کلانتری: رهبری به شدت روی مسائل محیط زیست اصرار دارند

گروه اجتماعی الف،   3970806123 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نعمتی که ما امروز داریم داشتن رهبری محیط زیستی است، رهبری به شدت روی مسائل محیط زیست اصرار دارند و یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان حفظ محیط زیست است اما واقعا ما خودمان را سرباز خوبی برای اهدافشان نمی‌بینیم و با توجه به ایده‌آل‌هایی که از ایشان می‌شناسم بنده به عنوان رئیس سازمان محیط زیست خودم را در حد انتظارات ایشان نمی‌بینم.

به گزارش تسنیم، عیسی کلانتری امروز در حاشیه جلسه شورای اداری لرستان در استانداری لرستان برگزار شد با بیان اینکه در 40 سال گذشته تولید ناخالص سرانه کره زمین بیش از 3 برابر شده است، اظهارداشت: افزایش تولید ناخالص همراه با توزیع نامتوازن این درآمد و توسعه اختلاف طبقاتی سبب تخریب به مراتب بیشتر از افزایش تولید ناخالص شده است.

وی افزود: متاسفانه پیامدهای مسائل بین‌المللی ابتدا گریبان کشور ایران را گرفته است، افزود: اثرات تخریبی تغییر اقلیم در دنیا بیشترین تاثیر را بر کشور ایران گذاشته است و در کنار آن اثرات تخریب توسعه نامتوازن در سرزمینمان را داریم در حالی که کشور ما واقعا ظرفیت تخریب بیشتر را ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور  عنوان کرد: حدود 60 سال پیش اصلا محیط زیست تخریب نمی‌شد حتی اگر همه مردم هم می‌خواستند محیط زیست را تخریب کنند توان‌ آن را نداشتند اما به تدریج گران شدن نفت، ورود تکنولوژی و عدم داشتن فرهنگ استفاده از تکنولوژی ما را جزو کشورهای پیشرفته تخریب محیط زیست دنیا قرار داده است و بخش اعظمی از امانت نسل‌های آتی را به ارزانی فروختیم؛ جمعیت کشورمان زیاد شده بود اما فرهنگ عمومی را برای حفظ محیط زیست آماده نکرده بودیم.

وی بیان کرد: متاسفم از اینکه مدیر کل محیط زیست ما در لرستان در طول این چند سال جلسه‌ای با تشکل‌های محیط زیستی نداشته است، باید توضیح دهد چون واقعا شعار اول ما در سازمان محیط زیست داشتن 80 میلیون محیط بان است ما با 3000 هزار محیط بان چگونه می‌توانیم محیط زیست کشور را حفظ کنیم.

کلانتری با بیان اینکه مدیر کل محیط زیست لرستان باید تجدید نظر کند و فردا اولین جلسه صبح را با حضور تشکل‌ها بگذارد گفت: بسیاری از تشکل‌های ما در برخورد با مسائل زیست محیطی مقداری احتیاط می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نعمتی که ما امروز داریم داشتن رهبری محیط زیستی است، رهبری به شدت روی مسائل محیط زیست اصرار دارند و یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان حفظ محیط زیست است اما واقعا ما خودمان را سرباز خوبی برای اهدافشان نمی‌بینیم و با توجه به ایده‌آل‌هایی که از ایشان می‌شناسم بنده به عنوان رئیس سازمان محیط زیست خودم را در حد انتظارات ایشان نمی‌بینم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به لزوم تشویق مردم برای حفظ محیط زیست تاکید کرد و اظهارداشت: اگر ما می‌خواهیم محیط زیست مورد انتظار مقام معظم رهبری را داشته باشیم و به آنچه رئیس جمهور از ما می‌خواهد عمل کنیم، باید بسیاری از سیاست‌ها تغییر پیدا کند.

وی افزود: شدت انرژی بالاتر از حد عربستان سعودی در کشورمان، محیط زیستی برای ما باقی نمی‌گذارد در حالی که بهره‌وری انرژی ما به شدت پایین است.

کلانتری با بیان اینکه هنگام سردی هوا اکثر کلان شهرهای کشور غیر قابل زیست است، عنوان کرد: امروز 40 درصد از انرژی‌ کشور آلمان که بیش از تولید کل انرژی کشور ماست از راه انرژی باد تامین می‌شود یعنی بیش از 60 هزار مگاوات ساعت برق را از باد تولید می‌کند در حالی که کل تولید انرژی ما در نیروگاه‌هایمان 53 هزار مگاوات ساعت است.

وی به وسعت و ظرفیت کشور اشاره کرد و گفت: انرژی‌های تجدید پذیر ما منهای آب، کمتر از نیم درصد از انرژی کل کشور است که این اصلاح ساختار و سیاست‌ها را می‌خواهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: اگر محیط زیست خوب می‌خواهیم سازمان‌های مردم نهاد باید یک مقدار پا را فراتر از محیط طبیعی بگذارند به محیط انسانی وارد شوند چون واقعا بدون مردم و بدون تغییر در دیدگاه‌های کلان کشور نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

کلانتری اظهارداشت: آب، انرژی و پاکیزگی را امنیتی نکنیم. به مردم توضیح دهیم که آب زیادی مصرف می‌کنیم، مهم نیست در وهله اول بهره‌وری آن چند درصد است این حق نسل‌های بعدی ما در این سرزمین نیست که بیش از 100 درصد از آب تجدید پذیر مصرف کنیم.

وی افزود: چون ایران کشور خشکی است و به آب نیاز دارد حداکثر تا 50 درصد از آب استفاده کنیم، آب مصرفی ما باید 45 میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کند نه 36 میلیارد متر مکعب افزایش داشته باشد؛ این در قانون برنامه ششم مجلس مصوب شده تا دولت اجرا کند اما ما در قوانین متضاد زندگی می‌کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اولیه‌ترین نیاز بشر را تنفس دانست و گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم که یک کارخانه با هر شدت انرژی تولید کند. تولید داخل خوب و مهم است و رهبری برای حمایت از تولید دستور داده است اما رهبری برای کاهش شدت انرژی دستور اکید دادند پس نباید به هر قیمتی انرژی تولید شود چون ضد اخلاقی، ضد محیط زیست و خلاف شرع است.

وی تصریح کرد: صنایع و نیروگاه‌های ما باید دگرکون شوند؛ باید ما محیط زیستی‌ها و طرفداران محیط زیست مردم را روشن کنیم چون واقعا زمستان‌ها در کلان شهرها با ماشین‌هایی که با گازوئیل حرکت می‌کنند و در تابستان با بنزین، مشکل داریم.

کلانتری اظهارداشت: دولت در بخش‌های مختلف بابت محیط زیست بیش از 30 هزار میلیارد تومان هزینه می‌کند یعنی بیش از 30 برابر بودجه سازمان محیط زیست در بخش‌های مختلفی مانند جنگل‌ها، مراتع و پسماند هزینه می‌کند ولی ما برای سیاست گذاری اصلاح ساختار می‌خواهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد: سازمان‌های مردم نهاد که برای حفظ محیط زیست اصرار دارند اگر بفهمند مقام معظم رهبری چقدر بالاتر از آنها در راستای محیط زیست دستور داده و خواهان محیط زیست هستند ادعاهایشان را به مراتب بیشتر از این می‌کنند.

وی عنوان کرد: در آزمایشگاهایمان، دانشگاهیان و دولتمان در به روی مردم بسته است. مردم حق سوال دارند، شفافیت حقشان است و ما نباید ناراحت شویم چون اگر این شفافیت نباشد بعدا سیاست‌ها کارایی نخواهند داشت و سیاست‌ها غلط خواهند بود.

کلانتری بیان کرد: قانون گذاران ما نباید در درهای بسته قانون گذاری کنند که قوانین متصاد داشته باشیم. ما امانتدارهای خوبی برای نسل بعد نیستیم، توسعه پایدار چه بدی دارد که ما توسعه پایدار را زیر پا بگذاریم.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار سرمایه گذاری را مشروط کرده است، گفت: در توسعه پایدار پول دور ریز نداریم و  سرمایه گذاری که انجام می‌شود باید  توجیه اقتصادی داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه نباید از توسعه پایدار بترسیم، تصریح کرد: سرمایه گذاری نباید محیط زیست را به هم بریزد چرا که محیط زیست یکی از چهار شرط توسعه پایدار است.

وی خاطرنشان کرد: چهارمین شرط توسعه پایدار این است که اگر سرمایه گذاری می‌کنید و می‌خواهید توسعه بدهید، حق ندارید حقوق نسل‌های بعد را پایمال کنید؛ استراتژی ما در محیط زیست خواسته‌های توسعه پایدار و رهبری است.

کلانتری با بیان اینکه هر استانی برای خود محیط زیستش را حفظ کند، اظهار داشت: در تهران خبری نیست بنده 100 درصد اختیاراتم را به استان‌ها تفویض کرده‌ام به طوری که اکنون مدیر کل هر استان جز در موارد محدود که قانون گذار تفویض اختیار را منع کرده است،  اختیاراتی دارد که رئیس سازمان محیط زیست دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در رابطه با اهمیت زیستگاه‌ها نیز عنوان کرد: در ضوابط بین المللی 17 درصد خاک هر کشوری اعم از جنگل و کویر باید برای حفظ منافع نسل‌های آینده دست باید دست نخورده باقی بماند.

وی بیان کرد: در سازمان ملل شعار محیط زیست این است که محیط زیست ارث پدری نیست بلکه امانت نسل‌های بعد است اما واقعیت این است که مردمان امروز کره زمین، امانت داران خوبی نیستند. مصرف بیش از حد توسعه غیر متوازن سبب شده تا نخستین قربانی امانت نسل های بعد باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین