سیاسی‌کاری آفت امروز اقتصاد کشور شده است/چرا وزیر ناکارآمد را در کابینه می‌چرخانید؟

گروه اقتصادی الف،   3970805032 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده سابق مجلس با بیان این که سیاسی کاری آفت امروز اقتصاد کشور شده است گفت: مثلا یک وزیری سه بار به جهت ناکارآمدی به استیضاح کشانده می‌شود اما هر بار به جهت بازی‌های سیاسی به استیضاحش رای منفی داده می‌شود که در نهایت خودش استعفا می‌دهد.

به گزارش تسنیم،‌ یکی از مسائل مطرح امروز اقتصاد کشور تورم افسار گسیخته‌ای است که وجود دارد و به بهانه افزایش قیمت ارز ایجاد شده است در این رابطه و چگونگی ایجاد این بی ثباتی در قیمت ارز با موسی الرضا ثروتی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت و گو کردیم.

وی با انتقاد از اینکه در دولت یازدهم  قیمت ارز بدون پشتوانه تولیدی و در شرایط رکودی با فشار نگه داشته شده بود گفت: در آن زمان هر کارشناس اقتصادی چنین روزهایی را برای اقتصاد کشور پیش بینی می‌کرد و بعضا نیز به دولت بابت این موضوع هشدار می‌داد.

این کارشناس اقتصادی با تصریح به اینکه تعیین قیمت ارز وابسته به تولید ناخالص داخلی است گفت: یعنی به میزانی که تولید کشور افزایش یا کاهش پیدا می‌کند بایستی قیمت ارز نیز دچار نوسان شود.

* اشکال راهبردی دولت نادیده گرفتن رکود حاکم بر کشور

ثروتی با تبیین مساله‌ای که شرایط اقتصادی کشور را آشفته کرد گفت: اشکال راهبردی تیم اقتصادی دولت نادیده گرفتن رکود حاکم بر کشور بود و به تبع آن اقدامات متناسب با شرایط رکودی انجام نشد.

وی با انتقاد از اینکه نادیده گرفتن رکودی که به صورت مکرر اقتصاددانان هشدار می‌دادند باعث کاهش تولید ملی شد و دولت به هر انگیزه‌ای مجبور شد که به صورت تصنعی قیمت دلار را نگه دارد گفت:‌ اگر قیمت ارز به صورت طبیعی بالا رود زیاد به اقتصاد کشور و معیشت مردم صدمه نمی‌زند اما وقتی با فشار قیمت نگه داشته می‌شود مثل فنری می‌ماند که وقتی باز شد ارتعاش آن بسیار بیشتر می‌شود و دیگر غیر قابل کنترل می‌شود و این شرایط مورد خواست سود جویان و به ضرر عامه مردم است که دارای درآمد ثابت هستند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی  در تبیین اشکال دیگر تیم اقتصادی دولت گفت:  اعتماد بیش از حد متعارف به گشایش‌های بیرونی نیز در به وجود آمدن شرایط فعلی بی تاثیر نبود مثلا انتظار دولت از گشایشهای برجام این بود که 100 میلیارد دلار به اقتصاد کشور تزریق کند که این اتفاق رخ نداد و در کل برجام 3 میلیارد دلار وارد اقتصاد کشور کرد و باز تحریمها ادامه داشت و برداشته نشد.

ثروتی  با اشاره به همزمانی روی کار آمدن ترامپ در آمریکا با چنین وضعیتی در اقتصاد کشور گفت: چنین شرایطی اینگونه وانمود کرد که این اتفاقات نشات گرفته از فشارهای ترامپ علیه ملت ایران است در صورتی که تحریمها هیچ تاثیری در شرایط موجود نداشت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به انتقادات دولت از دولت قبل که عامل بالا رفتن قیمت ارز و کالاها  را خود شیفتگی این دولت و عدم مشورت با اقتصاددانان می‌دانست گفت:‌ دقیقا انتقادی که رئیس جمهور از  دولت دهم می‌کرد در مورد دولت خودش نیز صادق است؛‌ زیرا شخص رئیس جمهور اقتصاددان نباشد عیب نیست اما اینکه به بدیهیات مسائلی که اقتصاددانان بیان می‌کنند بی تفاوت باشد اشکال دارد.

* خطا بودن نگه داشتن زوری قیمت ارز

وی با بیان اینکه هر اقتصاددانی در هر کجای دنیا و با هر سلیقه ای به این نکته اذعان دارد که قیمت ارز بر اساس میزان تولید داخلی کم و زیاد  می‌شود گفت:‌ بنابراین هر اقتصاد دانی نگه داشتن قیمت ارز را با فشار اشتباه می‌داند در نتیجه می‌توان گفت علت اصلی وضع فعلی اقتصاد کشور عدم مشورت و به کار بستن توصیه‌های اقتصاد دانان است.

ثروتی با تذکر به اینکه اکنون نیز راهکار برون رفت وضع فعلی صرف برگزاری جلسه با اقتصاددانان نیست بلکه عملیاتی کردن نظرهایشان است گفت: این که دولت به عملیاتی کردن نظرهای کارشناسان و اقتصاددانان اهتمام داشته باشد جزو دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیز است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی  با یادآوری نقش کارآمدی قوا در ثبات قیمت ارز و عدم ارتباط آن با تحریمها گفت:‌ همین که قوه قضائیه قاطعانه تهدید به اعدام سه تن از افراد موثر در نوسانات نرخ ارز کرد نرخ ارز روند نزولی پیدا کرد؛ زیرا مخلین نظام ارزی که دست نشانده سیرویسهای جاسوسی کشورهای منطقه برای بی ثباتی ارزی کشور بودند مجبور شدند خودشان را جمع و جور کنند.

وی با ابراز اینکه دولت قانون رفع موانع تولید را سه سال است انجام نمی‌دهد گفت: مجلس نیز به این مساله اذعان داشت که دولت این قانون را انجام نمی‌دهد.

* عامل تعلل اروپائیان بعد خروج ترامپ از برجام؛‌ انتظار برای فروپاشی نظام ایران

ثروتی با تصریح به اینکه اروپائیان نیز قابل اعتماد نیستند گفت: ترامپ به خیال خام خود به اروپائیان گفته بود که با فشارهای اقتصادی که به ایران وارد می‌کند کار نظام ایران دو ماه تمام و تعلل اروپائیان بعد از خروج آمریکا از برجام به همین سبب بود حال سوال این است اعتماد به چنین کشورهایی که منتظر فروپاشی‌تان هستند عاقلانه است یا کار احمقانه‌ای است.

*‌ سیاسی کاری آفت امروز اقتصاد کشور

وی آفت فضای اقتصادی را سیاسی‌کاری دانست و افزود: مثلا یک وزیری سه بار به جهت ناکارآمدی به استیضاح کشانده می‌شود اما هر بار به جهت بازی‌های سیاسی به استیضاحش رای منفی داده می‌شود که در نهایت خودش استعفا می‌دهد و بعد به نارکارآمدی خود اذعان می کند و آن را مرتبط با فضای حاکم می‌داند اما سوال این است شناخت فضای حاکم 5 سال زمان می‌خواست که 5 سال لکومتیو اقتصاد کشور را در رکود باقی گذاشتید؟

* چگونه زندگی اشرافی مدیران ارشد  مانع تصویب بسته حمایتی برای مردم در مجلس شد

این کارشناس اقتصادی  با انتقاد از رخنه مسئولانی با ثروتهای کلان در سطح وزیر و مدیر ارشد کشور گفت: توصیه بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری برای نسپردن مسئولیت به کاخ نشینان صرفا  یک توصیه اخلاقی نیست بلکه این مسئولان نمی‌توانند درد مردم را درک کنند که چگونه می‌توان در شرایط فعلی با یک میلیون دویست هزار تومان زندگی کرد.

ثروتی  افزود:‌ در همین رابطه اگر مصوبه‌ای یا برنامه‌ای بخواهد برای حمایت از مستضعفین جامعه اجرایی شود جلوی آن گرفته می‌شود کما اینکه طرح مجلس برای حمایت از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به صحن مجلس آورده می‌شود نماینده دولت با ادعای اینکه در برنامه کاری دولت بسته های حمایتی است از تصویب این مصوبه جلوگیری می‌کند در حالی که منظورش از ارائه بسته‌ همان بسته‌های حمایتی برای بهزیستی و کمیته امداد بوده است که مجلس نهم آن را مصوب کرده است و دولت موظف است هر سه ماه یکبار بسته‌های حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه اختصاص بدهد.

وی با انتقاد از عدم گردش سیستم مدیریتی کشور گفت:‌ وزیر صنعت،‌معدن و تجارت اگر توانمند بود که در وزارتخانه‌ی مهمی چون وزارت صنعت کارآیی می‌داشت و الا چرا باید مجدد برای وزارتخانه‌ای دیگر انتخاب می‌شود آیا وحی منزل آمده است که وزرا همین افراد باید باشند و کس دیگری نباید وارد چرخه شود که کشور مجبور باشد وزرای دهه پنجاه را تحمل کند.

* شائبه سیاسی‌کاری با انتقال یک وزیر ناکارآمد به وزارتخانه دیگر

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت کار احتیاج به مدیری تحول گرا دارد گفت: وزیری که کارنامه منفی او در یک وزارتخانه دیگر مشهود است چه ضرورت دارد که او را به یک وزارتخانه دیگر بفرستیم کما اینکه با تیم دولت نیز هماهنگ نیست چرا که وقتی رئیس دولت اعلام کرد اسامی ارز بگیران اعلام شود این فرد از مخالفین اعلام اسامی ارز بگیران بود چنین شرایطی این شائبه را به وجود می‌آورد که آنچه در بستن کابینه بیش از کارآئی و هماهنگی اهمیت دارد بازی‌های سیاسی و تقسیم بر اساس سهم جناحی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۰۹۳۶۸۰۸:۱۸:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۵
آخه چرا؟ چرا مردم به من رای ندادند؟ چرا من نماینده سابق شدم؟ چرا چرا چرا !!!!!!
ناشناس۶۰۹۴۱۳۰۸:۴۹:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۵
عجب !!!مثل اینکه تو ایران تشریف نداری حتی یک مدیر مدرسه از روی سیاسی کاری انتخاب میشود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین