کارت سوخت آری یا نه؛ مسئله این است

گروه اقتصادی الف،   3970802120 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

الف/ درحالی اخبار حکایت از قاچاق روزانه بیش از ۲۰ میلیون لیتر سوخت می‌دهند که دولت تدبیر و امید هنگام آغاز به کارش پروژه کارت سوخت را به بهانه عادی بودن شرایط غیر فعال کرد و امروز پس از گذشت نزدیک به ۶ سال دوباره به فکر راه‌اندازی مجدد سامانه کارت سوخت افتاده است.

 کارت سوخت آری یا نه؛ مسئله این است

به گزارش الف، این تناقض معنا دار زمانی پررنگ‌تر می‌شود که می‌بینیم مسئولان دولت با اشاره به روند روبه رشد قاچاق سوخت پس از تغییر نرخ ارز اعلام می‌کنند این سامانه بهترین راهکار برای مدیریت مصرف است و باید دوباره با استفاده از شیوه‌های نوین آن را فعال کرد. اظهار نظری که این سئوال را در ذهن مخاطبان خود ایجاد می‌کند که چطور سامانه‌ای که قبلا غیرقابل استفاده مطرح شده بود، دوباره قرار است بکار گرفته شود و این تغییرات چیست که باید در آن ایجاد شود؟

آمار چه می‌گوید؟
آمارهای منتشر شده از سوی دولت بیانگر آن است که سال ۱۳۸۵ یعنی یکسال قبل از بکارگیری کارت سوخت مصرف بنزین ۷۳ میلیون و هفتصد هزار لیتر بوده که این میزان مصرف سوخت  ۵سال بعد یعنی ۱۳۹۰ که همچنان کارت سوخت فعال بوده و متقاضیان از این طریق سوخت دریافت می‌کردند تنها ۵۹میلیون لیتر مصرف بنزین ثبت شده یعنی سیر نزولی ۱۸ درصدی طی ۵سال در این زمینه دستاورد استفاده از سامانه کارت سوخت بوده است.

این درحالی است که وقتی دوباره میزان مصرف سوخت کشورمان را از سال ۹۱ بررسی می‌کنیم می‌بینیم کم اعتبار شدن کارت سوخت به هر دلیل باعث شد تا دوباره موتور رشد مصرف بنزین روشن شده و کاملا زیر پوستی شاهد افزایش باشیم به صورتی که طی دو سال آخر فعالیت کارت سوخت تقریبا سالانه ۲درصد به مصرف افزوده شده است، اما کار به اینجا ختم نمی‌شود چون با حذف رسمی کارت سوخت از سال ۹۴می‌بینیم مصرف روزانه بنزین در سال ۹۵ یکباره به ۷۴ میلیون و هفتصد هزار لیتر رسیده یعنی بازگشت به عقب در سال ۸۵ که تقریبا همین میزان سوخت در کشور مصرف می‌شد و همین نکته سئوال برانگیز است که چرا این طرح کارآمد به دست فراموشی سپرده شد؟

نکته قابل توجه در این زمینه اینجاست که اگر به روند افزایشی مصرف دقت کنیم می‌بینیم طی سال ۹۶ تقریبا روزانه ۸۵ میلیون لیتر ثبت شده و سال پس از آن آمار مصرف روزانه ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر را نمایش می‌دهند که می‌تواند ایجاد نگرانی برای افزایش قاچاق نیز باشد.

*سامانه نباید غیرفعال می‌شد

سید نورالدین شهنازی، معاون اسبق وزیر نفت در این زمینه به خبرنگار الف، گفت: با توجه به حجم بالای قاچاق سوخت به دلیل اختلاف قیمت فعال لازم است از سامانه مدیریت مصرف سوخت یا همان کارت سوخت دوباره استفاده کنیم.

شهنازی افزود: اصولا این ساماناه از ابتدا برای مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از سوء استفاده ایجاد شده بود که بنا به دلایلی از ابتدای دولت یازدهم حذف شد، اما امروز می‌بینیم تصمیم‌گیری برای غیرفعال کردن سامانه یاد شده تنها عامل افزایش قاچاق بوده و باید دوباره سامانه را فعال کنیم.

وی معتقد است، حذف کارت سخوت عملا سامانه مربوطه را هم به فراموشی سپرد درحالی که لازم بود عملا سامانه مدیریت مصرف سوخت کشور با درنظر گرفتن کارکردهای مفیدش دائم به روز رسانی شده و متناسب با شرایط کشور مورد استفاده قرار گیرد تا از امتیازات آن در راستای منافع ملی کشورمان استفاده کنیم.

معاون اسبق وزیر نفت درباره احیای مجدد کارت سوخت به خبرنگار ما گفت: استفاده از کارت سوخت لزوما به معنای سهمیه بندی نیست چون یکی از کارکردهای جانبی این کار سهمیه بندی است و همانطور که قبلا نیز اشاره شد اصل موضوع مدیریت مصرف سوخت در کشورمان و رصد سوء استفاده‌های احتمالی است. به این ترتیب که مسئولان با استفاده از داده‌های تولید شده از این کارت‌ها می‌توانند دقیقا تصمیم‌گیری کنند.

شهنازی اظهار کرد: حذف کارت سوخت باعث شد تا روند رشد مصرف سوخت در سراسر کشورمان سرعت بیشتری گرفته و در نهایت از سال گذشته به شکل تصاعدی افزایش داشته باشد به این ترتیب که تیرماه سال گذشته مصرف روزانه سوخت در ایران 84 میلیون و 600 هزار لیتر ثبت شده بود درحالی که تیرماه سال جاری کشورمان روزانه 91 میلیون و 700 هزار لیتر سوخت مصرف کرده است و براساس آمارهای موجود بخش عمده‌ای از آن به خارج از مرزها قاچاق شده است.

*کارت سوخت مصرف روزانه بنزین را 14 میلیون لیتر کاهش داد

از سوی دیگر میثم پیله فروش کارشناس اقتصادی نیز در برنامه پایش درباره احیای مجدد کارت سوخت گفت: قاچاق بنزین در کشور همیشه بوده و دلیل آن نیز این است که قیمت بنزین در کشور ما از قیمت در کشور های همسایه کمتر بوده است. برخی مواقع وقتی احتمال می دهیم که سیاست افزایش نرخ بنزین تورم زاست سیاست های غیر قیمتی اعمال می کنیم. به طور مثال در سال 85 روزانه 74 میلیون لیتر بنزین مصرف داشتم.

وی گفت: کارت سوخت که احیاء شد مصرف بنزین در یک سال 9 میلیون لیتر کاهش پیدا کرد و این میزان کاهش در سال 90 به 14 میلیون لیتر در روز رسید. این در حالی بود که میزان خودروهای ما افزایش پیدا کرده بود. همچنین سال 93 ما روزانه صد میلیون لیتر مصرف گازوئیل داشتیم که در سال 94 با کاهشی 20 میلیون لیتری به 80 میلیون لیتر رسید.

این اقتصاددان افزود: از حذف کارت سوخت دو قشر قاچاقچیان و وارد کنندگان بنزین منتفع شدند، سال 90 دو درصد مصرف بنزین کشور را وارد می کردیم این در حالی است که در سال 95 میزان واردات بنزین ما 16 درصد شد. مکانسیم کارت سوخت فواید زیادی من جمله می شد خودروهایی که معاینه فنی ندارند و آلودگی ایجاد می کنند را شناسایی کرد و یا خودروهایی که مصرف بیشتری دارند را می شد شناسایی کرد.

*کارت سوخت نباید حذف می‌شد

از سوی دیگر، هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این زمینه و در گفتگو با خبرنگار الف گفت: اختلاف قیمت نرخ سوخت در ایران با کشورهای همسایه باعث شده تا حجم قابل توجهی سوخت به صورت روزانه از ایران به سمت این کشورها قاچاقش بشود و این اتفاق حجم بالایی بار مالی به دولت تحمیل کرده است، از این رو لازم است کارت سوخت مجددا احیا شود، تا این بار مالی آنهم در شرایط فعلی حذف شود.

خادمی تاکید کرد: کارت سوخت از سال 86 شمسی که برای اولین بار مطرح شد کارکردهای قابل قبول و مناسبی داشته و امکانات مناسبی برای ایران در زمینه مدیریت مصرف سود ایجاد کرده است که اصولا نمی‌بایست این کارت به دست فراموشی سپرده می‌شد اما امروز با توجه به شرایط اقتصادی و روند روبه رشد قاچاق سوخت به کشورهای خارجی دوباره باید از این کارت استفاده بهینه داشته باشیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره سه نرخی شدن بنزین با احیای کارت سوخت تاکید کرد: هیچ موضوعی مبنی بر سه نرخی شدن بنزین با احیای کارت سوخت مطرح نیست، به این دلیل که همین نکته خود می‌تواند باعث بروز مشکلاتی باشد، اما همچون گذشته قطعا با احیای کارت سوخت موضوع دو نرخ بنزین مطرح خواهد شد که یکی با قیمت یارانه‌ای و دیگری با قیمت متفاوت ارایه خواهد شد.

وی درباره قیمت‌های احتمالی بنزین در شرایط جدید نیز تصریح کرد: احتمالا قیمت یارانه‌ای بنزین همان قیمت فعلی است اما درباره نرخ آزاد قانون دست دولت را بازگذاشته تا براساس موارد قانونی مطرح شده در این زمینه تصمیم‌گیری کند. بنابراین تصمیم‌گیری با خود دولت است که چه نرخی را برای عرضه بنزین آزاد درنظر داشته باشد. این درحالی است که برآورد می‌کنیم احتمالا دولت با افزایش 40 درصدی قیمت بنزین برای فروش به صورت غیر سهمیه‌ای خواهد بود.

خادمی به خبرنگار ما گفت: میزان سهمیه مورد نظر برای خودروها نیز احتمالا 70 لیتر در ماه خواهد بود که با نرخ یارانه‌ای عرضه می‌شود و متقاضیان باید مازاد خود را با نرخ آزاد مصوب دولت که در آینده اعلام خواهد شد تهیه کنند، اما اینکه بخواهیم کلا مصرف سوخت را سهمیه بندی کنیم و حتی سوخت با قیمت غیریارانه‌ای را نیز به صورت سهمیه تحویل متقاضیان بدهیم اصولا منتفی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در نشست اخیر کمیسیون انرژی از مرکز پژوهش ها و انجمن نفت تمامی این موارد مطرح شد ولی با توجه به اینکه هنوز به نتیجه واحدی در این زمینه نرسیده‌ایم نمی‌توان گفت که این روند اجرایی خواهد شد و تا زمانی که اتفاق نظری در این زمینه ایجاد نشود و در نهایت تصمیم‌گیری نهایی صورت نگیرد، تغییری در شرایط فعلی ایجاد نخواهد شد.

*هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم

اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم در این زمینه به خبرنگار الف گفت: اهمیت کاهش مصرف سوخت در شرایط فعلی برهیچ کس پوشیده نیست و باید با استفاده از راهکارهای عملی و اصولی نسبت به این موضوع اقدام انجام شود، چون حجم بالایی از بار مالی به دلیل قاچاق سوخت به دولت تحمیل شده است.

قره‌خانی افزود: کمیسیون انرژی مجلس با توجه به اهمیت موضوع ابتدای هفته با مرکز پژوهش‌ها و انجمن نفت تشکیل جلسه داد تا با درنظر گرفتن نظرات کارشناسی نسبت به مدیریت سوخت تصمیم‌گیری منطقی و اصولی اقدام شود که تاکنون در این زمینه به نتیجه واحدی برای اجرای یک راهکار مشخص نرسیده‌ایم و در تلاش هستیم از تجارب گذشته استفاده بهینه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: برهمین اساس قرار شد کمیته‌ای در کمیسیون انرژی تشکیل شود تا با استفاده از پیشنهادهای مطرح شد که بیشترین نظر موافق را به خود دیده است به یک جمع‌بندی واحد دست یابیم و در نهایت آن را به اطلاع شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه برسانیم؛ از این رو تا رسیدن به چنین مرحله‌ای نمی‌توان خبر از اجرای سهمیه‌بندی یا تغییرات دیگری پس از اربعین حسینی داد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار ما گفت: هدف ما کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق است و برای رسیدن به این دو هدف با چه مکانیزمی صورت می گیرد بحث دیگری است.

و اما سخن آخر

با درنظر گرفتن آمارهای ارایه شده از افزایش مصرف بنزین در ایران یا به عبارت بهتر صعودی شدن حجم قاچاق سوخت از ایران به کشورهای همسایه در سیاسی کاری دولت تدبیر و امید مبنی بر حذف کارت سوخت و نادیده گرفتن دستاوردهای این سامانه لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که هر روز بی‌توجهی به استفاده یا احیای مجدد سامانه مدیریت مصرف سوخت می‌تواند هزینه هنگفتی اقتصاد ملی کشورمان تحمیل کند که البته بیشترین هزینه آن را دهک‌های پایین جامعه کشورمان می‌پردازند چون مصرف سوخت آنها بسیار پایین است اما بیشترین سهم در پرداخت هزینه‌های تحمیلی را به دوش گرفته‌اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۰۶۶۹۹۱۳:۵۹:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۲
برای این که مانور بدهند همه کارهای احمدی نژاد بد بوده ، با لجبازی و حذف کارت سوخت ،منابع کشور رو به هدر دادند... کارت سوخت میزان مصرف واقعی کشور را شفاف میکرد چه جریانی از این شفافیت متضرر می شد؟! البته جریانی که کرسنت رو در کارنامه داره ، این موارد کوچیک رو اصلا فساد نمی دونه!
ناشناس۶۰۶۷۲۳۱۴:۱۲:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۲
مهم نیست که کارت سوخت باشه یا نباشه !! مهم نیست که برق و گاز و آب ارزان است یا گران !! مهم نیست یک پالس تلفن چند ریاله !! مهم نیست که یک قرص نان ، ارزان است ، یا خیلی ارزان است و یا زبونم لال گران !! مهم نیست که .بنزین گران است و یا کمتر از قیمت آب ........ مهم نیست که ..... شنیدم که در یکی از بلاد فرنگ که نزولات آسمانی زیاد است و مشکل کمبود آب هم در کار نیست ، مردم در ، مصرف آب هم بسیار حساس و سخت گیرند تا مبادا یک قطره آب الکی به هدر ،رود ، و از آب استفاده بهینه می نمایند ... امید است که بنده هم با نان خشکی محل قهر کنم و این همه نان را برای اخذ دوبسته نمک و پودر رختشوری و یا چند تومان پول ناقابل ....امید است که هرگزم نشود فراموش لامپ اضافی خا موش !! ... انتظار است که بنده وقتی مسواک و یا شامپو می زنم شیر آب را ببندم !.... بله برادر ! مهم این است که بنده ذاتاً و فطرتاً و طبیعتاً معتقد باشم که اسراف و زیاده روی بد است ، حرام است ، بی فرهنگی است ، حالا می خواد قیمتش پشیزی باشد یا قیمت دُر غلطان !! ... بله ؟؟!!
ناشناس۶۰۶۷۴۰۱۴:۱۹:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۲
نیازی به کارت سوخت نیست بنزین را دویست تومان گران کنید به مردم هم فشار نمیاد.کارت سوخت فقط باعث به زحمت افتادن مردمه.
ناشناس۶۰۶۹۹۶۱۶:۳۶:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۲
سوال باید این باشه تولید و یا فروش خودروی کم مصرف با استانداردهای جهانی آری یا نه؟ گسترش حمل و نقل عمومی آری یا نه؟ مجازات قاچاقچیان به جای مردم آری یا نه؟ با بالا رفتن قیمت بنزین قاچاق بنزین منتقی می شود یا نه؟ متنفی نمی شه محاسبه هزینه ها بر اساس دلار با توجه به این که درآمد مردم ریالی است آری یا نه؟ به دلیل بیکاری خیلی از مردم که با ماشین کار می کنند بالا رفتن قیمت بنزین هزینه ها را بالا می ره و کسانی که با خوردو کار می کنند باید باز برای تامین معاش زندگی شان بیشتر کار کنند و باز مصرف سوخت می ره بالا. در ضمن قیمت خودروها الان دست کم 2 الی 3 برابر قیمت واقعی اش است و دولت پول بنزین مصرفی خودرو را از صاحب خودرو قبل از این که بنزینی مصرف کنه اخذ کرده در ضمن این حجم بالای قاچاق کار قاچاقچی های خرد نیست کار قاچاقچی های سازمان دهی شده است با این روش فقط قیمتها دوباره جهش پیدا می کنه ارزش پول ملی پایین تر می ره و به دنبال آن قیمت دلار بالا می ره و باز برای آن قاچاقچی قاچاق بنزین صرفه اقتصادی داره
majid r۶۰۷۰۶۷۱۷:۲۷:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۲
بزرگترین مشکل مردم و مسئولین ایران ترجیح منافع شخصی به منافع عمومیه. به همین خاطر در انتها اکثرمون حتی به منافع شخصی هم نمی رسیم چون منافع شخصی از جاده منافع عمومی می گذره.
ناشناس۶۰۷۱۲۰۱۸:۱۳:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۲
اوضاع و احوال اقتصادیمون فوق العاده بی ریخته نه تنها به کارت سوخت نیاز مبرم است بلکه در آینده نزدیک به کارت نان و کارت پوشک و کارت سیب زمینی و کارت گوجه فرنگی نیاز مبرم پیدا خواهیم کرد
ناشناس۶۰۷۲۳۳۲۰:۰۰:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۲
حذف کارت سوخت اشتباه بود زیرا باعث افزایش مصرف سوخت و قاچاق سوخت شد.
ناشناس۶۰۷۴۰۱۲۲:۴۸:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۲
اون موقع هدف دولت تدبیر کلا نفی اقدامات دولت نهم و دهم بود و براش مهم نبود ایا طرحی میشود بهتر شود یا خیر کلا رفتاری صفر و یک انجام داد
ناشناس۶۰۷۶۶۴۰۸:۳۳:۲۲ ۱۳۹۷/۸/۳
همین دویست تومان باعث دو برابر شدن کلیه کالاها و حمل و نقل می شود
ناشناس۶۰۶۷۵۰۱۴:۲۳:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۲
کارت سوخت آری ....ولی با سهمیه ماهیانه 120 لیتر و بدون امکان فروش .... فروش سهمیه با مجازات سنگین مالی
ناشناس۶۰۶۷۷۳۱۴:۳۶:۰۵ ۱۳۹۷/۸/۲
حداقل فایده کارت سوخت این بود که اطلاعات دقیق آماری از میزان مصرف به تفکیک خودرو می تونست وجود داشته باشه که با تدبیر دولت این امکان کنسل شد
ناشناس۶۰۶۹۹۹۱۶:۳۹:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۲
فکر می کنید حضرات سواد استفاده از آمار و ارقام رو داشته باشند؟
ناشناس۶۰۶۷۸۴۱۴:۳۹:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۲
یعنی کسی نمیتواند مرزها را کنترل کند تا این حجم عظیم سوخت ومواد مخدرووو وارد کشور نشود وملت همیشه تاوان ان راندهد
ناشناس۶۰۶۹۵۸۱۶:۱۴:۰۲ ۱۳۹۷/۸/۲
کنترل قاچاق در مرز غیر ممکنه باید از داخل شهرهای مرزی کنترل بشه
valor۶۰۷۳۱۹۲۱:۲۹:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۲
6000 کیلومتر مرز خاکی داریم و بخش قابل توجهی از آن کوهستانیه امکان جلوگیری از قاچاق نیست. تنها راه حل مشکل سهمیه بندی سوخت برای خودرو های سواری و تخصیص سوخت به اندازه مسافت به ناوگان عمومیه.بعد باید سوخت مازاد در بورس با قیمت نصف میانگین قیمت سوخت کشور های همسایه عرضه بشه و تمام افراد هم بتونن خریداری کنند و با گرفتن مجوز قانونی و تامین امنیت و جاده کشی به خارج صادر کنند. حداقل سقف فروش هم دو هزار لیتر باشه تا فقط تانکردار ها توانایی خرید داشته باشند. این جوری دیگه قاچاق سوخت جاشو به صادرات بلوکی سوخت داده و شکل مجاز گرفته و از حجم پولشویی و فرار های مالیاتی کاسته می شه.
ناشناس۶۰۶۸۰۲۱۴:۴۸:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۲
مسلما نه به کارت سوخت اگر سوخت قاچاق میشود جلوی قاچاقچیان را بگیرید چه ارتباطی به مردم دارد؟!!! مثل اینست که بگوئید بنزین لیتری 50 هزار تومان که قاچاق سوخت نصرفد!!!!
محی الدین۶۰۶۸۳۵۱۵:۱۱:۵۹ ۱۳۹۷/۸/۲
واقعا چرا کارت سوخت را برداشتند دلیل آن رانتی هست که از واردات سوخت نصیب وارد کننده ها می شود چرا دلار سه نرخی هست دلیل آن رانتی چند ده هزار میلیارد تومانی است که نصیب عده ای می شود (نزدیکان به دولت)
ناشناس۶۰۶۸۴۷۱۵:۲۲:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۲
چرا با شایعات دارید مردم را تحریک میکنید
سعید۶۰۶۸۶۳۱۵:۲۸:۱۰ ۱۳۹۷/۸/۲
صد در صد باید کارت سوخت دوباره برگرده تو کشوره ما قاچاق سوخت خیلی زیاده و متاسفانه به خاطره سوده زیادی که داره انواع اقسام راه ها رو برای قاچاق پیدا میکنن
محمد۶۰۶۹۳۱۱۶:۰۰:۰۲ ۱۳۹۷/۸/۲
کارت سوخت آری ، 80لیتر 1200تومنی مازاد برآن لیتری 8000تومن ، قابل ذخیره کردن هم باشد _ منابع حاصل از افزایش بنزین را صرف گسترش حمل و نقل عمومی با قیمت ازان کنند _ بلیط قطار را کاهش دهند _ ضمنا ابتدا تمام جاده های کشور عوارضی قرار دهند و هر کس خواست از جاده استفاده کند مبلغی بعنوان عوارض اخذ گردد و برای بازسازی و گسترش جاده ها از آن استفاده کنند _ جاده های پر تردد و توریستی مانند شمال را بیشتر عوارض بگیرند تا خرج نظافت مسیر جاده هم بشود و امکان زیبایی خلق شود_ کسی که ماشین بالای 150 میلیون داره دلیلی نداره از بنزین ارزان استفاده کنه _ به امید خدا اگر این چند مورد اجرایی شود کشور گلستان میشود آقایان مسئول کار سختی نیست فقط همت و صداقت میخواهد.
علی۶۰۶۹۷۶۱۶:۲۱:۴۳ ۱۳۹۷/۸/۲
قیمت دلار بشه 30 تومان اونوقت چکار می کنید راه حل شما ویران کننده است. اگه قراره سهمیه بنزین بدید به کارت ملی بدید نه خودرو و اگر کسی استفاده نکرد بتونه مبلغش رو از دولت بگیره البته نرخ ازادشو نه با دلار جهانگیری. کاهش تعرفه واردات خودرو های برقی و هیبریدی و مصرف پایین هم راه حل کمکی هست.
ناشناس۶۰۶۹۸۱۱۶:۲۶:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۲
من یکی از مخالفان سر سخت دولتهای 9 و10میباشم . از نظر من اگه فقط یه کا مثبت در این دو دولت شد همین سهمیه بندی و کارتی شدن سوخت بود.1-مردم سوختشونو مدیریت میکردن تا مثلا برا سفر استفاده کنن. 2- تا حدودی جلوی قاچاق گرفته میشد3- اطلاعات دقیق آماری در اختیار مسولین بود که میتونس به اونا در برنامه ریزی کمک کنه4-پر مصرفها از جیب کسانیکه کم مصرف یا اصلا مصرف نداشتن دور دور نمیکردن . ولی اشکالاتی هم داشت که میشد به مرور برطرف بشه. مثل این که هر کسی میتونس با کارت دیگه ای سوخت گیری کنه.
آریابان۶۰۷۰۰۶۱۶:۴۳:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۲
اخبار کشف و دستگیری باند های قاچاقچیانی که یا با اضافه کردن باکهای حجیم و جاساز در اتوبوسهای مسافربری و کامیونهای ترانزیتی و یا با پر کردن تانکرهای زمینی و یا با لوله کشی های مخفیانه ساحلی و یا بوسیله لنج های شناور دریائی به حمل محموله قاچاق میپردازند دائما بگوش میرسه و بنابراین تداوم کاربری و استفاده از سامانه کارت سوخت حتما برای گازوئیل ضروریست ؛ اما با در نظر داشتن دشواری های ذخیره سازی در خودرو های سواری ، احتمال قاچاق بنزین توسط اینگونه خودرو ها کمتر محتمل میباشد ؛ بنابراین با توجه باینکه استفاده از کارت سوخت بنزین ضرورتا بمعنای تحمیل طاقت فرسای معطلی و ترافیک بیشتر به خودرو های سواری در پمپ بنزین ها میباشد جا دارد که با اتخاذ موارد کارشناسی شده دقیق و موشکافانه برای رویاروئی با هرگونه سوء استفاده از کارت سوخت در مناطق مرزی و غیره تا حد امکان نسبت به عدم ایجاد معطلی های غیر ضروری به رانندگان سواری و بویژه در شهر های دور تر از مناطق مرزی و بندری اقدامات و کنترل های دقیق و کارساز پی گرفته شود
عبدالله۶۰۷۰۳۹۱۷:۱۱:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۲
نه به کارت سوخت...
ناشناس۶۰۷۰۸۳۱۷:۴۵:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۲
کارت سوخت خوبه اما به ازای هر خودرو ۲۰۰لیتر در ماه باشد اما با همین قیمت و نظارت بیشتر و هم میتونه اینطور باشه که هر پلاک خودرو فقط در هر ماه می تواند ۲۰۰ لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومانی مصرف کند . مسئولین بدانند که مدیریت می خواهد نه افزایش قیمت
ناشناس۶۰۷۰۹۴۱۷:۵۴:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۲
کارت سوخت نه تنها اثر کاهشی جدی بر مصرف دارد، در راستای کشف جرائم و تردد خودروها بسیار مفید است. با ارتقاء کارت سوخت به کارت اعتباری و کارت شهر همزمان قادر به ارائه سرویسهای متنوع می توان بود.
انارکی۶۰۷۲۰۱۱۹:۳۰:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۲
سلام باید این سوال را از شیخ وزرا آقای روحانی پرسید استفاده از کارت سوخت چه زحمتی برای مردم داشت مگر الان بدون کارت جایگاه امکان سوخت گیری هست باید ماجرای را جور دیگری نگاه کرد استفاده و رانت دولتی برای بعضی‌ها قضیه کرسنت دیگر بعدها معلوم می شود فقط متاسف هستم برای نمایندگان ملت
سید۶۰۷۳۸۹۲۲:۴۴:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۲
کارت سوخت خوبه اما کینه خیلی بده
مصطفي۶۰۷۴۲۹۲۳:۱۲:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۲
قطعا کارت سوخت غلطه ازموده رو ازمودن خطاست چند بار از یک سوراخ باید گزیده شد؟! فقط اون وقت چه رانتی برای دست اندر کاران تولید و توزیع کارت سوخت را می افته!!!!!!
جلال۶۰۷۶۰۸۰۷:۲۵:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۳
شما اصلا بفکر مردم هستید دلار که قیمتش روی سیزده هزار تومان قرار گرفت سکه۴۳۰۰شد بخدا شرایط کارگرها و مردم خیلی بده اگر بنزین دست کاری کنید دیگه قیمت ها بره بالا مردم چطور نون بخورند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین