ماده ۲۹ برنامه ششم؛ پوسته سخت مبارزه با فساد/ اجرای قانون؛ انتظاری که مردم دارند

سید امیر سیاح،   3970807044 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از افزایش فشار افکار عمومی برای اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم و اعلام «حقوق و مزایای» مسوولان برای اطلاع عموم مردم، آقای لاریجانی هفته گذشته در پاسخ به تذکرهای آقای حاجی، نماینده شاهین‌شهر اعلام کرد دستور بارگذاری حقوق نمایندگان در سامانه رسمی صادر شده است.

درباره این تذکر و پاسخ رییس محترم مجلس، یادآوری دو نکته ضروری است:

۱- اعلام حقوق و مزایای مسوولان برای اطلاع عمومی مردم، پوسته سختی در مراحل مبارزه با فساد است؛ نه فقط به‌دلیل تلاش‌هایی که دولت و برخی نمایندگان در بهمن ۹۵ برای حذف عبارت «برای اطلاع عمومی مردم» از متن ماده ۲۹به عمل آوردند و نه فقط به‌دلیل مقاومت بسیار شدید مسوولان برای فرار از اجرای این حکم قانونی، اجرای ماده ۲۹ پوسته سخت مبارزه با فساد است؛ زیرا بخش بزرگی از سوء‌استفاده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب حرام‌خواری در حال اجرا از محل بیت‌المال، با اجرای این ماده عملاً خنثی خواهد شد.

۲- برخی دولتمردان و نیز نمایندگان مجلس، از اجرای حکم ماده ۲۹ قانون برنامه، به انتشار «فیش حقوقی» مسوولان تعبیر می‌کنند. برخی نمایندگان هم به‌طور خودجوش، فیش حقوقی (نشان‌دهنده حقوق ۷-۶میلیونی) خود را به‌عنوان شفاف‌سازی حقوق مسوولان منتشر کرده‌اند.

ضمن احترام به این تلاش ها یادآوری می‌شود که ماده ۲۹ قانون برنامه درباره آنچه باید شفاف شود کاملا صریح است: «همه حقوق و مزایا» همه حقوق و مزایا یعنی همه آنچه در فیش حقوقی در هیات‌مدیره شرکت‌ها دریافت می‌کنند؛ هم عیدی‌ها، هم وام‌هایی که می‌گیرند و حتی توصیه‌نامه‌هایی که برای دریافت وام یا استخدام به شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌نویسند و از مزایای آن به‌طور غیرمستقیم بهره می برند، به اضافه سفرهای خارجی و حق ماموریت‌های یورویی که دریافت می‌کنند، همچنین خودرو، مسکن، راننده، انتقال همسر و فرزندان به دانشگاه یا محل کار مورد علاقه، قبولی در دوره‌های دکتری و... همه و همه این‌ها مزایایی محسوب می‌شوند که لازم است براساس حکم ماده ۲۹ قانون برنامه، برای اطلاع عموم منتشر شود.

از نمایندگان محترم مجلس و سایر مسوولان عزیز انتظار می‌رود در احترام به افکار عمومی همه حقوق و مزایای دریافتی مستقیم و غیرمستقیم‌شان را منتشر کنند.

این کمترین مطالبه مردمی است که زیر فشار اقتصادی قرار دارند و فقط می‌خواهند بدانند مسوولان محترم بابت زحماتشان چقدر از بیت‌المال‌ (جیب مردم) بر‌می‌دارند؛ این توقع زیادی نیست.

منبع: صبح نو