رئیس سازمان انتقال خون: هیچ مشکلی در زمینه تامین فرآورده‌های خونی در کشور نداریم

گروه اجتماعی الف،   3970804004

رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: هیچ مشکلی در رابطه با عدم و کمبود خون و فرآورده خونی وجود ندارد و اگر بیمارستان و مرکز درمانی‌ عنوان کند که خون و فرآورده خونی نداریم مود تایید ما نیست.

علی‌اکبر پورفتح‌الله در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: ما 3 دسته اهداکننده در داریم که یکی از آن‌ها اهداکنندگان مستمر هستند که سالی 2 نوبت اهدای خون دارند، گروه دیگر اهداکنندگان باسابقه هستند که مراجعات مستمر ندارند و گروه دیگر هم اهداکنندگان بار اول هستند و به سمتی حرکت می‌کنیم که اهداکنندگان با سابقه و بار اول را به یک اهداکننده مستمر تبدیل کنیم.

وی افزود: ‌متاسفانه بسیاری از کسانی که رفتارهای پر خطر دارند برای اهدای خون هم مراجعه می‌کنند که پدیده‌ای بسیار خطرناک بوده، زیرا آزمایش‌های انتقال خون نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان بلافاصله پس از اهدا نمی‌تواند تشخیص دهد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: در سازمان انتقال خون ایران به دنبال آن هستیم که آمار اهداکنندگان بار اول را به حداقل ممکن برسانیم و 15 استان برنامه آزمایش و غربالگری در حال اجرا بوده و تمام مراحل آزمایشی قبل از اهدا روی اهداکننده بار اول انجام می‌شود و پس از 4 ماه که نتیجه نهایی آزمایش‌ها مشخص می‌شود شرایط اهدا یا عدم‌اهدا در آن فرد مشخص می‌شود و اگر جواب منفی بود می‌تواند اهدای خون داشته باشد، اما اگر جواب مثبت بود نمی‌تواند اهدای خون داشته باشد.

وی تاکید کرد: در سال 2017 یک مورد ویروس HIV در اهداکنندگان کشور مشاهده نشد و این مهم نشان از آن دارد که خون اهدایی ایرانی‌ها سالم‌ترین خون اهدایی جهان بوده و این موضوع را مدیون آگاهی‌رسانی‌های لازم و به‌موقع، حضور پررنگ اهداکندگان مستمر، فرهنگ‌سازی اهدای خون و کاهش و حذف اهداکننده بار اول هستیم و جواب HIV در 15 استان کشور که نمونه‌گیری‌ها در آن استان‌ها انجام شده منفی بوده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: امکان ابتلای فرد به ایدز از طریق انتقال خون و فرآورده‌های خونی وجود ندارد. طرح هپاتیت‌ B که از یک ماه قبل از در سراسر کشور آغاز شده و خراسان رضوی استان پایلوت آن بوده تا آخر اسفند ماه امسال ادامه می‌یابد و نتایج و ارزیابی‌های نهایی آن پس از اتمام طرح اعلام خواهد شد.

وی افزود: طرح‌های نذر خون سازمان انتقال خون ایران در طول سال و در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی اجرا می‌شود و هم‌اکنون طرح نذر خون حسینی در حال اجرا بوده که از اول محرم آغاز شده تا اربعین حسینی ادامه می‌یابد و پس از آن هم طرح نذر خون رضوی در ایام دهه شفاعت و از اربعین حسینی تا شهادت امام رضا(ع) ادامه می‌یابد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره حجم بسیار بالای مراجعه‌کنندگان به پایگاه‌های اهدای خون در ایام خاص سال، بیان کرد: مردم در ایام خاص سال همچون تاسوعای حسینی، عاشورای حسینی، اربعین حسینی، دهه شفاعت به ویژه 3 روز آخر ماه صفر، دهه کرامت به خصوص روز ولادت امام رضا(ع)، شب‌های قدر، دهه مهدویت به خوص روز نیمه شعبان و دیگر ایام روزهای خاص سال نگاه ویژه‌ای نسبت به امر اهدای خون دارند و حجم مراجعات به حداکثر میزان ممکن می‌رسد.

پورفتح‌الله تصریح کرد: خوشبختانه در سه سال اخیر با انجام طرح‌های نذر اهدای خون منجر به مدیریت خوبی در امر دریافت و توزیع مستمر و بی‌وقفه خون و فرآورده خونی در طول سال شده است.

وی تاکید کرد: در بحرانی‌ترین شرایط از امر خون‌رسانی غافل نیستیم و دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی در سراسر کشور به‌خوبی فراهم و میسر شده و در 4 سال گذشته برنامه «پایش ذخیره خون» را داشتیم و همیشه و در تمامی مراکز انتقال خون معادل 7 برابر مصرف روزانه را خون نگهداری کرده‌ایم و اجازه کاهش را نمی‌دهیم و به محض کاهش از استان دیگر جبران می‌کنیم و در موقع بحران مشکلی نداشته‌ایم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اینکه مصرف روزانه خون و فرآورده خونی پایش و نگهداری شده و اجازه کاهش هیچ یک از گروه‌های خونی داده نشده گفت: در صورتی که که کاهشی مشاهده شود کسری خون و فرآورده خونی از طرف استان همجوار تامین می‌شود و هیچ مشکلی در رابطه با عدم و کمبود خون و فرآورده خونی وجود ندارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین