دور جدید تحریم‌های ایران و یارکشی جهانی برای غلبه بر آمریکا

گروه جهان الف،   3970802188

با وجود آن که دولت آمریکا در تلاش است به زودی دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه کشورمان اجرا کند، کشورهای مختلف مرتبط با ایران نیز در مقابل در حال تدبیر راه‌هایی برای در امان ماندن از این موارد هستند.

به گزارش ایرنا، سابقه تحریم‌های آمریکا علیه ایران تقریباً به پیروزی انقلاب بازمی‌گردد که اولین مورد آن در آبان 1358 و به دنبال تسخیر لانه جاسوسی رخ داد و پس از آن ایران همواره با تحریم‌های آمریکا، شورای امنیت و اتحادیه اروپا مواجه بوده است. بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های ثانویه‌ای که از 13 آبان/4 نوامبر مجدداً علیه ایران اعمال خواهند شد شامل موارد زیر است:

1. فعالیت بنادر، کشتیرانی و صنایع کشتی‌سازی ایران شامل خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کشتیرانی جنوب و شرکت‌های وابسته
2. مبادلات نفتی و هر گونه خرید مواد پتروشیمی از ایران، شرکت ملی نفت، نفتیران و شرکت ملی تانکرسازی ایران
3. هر گونه مبادله مالی بین موسسات مالی بین‌المللی و بانک مرکزی ایران یا موسسات مالی ایرانی
4. بخش انرژی
5. همکاری در زمینه تعهدات خدماتی، بیمه‌ای و بیمه اتکایی

فرصت 180 روزه آمریکا به افراد حقیقی و حقوقی که در رابطه با تحریم‌های هسته‌ای با ایران همکاری می‌کنند به‌زودی به پایان می‌رسد. با اینکه ایران هدف تحریم‌های آمریکا است، اما تبعات این تحریم‌ها برای کشورهای ثالث به‌گونه‌ای است که در جست‌وجوی راه‌های گریز و حفظ منافع خود باشند. این موضوع هم از طرف کشورهای واردکننده محصولات ایران و هم مقاصد صادراتی ما در حال پیگیری است.

**هند در جست‌وجوی طلای سیاه
عمده واردکنندگان نفت ایران کشورهای کره جنوبی، امارات متحده عربی، ژاپن، چین و هند هستند که در این میان هند، مذاکرات با آمریکا برای معافیت از تحریم‌ واردات نفت ایران را آغاز کرده و به نتیجه هم رسیده است. هند، سومین واردکننده بزرگ نفت پس از چین و آمریکاست به‌طوری که 9.2 درصد ارزش نفت وارداتی دنیا را به خود اختصاص داده است. آمارها نشان می‌دهند ارزش نفت صادر شده ایران به هند در سال 2017 بالغ بر 9 میلیارد دلار بوده است و مقامات هندی از سفارش حدود 9 میلیون بشکه نفت ایران در ماه آبان/نوامبر خبر داده‌اند و به‌دنبال رو‌ش‌های پرداخت با روپیه به‌جای دلار هستند. به نظر می‌رسد سایر مشتریان نفت ایران نیز در تلاش برای معافیت از ممنوعیت‌های تجاری با ایران هستند.

**راه‌حل چینی-روسی دور زدن تحریم
چین و روسیه برای حفظ همکاری اقتصادی با ایران به‌دنبال پرداخت‌های غیر دلاری هستند. یوآن و روبل جایگزین‌های دلار برای استمرار رابطه تجاری با این دو کشور است و مذاکراتی برای استفاده از ارزهای ملی بین این کشورهای صورت گرفته است. مقامات چینی نیز به‌عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری و یکی از واردکنندگان عمده نفت ایران همواره در بحث تحریم‌ها مواضعی مخالف آمریکا اتخاذ کرده اند. البته نباید نقش سرمایه‌گذاری‌ها و قراردادهای متعدد چین در بخش‌های مختلف مانند نفت و پتروشیمی، راهسازی، واگن‌سازی و مواردی از این دست را در چنین موضع‌گیری‌هایی نادیده گرفت.

روسیه با وجود تهدیدهای آمریکا درباره عدم همکاری با ایران، منافع خود را در حفظ روابط با همسایه جنوبی می‌بیند. صرف‌نظر از ادعای اخیر اسرائیل درباره قرارداد محرمانه ایران و روسیه با موضوع معاملات نفتی، گمانه‌زنی‌های از سرگیری قراردادهایی مانند سوآپ و تهاتر نفتی بین دو کشور با نزدیک شدن به نیمه آبان تقویت می‌شوند.

**آلمان به‌دنبال حمایت از صادرات
آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده اروپایی به مقصد ایران نیز به‌دنبال مقابله با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. آلمان که پس از چین، کره جنوبی و هند، بیشترین ارزش صادراتی به ایران را دارد نسبت به کاهش 4 درصدی صادرات به ایران طی 8 ماه اول سال میلادی جاری ابزار نگرانی کرده است. بر اساس گزارش اتحادیه بانک‌های آلمان (BdB) ارزش صادرات به ایران پس از این کاهش به 1.8 میلیارد یورو رسیده است و به همین دلیل احتمال ایجاد اختلال در فعالیت‌های مالی مرتبط با صادرات در بانک‌های این کشور در اثر بازگشت تحریم‌های آمریکا وجود دارد. همچنین بازگشت تحریم‌های آمریکا علاوه‌بر بانک‌ها، شرکت‌های صادراتی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و انتظار می‌رود آلمان نیز هماهنگ با اتحادیه اروپا به‌دنبال راهکارهایی برای حفظ موقعیت خود در بازار ایران باشد.

**اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا برای حمایت از شرکت‌های همکار با ایران این امکان را فراهم آورده است که اگر منافع مالی شرکتی در اثر بازگشت تحریم‌ها به خطر بیفتد درخواست خسارت کنند. همچنین اگر شرکتی به‌دلیل تحریم‌ها درخواست لغو قراردادهای خود را داشته باشد، سایر شرکت‌های زنجیره تامین این قرارداد می‌توانند برای جبران زیان خود شکایت‌های قضایی را پیگیری کنند.

پیشنهادهای گوناگونی نیز برای نحوه برقراری مبادلات مالی ایران پس از 13آبان/4 نوامبر از طرف کشورهای عضو اتحادیه اروپا مطرح شده است. پیشنهاد آلمان، طراحی کانال‌های پرداخت مستقل از آمریکا با استفاده از تاسیس یک صندوق پولی اروپایی و سوئیفت مستقل است. فرانسه نیز به‌عنوان یک راهکار، اتصال حداقل یک بانک ایرانی به سوئیفت بین‌المللی برای حفظ معاملات مالی که در شمول تحریم‌ها قرار نمی‌گیرند را پیشنهاد داده است.

اقدام دیگر اتحادیه اروپا، تنظیم سازوکار یا نهادی واسطه‌ای برای تسهیل پرداخت‌ها و امور مالی طرف‌های همکار با ایران است. این سازوکار که به‌اختصار SPV نامیده می‌شود تاکنون موردحمایت فرانسه، انگلیس و آلمان قرار گرفته و سایر کشورهای دارای منافع تجاری با ایران مانند روسیه، چین و ترکیه نیز دعوت شده است تا به این سازوکار بپیوندند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین