغاتی مروجان و هواداران ناسیونالیسم باستان گرا و تبلیغات‌چی‌های ماسونی ـ صهیونیستی، سند و گواه متقنی دال بر موحد بودن کوروش در دست نداریم.

آیا مقبره کوروش در پاسارگاد است؟

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی طی یادداشتی، به ارائه تحلیلی از پروژه آلترناتیوسازی از «ناسیونالیسم باستان گرا» در مقابل انقلاب اسلامی پرداخت و نوشت: برخلاف برخی مدعاهای تبلیغاتی(و البته غیر حقیقی) مروجان و هواداران ناسیونالیسم باستان گرا و تبلیغات چی های ماسونی ـ صهیونیستی، سند و گواه متقنی دال بر موحد بودن کوروش در دست نداریم. کوروش ( آنگونه که روایت های راستین تاریخی به ما نشان می دهند) یک مرد نظامی توسعه طلب است که بخش عمده زندگی خود را در جنگ های تجاوزکارانه سپری کرد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«1- تاریخ ایران قدمتی تقریباً ده هزار ساله دارد و با "کوروش" و سلسله هخامنشیان آغاز نشده است. آغازگاههای تاریخی ایران را می توان و باید در تمدن ایلامی و یادمان های به جا مانده از آن جستجو کرد. یک جریان روشنفکری فعال در عرصه دانشگاهی و رسانه ای (با اغراض مشخص سیاسی و به منظور ترویج ایدئولوژی ناسیونالیسم باستان گرا) به دنبال آن است تا با مطرح کردن شعارهایی چون: "کوروش پدر ایران" ، "تاریخ دوهزار و پانصد ساله" و نظایر آن، با انکار تاریخ دیرپا و تمدن کهن ایران، کوروش و هخامنشیان را به عنوان سرآغاز و نقطه عطف تاریخ ایران القاء نماید. هدف این جریان از تحریف حقایق تاریخ ایران، پیشبرد اغراض ناسیونالیستی باستان گراست.

2- ایدئولوژی ناسیونالیسم باستان  را توسط استعمار غرب مدرن و بر مبنای برخی مدعاها و مفروضات مستشرقان اغلب یهودی ـ ماسون ( مدعا و مفروضاتی که بسیاری از آن ها فاقد استحکام علمی و پایه استدلالی و وجه استنادی است و نقدها و ردیه‌ها و موارد نقض بسیاری برای آن ها وجود دارد و کم و بیش توسط منتقدان عنوان گردیده است) پدید آمد و توسط رژیم پهلوی و شبکه‌ای از روشنفکران کارگزار آن ترویج گردیده است. در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، ارتجاع شبه مدرن پروژه احیاء و ترویج ناسیونالیسم باستان‌گرا در ایران را پیگیرانه دنبال می‌کند.

ناسیونالیسم باستان‌‌گرا، تفسیری تحریف شده از تاریخ ایران ارائه می دهد. اینان به دنبال القاء و ایجاد نحوی تقابل و دوگانگی میان"اسلامیت" و "ایرانیت" هستند. ناسیونالیستهای باستان گرا تصویری ایدآلیزه و غیر واقعی و اغراق شده و دروغین از ایران باستان ارائه می دهند و با ایجاد تقابل میان این تصویر ایدآلیزه غیر حقیقی از ایران باستان، درصدد تحقیر هویت اسلامی ایران و القاء این مدعایند که گویا ورود اسلام به ایران و مسلمان شدن مردم ایران موجب"عقبگرد و انحطاط" ایران و ایرانیان گردیده است. روایت ناسیونالیستی باستان گرا از تاریخ ایران، دستمایه طیفی از روشنفکران متجدد مآب برای حاکم کردن غرب زدگی شبه مدرن و پیشبرد و تامین منافع و اغراض استعمار غرب مدرن و مبارزه با هویت اسلامی ـ ایرانی بوده است.

3- هدف استعمار و روشنفکران و مجریان وطنی مروج تجددمآبی از ترویج ناسیونالیسم باستان گرا؛ تضعیف هویت اسلامی ـ ایرانی مردم ایران و تبدیل این کشور به یک کشور پیرامونی وابسته به نظام جهانی سلطه؛ و در پی آن غارت منابع طبیعی و استشمار نیروی کار این و تبدیل ایران به بازار مصرف تولیدات سرمایه داری جهانی بوده است. ره آورد پروژه شبه مدرنیته و ایدئولوژی ناسیونالیسم باستان گرای آن برای ایرانی، چیزی جز نفی استقلال و غلبه وابستگی، و سیطره فقر و فاصله طبقاتی و ظلم و بی عدالتی، و از بین بردن اعتماد به نفس و خودباوری ملی نبوده است.

انقلاب اسلامی با مطرح کردن آرمان گرایی اسلامی ـ انقلابی عدالت خواهانه و ظلم ستیزانه و استقلال طلبانه، کوشیده است تا خودباوری و اعتمادبه نفس و هویت خواهی را در جامعه ایرانی تقویت کرده و با رهاندن ایران از مدار وابستگی به نظام جهانی سلطه، ظرفیت ها و امکانات عظیم این ملت برای پیشرفت و بهروزی را آزاد نموده و فعلیت بخشد.

در سالهای اخیر ارتجاع شبه مدرن کوشیده است تا با احیاء مضامین و مفاهیم و شعائر ایدئولوژی ناسیونالیسم باستان گرا، این ایدئولوژی استعمار ساخته را به عنوان آلترناتیوی در مقابل آرمان گرایی انقلاب اسلامی مطرح نماید.

4- تئوریسین ها و ایدئولوگ های ناسیونالیسم باستان گرا مدعی اند که در هزاره های سوم و دوم قبل از میلاد، نژاد و قومی به نام"آریا" ( مورخان و مروجان ناسیونالیسم باستان گرا، هردو تعبیر قوم و نژاد را به کار برده اند) به سرزمین ایران مهاجرت کرده اند. این ایدئولوگ ها، آریایی ها را مردمانی باهوش، زیبا، جنگاور، شریف و شجاع وصف می کنند. در این تلقی ناسیونالیست ها از آریایی ها، نحوی رویکرد نژادپرستانه وجود دارد و در روایت آنها، آریایی ها دارای همه محسنات و فضایل (از زیبایی جسمانی تا هوشمندی و شجاعت و جنگاوری) دانسته شده است و واژه آریایی به "شریف" معنا می شود. فارغ از وجه نژادپرستانه این رویکرد، مطالعات و پژوهش های تاریخی مورخان و باستان شناسان (به ویژه پژوهش های چند دهه اخیر) بطلان مدعای وجود قومی با این اوصاف و مهاجرت آن (بدان گونه که ناسیونالیست های باستان گرا ارائه می دهند) را اثبات کرده است. ( به عنوان نمونه می توان به پژوهش ها و انتقادات "نانسی دماند" و "ساراپومری" و دیگر منتقدان تئوری آریا محوری اشاره کرد) پژوهش ها و کاوش های نیم قرن اخیر نشان داده است که مدعای وجود و مهاجرت قوم آریا (با خصوصیات و اوصافی که هواداران ناسیونالیسم باستان گرا عنوان می کنند) پایه و مایه علمی و استنادات تاریخی ندارد و عمدتاً به منظور پیشبرد برخی اغراض سیاسی عنوان گردیده است.

5- مروجان ایدئولوژی ناسیونالیسم باستان گرا تصویری تحریف شده و غیرحقیقی از کوروش ارائه می دهند. در میان آثار تاریخی، کهن ترین منابعی که از کوروش سخن گفته اند، "تاریخ هرودوت" و برخی نوشته های "استرابون" و "گزنفون" است. کتاب "کوروپدیای" گزنفون، به تایید خود مورخان غربی، بیش از آن که یک اثر بیوگرافیک مستند درباره کوروش باشد، یک اثر سیاسی است که گزنفون در شرایط آتن و یونان پس از جنگ های پلوپونز از طریق آن به دنبال ترویج مواضع خاص خود در خصوص رژیم مطلوب سیاسی برای یونان آن روز بوده است. از این رو این اثر ارزشی بیوگرافیک برای شناخت زندگی و شخصیت کوروش ندارند و روایتی داستان واره به منظور طرح و تبلیغ یک ایده سیاسی است که گزنفون می خواست در قرن 4 ق . م آن را مطرح نماید.

منبع دیگر در خصوص زندگی و شخصیت کوروش، تاریخ هرودوت است. تصویری که هرودوت در تاریخ خود از کوروش ارائه می دهد، تصویر یک جنگاور توسعه طلب و جنگ افروز است که در هنگامه نبرد اهل خدعه و نیرنگ است. کوروش در جنگ با "ماساژت ها" در شمال شرقی فلات ایران کشته شده و جسدش توسط ملکه "توموریس" قطعه قطعه گردیده است. توموریس پس از کشته شدن کوروش با اشاره به خون آشامی وی، سر او را در خیک خون فرو می کند و خطاب به او می گوید: "سیراب شو خون آشام"

بدین سان تصویری که هرودوت از کوروش برای ما ارائه می دهد تصویر یک مرد نظامی اهل جنگ و تجاوزگری و کشورگشایی است، نه یک مرد حکیم اهل صلح (و به قول شبکه های رسانه ای جهانی ماسونی مآب) بنیانگذار "حقوق بشر" . (بحث بنیانگذاری تئوری حقوق بشر، مدعای سست و بی پایه ای است که متاسفانه مجال پرداختن به آن در این مقال وجود ندارد و در فرصتی دیگر باید جداگانه درباره آن سخن گفت. انشاءالله)

برخلاف برخی مدعاهای تبلیغاتی(و البته غیر حقیقی) مروجان و هواداران ناسیونالیسم باستان گرا و تبلیغات چی های ماسونی ـ صهیونیستی، سند و گواه متقنی دال بر موحد بودن کوروش در دست نداریم. کوروش ( آنگونه که روایت های راستین تاریخی به ما نشان می دهند) یک مرد نظامی توسعه طلب است که بخش عمده زندگی خود را در جنگ های تجاوزکارانه سپری نمود. رفتار او با خدایان معابد"مردوک" و "سین" نشان می دهد که برخلاف مدعاهای تبلیغاتی ماسونی، او اهل به اصطلاح "تسامح" نیز نبوده و در جنگ ها اهل خدعه گری بوده است. از کوروش میراث جدی و ماندگار تمدنی ای نیز به جا نمانده است.

چنان که در پیش اشاره شد، کوروش در شمال شرقی فلات ایران در جنگ با ماساژت ها کشته و بدنش قطعه قطعه شد. برخلاف مدعا های بی اساسی که مطرح می شود، در پاسارگاد اسکلت های دو زن به دست آمده و اثری از استخوان های یک مرد ( که بتوانیم آن را به کوروش منسوب نماییم) به دست نیامده است. بنابراین پاسارگاد، مقبره کوروش نیست و تا چند دهه پیش نیز همه مردم محلی، این مکان را "مقبره حضرت سلیمان" می نامیده اند.

6- در روایت ناسیونالیسم باستان گرایانه از تاریخ ایران و آنچه درباره کوروش و آریایی ها در فضاسازی های رسانه ای امپریالیستی ـ صهیونیستی و مقلدان داخلی آن ها گفته می شود؛ با مجموعه ای از تحریفات و دروغ پردازی ها روبرو هستیم که به منظور بیشبرد برخی اغراض سیاسی و استعماری و نولیبرالی عنوان می گردد. در واقع بدنه اصلی ارتجاع شبه مدرن نولیبرال در ایران امروز قصد دارد از طریق به راه انداختن هیاهوی رسانه ای و ترویج مدعاهای دروغین و غیر واقعی و تحریف حقایق تاریخی؛ ناسیونالیسم باستان گرا را به عنوان یک ایدئولوژی آلترناتیو در مقابل انقلاب اسلامی قرار داده و از این طریق حرکت ضداستکباری و عدالت خواهانه و ظلم ستیزانه مردم ایران را منحرف و عقیم نماید. باید هوشیار بود و با این توطئه خطرناک مقابله روشنگرانه کرد.»

منبع:فارس

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۱۳۴۹۲۱۱:۳۸:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۷
یه بنده خدایی یک کتاب به نام دوازده قرن سکوت در جواب دو قرن سکوت جناب زرین کوب نوشته که این متن دقیقا برگرفته از اون کتابه ولی جعل تاریخ ممکن نیست واقعیت را باید پذیرفت هر چند برای شما تلخ است ما به نژاد آریایی و همچنین عظمت کورش کبیر مفتخریم
ناشناس۶۱۳۴۹۳۱۱:۳۹:۰۹ ۱۳۹۷/۸/۷
کوروش یک افسانه است همین
علی۶۱۳۵۴۷۱۱:۵۹:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۷
شما درست میگی . چای بریزم واستون ؟
علی۶۱۳۵۸۸۱۲:۰۹:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۷
کوروش وجود داشته افسانه هم نیست،تو قرآن هم به عنوان ذوالقرنین ازش یاد شده
ناشناس۶۱۳۴۹۴۱۱:۳۹:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۷
کوروش چیه؟
ناشناس۶۱۳۵۶۵۱۲:۰۲:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۷
گویا فعلا وسیله ای برای تکه پاره کردن هویت ملت. فرارفتن از منازعات قومی و نژادی. بخشی از هویت یک فرد رو در برابر بخش دیگری از هویت همون فرد قرار دادن و بعد هر دو رو ازش گرفتن و بی هویتش کردن. استاد زردتشتی عزیزی داشتیم که سر کلاس از تیپ و نحوه آرایش و پیرایش پسران کلاس به شدت شگفت زده می شد. پسرانی که اگه تیپ بچه حزب اللهی رو داشتن مایه شگفتی ایشون نمی شدن. و این یعنی همون زدن ریشه هویت. که ما فعلا درسته ایران ایران و کوروش کوروش می کنیم ولی به واقع مقلد غربیم.
ناشناس۶۱۳۹۵۷۱۷:۴۵:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۷
کورش هویت ماست شما چی هستی ؟؟
ناشناس۶۱۳۴۹۵۱۱:۴۱:۱۷ ۱۳۹۷/۸/۷
جناب زرشناس متعصب بودن یه ماجراست و جعل تاریخ یک ماجرای اسفبار و خنده دار برو دنبال یه شغل نون و آبدار دیگه
ناشناس۶۱۳۵۹۰۱۲:۰۹:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۷
مزدور گرامی ایشون استاد دانشگاه هستن
ناشناس۶۱۳۴۹۸۱۱:۴۳:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۷
کوروش را ساختند برای تحمیق عده ای از ایرانیان
ناشناس۶۱۳۵۲۸۱۱:۵۶:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۷
ایران تاریخ و تمدن نداشته که ! از وقتی شماها آمدین تمدن ما شکل گرفته ! شماها هم سمبل تمدن چندین هزار ساله ی ایرانی هستین با این اوضاع مملکت !
ناشناس۶۱۴۰۶۲۱۸:۵۴:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۷
با منطق شما پس خیلی چیزا ساختگیه
ناشناس۶۱۳۵۰۴۱۱:۴۵:۵۹ ۱۳۹۷/۸/۷
هیچ سند تاریخی مربوط به کوروش وجود نداره قدیمی تری سند مربوط به سالهای بعد از 1300 که توسط فراماسونرها مطرح شد
ناشناس۶۱۳۵۱۸۱۱:۵۱:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۷
پس این نقل قول که ذوالقرنین در قرآن کریم به کوروش اشاره دارد چیست؟ حالا کوروش شد افسانه!!!!
ناشناس۶۱۳۵۲۳۱۱:۵۳:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۷
کل دنیا تاریخ را جعل می کنن که برای خودشون افتخار ایجاد کنند ما تاریخ مستند و مکتوب خودمون را که در کل دنیا پذیرفته شده انکار می کنیم !
ناشناس۶۱۳۵۲۶۱۱:۵۵:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۷
زمان قبل از انقلاب مذهب را می کوبیدند و تبلیغ ملی گرایی می کردند به افراط. بعد از انقلاب برعکس شد. انگار ما نمی تونیم هر دو را داشته باشیم. بابا جان! بزارید اونی که دوست داره بره امام رضا و اونی هم که دوست داره بره سر قبر کوروش. چرا ملیت و مذهب را مقابل هم قرار میدید؟
ناشناس۶۱۳۵۲۷۱۱:۵۵:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۷
یه سوال برام مطرح میشه، فرض که آریایی ها همین جوری بودن که می گن. قبل اونا بالاخره این سرزمین سکنه داشته، اون ساکنان قدیمی چی شدن؟ سرزمینشون رو دو دستی تقدیم آریایی ها کردن؟ یا بینشون منازعه پیش اومده؟ یا با هم سازش کردن؟ نقش اون ها تو تمدن چی بوده؟ کسی منبعی برای مطالعه میشناسه؟
ناشناس۶۱۳۵۳۴۱۱:۵۸:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۷
خجالت بکشید.اگر اینطور باشه درمورد خیلی چیزها ردیه هست.مشکل ماها اینه که داشته هامونم میخوایم انکارکنیم،توکشورهای دیگه مردم بزای گانگسترهاشون موزه درست میکنن
ناشناس۶۱۳۵۴۶۱۱:۵۹:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۷
کوروش همان علی دایه
ناشناس۶۱۳۵۵۰۱۱:۵۹:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۷
درود بر کوروش
ناشناس۶۱۳۵۷۴۱۲:۰۶:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۷
مردم صرفا دنبال مخالفت با شما هستند ، هر چی هم دلیل و مدرک در انکار مردم بیاورید تنها مردم را مصمم تر می کنید ، تب کورش پرستی هم یه روز میخوابه فقط کافیه شما زیاد بهش گیر ندید .
ناشناس۶۱۳۵۹۵۱۲:۱۲:۱۴ ۱۳۹۷/۸/۷
اگر کسی تونست وجود پلنگ صورتی رو اثبات کنه من هم وجود کوروش رو باور می کنم
ناشناس۶۱۳۵۹۷۱۲:۱۲:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۷
الف جعل تاریخ و توهین به تمدن چندین هزار ساله ی این ملت ؟؟؟
ناشناس۶۱۳۶۰۳۱۲:۱۴:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۷
خیلی خندیدم یعنی تمام مورخان اروپایی و اسناد و مدارک و سنگ نوشته ها دروغه فقط شماها راست می گین !
ناشناس۶۱۳۶۰۵۱۲:۱۴:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۷
استاد متن شما عالی و درست بود کسانی که غیر این نظر دارن با سند معتبر اثبات کنن
ناشناس۶۱۴۹۰۸۱۲:۳۹:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۸
مورخان یونان باستان نظیر هرودت و کتزیاس از کوروش نوشته اند سند چند هزار ساله از این معتبرتر
ناشناس۶۱۳۶۲۹۱۲:۲۰:۳۵ ۱۳۹۷/۸/۷
از تحریف تاریخ و زیر سوال بردن هویت ملی ایرانیان، چه چیزی نصیبتان میشود؟ مردم هویت باستانی خود را رها نخواهند کرد.
ایرانی۶۱۳۷۶۲۱۵:۴۵:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۷
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان اشاره می کند که ذوالقرنین همان کوروش است . این نظریه را چطور می خواهید انکار کنید.
ناشناس۶۱۳۷۶۸۱۵:۴۶:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۷
باشه یا نباشه هم روز 7 آبانه.
ناشناس۶۱۳۷۸۶۱۵:۵۷:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۷
اگر کوروشی با این عظمت بوده چرا در شاهنامه فردوسی، کتب سعدی و حافظ و ... هیچ اثری ازش نیس؟
نرگس۶۱۳۸۳۹۱۶:۱۸:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۷
مقاله یکطرفه و کج خیالانه و بشدت عوامفریبی واقعا خجالت آور است
ناشناس۶۱۴۰۵۲۱۸:۴۸:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۷
ایرانی جماعت بدون بت نمیتونه زندگی کنه ، کورش هم بت جدید است تا بعد که بت جدیدتری بیاد جایگزین بشه .
ناشناس۶۱۴۱۷۵۲۰:۰۹:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۷
تاریخ را باید با نگاه علمی و به دور از تعصب مطالعه کرد، خواه تاریخ اسلام باشد خواه تاریخ تمدن ایران
ناشناس۶۱۴۲۵۳۲۱:۲۹:۴۳ ۱۳۹۷/۸/۷
یک نفر یک کوروش نامه معرفی کنددرحالیکه حدود سیصداسکندرنامه از شاعران ایران وغیرایرانی موجود است.نفرت ایرانیان از دولت هخامنشی که خود لاجهل ونیرنگ روی کار آمدواضح ومبرهنه.این خونخوار تمام مدنیًت چندین هزارساله ایران راپایمال کرده.نام اورا انگلیس خبیث با تولد دولت جعلی ونامشروع پهلوی سر زبانها انداخت فقط وفقط برای ایجاد اختلاف ودودستگی در میان امت محمد(ص)
ناشناس۶۱۴۲۶۵۲۱:۳۷:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۷
گیرم کورش همه اون محاسن رو که براش ساختن رو داشته چه فرقی برای ما که در این دوره زندگی میکنیم داره؟الان ایران از هر دوره ای در تاریخ قوی تر شده حتی زمان هخامنشیان.باور ندارید مقاله روزنامه هارتص اسرائیل در مورد نفوذ و دسترسی ایران به آبهای گرم مدیترانه نوشته رو بخونید.
ناشناس۶۱۴۴۸۷۰۱:۱۷:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۸
بودن یا نبودن مهم نیست. چنانچه اگر گور را بشکافیم بعد از 2500 سال البته در آن چیزی جز خاک نمی یابیم. مهم اینست که ما آنرا نماد افتخار و عظمت خود میدانیم و شما نه نگارنده محترم.
استاد دانشگاه۶۱۴۴۹۳۰۱:۲۲:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۸
نویسنده در این شرایط که نیاز بهم دلی است ناخود اگاه در دام یک توطئه افتاده است. نویسنده باید موقع شناس باشد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین