القدس العربی: اردوغان در ماجرای خاشقجی توپ را به زمین عربستان انداخت

گروه جهان الف،   3970803055

القدس العربی نوشت رفتار اردوغان به عنوان سیاستمداری باتجربه در خصوص قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی باعث شده است توپ به زمین عربستان و متحدانش بیفتد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، القدس العربی نوشت: رفتار رئیس‌جمهور ترکیه به عنوان سیاستمداری باتجربه در خصوص قتل خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی باعث شده است توپ به زمین عربستان و متحدانش بیفتد.

پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی چاپ لندن در سرمقاله خود آورده است رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی روز گذشته خود در برابر فراکسیون پارلمانی حزب عدالت و توسعه، برخی جزئیات مربوط به قتل جمال خاشقجی در کنسولگری ریاض در استانبول را فاش و دوباره بر رشته اخباری که توسط روزنامه‌های ترکیه و جهان منتشر شد؛ تاکید کرد. او خاطر نشان کرد جنایت با برنامه از پیش طراحی شده صورت گرفته است زیرا 15 تن از اعضای دستگاه اطلاعاتی و پزشکی قانونی عربستان کمی قبل از اجرای عملیات ترور ”وحشیانه“ خاشقجی به استانبول رفته بودند.

اردوغان بر مسئولیت عربستان در ترور تاکید و این جنایت را دارای ماهیت سیاسی توصیف کرد که نه ترکیه و نه جامعه جهانی با مقصر معرفی کردن اعضای اطلاعات عربستان راضی نمی‌شوند از این رو باید عوامل این جنایت از پایین تا بالا همگی معرفی شوند. این موضوع از نظر او طرف سعودی را به پاسخ دادن به سوالات زیادی وادار می‌کند از جمله هویت کسی که به مجموعه پانزده نفری دستور داد و نیز هویت همکار محلی مجموعه پانزده نفری که مقامات سعودی ادعا می‌کنند جسد به او تحویل داده شده است و این که چرا مقامات سعودی اظهارات متناقض درباره جنایت دارند.

اردوغان با اشاره جدی به این موضوع که پرونده هنوز بسته نشده است تشکیل کمیته تحقیق مستقل را خواستار شد و از پادشاه سعودی خواست عوامل دخیل در حادثه را به مقامات قضایی ترکیه تحویل دهد تا در استانبول به عنوان محل وقوع جرم محاکمه شوند. او تاکید کرد معاهده ژنو که اصول روابط دیپلماتیک بین کشورها را تنظیم می‌کند به ویژه به علت اعطای مصونیت به کارکنان سفارت خانه‌ها و کنسولگری‌ها نیازمند بازنگری است. در این میان اقدام رئیس جمهور ترکیه در به کار بردن زبان نرم هنگام صحبت از ”خادم حرمین شریفین“ و خودداری از اشاره به محمد بن سلمان جلب توجه می‌کرد.

جزئیاتی که اردوغان ارائه کرد در سطحی نبود که جهان انتظار داشت نه به این دلیل که حاوی اطلاعات نبود، بلکه به سبب اقدام مقامات ترکیه در انتشار وقایع جدید به صورت دفعات متوالی از طریق روزنامه‌ها و نه از زبان یک سخنگوی رسمی. با آن که اردوغان اعلام کرد کشورش به افشای کامل حقیقت پایبند است و با آن که قوانین بین‌المللی این اجازه را به او می‌دهد اما به احتمال زیاد رئیس‌جمهور ترکیه توپ را به زمین سعودی ها انداخته است و تلاش می‌کند فشارهای بین‌المللی بیشتری را متوجه عربستان و شخص ملک سلمان کند و با استفاده از اهرم‌های سیاسی و حقوقی و رسانه‌ای، سطح مسئولیت را به بالاترین حد ممکن برساند چنان که هیچ کس شک نکند محمد بن سلمان بالاترین مسئولیت را در این جنایت داشته است.

این رفتار از سیاستمدار کهنه کاری مانند اردوغان عجیب نیست. او می‌دانست چگونه با توفان‌های داخل کشورش و نیز در سطح منطقه و جهان برخورد کند. این انتخاب از رئیس کشوری که قبل از جنایت قتل خاشقجی در معرض حملات خصمانه دستگاه‌های مرتبط با بن سلمان قرار داشت، طبیعی است. همچنین طبیعی است ماجرای قتل خاشقجی، آنکارا را از برگ برنده‌ای برای مانور گسترده به منظور وادار کردن ریاض به عقب‌نشینی و انعطاف بهره‌مند کند. اشاره اردوغان به لزوم مشارکت عوامل دخیل در جنایت از سایر کشورها در تحقیقات مستقل تصادفی نبود. این اقدام توپ را به زمین کشورهای متحد عربستان می‌اندازد.

خلاصه این که اردوغان در سخنرانی خود عوامل رده پایین ترور خاشقجی را معرفی کرد و پیش بینی می شود عوامل رده بالا هم فاش شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین