غارت 24/000/000/000 میلیارد بشکه نفت از ایران

گروه سیاسی الف،   3970807008 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

جیمزبیل (محقق آمریکایی) نیز در این مورد می‌نویسد: دخالت آمریکا در ایران تاج و تخت سلطنت را برای ۲۵ سال دیگر به خاندان پهلوی هدیه کرد و صاحبان صنایع نفتی بین‌المللی را قادر ساخت که با نرخی ارزان ۲۴ میلیارد بشکه نفت را در طی این مدت از ایران صادر کنند.

فارس نوشت: اهمیت فراوان نفت و مشتقات آن برای کشورهای جهان در جریان جنگ جهانی دوم به اندازه‌ای تعیین کننده بود که سلطه بر مناطق نفت‌خیز جهان، به اهداف مهم و استراتژیک ایالات متحده آمریکا درآمد. ذخایر عظیم نفتی خلیج‌فارس، از جمله ایران، علت توجه سیاست خارجی دولت‌های آمریکا به این منطقه بود. ایالات متحده نمی‌خواست حکومت‌های مستقل و یا وابسته به شرق در کشورهای دارای منابع نفت به حکومت برسند.

در بیانیه‌ای که از سوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) انتشار یافته بود، در مورد اهمیت عرضه نفت خلیج‌فارس گفته شده بود: وابستگی جهان به نفت برای مقاصد نظامی رو به افزایش است، در حالی که جنگ جهانی دوم ۶۰ درصد سوخت مورد نیاز  خود را از ذغال‌سنگ و ۴۰درصد را از نفت تامین کرد؛ اما در عملیات نظامی در جنگ کره، نفت ۶۰ درصد سوخت مورد نیاز را تشکیل می‌داد.

در طی جنگ ویتنام نیز تقریباً کل سوخت مورد نیاز آمریکا از نفت تامین شد. البته دسترسی به نفت برای هرگونه عملیات نظامی در آینده، یکی از دشواری‌های اساسی است که ما با آن روبه‌رو هستیم مسئله انرژی برای آمریکا و متحدان آن، از دیدگاه جغرافیایی بر خلیج‌فارس تمرکز یافته است. کشورهای حوزه خلیج‌فارس که شماری از آنها مستعد آشوب بوده و از دیدگاه سیاسی بی‌ثبات هستند حدود ۶۵ درصد کل صادرات نفتی جهان و ۵۵ درصد ذخایر شناخته شده نفت جهان را در دست دارند.

در یکی از اسناد به دست آمده از سفارت آمریکا در تهران نیز، یکی از اهداف آمریکا در ایران، تامین دسترسی به منابع نفتی و مواد معدنی در ایران، به قیمت‌های قابل تحمل برای آمریکا و هم‌پیمانانش عنوان شده است.

در راستای این سیاست، آمریکا جهت دستیابی به هدف سلطه بر خلیج‌فارس به منظور عبور نفت ارزان قیمت، حاضر به انجام هر اقدامی از جمله سرنگون کردن دولت‌های مردمی و به روی کار آوردن حکومت‌های دست‌نشانده، می‌باشد که نمونه بارز آن را در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شاهد بودیم.

از آنجا که حل مسئله نفت مهمترین دلیل انگلیس و آمریکا برای انجام کودتا در ایران بود، لذا پس از آنکه سپهبد فضل‌الله زاهدی زمان امور دولت را در دست گرفت،‌کابینه‌ای متشکل از مرتجع‌ترین و شناخته‌شده‌ترین دولتمردان هوادار انگلیس و هوادار آمریکا تشکیل داد که تلاش آنها حل مسئله نفت مطابق خواست انگلیس و آمریکا،  برقراری رابطه با آمریکا و همکاری داوطلبانه با بلوک غرب بود.

سپهبد زاهدی در خاطرات خود از وقایع پس از کودتای ۲۸ مرداد چنین می‌گوید:‌ روی که شاه به تهران آمد، من در فرودگاه هیات دولت را به او معرفی کردم. همین که به نام دکتر علی امینی، وزیر دارایی کابینه خود رسیدم، احساس کردم که شاه خیلی ناراحت شد، ولی حرفی نزد پس از معرفی وزیران، مرا به کنار کشید و گفت: چرا علی امینی را انتخاب کرده‌ای؟ مگر نمی‌دانی که طرف اعتماد و اطمینان ما نیست... پاسخ دادم: هندرسون (سفیر آمریکا در ایران) با من اتمام حجت کرد که چنانچه از دولت آمریکا انتظار کمک داشته باشید، باید بدانید که ما فقط به علی امینی اعتماد داریم او باید مسئله نفت را حل کند. پس از مدتی، مقامات رسمی آمریکا آشکار اعلام کردند تا زمانی که دولت ایران قرارداد نفت را با کنسرسیوم بین‌المللی امضا و مجلسین آن را تصویب نکنند، دیگر دیناری به عنوان کمک نخواهند پرداخت.

البته در یک سند «به کلی سری» وزارت امور خارجه آمریکا به تاریخ مارس ۱۹۵۳، تحت عنوان «اقدامات احتمالی دولت ایالات متحده آمریکا در حمایت از دولت جانشین مصدق که پیش از انجام کودتا تدوین شده، چنین آمده بود:دولت ایالات آمریکا باید از بیان این مطلب که مسئله نفت در تغییر حکومت ایران موثر بوده پرهیز کند. این نکته از اهمیت برخوردار است که نه دولت ایالات متحده آمریکا و نه انگلستان، به خاطر انتظار رفتار منطقی‌تر از سوی ایران نسبت به حل مناقشه نفت، علناً ابراز خرسندی نکنند.

سرانجام واشنگتن موفق شد که یک کنسرسیوم بین‌المللی تشکیل دهد تا به جای کمپانی نفت ایران و انگلیس، خود صنعت نفت ایران را اداره کند. ترکیب این کنسرسیوم بدین ترتیب بود، کمپانی نفت انگلیس (بریتیش پترولیوم) ۴۰ درصد، پنج کمپانی آمریکایی هر کدام ۸ درصد، کمپانی رویال داچ شل ۱۴ درصد و کمپانی نفت فرانسه ۶ درصد، به لحاظ نظری، کنسرسیوم می‌بایست به عنوان مشتری شرکت ملی نفت ایران عمل می‌کرد، اما در عمل در حالی که مالکیت ایران را بر صنعت نفت خود به رسمیت می‌شناخت، کنترل بخش اعظم این صنعت را بر صنعت نفت خود به رسمیت می‌شناخت کنترل بخش اعظم این صنعت را از بهره‌برداری گرفته تا قیمت‌گذاری و بازاریابی در اختیار داشت.

این تصمیم که معمار اصلی آن جان‌ فاستردالس (وزیر خارجه آمریکا) و مشاور نفتی او (هربرت هوور) بود، مورد قبول لندن و تهران واقع شد.

هربت هوور که به عنوان اولین نماینده رسمی آمریکا بعد از کودتا به ایران آمد، مامور مذاکره و نهایی کردن قرارداد جدید کنسرسیوم بود که کمپانی‌های نفتی آمریکا را وارد و سهیم می‌ساخت. شاه با صراحت به هوو گفته بود:‌«هر مرحمت و لطفی که سازمان سیا کرده است از نفت به طور کامل جبران خواهد نمود.»

پس از موفقیت کودتا، کرمیت روزولت نیز پست معاونت کمپانی گلف (یکی از کمپانی‌های اصلی آمریکایی در غارت نفت ایران) را به دست آورد. از جانب دولت ایران نیز علی امینی در سمت وزیر دارایی، مامور حل مسئله نفت شد که سرانجام منجر به عقد قرارداد نفتی موسوم به «امینی پیچ» شد. هوارد پیچ نماینده کمپانی‌های شش‌گانه کنسرسیوم نفت بود. علی امینی پس از حدود یک سال بحث و مذاکره، سرانجام در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۳۳ قرارداد نفت را با هوارد پیچ (نماینده کمپانی‌های شش‌گانه کنسرسیوم) امضاء کرد.

طبق گزارش مورخ ۱۳۴۶/۱۲/۱۶ ساواک، دکتر علی امینی با گرفتن یک رشوه پنج میلیون دلاری از کمپانی‌های نفتی آمریکایی اقدام به انعقاد معاهده با کنسرسیون نفت کرده بود. پس از خاتمه کار نفت، لوئی هندرسون (سفیر آمریکا در ایران) نیز در حدود سی هزار لیره  جواهر به همسر دکتر امینی داده بود.

به این ترتیب، دولت جدید ایران امتیازات بی‌نظیری را به کنسرسیومی از کمپانی‌های بزرگ نفتی غرب اعطا کرد در این کنسرسیوم ۴۰ درصد سهام به کمپانی نفت ایران و انگلیس که به بریتیش پترولیوم تغییر نام داد اعطا و ۱۴ درصد نیز به رویال داچ‌شل واگذار شد.

بریتیش پترولیوم در کمپانی رویال داچ‌شل نیز سهام‌دار بود و از این رو، اکثر سهام را در اختیار خود داشت. گروهی از کمپانی‌های آمریکایی نیز به عنوان پاداش مشارکت آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۴۰ درصد و کمپانی دولت فرانسه نیز ۶ درصد از سهام این کنسرسیوم را به دست آوردند. مدت این قرارداد ۴۰ سال با حق تمدید ۲۵ ساله بود و حق هرگونه فسخ یا تغییر در آن را از ایران سلب می‌کرد و کاملاً مغایر اصل ملی شدن نفت ایران بود.

کمیسیون نفت مجلس نیز در سیزدهم بهمن ماه ۱۳۳۳، با تصویب قرارداد کنسرسیوم، خط بطلانی بر همه جریاناتی که به ملی شدن صنعت نفت منجر شد، کشید در نتیجه کمپانی‌های نفتی آمریکایی سهم عظیمی از تولیدات نفت ایران را پس از آنکه سازمان سیا به محمدرضا پهلوی در رسیدن مجدد به قدرت در سال ۱۳۳۲ کمک کرد به خود اختصاص دادند.

آیزنهاور (رئیس‌جمهور) و جان فاستر دالس (وزیر خارجه آمریکا) پس از عقد قرارداد کنسرسیوم، تلگرام‌های تبریکی به شاه و زاهدی فرستادند و از اینکه سرانجام دو کشور ایران و آمریکا بر سر مسئله نفت به توافق رسیدند. اظهار خوشوقتی کردند چرچیل (نخست‌وزیر) و ایدن (وزیر خارجه انگلیس) نیز به صورت زائدالوصفی از حل بحران نفتی بین دو کشور ابراز خرسندی نمودند و وزیر سوخت کابینه انگلیس به ملت انگلستان مژده داد.

حال که نفت ایران مجدداً به دست ما افتاد می‌توانیم کمبود سوخت خود را که بیش از سه سال بود در نتیجه ملی شدن نفت در ایران پدید آمده بود، جبران کنیم.

ماروین زوینس (نویسنده و محقق آمریکایی) نیز در کتاب خود در این مورد می‌نویسد: آمریکایی‌ها با کمک کردن به شکل‌گیری مجدد سلطنت اعلیحضرت همایونی محمدرضا پهلوی شاهنشاه آریامهر، از حکومت او نیز به میزان زیادی منتفع شدند. همان طور که هنری کیسینخر به کرات گفته است، شاه یکی از نادرترین متحدان آمریکا بود که هم یک دوست شخصی به حساب می‌آمد و هم یک دوست سیاسی، ایالات متحده پاداش این دوستی را دریافت کرد، خواه به شکل عرضه تضمین شده نفت با ثبات خلیج‌فارس که با کمک سیاست خارجی آمریکا و نیروی دریایی ایران تامین می‌شد یا دنبال کردن سیاست‌های همسو در مقابل دولت‌های عرب و اتحاد  جماهیر شوروی

همچنین در یک گزارش «سری» وزارت امور خارجه آمریکا مربوط به اکتبر ۱۹۷۴ (مهر ۱۳۵۳) چنین آمده است: ایران یکی از منابع اصلی نفت و گاز طبیعی برای کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی کشورهای اروپایی و ژاپن بوده و برای ما نیز واجد اهمیت روزافزونی می‌باشد. ما منافع زیادی در دسترسی قابل اطمینان به نفت و منابع معدنی ایران با قیمت‌های مناسب جهت خود و دوستانمان داریم.

«قیمت‌های مناسب» برای آمریکا و همپیمانانش یعنی همان نرخی که ده‌ها سال نفت ایران به کمتر از یک دهم ارزش واقعی‌اش به غارت می‌رفت در مورد اهمیت نفت ایران برای آمریکا و متحدانش در یک گزارش «سری» وزارت امور خارجه آمریکا به تاریخ دوم ژانویه ۱۹۷۷ چنین آمده است.

ایران مقدار زیادی نفت به آمریکا و متحدانش صادر می‌کند به طوری که بیش از هشت درصد نفت وارداتی ایالات متحده از ایران وارد می‌شود و بیش از ۱۶ درصد نفت ایران به اروپای غربی و تقریباً ۲۴  درصد به ژاپن صادر می‌شود ۷۰ درصد نفت اسرائیل نیز از ایران تامین می‌شود با وجود کشمکش‌های لاینفک در روابط خرید و فروش ایران برای ما یک منبع نفتی مستقل بوده است. ایران در سال‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ برخلاف پیمان اعراب در تحریم فروش نفت به اسرائیل شرکت نکرده و صدور نفت خود را به این کشور ادامه داده است.

اردشیر زاهدی (داماد شاه و آخرین سفیر ایران در آمریکا تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی) نیز در خاطرات خود نه تنها به موضوع بی‌توجهی شاه به تحریم نفتی ۱۹۷۳ اشاره می‌کند بلکه از تحول سوخت مجانی به ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا نیز خبر می‌دهد و می‌گوید:

در زمان جنگ اعراب و اسرائیل که همه کشورهای عربی از صدور نفت خود به غرب به خاطر اختلافاتی که داشتند خودداری ورزیدند شاه تنها کسی بود که می‌گفت ما نمی‌توانیم مردم را از نفت محروم کنیم زیرا نفت حکم نان و آب را برای مردم دارد. به خوبی به خاطر دارم که وقتی پرزیدنت نیکسون خواستار سوخت برای ناوگان آمریکایی شد هنگامی که تلفنی موضوع را با شاه در میان گذاشتم فوری آن را پذیرفت این موضوع در آن روزها خیلی محرمانه بود ما نه فقط آنچه داشتیم در اختیار دوست بسیار خوبمان ایالات متحده آمریکا قرار دادیم بلکه هرگز نخواستیم پول آن پرداخت کنند زیرا می‌اندیشیدیم که متحد و دوست هستیم و باید چنین کاری انجام شود.

نیکی کدی (محقق آمریکایی)‌نیز در کتاب خود می‌نویسد: در پاسخ به ایران که موضوع خود را در مورد افزایش قیمت‌های نفت خام ملایم‌تر کرده بود حکومت آمریکا هم قول داد که ارسال اسلحه به ایران را ادامه دهد و از نظر سیاسی از ایران و شخص شاه حمایت نموده و در قضیه حقوق بشر حتی‌المقدور کوتاه بیاید.

یعنی تا زمانی که شاه حاضر بوده نفت را به قیمت دلخواه آمریکا بفروشد در ارسال انواع سلاح به ایران وقفه‌ای ایجاد نمی‌شود و حمایت‌های آمریکا از وی همچنان ادامه یابد و جنجال‌های ظاهری دفاع از حقوق بشر نیز به راحتی به کناری نهاده می‌شد.

همچنین در یک گزارشی «خیلی محرمانه» سفارت آمریکا مربوط به سال ۱۹۷۱ (۱۳۵۰) در مورد دستور شاه جهت تامین نیازمندی‌های نفتی آمریکا چنین آمده است: شاه نزدیکی روابط ایران و آمریکا را تداوم بخشیده است بنا بر دستور وی ایران (برای آمریکا) به صورت یک منبع نفتی مهم و معتبر درآمده و پس از عربستان سعودی دومین صادرکننده نفت به حساب می‌آید.

این خوش خدمتی‌های شاه به آمریکا، همگی در پی آن بود که دولت آمریکا (به همراه دولت استعمار انگلیس) با انجام کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ تاج و تخت سلطنت را مجدداً به او باز گردانند تا بتوانند به مدت ۲۵ سال پس از آن، نفت ایران را به تاراج ببرند. جیمزبیل (محقق آمریکایی) نیز در این مورد می‌نویسد: دخالت آمریکا در ایران تاج و تخت سلطنت را برای ۲۵ سال دیگر به خاندان پهلوی هدیه کرد و صاحبان صنایع نفتی بین‌المللی را قادر ساخت که با نرخی ارزان ۲۴ میلیارد بشکه نفت را در طی این مدت از ایران صادر کنند.

توضیح اینکه در فاصله سال‌ ۱۳۳۳ که قرارداد کنسرسیوم امضا شد تا سال ۱۳۵۳ که بهای نفت افزایش یافت کنسرسیوم حدود ۲۴ میلیارد بشکه نفت به بهای یک دلار و هفتاد سنت از ایران صادر کرد که پس از کسر هزینه‌های تولید، ۵۰ درصد آن نصیب ایران می‌شد. چنین غارتی در هیچ یک از ادوار تاریخ مشاهده نشده است.

آری به درستی می‌توان ادعا کرد که شکوفایی و عظمت اقتصادی آمریکا یعنی آسمان خراش‌ها، کارخانجات و صنایع فروشگاه‌های غول پیکر، تکنولوژی‌ پیشرفته و کلیه مظاهر تمدن صنعتی ایالات متحده از طریق غارت منابع طبیعی مانند نفت کشورهای تحت سلطه مثل ایران می‌باشد.

در همین رابطه، امام خمینی (ره) در مورخ ۱۰ آذر ۱۳۵۷ در مصاحبه با یک خبرنگار آمریکایی می‌فرمایند: دولت‌های آمریکا بزرگ‌ترین خیانتی که به ما کردند این است که این دودمان پهلوی را به ما تحمیل کردند و مخازن ما را به دست این دودمان به تاراج برده‌اند.

منبع: کتاب کارنامه شیطان جنایات ایلات متحده آمریکا در ایران

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۱۲۹۲۶۰۱:۴۵:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۷
البته غارت آمریکا فقط بشکه نفت نیست وقتی می بینم آمریکا در این 40 سال میلیاردها دلار علیه ایران خرج کرده لابد منافع بزرگی رو از دست داده
ناشناس۶۱۲۹۶۶۰۶:۲۶:۴۱ ۱۳۹۷/۸/۷
تاراج میکردن و دلار ۷ تا تک تومن بود؟
valor۶۱۳۲۵۲۱۰:۰۶:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۷
در همان زمان حقوق یه کارگر یا کارمند 200 تومان در ماه بود. تفاوت نرخ ها اهمیت نداره قدرت خرید مهمه. الان ارزش پول کره جنوبی از افغانستان پایین تره یعنی مردم کره از افغانستان بد بخت ترند.
کهن۶۱۳۳۱۹۱۰:۳۸:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۷
آفرین و این یعنی حدود ۳۰۰ دلار بود و الان معادل چند دلاره
ناشناس۶۱۳۶۴۰۱۵:۰۲:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۷
میخوای حکم حقوقیم را برات بفرستم تا بفهمی من معلم با مدرک لیسانس در اولین سال استخدامی چقدرحقوق می گرفتم ؟ درسال 58. 5500 تومان که با دلار 10 تومن میشد 550 دلار الان حقوقم 2500000 هست که با دلار 14000 تومن میشه حدود 180 دلار.....
ناشناس۶۱۳۷۳۸۱۵:۳۶:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۷
سال 54 دلاار 8 تومن بوذ و حقوق من معلم 900 تومن. با این 900 تومن توی دو سال هم می شد خانه بخری و هم ماشین
ناشناس۶۱۳۹۰۴۱۶:۵۷:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۷
عزیز آمار خود الف رو ببینید http://old.alef.ir/vdciy5arrt1a5r2.cbct.html?244272 حقوق حداقل ۷۵۰۰ ریال بود و قیمت هر دلار ۵ ریال بعبارتی معادل ۱۵۰۰ دلار الان چنده؟
ناشناس۶۱۳۰۰۰۰۷:۳۸:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۷
الان هم چین و روسیه نفت مفتی میبرن، نفت ایران همینه ظاهرا - انگار نفت ایران مال مردم نیست برای رفاه مردم نیست- میدن چین خودرو و مواد غذائی مریض کننده و سرطانزا وارد میکنند کسی نمیدونه وسایل و خودرو 5 سال مصرف چینی چه بلائی سر مردم میاره- کاش نفت کلا تحریم بشود و نفروشیم و مردم تعصب ملی داشته باشند و فکر آینده هم باشند
محمد قاسمی۶۱۳۱۲۸۰۹:۰۷:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۷
کلا 2 میلیون بشکه نفت صادر میکنیم و جمعیت 90 میلیون نفر (با مهاجرین) این نفت به کجای این مملکت میرسه که میخوای تو رفاه باشی شما باید مطالبه حاکمیت زدایی از اقتصاد داشته باشی نه پول شندرغاز نفت رو
valor۶۱۳۲۱۲۰۹:۴۹:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۷
نه تنها نفت غارت می شد بلکه به دلیل به نابودی کشیده شدن صنایع کشاورزی ایران بخش قابل توجه ای از غذای خود را وارد می کردیم. یعنی در زمان شاه نفت در برابر غذایی بودیم برای خودمون. دوستان میزان تولیدات کشاورزی در صد سال گذشته را بررسی کنند لطفا.
ناشناس۶۱۳۹۵۳۱۷:۴۴:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۷
دوست عزیز توسعه ی کشاورزی و سد سازی در ایران یک اشتباه مهلک بود تمام کارشناسان به این نکته اقرار کردن از زمان شاه ایرانیان متوجه این موضوع شده بودند بنابراین تصمیم گرفتند صنعت و توریسم را گسترش بدن قرار بود کیش شبیه دبی فعلی ساخته بشه و..... داداش خوابی شما ؟؟ خوب نیست بدون فکر و مطالعه نظر می دی
ناشناس۶۱۳۰۱۲۰۷:۵۲:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۷
الان که دیگه غارت تموم شده چرا این شکلی هستیم با این همه ذخایر ؟
ناشناس۶۱۳۰۸۲۰۸:۴۰:۵۳ ۱۳۹۷/۸/۷
چون غارتی در کار نبوده
ناشناس۶۱۳۰۳۶۰۸:۱۶:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۷
کمتر به گذشته ها بنگریم . مردم واقعا در فشارند و گوششان پر از این حرفها
ناشناس۶۱۳۰۵۰۰۸:۲۷:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۷
فروختن خوردن غارت کردن حیف و میل کردن قبول چهل سال شما چیکار کردید که الان من جوان ایرانی در این کشور ثروتمند نه کار ثابت دارم نه تحصیلاتم به دردم خورد نه کارت پایان خدمتم به دردم خورد نه میتونم ازدواج کنم نه میتونم خونه دار شم و نه امیدی به اینده و بهبود اوضاع دارم ،شما چکار کردید؟
ناشناس۶۱۳۸۲۵۱۶:۱۲:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۷
لطفا به کامنت valor توجه کنید. قبل از انقلاب هم بیکاری، گرانی، مشکل مسکن و... وجود داشت. نمی دانم چرا جوانان فکر می کنند ما در پر قو زندگی می کردیم.
ناشناس۶۱۳۰۵۷۰۸:۳۱:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۷
خجالت بکشین خواهشن... هر 2 3 ساعت فکری که میکنین یک بار به هم به خودتون بگین اگر اشتباه میکنیم چی؟... شرم آوره
ناشناس۶۱۳۰۶۰۰۸:۳۱:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۷
الان که به دلیل نداشتن تجهیزات داریم همینقدر رو میادین مشترک ضرر میدیم چی؟ خوب فرقش چی بود؟
ناشناس۶۱۳۰۶۹۰۸:۳۴:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۷
و چون دیگر باج نداد پس بردنش!
ناشناس۶۱۳۰۹۱۰۸:۴۴:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۷
تیتر اشتباهه یا باید بنویسید ۲۴ میلیارد بشکه یا ۲۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰ بشکه
ناشناس۶۱۳۵۰۲۱۱:۴۵:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۷
می خواستند هیجان بیشتری بدهند! ;)
ناشناس۶۱۳۰۹۵۰۸:۴۶:۰۵ ۱۳۹۷/۸/۷
با این همه تاراج وضع مردم رو به بهبود بود. از همین نتیجه بگیریید الان تاراج چقدر است!!!
ناشناس۶۱۳۷۷۲۱۵:۴۸:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۷
هزاران لایک
علی۶۱۳۱۰۵۰۸:۵۳:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۷
اون موقع امریکایی ها به غارت بردن... الان هم یک مافیای داخلی.... همچنان این ملت است که ضرر میبیند...
ناشناس۶۱۳۱۲۳۰۹:۰۴:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۷
این یک دروغ محض است به فرض راست باشه اکنون که نه تنها نفت بلکه منابع طبیعی و جنگلها و مراتع و معادن و هر چه داشتیم به تاراج رفته و می رود
ناشناس۶۱۳۱۵۸۰۹:۲۳:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۷
نه اینکه الان چین و روسیه اصلا نفتمون رو غارت نمیکنند و اجناس آشغالشون رو بهمون نمیندازن
ناشناس۶۱۳۱۹۲۰۹:۳۹:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۷
الان کی غارت میکنه که وضعمون روز به روز بدتر میشه؟
علیرضا۶۱۳۲۴۲۱۰:۰۲:۲۰ ۱۳۹۷/۸/۷
والا زمانی که نفت رو میخرن که داد و بیداد بلنده که وای غربی ها منابع ما رو غارت میکنن زمانی که تحریم میکنن خرید نفت رو باز فریاد بلند میشه که تحریمهای ظالمانه اعمال شده و نفت ما رو نمی خرن
ناشناس۶۱۳۳۲۴۱۰:۴۱:۰۵ ۱۳۹۷/۸/۷
.تمامی زیر ساخت های گذشته حتما از مالیات بر صادرات فرش و کشمش و پسته بدست آمده ؟؟
ناشناس۶۱۳۴۲۹۱۱:۱۷:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۷
جالبه، یعنی دوستان شک دارن تو خوی استکباری و غارت گری غرب؟! تو بهترین حالت ما، الان عربستان بودیم دیگه. تهوع آوره رابطه عربستان و آمریکا. یعنی عاشقتونم که نمی خواید قبول کنید آمریکا با بهانه های واهی ما رو تحریم کرده و بلای جون خاورمیانه شده. البته اشتباهات مدیریتی و دورویی و قدرت طلبی و سهم خواهی و ... داخلی به جای خود.
ناشناس۶۱۳۵۹۱۱۲:۱۰:۴۳ ۱۳۹۷/۸/۷
در تمام تاریخ نفتی ایران حتی یک صدم از درامد نفتی ایران برای ایرانیان هزینه نشده و فرقی هم نمیکند چه کسی در راس کار قرارگیرد اش همان است و کاسه همان نفت بیشتر برای ملت ما معظل بوده
ناشناس۶۱۳۶۴۴۱۵:۰۲:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۷
کشورهای مثل ایران که بر اساس ایدئولوژی استوار و بنا شدن، همیشه دنبال مقصر کردن یکی هستن. فعلا قرعه به نام آمریکاست.بعد انگلیس شد بعد فرانسه بعد کانادا و استرالیا الان رسیده به عربستان و بحرین و....
ناشناس۶۱۴۰۱۴۱۸:۲۸:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۷
آن زمان بدون ایران هیچ کشوری حق نداشت نفت بفروشه! قدرت ایران در جهان مثال زدنی بود و تنها آن، آغاز رشد ایران بود... که ناتمام ماند.
ناشناس۶۱۴۰۴۳۱۸:۴۵:۰۳ ۱۳۹۷/۸/۷
پس این همه زیر ساخت در صنعت وتکنولوژی ‌پیشرفت در آن برهه از تاریخ باکدام سرمایه اتفاق افتاد
ناشناس۶۱۴۱۴۲۱۹:۵۲:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۷
کامت ها را یکی یکی خواندم ، ولی ندیدم که یکنفر نوشته باشد که قبل از انقلاب 6 میلیون بشکه نفت تولید داشتیم و جمعیت مملکت زیر 30 میلیون نفر بوده و امروز حدود 80 میلیون میباشیم و تولید نفت هم زیر 4 میلیون بشکه است!
ناشناس۶۱۴۱۵۵۱۹:۵۹:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۷
لطف کنید صورت شفاف درامد نفتی و صورت هزینه کرد آن رو بنویسید تا ببینیم اخیرا چه خبر هست
ناشناس۶۱۴۳۱۸۲۲:۱۶:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۷
نویسنده محترم. لطفا بفرماییدوضعیت پول ملی و تورم در ان دوران چطور بود و الان چطوره ؟
سرو۶۱۴۳۵۳۲۲:۵۱:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۷
اماری از اختلاس اون زمان لطف کنین.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین