روند افزایشی ایدز جنسی در کشور

گروه سلامت الف،   3970802155

رییس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفت: پیش بینی می‌شود که ۵۹ هزار و ۵۳۱ نفر در کشور مبتلا به ویروس اچ آی وی باشند که از این تعداد، ۲۴ هزار و ۸۶۰ نفر شناسایی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، دکتر پروین افسر کازرونی امروز ۲ آبان ماه در آیین افتتاحیه اولین همایش ملی مدیریت و کنترل عفونت های منتقله از خون که در محل تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در راستای سیاست‌های کلی سلامت و با هدف کاهش موارد جدید ابتلا به ایدز (HIV)  کاهش ۲۰ درصد مرگ و میر منتسب به این بیماری در افراد تا پایان سال ۹۸، چهارمین برنامه استراژیک ملی کنترل اچ آی وی ارائه شده توسط وزارت بهداشت تصویب شد.

رییس اداره ایدز و کنترل بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت با اشاره به راه‌های انتقال ویروس HIV طی یکسال گذشته در ایران، افزود:  بر اساس آمار سال ۱۳۹۶ انتقال ایدز در کشور  از طریق روابط جنسی ۴۷ درصد، اعتیاد تزریقی ۳۳ درصد، از مادر به کودک ۲ درصد بوده است، اما باید گفت که انتقال این ویروس از طریق خون و  فرآورده‌های خونی صفر درصد گزارش شده است.

وی تصریح کرد: از  ۴۷ درصد مبتلایان به ایدر از طریق روابط جنسی ۲۳ درصد را زنان و ۲۴ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

کازرونی اضافه کرد: روند  ابتلا به ویروس HIV  تا پایان شهریور  ۹۷ از طریق روابط جنسی رو به افزایش و از طریق اعتیاد تزریقی روبه کاهش است. درحالی‌که این آمار در سال‌های گذشته برعکس بوده است.

وی گفت: ۲۳ درصد زنان مبتلا از طریق روابط جنسی درسال ۹۶، همسر فرد دارای رفتار پرخطر بوده‌اند و ۴۵ درصد نیز همسر فرد مبتلا به اچ ای وی هستند.

رییس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت افزود: همچنین ۴۶ درصد مردان درسال ۹۶ از طریق اعتیاد تزریقی و ۳۴ درصد از طریق ارتباط جنسی به ایدز مبتلا شده‌اند.

کازرونی با اعلام اینکه ۵۹ هزار و ۵۳۱ نفر در کشور مبتلا به ویروس اچ آی وی هستند که از این تعداد،   ۲۴ هزار و  ۸۶۰ نفر شناسایی شده‌اند، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۶۰ درصد مبتلایان به دلیل آگاهی پایین،   ترس از ایدز و ترس از طرد شدن از وضعیت خود آگاه نیستند. همچنین عدم اطلاع از مراکز مراقبت و درمان مبتلایان (مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری)، انگ و استیگمای پزشکان و پرستاران نسبت به مبتلایان و چالش همراهی و هماهنگی سازمان‌ها از جمله مشکلات کنترل ایدز محسوب می‌شود.

رییس اداره ایدز و کنترل بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: ما برای کنترل و پیشگیری از ایدز، نیازمند رویکرد نوین آموزش HIV، بیماریابی با رویکرد PIT (ترغیب و توصیه به انجام تست) انجام تست، تشخیص قطعی، وصل به مراقبت و درمان و پایبندی به درمان هستیم.

کازرونی اظهار کرد: هدف نهایی از رویکرد نوین آموزش اچ آی وی با هدف ایجاد این باور است که اچ‌آی‌وی یک بیماری عفونی قابل کنترل است که در صورت تشخیص و درمان به موقع، هم فرد می‌تواند طول عمر طبیعی داشته باشد و هم امکان انتقال بیماری به دیگران به حداقل ممکن می‌رسد.

وی یادآور شد: ما نیازمند مشارکت فعال اساتید، متخصصین و همکاران پزشک عمومی در بیماریابی با توجه و پرداختن به HIV، رعایت احتیاط‌های استاندارد در پیشگیری از مواجهه شغلی و اقدام مناسب هستیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین