یک روزنامه مطرح کرد؛ قیمت واقعی بنزین حدود لیتری ۷ هزار تومان است/ با یارانه بنزین چقدر راه می‌توان ساخت؟

گروه اقتصادی الف،   3970805132 ۶۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

قیمت واقعی بنزین حدود لیتری ۷ هزار تومان است که با یارانه سالانه آن می‌توان ۶۶هزار کارخانه یا ۲۰۰هزار مدرسه ساخت.

قیمت واقعی بنزین حدود لیتری ۷ هزار تومان است/ با یارانه بنزین چقدر راه می‌توان ساخت؟

روزنامه شهروند نوشت: «دولت سالانه حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان یارانه بنزین می‌دهد. در حال حاضر تقریبا ۷۶‌میلیون نفر ماهی ۴۵‌هزار  و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی دریافت می‌کنند. این میزان معادل ۵ برابر یارانه نقدی تمام مردم ایران در ‌سال است. جالب است بدانید با این یارانه سنگینی که دولت برای بنزین پرداخت می‌کند، می‌توان هر ‌سال حدود ۶۶ هزار کارخانه راه‌اندازی کرد یا ۲۱۹هواپیمای ایرباس صفر کیلومتر یا ۵۱۵ هواپیمای نوی ATR خرید. با یارانه بنزین می‌توان سالانه حدود ۲۰۰ هزار مدرسه در ایران ساخت. با یارانه بنزین می‌توان در عرض یک سال از نظر تکمیل خط آهن به برنامه‌های توسعه‌ای‌مان در افق ۱۴۰۴ برسیم.

اما حالا این یارانه سنگین فقط منجر به این شده است که هر ایرانی حدود ۳ برابر هر شهروند چینی بنزین مصرف کند و این سرمایه کلان دود شده و به هوا برود.

قیمت واقعی بنزین چقدر است؟

تولید بنزین طبق قیمت پایه فوب خلیج فارس ۴۷سنت، چیزی حدود ۶۱۱۰تومان و با احتساب هزینه‌های توزیع آن حداقل  ۷‌هزار تومان با قیمت ارز آزاد  برای دولت آب می‌خورد اما در حالی دولت به‌ ازای هر لیتر ۶‌هزار تومان و با احتساب مصرف روزانه ۹۱میلیون لیتری سالانه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت می‌کند که بررسی‌های انجام شده در اتاق بازرگانی نشان می‌دهد میزان یارانه‌ای که دولت به دهک‌های بالای درآمدی با انرژی ارزان پرداخت می‌کند، ۲۵ برابر دهک‌های پایین درآمدی است.

رضا پدیدار، کارشناس انرژی در این‌ باره به «شهروند» می‌گوید: «دولت همه ساله در حالی منابع زیادی را صرف دادن یارانه به پرمصرف‌ها کرده که سرانه مصرف بنزین از حدود ۶۷‌میلیون لیتر مصرف روزانه در ‌سال۸۷ حالا به ۹۱میلیون لیتر مصرف روزانه رسیده است. حال آن که اگر دولت سوخت را به قیمت واقعی عرضه و یارانه پرداختی به آن را صرف ایجاد زیرساخت‌ها می‌کرد، امروز نه از قاچاق خبری بود و نه مصرف بالای آن.»

سرانه هر ایرانی از یارانه انرژی معادل دستمزد کارگران

اما یارانه سوخت به همین عددها ختم نمی‌شود. آن گونه که بیژن زنگنه، وزیر نفت، می‌گوید: «امسال در تابستان مصرف گاز در نیروگاه‌ها به ۲۹۰‌میلیون متر مکعب در روز رسید، یعنی نیروگاه‌های ما معادل روزانه ۲‌میلیون بشکه نفت خام مصرف کردند.» به گفته او،  گاز مایع را کیلویی ۱۵۰ تومان یعنی ۱۰دلار به‌ ازای هر تن می‌فروشیم؛ در حالی‌ که قیمت جهانی آن ۵۵۰ دلار به‌ ازای هر تن است، حتی اگر محافظه‌کارانه قیمت سوخت را پایین‌تر از عموم کشورها فرض کنیم، باز یارانه غیر مستقیمی که امروز به بنزین، گازوییل و گاز طبیعی داده می‌شود، تقریبا پنج‌ برابر یارانه نقدی ۴۵‌هزار و ۵۰۰تومانی است. اگر یارانه نقدی ماهی ۴۵‌هزار و ۵۰۰تومانی کنونی ۲.۵ برابر شود، نیاز به «۱۰۰‌هزار‌میلیارد تومان» منابع دارد. اگر مجموع یارانه کلیه بخش‌های انرژی اعم از بنزین، گازوئیل ، برق و ... را در نظر بگیریم عدد یارانه بسیار سنگین‌تر می‌شود.

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی به تازگی در توییتی که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشته نوشته: «میزان یارانه انرژی در ایران به عدد ۱۰۰هزار میلیارد تومان در ماه رسیده است که سرانه آن معادل ماهانه یک‌میلیون و۲۵۰هزار تومان است. این عدد با دستمزد یک ماه یک کارگر برابری می‌کند.»

ایرانی‌ها ۳ برابر چینی‌ها بنزین مصرف می‌کنند

نتیجه این همه یارانه انرژی در ایران جالب است. طبق آخرین اعلام رسمی دولت، مصرف بنزین در ایران ۹۱میلیون لیتر در روز است، همچنین طبق آخرین اعلام رسمی جمعیت کشور، ایران در حال حاضر حدود ۸۱‌میلیون نفر جمعیت دارد، به عبارتی در هر شبانه‌روز به‌ازای هر نفر، ۱,۱۲ لیتر بنزین در ایران مصرف می‌شود، یعنی یک خانواده چهار نفره حتی اگر خودروی شخصی نداشته باشند، در یک شبانه‌روز سهمی ۴.۵ لیتری در مصرف بنزین کشور دارند. در کشور پرجمعیت چین با جمعیتی بالغ بر یک‌میلیارد و ۳۸۶‌میلیون نفر (آمار ‌سال ۲۰۱۷) حدود ۴۶۸‌میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می‌شود، به عبارتی در هر شبانه‌روز به‌ازای هر نفر ۰.۳۴ لیتر بنزین در چین مصرف می‌شود. در کشور ترکیه با جمعیتی بالغ بر ۸۰‌میلیون نفر، روزانه ۸‌میلیون و ۲۶۸‌هزار لیتر بنزین مصرف می‌شود، به عبارتی در هر شبانه‌روز به‌ازای هر نفر، ۰.۱ لیتر بنزین در ترکیه مصرف می‌شود. مقایسه مصرف بنزین در ایران و ترکیه از این نظر مقایسه‌ای جالب است که تعداد جمعیت و خودروهای سبک دو کشور تقریبا یکسان است. اما در ایران به‌ازای هر نفر، ۱۰ برابر هر ترکیه‌ای و ۳ برابر هر چینی بنزین مصرف می‌شود.

سالی ۶۶هزار کارخانه با یارانه بنزین

با این یارانه کلانی که هدر می‌رود، می‌توان کارهای بزرگی انجام داد. برای این موضوع کافی است توجه‌تان را تنها به یارانه بنزین جلب کنیم. با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین در ‌سال می‌توان کارخانه‌های زیادی ساخت. اگر سرمایه اولیه برای راه‌اندازی یک کارخانه مواد غذایی و بهداشتی را چیزی حدود ۳‌میلیارد تومان در نظر بگیریم، با یارانه بنزین می‌توان چیزی حدود ۶۶ هزار کارخانه در ایران راه‌اندازی کرد. اگر در هر کارخانه به‌ طور متوسط ۷۰ نفر مشغول به کار شوند، چیزی حدود  ۴ میلیون و ۶۲۰ هزار نفر در یک سال دارای شغل می‌شوند. بهتر است این گونه بگوییم وزارت کار متوسط هزینه ایجاد یک شغل در ایران را ۵۰‌میلیون تومان برآورد کرده است. با یارانه بنزین می‌توانیم در ‌سال حدود  ۴ میلیون شغل ایجاد کنیم.

با یارانه بنزین چقدر هواپیما می‌توان خرید؟

قیمت خرید یک فروند ایرباس ۳۲۰ صفرکیلومتر چیزی حدود ۷۰‌میلیون دلار است. اگر قیمت هر دلار را ۱۳‌هزار تومان در نظر بگیریم، با یارانه بنزین می‌شود سالانه ۲۱۹هواپیمای ایرباس ۳۲۰صفرکیلومتر خریداری کرد. قیمت خرید هواپیمای ATR حدود ۲۶‌میلیون دلار است. با یارانه بنزین می‌توانستیم سالانه  ۵۱۵هواپیمای نو و صفرکیلومتر  ATR بخریم. جالب است بدانید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دولت برای خرید هواپیما پس از برجام نداشتن پول نقد بود و مشکلات تامین وام و فاینانس باعث شد نتوانیم به اندازه کافی برای خرید هواپیما عجله به خرج دهیم و فرصت بزرگی از دست رفت. با این یارانه می‌توانستیم در عرض یک سال تعداد هواپیماهایمان را به تعداد  ایرلاین بزرگ و معروفی مانند ایرلاین امارات برسانیم.

هزینه ساخت ۲۰۰هزار مدرسه معادل یارانه یک‌سال بنزین

محمدحسین علیزاده، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی به قدس آنلاین گفته است هزینه ساخت یک مدرسه حدود یک‌میلیارد تومان است. در واقع با یارانه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بنزین می‌توانی  ۲۰۰ هزار مدرسه در ایران بسازیم.

با یارانه بنزین چقدر راه می‌توان ساخت؟

بد نیست بدانید در حال حاضر احداث هر کیلومتر راه روستایی به‌ طور متوسط ۴‌میلیارد تومان و احداث هر کیلومتر راه‌آهن ۷‌میلیارد تومان هزینه دارد. یک حساب‌ کتاب سرانگشتی به خوبی نشان می‌دهد با یارانه‌ای که دولت‌ هر سال بابت بنزین پرداخت می‌کند، می‌توان حدود  ۲۸ هزار کیلومتر راه آهن و ۵۰ هزار کیلومتر راه روستایی ایجاد کرد. مطابق با افق ۱۴۰۴ ایران باید ۲۵ هزار کیلومتر به خط آهن خود اضافه کند که تنها با یارانه یک سال بنزین می توان به این برنامه بلندمدت رسید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۰۹۹۳۵۱۴:۰۸:۰۸ ۱۳۹۷/۸/۵
حداقل دست مزد هم تو ساعتی 10دلار هست. بهتره کلا ریال رو حذف و با دلار کار کنیم.
ناشناس۶۱۰۳۸۹۱۶:۳۲:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۵
حقوقها و کرایه ها روهم با دلار مقایسه کنید ، اکثر کارخانه ها یا یک شیفتند یا تعطیلند ،66 هزار کارخانه تعطیل دیگه اضاف میشه
ناشناس۶۱۰۴۵۱۱۷:۰۷:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۵
قابل توجه کارشناسان محترم. حداقل حقوق توی کشورهای دیگه متوسط 4 هزار دلاره. با دلار 4200 میشه چیزی حدود 16 میلیون تومان و با دلار آزاد میشه 50 میلیون. یعنی عملا 90% اقشار جامعه دارن حداقل ماهی 13 میلیون به دولت یارانه میدن.
علی۶۱۰۷۷۹۲۰:۴۹:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۵
آقا بهتر نیست که یک دفعه بنزین بشه لیتری صد هزار تومان و حداقل سه چهار سالی دست از سر مردم بدبخت بردارین، صد رحمت به محمود.
ناشناس۶۰۹۹۵۰۱۴:۱۶:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۵
توجیهات تکراری / فرضا که یارانه بتزین حذف بشه ! چه کسی تعهد میده این پول اختلاس نشه و سر از کانادا و بقیه کشورها در نیاره ؟؟؟ حداقل بذارید مردم همینطوری استفاده می کنند تو رو خدا ندید دست مختلسین محترم
amin۶۰۹۹۵۲۱۴:۱۶:۵۳ ۱۳۹۷/۸/۵
اجازده بدین فعلا اون امکاناتی که با ورداشتن یارانه های قبلی بهمون دادن سر سفرهامون ببینیم بعدا طبل گرونی بنزین بزننین که چه خدماتی میخوایم بهتون بدیم. فعلا داریم لذت خدمات رسانی دلار 14 هزار تومانی میبریم حیف بخوان سفرهامون رنگین تر بشه کنن
نعمت الله جوکار نامیوندی۶۰۹۹۵۵۱۴:۱۷:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۵
حرفهات درسته ولی درمقایسه سرانه مصرف به سرانه درامدی هرنفرایرانی نیزتوحه کن...
ناشناس۶۰۹۹۶۰۱۴:۲۱:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۵
من بی سواد از دانشمندان و صاحبان علم سوال دارم ،چطور بنزین را با نرخ جهانی حساب می کنید اما حقوی و دستمزد و درآمدها را به ریال ؟!
ناشناس۶۰۹۹۶۷۱۴:۲۳:۰۸ ۱۳۹۷/۸/۵
میدونید چرا ابرانی ها سه برابر چین بنزین مصرف میکنن؟ چون تو چین اکثر ماشین ها دیزلی هستن
مهدی۶۰۹۹۷۵۱۴:۲۵:۵۲ ۱۳۹۷/۸/۵
قیمت واقعی حقوق یک کارمند چقدره قیمت واقعی حداقل حقوق چقدره بابا چرا اینقدر تک متغییره به مسائل نگاه میکنید یه جوری حرف میزنید که انگار همه وضع مالیشون خوبه درسته قیمت بنزین اصلا 8000 تومان شما قیمت رو واقعی کنید لطفا حقوق اون کارمندی که یه پراید داره رو هم بکنید 4000 دلار که بتونه قیمت واقعی بنزین رو پرداخت کنه بعدم هر چقدر خواستید کارخونه و راه بسازید اجازه هم بدهید ماشینها با تکنولوژی روز بدون تعرفه وارد بشن که ملت برن ماشین هیبریدی یا کم کارکرد بخردن نمیشه که فقط به قیمت بنزین نگاه کرد
ناشناس۶۰۹۹۸۰۱۴:۲۶:۵۳ ۱۳۹۷/۸/۵
اول یک آمار بدید ببینیم در سال 93 که تقریبا یارانه سوخت به صفر رسید چقدر راه و مدرسه ساخته شد تا توجیهتان قانع کننده باشد
ناشناس۶۰۹۹۸۳۱۴:۲۷:۵۹ ۱۳۹۷/۸/۵
به همین بهانه ها قیمت ها را اضافه میکنید اما خبری از کارهای اساسی نیست.
ناشناس۶۱۱۰۷۱۰۰:۴۹:۰۵ ۱۳۹۷/۸/۶
دقیقا دفه قبل هم همین کار و کردن
ناشناس۶۰۹۹۹۲۱۴:۲۹:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۵
حقوق چقدر هست حداقل با درامد مردم انجا مقایسه کنید نه حقوق حداکثر ۳میلیون وکف ان یک میلیون اکثر کارمند وکارگر اینقدر حقوق دارند بعد احتمالاارزاق مردم سر به فلک می گذارد
ناشناس۶۱۰۰۰۶۱۴:۳۴:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۵
لطفا قیمت بنزین را به جای اینکه با دلار حساب کنید با حقوق و درآمد کارگران و کارمندان ایران حساب کنید.
ناشناس۶۱۰۰۰۷۱۴:۳۴:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۵
مطمینا بایارانه بنزین هیچ راهی ساخته نمیشه و هیچ مدرسه و بیمارستانی ساخته نخواهد شد! بهتره بنویسید با یارانه بنزین جیب چند اختلاس چی دیگر پر خواهد شد!
محمد۶۱۰۵۷۰۱۸:۳۴:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۵
آفرین دقیقا همینه
ناشناس۶۱۰۹۹۴۲۳:۲۹:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۵
البته در لباس کارافرینان پول بیت المال را میگیرند و بعد اختلاس میکنن. پس بزارین یارانه بنزین سرجاش بمونه. ولی یارانه پتروشیمی ها و فولاد رو میتونید حذف کنید.البته اگه زورتون بهشون برسه.!
ناشناس۶۱۰۰۱۳۱۴:۳۵:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۵
با این یارانه ها که تا حالا گرفتید چی کار گردید که دوباره حساب کتاب می کنید . بجای اون اگه ماشین های کم مصرف هیبریدی بیارید یا حمل و نقل عمومی رو توسعه می دادید چقدر صرفه جویی مصرف بنرین می شد ؟ خواهشن یکم بفکر اقشار بی بضاعت باشید این حساب کتاب ها راه به جایی نمی بره . به اندازه کافی گرانی بود چرا تعرف ماشین های کم مصرف رو صفر نمی کنید. بنزین از 100 به 1000 رفت یعنی 900 تومان و الان یارانه شده 3دلار .
علی۶۱۰۰۱۸۱۴:۳۶:۵۲ ۱۳۹۷/۸/۵
تجربه ثابت کردن با حذف یارانه بنزین پول بیشتری برای اختلاس خلق میشه نه کارخانه ، نه راه و نه هیچ چیز دیگری در کار نیست
ناشناس۶۱۰۰۲۱۱۴:۳۷:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۵
خدا لعنتتون کنه که بعد از گرون کردن ارز و مسکن و سکه حالا میخواین بنزینو گرون کنین و بعدش هم دوباره تو سیکل بعدی برا گرون کردن مجدد ارز و مسکن و طلا دوباره بنزین و.... الهی از هستی ساقط شین
ناشناس۶۱۰۰۲۳۱۴:۳۷:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۵
حقوقها ودرامدها رو به قیمت جهانی افزایش بدید قیمت 8 هزارتومنی هم باکی نیست. با این پول بی ارزش که یک سیزدهم پول عراق ویک هشتادم پول افغانهاست توسعه یعنی کشک
ناشناس۶۱۰۰۲۹۱۴:۳۸:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۵
....بفهم ایرانی بنزین مصرف نمی کند.خودرو بی کیفیت که هر ایرانیمجبور به استفاده از آن هست بنزین مصرف می کند. اگر هر ایرانی مثل همون چینی به ماشین استاندارد با مصرف 3 لیتر در 100 کیلومتر دسترسی داشته باشد، مصرف میشه یک چهارم. می فهمم یا نه. فقط برای اینکه یه چیزی نوشته باشی مطلب ننویس.
رضا۶۱۱۲۲۹۰۸:۳۷:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۶
اخوی راجع به چیزی که نمی دانی اظهار نظر نکن اونی که 3 لیتر بنزین مصرف میکنه یا موتورسیکلت است که هیچ یا خودروی هیبرید است که 5 درصد خودروهای دنیا را هم شامل نمیشه و هزار مشگل دارد.الان توی عمده کشورهای پیشرفته مردم سوار اس یو وی یا ماشین های موتور بزرگ میشن که مصرفی بالای 10 لیتر دارد من خودم در کانادا مورانوی 2018 دارم و از پول بنزینش به فغان امده ام چون در شهر 12 لیتر می سوزاند.در کشور ما هم پراید هر عیبی داشته باشد مصرفش در حالت تنظیم بودن 5/5 لیتر بیشتر نیست
ناشناس۶۱۰۰۴۰۱۴:۴۰:۰۸ ۱۳۹۷/۸/۵
اینقدر و صغرا وکبرا لازم نداشت!!!! وقتی با دلار می سنجی بنزین یک دلار با تخفیف واسه ملت!!!!!!! اگه حساب کنی به تومان میشه ۱۴۰۰۰ تومن !!!!تعارف نکن رودبایستی نکن والا جون خودت !!!!
حقوق بگیر۶۱۰۰۷۷۱۴:۴۶:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۵
حقوق دلاری بدهند یارانه ندهند.
ناشناس۶۱۰۰۸۶۱۴:۴۹:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۵
حقوق واقعی ما باید ماهی چقدر باشد؟
حسن۶۱۰۱۰۲۱۴:۵۱:۳۵ ۱۳۹۷/۸/۵
اتفاقا با همین منطق حقوق واقعی یک کارمند هم بالای هشت میلیون تومان است و همچنین حداقل حقوق یک کارگر
ناشناس۶۱۰۱۲۶۱۴:۵۹:۱۰ ۱۳۹۷/۸/۵
ارزش واقعی حقوق مردم چقدره؟ چرا نمیشه با 6 ماه کارکردن یه خودرو متوسط خرید؟ شما اگه راهساز، کارخونه ساز، ساختمون ساز و ...(این همه چیزهایی که تو مقاله نوشتید رو میخواستید) بودید تا حالا ساخته بودید. چرا آدرس غلط میدید؟ مردم چه گناهی کردن که مجبورن خودروهای 20 سال پیش رو سوار شن که مصرف بنزینشون سر به آسمونه؟
محمود۶۱۰۱۴۱۱۵:۰۱:۵۲ ۱۳۹۷/۸/۵
شما باز به مرگ گرفتید تا به تب راضی شوند مردم!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۶۱۰۱۴۵۱۵:۰۲:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۵
ارزش قیمت بنزین رو ارزش پول ملی بسنجید اگه در کشورهای دیگه بنزین گران ارزش پول ملی شون هم بالاست
ناشناس۶۱۱۰۰۷۲۳:۳۷:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۵
حرف حساب
عباس۶۱۰۱۷۱۱۵:۱۰:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۵
با پول اولی که از سهمیه بندی بنزین بدست اومد چقدر جاده ساخته شد که الان میخوان بسازن
ناشناس۶۱۰۱۷۴۱۵:۱۱:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۵
میشه حقوق ما رو هم طبق فوب خلیج فارس حساب بفرمایید؟
ناشناس 153۶۱۰۲۰۵۱۵:۲۳:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۵
سال های سال است که دستمزدها را یارانه ای حساب می کنند ابتدا دستمزد ها را واقعی کنند و بعدا یارانه ها را واقعی تر کنند همچنین سال های سال است که خودروهای با مصرف سوخت بالا و قیمت بالا مانع مصرف کمتر سوخت می شود تعرفه واردات خودرو را بردارند تا مردم از خودروهای با مصرف پایینتر استفاده کنند.
ناشناس۶۱۰۲۱۸۱۵:۳۰:۴۳ ۱۳۹۷/۸/۵
هفت هزار تومان که کنید ، 7-8 سال بعد خواهید گفت قیمت واقعی بنزین 30000 تومان است ... در اقتصادی که دچار رکود و تورم و کاهش روزافزون ارزش پول ملی است ، ثبات قیمت ها معنی ندارد .
عباس۶۱۰۲۵۴۱۵:۵۰:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۵
قیمت دستمزد یک کارگر ساده هم ماهی 6 میلیون تومن هست . یا دستمزد را هم دلاری بفرمایید یا قیمت دلار رو به 1000 تومن برگردونید اینقدر به زحمت نیفتید .ارزش پول که بالا بره همه چیز حل میشه
ناشناس۶۱۰۲۶۸۱۵:۵۵:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۵
حقوق واقعی هم ماهی 7 میلیون است برای حداقل درامد چه باید کرد با حقوق کم راه حل بدید
مجید۶۱۰۲۷۷۱۵:۵۷:۱۴ ۱۳۹۷/۸/۵
اگر بنزین لیتری 7000 تومان بشه دیگر نیازی نیست که راه بسازید . چون افرا معمولی جامعه نمیتوتن باک ماشینشون را پر کنند و ماشین سواری کنند الا خودتون . اونوقت حسابی کیف میکنید .
ناشناس۶۱۰۲۸۲۱۵:۵۸:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۵
قیمت واقعی ماشین چقدره؟؟حقوق های مردم طبق فوب خلیج فارس چقدر باید باشه؟؟همه اینها را که در نظر بگیری میبینی که قیمت بنزین باید 500تومن باشه نگاه ببین همون کشورهایی که گرونترین بنزین را دارند و 1.5 دلار هست حقوقشون چقدر هست و یا به عبارتی مثلا 100 لیتر بنزین چند درصد از حقوقشون میشه؟؟؟
ناشناس۶۱۰۲۹۴۱۶:۰۱:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۵
قیمت واقعی دلار 1200 تومان هست که می شود براحتی قیمت بنزین را هم حساب کرد با حقه بازی قیمت دلار را بالا ببرن و قیمت کاذب 7000 تومانی روی آن بگذارند فقط از دشمنان کشور اینکارها بر می آید
ناشناس۶۱۰۳۰۵۱۶:۰۳:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۵
هیچ کس جرئت نداره بنزین رو به قیمت واقعی برسونه......
ناشناس۶۱۰۳۳۶۱۶:۱۲:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۵
عوامفریبی
پیمان۶۱۰۳۵۷۱۶:۱۹:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۵
با یارانه بنزین میشه 66 هزار اختلاس جدید ایجاد کرد.
ناشناس۶۱۰۳۷۹۱۶:۲۸:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۵
خدا به داد ما برسه تا پایان این دولت
ناشناس۶۱۰۳۸۴۱۶:۳۰:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۵
جرات دارید گرون کنید ببینید چی میشه
ناشناس۶۱۰۴۳۱۱۷:۰۱:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۵
فعلا راه ها و ساخت و سازهای سری قبل و تموم کنین بعد برین بعدی با این سرعت بهتون فشار میاد یکم استراحت کنین
ناشناس۶۱۰۴۴۳۱۷:۰۴:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۵
مردم خسته شدن. میفهمید؟
علیرضا۶۱۰۴۷۵۱۷:۲۳:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۵
مگه اصلا به ما هواپیما میفروشن ؟
ناشناس۶۱۰۴۹۵۱۷:۳۶:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۵
بنزین صدهزار تومان هم شود یک متر راه برای اینجا ساخته نمیشود
ناشناس۶۱۰۶۰۴۱۸:۵۱:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۵
لطفا این رو هم بگین در کشور ترکمنستان سوخت رایگان است
علی۶۱۰۶۲۴۱۹:۰۴:۰۸ ۱۳۹۷/۸/۵
شاید تیتر درستش این باشه... قیمت واقعی بنزین حدود لیتری ۷ هزار تومان است/ با یارانه بنزین چقدر راه می‌توان اختلاس کرد؟ کانادا نشین ها پول کم آوردن .ترفنده جدید برای درآمد زایی برای اوناست...
ناشناس۶۱۰۶۳۱۱۹:۱۰:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۵
با سلام سالی که اولین یارانه را پرداخت کردند دلار 1200تومان و حقوق من کارمند معادل 1250دلار بود ولی الان علیرغم مثلا افزایش حقوق تو این چند سال شده معادل 160 دلار خخخخخخخ حالا پیدا کن پرتقال فروش را
ناشناس۶۱۰۶۳۷۱۹:۱۴:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۵
کبرا وصغرا ندار جناب نویسنده از کامنتهای که مردم گذاشتند متوجه همه چیز میشوید میخواهید گران کنید گران کنید دیگه اگراینجوری بشود اینجوری میشود دیگر ندارد گران کنید التماس میکنم گران کنید صغرا کبرا نکنید
حسین۶۱۰۶۹۴۱۹:۵۴:۲۲ ۱۳۹۷/۸/۵
آقای محترم طبق قیمت فوب خلیج فارس حساب کن حقوق کارمندان و کارگران و ... چقدر باید باشد.... این حرفها عوام فریبی است و بس. بنشین کنار جوی گذر عمر ببین...
ناشناس۶۱۰۸۵۶۲۱:۵۵:۳۴ ۱۳۹۷/۸/۵
حقوق واقعی کارمند و کارگر چقدره?????????
ناشناس۶۱۰۸۷۱۲۲:۰۵:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۵
بگذار آن کارخانه ها و جاده ها و بیمارستانها و هواپیماها و........ افتتاح بشه بعد دومیش کلید برنید
ناشناس۶۱۰۹۵۶۲۲:۴۷:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۵
الف ؛ تروخدا دست از درج این مقالات دستوری بردار ! مردم خسته اند. یکبار که ارزش پولشونو آوردن پائین و جیبشونو خالی کردن. حالا هم که دولت برای عموم کسبه تعزیرات را فعال کرده در عوض خودش در گرون کردن خدمات و کالاهای دولتی داره چهار نعل میتازه. چرا این مردم به امان خدا رها شده اند و کارگزاران نظام، ایران را برای خودشون و فقط خودشون بهشت ساختند.؟؟؟؟؟!!!
ناشناس۶۱۰۹۶۶۲۲:۵۷:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۵
بار اول که یارانه حذف شد با پولش چقدر راه ساخته شد؟ قیمت واقعی بنزین ۷ تومن. دستمزد واقعی کارگر و کارمند چند ؟؟؟
ناشناس۶۱۱۰۷۷۰۰:۵۱:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۶
مطمینا بایارانه بنزین هیچ راهی ساخته نمیشه و هیچ مدرسه و بیمارستانی ساخته نخواهد شد! زمین نجومی میشه میره تو جیب امثال شما
محمدرضا موسوی۶۱۱۱۲۲۰۵:۲۱:۰۳ ۱۳۹۷/۸/۶
چرا نمی نویسید با این گرونی ها و ضرور و زیان هایی که مردم با خاطر افت ارزش ریال دادند چه کار ها که نمی شد کرد؟ چرا نمی نویسید که من به خاطر بالا رفتن هزینه هام و ترس از گرون شدن بنزین خطر ال پی چی را روی ماشین ۱۴ سالم به جون خریدم و هر روز با بوی گاز مایع روز ما شروع می کنم.
ناشناس۶۱۱۱۶۴۰۷:۴۰:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۶
فعلا بگذارید آن پول های که از گران کردن عوارض خروج کسب کردن را همانطور که می گفتند در صنعت توریسم خرج کنند . اگه شما دیدید ما هم دیدیم.لطفا یک گزارش از محل خرج درامد های گران کردن عوارض خروج تهیه و پخش فرمایید.
ملت۶۱۱۸۰۳۱۳:۳۷:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۶
عزیزم این سریال تکراری رو دولتهای قبلی هم نشون دادن
ناشناس۶۱۳۳۹۹۱۱:۰۸:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۷
زمان احمدی نژاد هم از این حرف ها زیاد بود .
پیما۶۱۵۴۲۴۰۵:۳۸:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۹
حقوق واقعی مردم هم 10 میلیون تومنه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین